ورود سکه به کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۶۰
ورود سکه به کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

گروه بانک و بیمه|

قیمت انواع سکه روز سه‌شنبه 22 خرداد 97

در بازار تهران با رشد همراه بود به نحوی که سکه تمام بهار آزادی طرح جدید وارد کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد.

به گزارش «تعادل»، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) روز سه‌شنبه بیست و دوم خرداد ماه در بازار تهران با ۲۱ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار تومان تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳۴ هزار تومان رشد نسبت به روز دوشنبه، ۲ میلیون و

۴۰۴ هزار تومان داد و ستد شد. از سویی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با

۳ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه، یک میلیون و ۲۳۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۷ هزار تومان رشد نسبت به روز گذشته ۷۰۲ هزار تومان معامله شد.

براساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با

۴ هزار تومان کاهش ۳۹۶ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۳ هزار و ۸۸۰ تومان افزایش ۲۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورد.

 قیمت هر دلار امریکا با یک ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه ۴ هزار و ۲۲۴ تومان تعیین شد. افزون بر این، هر یورو نیز با ۹ ریال کاهش به ۴ هزار و ۹۷۰ تومان رسید و هر پوند نیز با ۱۸ تومان افت ۵ هزار و ۶۴۴تومان قیمت‌گذاری شد.

  رشد شاخص دلار در بازار جهانی

از سوی دیگر، به دنبال دیدار ترامپ و اون و امضای تفاهمنامه، شاخص‌های مختلف دلار و بورس در بازار جهانی افزایش یافت. نرخ اونس جهانی به 1297 دلار کاهش یافت و قیمت نفت وست تگزاس به 66 دلار و برنت به 76دلار افزایش یافت. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا در بازار ایران افزایش تدریجی داشته باشد. شاخص دلار در بازار جهانی 0.2درصد در برابر ارزهای مهم جهان بالا آمد. در برابر ین، دلار به بالاترین سطح ۳هفته‌یی خود، ۱۱۰. ۴۹ ین در برابر هر دلار، جهش کرد. آخرین نرخ معامله دلار ۱۱۰. ۱۸ ین در برابر هر دلار شد. این در حالی است که روز سه‌شنبه، با شروع دیدار سران امریکا و کره‌شمالی در سنگاپور که می‌تواند به رویارویی هسته‌یی در شبه‌جزیره کره پایان دهد، دلار به بالاترین میزان ۳ هفته‌یی خود جهش کرد؛ این در حالی است که بازارهای سهام آسیا نیز، متلاطم شدند.

 ۷ میلیون سکه در طرح پیش‌فروش فروخته شد

در این رابطه ولی‌الله سیف در حاشیه نشست بررسی گزارش عملکرد توسعه اشتغال روستایی و عشایری در جمع خبرنگاران گفت: واقعیت این است که در پیش‌فروش سکه ۷ میلیون سکه به فروش رفت که این سکه‌های پیش‌فروش شده به سرعت به بازار می‌آید.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بابت تعادل عرضه و تقاضای بازار سکه مشکلی نداریم ضمن اینکه منابع کلان بانک مرکزی هم وضع مطلوبی دارد. وی با بیان اینکه هیچ کمبودی در عرضه سکه نداریم، گفت: به نظر می‌رسد اتفاقات به وجود آمده بیشتر عامل روانی دارد که به تدریج می‌تواند برطرف شود. رییس کل بانک مرکزی افزود: البته شرایط بین‌المللی، مسائل روانی و بزرگ‌نمایی برخی مسائل که ریشه واقعی ندارد، توانسته چنین اثری در بازار ایجاد کند که البته محدود به طلا هم نیست. در برخی کالاها هم چنین وضعی به وجود آمده که بیشتر جنبه روانی دارد. سیف در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بانک مرکزی هر اونس طلا را ۷۲ دلار گران‌تر از قیمت جهانی عرضه می‌کند؟ گفت: چنین مطلبی صحت ندارد.

از سوی دیگر، یک کارشناس بانکی تاکید کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز با تعیین و اعلام نرخ‌های دستوری امکان‌پذیر نیست و باید از سوی بازار تعیین شود. غلامحسن تقی نتاج درباره یکسان‌سازی نرخ ارز اظهار داشت: یکسان‌سازی نرخ ارز یکی از موضوعات آرمانی است که بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور مدت طولانی است به دنبال اجرایی کردن آن هستند.

وی افزود: یکسان‌سازی از جمله ضروریات اقتصاد کشور است، اما برخی رویدادها مانع این اقدام می‌شود و در حال حاضر نیز با وجود فراهم بودن تمامی شرایط و زیرساخت‌های لازم، تک‌نرخی شدن ارز اجرایی نشده و در بازار با چندین نرخ مواجه هستیم.

وی گفت: اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان به‌عنوان نرخ پایه با هدف یکسان‌سازی نرخ ارز، اقدام قابل پذیرشی نیست زیرا همیشه بازار تعیین‌کننده نرخ است. نتاج ادامه داد: اکنون نیز مبادلات با یک نرخ واحد انجام نمی‌شود و همان‌طور که شاهد هستیم، چند نرخ متفاوت در بازار وجود دارد.

وی یکسان‌سازی را یکی از ضروریات اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: یکسان‌سازی زمانی باید انجام شود که بدون هرگونه دستور باشد و شاهد یک نرخ واحد در بازارهای مختلف در کشور باشیم. مدیرعامل بانک قوامین تاکید کرد: در صورت یکسان‌سازی باید روند افزایش قیمت بسیار کم و آرام باشد، پس با این شرایط یکسان‌سازی در کشور اجرایی نشده است. همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه سکه در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار تومان حباب دارد اظهار کرد: قیمت سکه به‌شدت هیجانی و غیرمعقول افزایش یافته که علت اصلی آن نوسانات ارز و افزایش تقاضا است. ابراهیم محمدولی با اشاره به جو روانی موجود در ایران مبنی بر بازگشت تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: این جو تمام بازارها از جمله طلا و سکه را تحت‌تاثیر قرار داده اما لازم است نظارت جدی در این بازار صورت گیرد.

وی اضافه کرد: کسانی که در گذشته با محدود شدن فعالیت در بازار ارز، نقدینگی خود را به سمت سکه آورده بودند، این روزها اقدام به فروش آن کرده‌اند که این نیز یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت است. محمدولی با اشاره به کاهش قیمت اونس جهانی طی هفته جاری بیان کرد: این کاهش قیمت، طلا را در محدوده مشخصی نگه داشته اما نتوانست مانع از افزایش نرخ سکه شود. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه افزایش قیمت طلا به نسبت سکه طبیعی بوده است، افزود: طلا نیز به میزان کمی حباب دارد اما در مقایسه با افزایش قیمت سکه روند معقولانه‌تری داشته است. او درباره چشم‌انداز این بازار در روزهای آینده اظهار کرد: اگر بانک مرکزی سکه‌های پیش‌فروش شده را به مردم تحویل دهد تا حدودی می‌تواند جلو این افزایش قیمت را گرفته و به تنظیم بازار کمک کند.

 جلوگیری از فعالیت صرافی‌های غیرمجاز

همچنین در پنجمین جلسه ساماندهی بازار ارز در وزارت کشور مقرر شد از فعالیت صرافی‌های غیرمجاز باقی‌مانده جلوگیری و با دلالان برخورد قاطع قانونی شود.

در این جلسه ضمن بررسی مسائل مهم ارزی کشور، دستگاه‌های ذی‌ربط گزارشی از اقدامات خود در بخش مدیریت ارز کشور ارائه کردند.

همچنین برای تثبیت نرخ رسمی ارز و جلوگیری از قاچاق و خرید و فروش غیررسمی مقرر شد، تامین نیازهای مشروع و منطقی مردم به‌طور مستمر بررسی و انجام شود و اطلاع‌رسانی شفاف برای آگاهی مردم در همین راستا صورت پذیرد. بر پایه این خبر مقرر شد از فعالیت صرافی‌های غیرمجاز باقی‌مانده جلوگیری و با دلالان برخورد قاطع قانونی شود.

 

ارسال نظر