نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیاردی بازیگر تلاطمات ارزی و سکه

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۲۵
نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیاردی بازیگر تلاطمات ارزی و سکه

قیمت سکه ۲۰درصد حباب دارد، دلار 4232 تومان شد

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری  

 به دنبال کاهش نرخ اونس جهانی طلا به 1280 دلار همچنین پایان ماه مبارک رمضان و عید فطر و از سوی دیگر، رشد 2700واحدی شاخص بورس به خاطر هدایت بخشی از نقدینگی و شرایط بهتر توافق صادرکنندگان و واردکنندگان کالا و مواد اولیه برای عرضه و تقاضای ارز، پیش‌بینی می‌شود که تب سکه تا حدودی کاهش یابد و بر این اساس روز پنج‌شنبه 24 خرداد نیز قیمت انواع سکه و طلا تا حدودی کاهش یافت. هر چند که قیمت سکه و طلا همچنان بالاست اما برخی فعالان بازار با توجه به وجود حباب 400هزار تومانی معتقدند که تب سکه به تدریج کاهش خواهد یافت.

به گزارش «تعادل» قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید پنج‌شنبه 24خرداد ماه در بازار تهران با ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش، ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵۶ هزار تومان افت ۲ میلیون و ۳۸۳ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۹هزار تومان کاهش قیمت، یک میلیون و ۲۳۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۶ هزار تومان افت ۷۰۵ هزار تومان معامله شد.

بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۲ هزار تومان کاهش ۴۰۶ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵ هزار و ۵۷۰ تومان افت ۲۰۸ هزار و ۹۳۰ تومان قیمت خورد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ

۳۹ ارز را برای روز پنج‌شنبه 24 خرداد اعلام کرد که براساس آن نرخ ۳۲ ارز از جمله دلار، پوند و یورو افزایش و نرخ ۴ ارز کاهش یافت و نرخ ۳ ارز نیز ثابت ماند. نرخ هر دلار امریکا با ۵۰ ریال افزایش ۴۲ هزار و ۳۲۰ ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۱۹۰ریال افزایش نسبت به روز چهارشنبه ۵۶هزار و ۶۴۶ریال و هر یورو نیز با ۲۹۱ریال رشد نسبت به روز قبل ۴۹ هزار و ۹۳۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

 حباب 20درصدی سکه

در این زمینه سعید مجتهدی رییس شورای عالی نظارت کانون صرافان از وجود حباب

۲۰ درصدی در قیمت سکه خبر داده و معتقد است که هم‌ اکنون ارزش واقعی سکه حدود 2میلیون تومان است، در حالی که نرخ اسمی آن به قیمت هر قطعه سکه به بیش از 2میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه طی چند ماه گذشته ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی کاهش یافته و همین مساله سبب شده سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را به ارز تبدیل کنند، افزود: سرمایه‌های مردم به سمت بازار سکه سوق پیدا کرده است. رییس شورای عالی نظارت کانون صرافان با اشاره به اینکه با سرازیر شدن سرمایه‌های مردمی به سمت بازار سکه تعادل میان عرضه و تقاضا بر هم خورده است، ادامه داد: این مساله منجر به ایجاد حباب ۲۰ درصدی در قیمت سکه شده است. وی با بیان اینکه بانک مرکزی متولی سیستم پولی، سکه و ارز است، گفت: فروش سکه و ارز به صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی واگذار شده است.

مجتهدی ضمن تاکید بر اینکه با تمهیدات بانک مرکزی باید حباب سکه از میان برداشته و به قیمت واقعی نزدیک شود، افزود: مردم باید سکه مورد نیاز را از صرافی‌های دارای مجوز خریداری و فاکتور معتبر دریافت کنند تا دچار زیان نشوند.

وی در پایان با اشاره به اینکه پول‌های سرگردان در شرایطی که تورم بالایی وجود دارد به سمت بازار سکه و ارز هدایت می‌شود، یادآور شد: انتظار می‌رود بانک مرکزی در سریع‌ترین زمان ممکن تمهیداتی برای کنترل بازار سکه بیندیشد.

 کاهش تب سکه با هدایت نقدینگی به تولید

از سوی دیگر نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: سرمایه‌های سرگردان عامل اصلی داغ شدن بازار سکه، طلا و ارز بوده است.

هادی قوامی در گفت‌وگو با ایبنا با بیان اینکه هدایت نقدینگی به سمت تولید می‌تواند وضعیت قیمت سکه و ارز را در کشور ساماندهی کند، گفت: تلاطم موجود در بازار سکه به علت نقدینگی‌های رها شده در بازار است که به موج سواری برخی منجر شد. نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال افزایش قیمت‌ها نیست، تصریح کرد: علت اصلی گرانی‌های رخ داده در بازار بلاتکلیفی نقدینگی در کشور است از این‌رو دولت باید سیاستی در راستای بهبود شرایط پیگیری کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه بیشتر سکه نمی‌تواند، وضعیت قیمت‌ها در این بازار را بهبود ببخشد، تصریح کرد: عرضه بیشتر سکه هم نمی‌تواند کمکی به ساماندهی این بازار کند از این‌رو بهترین کار مدیریت صحیح حوزه تولید است.

قوامی با تاکید بر اینکه نقدینگی به مسیری که بیشترین سود را داشته باشد هدایت می‌شود، افزود: در ماه‌های اخیر مردم سکه، ارز و طلا را دارای بیشترین سود دانسته و حتی با خارج کردن نقدینگی خود از شبکه بانکی به تلاطم بیشتر بازار دامن زدند. وی با بیان اینکه بانک‌ها و بورس در هدایت نقدینگی به سمت تولید موفق نبودند، تصریح کرد: دولت باید باتوجه به نوآوری‌های در دست ایجاد در مراکز تحقیقاتی شرایط اجتماعی را برای کارآفرینان فراهم کرده و به این ترتیب رونقی در اقتصاد ایجاد کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: هزینه‌کرد منابع در حوزه دلالی سکه مخرب‌ترین اقدامی است که بازار را ملتهب می‌کند از این رو دولت باید با دلالی در این بخش مقابله کند.

قوامی با بیان اینکه اعمال سیاست‌های منطقی می‌تواند بازار را به وضعیت مناسب هدایت کند، گفت: در صورتی که دولت بتواند نقدینگی را به حوزه طرح‌های پربازده و بدون دلالی هدایت کند افراد به جای هجوم به سمت بازار ارز و سکه و مانند آن در طرح‌های با بازدهی بالا مشارکت کرده و حتی خانه‌های خود را نیز برای این مهم به فروش می‌رسانند.

وی با تاکید بر اینکه معجزه نظام خلقت در تولید است، افزود: متاسفانه در شرایط فعلی پرزحمت‌ترین کار توجه به تولید است در صورتی که اگر دولت به این حوزه بیش از پیش توجه کند دیگر نیازی به تلاش برای کنترل تورم نیست.

قوامی با بیان اینکه توجه به تولید خود به خود به اعمال سیاست‌هایی در حوزه افزایش صادرات نیز منجر خواهد شد، گفت: متاسفانه در حال حاضر دولت برنامه داخلی ندارد از این رو تکیه بر تدوین برنامه منسجم بهترین کار ممکن است.

نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ارائه تسهیلات ارزان می‌تواند در راستای تولید با صرفه و عدم هدایت نقدینگی به سمت بازارهای کاذب کمک کند.

 نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بازیگر تلاطمات ارزی و سکه

 از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که مهم‌ترین عامل تلاطم بازار ارز و سکه، وجود بیش از 1500 میلیارد تومان نقدینگی است که هر چه این نقدینگی به سمت تولید حرکت کند، می‌تواند تلاطم در بازار دارایی، سکه و ارز، خودرو و مسکن را مهار کند.

معصومه آقاپور علیشاهی عضو هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و سکه به بی‌ثباتی در بازارها منجر شده است، گفت: علاوه بر مسائل بین‌المللی و مسکوت ماندن تصویب FATF، اصطلاحا از بابت بمب ویرانگرِ نقدینگی حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی کشور نگران هستم.

عضو هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع گرانی ارز و سکه را خیلی غیرطبیعی نمی‌دانم چراکه با دمیدن هر روزه بر بادکنک نقدینگی این گرانی‌ها را می‌توان طبیعی دانست.

آقاپور علیشاهی تصریح کرد: چاپ پول و شبه‌پول برای جبران هزینه‌های سرسام‌آور کشور چه برای پرداخت یارانه، چه برای طرح سلامت، چه برای تامین منابع حقوق‌بگیران و چه برای هزینه‌های نظامی، باعث می‌شود بادکنک نقدینگی بزرگ‌تر شود و موضوع دیگر اینکه اختصاص سودهای واهی به سپرده‌های بانکی به زیان اقتصاد کشور است.

نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید پذیرفت برای اصلاح و کاهش هزینه‌های کشور نمی‌توان کارمندها را اخراج یا یارانه‌ها را قطع کرد یا هزینه‌های نظامی را کاهش داد بنابراین باید به‌صوت اصولی و کارشناسی راهکارهای اقتصادی ارائه کرد.

آقاپور علیشاهی تصریح کرد: می‌توان عنوان کرد وضعیت اقتصاد فعلی مانند بسته‌های پف‌کرده چیپس شده که به سختی یک‌پنجم حجم آن سیب‌زمینی است بنابراین باید با هماهنگی و اتخاذ تدابیر صحیح اقتصادی بسته نقدینگی را فشار داد تا حجم آن اصطلاحا به اندازه سیب‌زمینی داخلش باشد. وی ادامه داد: تقویت دیپلماسی اقتصادی و تعامل با کشورهای مختلف دنیا و همچنین بالا بردن درجه امنیت کسب و کار در کشور نقش مهمی در رونق اقتصاد دارد.

عضو هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ارتقای بهره‌وری و تقویت استحکام موقعیت تجاری کشور یادآور شد: برای رفع مشکلات اقتصادی باید نقدینگی به بازارهای مولد سوق داده شود و از خام‌فروشی نیز جلوگیری کرد.

 

 

ارسال نظر