اعلام مصادیق پولشویی ارز همراه مسافر

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۸۵
اعلام مصادیق پولشویی ارز همراه مسافر

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

مدیرکل دفتر مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران، برخی شاخص‌ها و مصادیق پولشویی مرتبط با ارز همراه مسافر را اعلام کرد.

برخی شاخص‌ها و مصادیق پولشویی مرتبط با ارز همراه مسافر از سوی مدیرکل دفتر مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران اعلام شد. در این بخشنامه به تمامی گمرکات اجرایی آمده است: پیرو بخشنامه ۱۳ آبان ۹۶ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موضوع اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز/ اسناد بانکی/ اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر» در رابطه با اضافه نمودن ماده (۱۹) مبنی بر الزام رعایت مفاد دستورالعمل مزبور برای مبالغ کمتر از سقف مقرر 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به ظن پولشویی یا تامین مالی تروریسم، بدینوسیله در اجرای ماده ۱۹ بخشنامه مذکور شاخص‌های ذیل به عنوان راهنما جهت اعمال آن عبارتند از: افراد کثیر السفر در هر یک از مرزهای ورودی و خروجی: این فهرست می‌تواند از طریق تعداد سفر در بازه زمانی محدود و فاقد توجیه منطقی احصاء شود.

 مشکوک به ارتباط با لیست تحریمی (با دلایل و قرائن منطقی) به شرح مندرج در بند (ر) آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم. اسامی افرادی که مراجع قضایی و ضابطان قضایی از گمرک استعلام نموده یا سوءسابقه آنها به نحوی مقتضی برای گمرک جمهوری اسلامی ایران مسجل شده باشد.

اظهار ارزهای نامتعارف و غیرجهان روا که توجیه اقتصادی و منطقی برای ورود آنها در مرز مورد نظر وجود نداشته باشد. به عنوان نمونه اظهار ارز مربوط به کشورهای آسیای دور یا منطقه غرب آسیا در مرزهای شرقی که فاقد توجیه منطقی کاری و اقتصادی

باشد.

ضمنا تاکید می‌گردد شاخص‌های فوق صرفا واجد جنبه تمثیلی بوده و محدود به این شاخص‌ها نیست. لذا مقرر است در صورت مشاهده، ضمن بررسی بیشتر و در صورت ظن قوی در اجرای بخشنامه مذکور اقدام لازم به‌عمل آورند.

بدیهی است حُسن اجرای این بخشنامه به عهده بالاترین مقام اجرایی آن گمرک است.از سوی دیگر به دنبال کاهش نرخ اونس جهانی طلا به 1296 دلار، قیمت طلای

۱۸ عیار در بازار روز پنجشنبه 10 خرداد 97 در تهران با کاهش ۳ هزار و ۴۲۰ تومانی به قیمت ۱۹۶ هزار ۵۸۰ تومان معامله شد؛ اما قیمت انواع سکه با نوسان قیمتی در این بازار برخوردار بود و سکه طرح جدید افزایش قیمت داشت.

به گزارش «تعادل»، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۲۴ هزار تومان افزایش ۲میلیون و ۱۶۴ هزار تومان تعیین شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳۵ هزار تومان رشد نسبت به روز گذشته، ۲ میلیون و ۹۵ هزار تومان داد و ستد شد. در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۹ هزار تومان افزایش قیمت، یک میلیون و ۸۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۷ هزار تومان افت نسبت به مدت مشابه ۶۱۳ هزار تومان معامله شد.

از سوی دیگر، هر قطعه سکه گرمی با

۱۰ هزار تومان افزایش قیمت ۳۷۵ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۳ هزار و ۳۰۰ تومان افت ۱۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت خورد.

در بازار ارز نیز بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را برای امروز اعلام کرد که براساس آن نرخ ۳۶ ارز از جمله دلار نسبت به روز چهارشنبه افزایش و قیمت یک واحد پولی کاهش یافت؛ نرخ ۲ ارز نیز ثابت بود. نرخ هر دلار امریکا برای پنج‌شنبه دهم خردادماه با ۱۲ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار و ۱۵۵ ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۲۴۱ ریال افزایش نسبت به روز قبل ۵۶ هزار و ۹۱ ریال و هر یورو نیز با ۵۸۷ ریال رشد در مدت مشابه ۴۹ هزار و ۱۸۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

 کنترل نوسان با فروش ارز کشور مقصد به مسافر

 در ارتباط با کنترل نوسانات بازار ارز نیز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که یکی از راه‌های مدیریت بازار ارز، فروش ارز کشور مقصد به مسافران به خارج از کشور است.

به گزارش خانه ملت، سیدناصر موسوی لارگانی درخصوص فروش ارز کشور مقصد به مسافران خارجی، بیان داشت: پیمان‌های پولی دوجانبه از سال‌های گذشته مطرح است تا به واسطه آن مبلغ قرارداد واردات و صادرات بین دو کشور با پول همان کشور باشد با این حساب می‌توان ارز مسافرتی را تغییر داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر ارز مسافرتی، پول کشور مقصد باشد، مسافر می‌تواند برای پرداخت پول هتل وکرایه تاکسی از ارز همان کشور استفاده کند، چراکه به‌طور مثال نمی‌توان کرایه تاکسی را با دلار پرداخت کرد.

نماینده فلاورجان در مجلس تاکید کرد: ارائه ارز کشور مقصد به مسافر نه تنها باعث راحتی کار آنها می‌شود بلکه مانع نوسانات ارزی در داخل کشور می‌شود، چراکه مسافر دلار مازاد نیاز خود را در بازار آزاد خرید و فروش می‌کرد و بر نوسانات بازار می‌افزود.

وی گفت: خرید فروش ارز در بازار آزاد تنها برای دلار و یورو است و ارزهای خارجی دیگر بازاری در ایران ندارند به این جهت ارائه ارز کشور مقصد به مسافر می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بازار ارزی کشور داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که می‌تواند نوسانات ارزی کشور را کنترل کند، ارائه ارز کشور مقصد به مسافر است، دولت باید روی این پیشنهاد فکر و آن را پیاده‌سازی کند.

 

ارسال نظر