افزایش قیمت سکه و رکود در خرید و فروش

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۳۳
افزایش قیمت سکه و رکود در خرید و فروش

18عیار 195 هزار تومان شد

گروه بانک وبیمه  احسان شمشیری  

 روز سه‌شنبه هشتم خرداد نرخ اونس جهانی طلا به 1304 دلار رسید و به دنبال آن، نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از ۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان گذشت که به عقیده کارشناسان این موضوع نشان‌دهنده رشد قیمت دلار در حاشیه بازار است. اما در عین حال بازار طلا و سکه با رکود در خرید و فروش مواجه شده و به دلیل افزایش قیمت‌ها و مشخص نبودن نرخ‌ها در آینده، طلافروشی‌ها تمایلی به خرید یا فروش ندارند و معاملات طلا و سکه کمتر انجام می‌شود.

به گزارش «تعادل» قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۶۰هزار تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه ۲میلیون و ۱۲۴هزار تومان تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵۳هزار تومان رشد، ۲میلیون و ۴۰هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲۲هزار تومان افزایش قیمت، یک‌میلیون و ۴۴هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۵ هزار تومان رشد ۵۹۸هزار تومان معامله شد.

از سوی دیگر هر قطعه سکه گرمی با یک‌هزار تومان افزایش قیمت ۳۶۱هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۶ هزار و ۵۰۰ تومان رشد ۱۹۵هزار و ۷۰۰ تومان قیمت خورد.

در بازار ارز رسمی نیز قیمت هر دلار امریکا با یک تومان رشد ۴هزار و ۲۱۳تومان تعیین شده است. افزون بر این، هر یورو با ۳۲تومان کاهش ۴هزار و ۹۰۰تومان و هر پوند نیز با یک تومان رشد ۵هزار و ۶۱۲تومان ارزش‌گذاری شد.

 رکود در خرید و فروش

یکی از فعالان بازار طلا در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: معمولا وقتی قیمت طلا رو به افزایش می‌گذارد، طلافروشی‌ها به فروشنده تبدیل می‌شوند و کمتر می‌خرند و وقتی نرخ‌ها رو به کاهش است اقدام به خرید می‌کنند. اما با روند روبه افزایش نرخ دلار و طلا، بازار طلا مدتی است که دچار رکود شده و طلافروشی‌ها تمایلی به خرید طلا ندارند و یکی از خریداران که چند مغازه را سر زده حتی موفق به فروش ربع سکه خود نشده است. دلیلش این است که مشخص نیست که این نرخ‌ها در بازار با چه نرخی تنزل کند و ممکن است که اقدام بانک مرکزی باعث کاهش شدید نرخ طلا شود.

وی افزود: اما در عین حال ممکن است که در ماه‌های آینده به دلایل مختلف نرخ دلار و طلا باز هم افزایش یابد. اما در هر صورت به دلیل مشخص نبودن وضعیت آینده، خرید و فروش راکد شده و هر کس سعی دارد که سرمایه خود را به همین شکل حفظ کند، زیرا از نرخ‌ها و صعود و افت آن بی‌خبر است.

وی ادامه داد: این در حالی است که طلافروشی‌ها معمولا از نرخ کارمزد خرید و فروش کاسبی می‌کنند و ثبات نرخ طلا را بیشتر خواستار هستند تا افزایش قیمت‌ها و لذا وقتی هر روز قیمت‌ها افزایش می‌یابد بازار به سمت رکود می‌رود و تمایل به خرید و فروش کم می‌شود.

 12میلیارد دلار ارز 4200 تومانی

نرخ دلار از ۲۰ فروردین برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققان و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد و این رقم برای ۴۰ روز ادامه داشت اما بانک مرکزی ۳۱ اردیبهشت ماه تغییر نرخ دلار را کلید زد. بانک مرکزی در روز هفتم خردادماه این نرخ را 4هزار و ۲۱۲ تومان تعیین کرده است. البته کارشناسان این تغییرات را برای اقتصاد کشور مفید دانسته و آن را دلیلی برای گردش اقتصاد می‌دانند.

در مدت گذشته از اجرای سیاست جدید ارزی و اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار، حدود ۱۲میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار برای کل کالا و خدمات و نیازهای وارداتی تخصیص داده شده است.

از اواخر فروردین‌ماه سال جاری سیاست دولت برای جریان ارزی تغییر کرد و به گونه‌یی گردش ارزی از سوی عرضه و تقاضا را تحت کنترل خود در آورد. بر این اساس خرید و فروش ارز در بازار ممنوع اعلام شده و نحوه‌ پرداخت ارز به متقاضیان و همچنین دریافت آن از عرضه‌کنندگان تغییر کرد. در این حالت با اولویت‌بندی کالاها و خدمات وارداتی نحوه پرداخت مشخص شد به‌طوری که ارز کالاهای اساسی به‌طور مستقیم از طریق ارز بانکی (درآمد ارزی ناشی از فروش نفت) و بانک مرکزی پرداخت و ارز مورد نیاز سایر بخش‌های که عمدتا واردکنندگان هستند به سامانه یکپارچه نظام ارزی (نیما) منتقل شد. در این سامانه واردکنندگان و صادرکنندگان و بانک‌ها وجود داشته که می‌توانند خرید و فروش ارز را انجام دهند.

آخرین اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی درباره عملکرد ارزی دولت در حدود ۴۵ روز (از ۲۱ فروردین تا ششم خرداد ماه) از این حکایت دارد که در مجموع ۱۲میلیارد و ۲۸۲میلیون دلار (معادل ارزهای دیگر) ارز برای کلیه کالاها و نیازهای وارداتی بر اساس دلار با نرخ ۴۲۰۰تومان تخصیص داده شده که از این رقم در مجموع 6 میلیارد و ۴۲۶میلیون دلار تامین و پرداخت شده است. تفکیک آماری نشان می‌دهد که حدود 2میلیارد و ۹۷ میلیون دلار ارزی است که به کالاهای اساسی از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شده که از این رقم نیز تاکنون یک میلیارد و ۳۱۷ میلیون دلار تامین و پرداخت شد.

اما برای دارو به عنوان یکی از کالاهای اساسی مهم وارداتی در این مدت ۶۷۸ میلیون دلار اختصاص داده شده که ۴۳۶ میلیون دلار آن تامین شده است. اخیرا خبرهایی در مورد حذف یارانه دارو منتشر شد که بنابر اطلاعات دریافتی این به معنی حذف ارز دارو از نرخ ۴۲۰۰ تومان نیست و تنها به درخواست وزارت بهداشت این کالا دیگر ارز یارانه‌یی (۳۸۰۰ تومان) دریافت نکرده و مشمول همان دلار ۴۲۰۰ تومانی و نرخ روز آن خواهد شد.

کالاهای اساسی در سه گروه و بر اساس اعلام سه وزارتخانه تقسیم‌بندی می‌شود. «ذرت، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، روغن خام، انواع کود شیمیایی فسفاته و پتاسه، بذرها، دارو، واکسن ژنتیکی دام و طیور، گوشت گوسفند و دام زنده، سموم و مواد موثره دفع آفات نباتی» کالاهایی هستند که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده‌اند. همچنین «کاغذ، مواد اولیه کاغذ، کره»، کالاهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین «داروهای ساخته شده، شیرخشک، تجهیزات مصرفی، مواد اولیه دارویی و ملزومات» کالاهای اساسی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت هستند. مجموعه این کالاهای اساسی با تامین ۳۰۰۰میلیارد تومان یارانه و با توافقات انجام شده براساس دلار با نرخ ۳۸۰۰تومان تامین شده و مابه‌التفاوت آن از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود. ارز این بخش به‌طور مستقیم از سوی بانک مرکزی تامین و نیازی به ورود به سامانه نیما نیست.

همچنین از مجموع ارزهای تخصیص پیدا کرده حدود ۹ میلیارد دیگر مربوط به مجموع کالا و نیازهای وارداتی است که عمدتا از طریق سامانه نیما تامین شده است. از رقم تخصیص یافته به بخش واردات حدود 4میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار تامین و پرداخت شده است.

به نوشته ایسنا، آمار نشان می‌دهد از ارقام تخصیص یافته تا نیمی از آن تامین شده که دلیل اصلی عدم پرداخت مابقی به فرآیند تامین ارز و پرداخت آن بر می‌گردد. روال به این ترتیب است که در مورد کالاهای اساسی زمان تامین حدود یک هفته تا ۱۰روز طول می‌کشد، اما برای سایر کالاها که در سامانه نیما تامین اعتبار شده و باید برای آن ثبت‌سفارش انجام شود، زمانی بین 2هفته تا ۲۰ روز لازم است.

 رشد قیمت طلا در بازار جهانی

همچنین تحلیلگران بازارهای بین‌المللی بر این باورند که تشدید نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی در اروپا به خصوص اوضاع ایتالیا می‌تواند در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا باشد.

به گزارش کیتکونیوز، در حالی که بحران و بن‌بست سیاسی در ایتالیا موجب کاهش شاخص سهام و ارزش یورو در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی شده است، تحلیلگران بین‌المللی معتقدند که ادامه نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی در منطقه یورو در نهایت به نفع تقاضا و قیمت جهانی طلا خواهد بود.

بر اساس این گزارش اوله هانسن تحلیلگر ارشد ساکسو بانک تاکید کرد: به نظر من نوسانات ارزش دلار امریکا، بهره اوراق قرضه خزانه‌داری امریکا و نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی در منطقه یورو به خصوص ایتالیا تاثیر مهمی بر قیمت جهانی طلا و سایر کالاهای راهبردی خواهد داشت.

قیمت طلا بر حسب یورو به بالاترین سطح خود از سپتامبر رسیده است. ادامه روند صعودی ارزش دلار در برابر یورو می‌تواند موجب افزایش چشمگیر قیمت طلا در بازارهای اروپایی شود. اختلاف بین سیاست‌های پولی و نرخ بهره امریکا و اروپا نیز در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.

برخی تحلیلگران اقتصادی نیز معتقدند که انتشار آمارهای مهم اقتصادی در امریکا و منطقه یورو طی روزهای آینده تاثیر مهمی بر قیمت طلا خواهد داشت. آمارهای اشتغال و رشد دستمزدها در امریکا مهم‌ترین آماری است که طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

به نوشته سایت طلا، البته گروهی از استراتژیست‌های بین‌المللی نیز بر این باورند که افزایش فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی شرط لازم برای افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا خواهد بود.

تجار و سرمایه‌گذاران آسیایی بر این باورند که افزایش مجدد قیمت جهانی طلا به بالای ۱۳۰۰ دلار در هر اونس، موجب کاهش تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی شده است.

قیمت جهانی طلا که پیش از این تحت تاثیر تقویت ارزش دلار و بهره اوراق قرضه امریکا به کمتر از 1300 دلار رسیده بود، موجب رشد نسبی تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی شده بود ولی با افزایش مجدد قیمت طلا و ورود به کانال 1300 دلاری، تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی بار دیگر با افت زیادی روبه‌رو شده است.

بر اساس این گزارش پیتر فانگ تحلیلگر موسسه سرمایه‌گذاری وینگ فانگ متالز در این باره گفت: زمانی که قیمت جهانی طلا کمتر از 1300دلار بود، شاهد افزایش نسبی تقاضای فیزیکی در بازار آسیا بودیم ولی از زمانی که قیمت‌ها افزایش یافته است، تقاضای فیزیکی بار دیگر کاهش داشته است.

قیمت طلا در روزهای گذشته بار دیگر تحت تاثیر تصمیم ترامپ برای لغو دیدار تاریخی خود با رهبر کره‌شمالی با افزایش روبه‌رو شده است.

فانگ افزود: نشست امریکا و کره‌شمالی فعلا لغو شده و این مساله موجب افزایش تنش در بازارهای بین‌المللی شده است.

ادامه تنش در روابط تجاری امریکا و چین نیز موجب شده است تا ارزش یوان به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار در 4 ماه اخیر برسد.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، کاهش ارزش یوان و روپیه هند موجب افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی هند و چین شده و این مساله تاثیر زیادی بر افت تقاضای فیزیکی داشته است.

 

ارسال نظر