رکود بی‌سابقه به‌دنبال افزایش قیمت طلا

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۷۵
رکود بی‌سابقه به‌دنبال افزایش قیمت طلا

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

با اعلام رشد نرخ اونس جهانی به 1301دلار در روز شنبه، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار و انواع سکه در بازار تهران روز یک‌شنبه 6 خرداد 97 با افزایش همراه بود.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۷هزار و ۵۰۰ تومان افزایش ۲میلیون و ۴۴هزار تومان تعیین شد همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰هزار تومان رشد یک میلیون و ۹۶۷هزار تومان داد و ستد شد.

به گزارش «تعادل» هر قطعه نیم سکه بهار آزادی بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۷هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۷هزار تومان رشد در مدت مشابه ۵۸۳ هزار تومان معامله شد.

هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر قیمت ۳۵۷هزار تومان معامله شد. نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۵۰۰ تومان رشد به ۱۸۹هزار و ۲۰۰تومان رسید.

در بازار ارز نیز قیمت رسمی هر دلار امریکا 4211تومان تعیین شده است. افزون بر این هر یورو بدون تغییر ۴هزار و ۹۱۰تومان و هر پوند نیز ۵ هزار و ۶۰۳ تومان ارزش‌گذاری شد.

 بازگشت شبکه صرافان مجاز به فعالیت

از سوی دیگر ‌به دنبال بخشنامه اخیر بانک مرکزی برای مراجعه واردکنندگان به صرافی‌های حاضر در سامانه نیما برای تامین ارز مورد نیاز همچنین درخواست کارشناسان برای بازگشت صرافی‌ها به بازار ارز و ایجاد بورس ارز و استفاده از بازار ارز برای رفع مشکلات سیاست‌های جدید ارزی، دبیر کانون صرافان ایرانیان گفت: بازار کاری جدید صرافان در سامانه نیما وسیع‌تر، شفاف‌تر و رقابتی‌تر شده است.

امیر نجومی افزود: براساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی شبکه صرافان مجوزدار از تاریخ صدور بخشنامه به عنوان کارگزاران انتقال وجوه برای شبکه بانکی دوباره وارد عرصه فعالیت شدند. در فرآیند کاری جدید وارد‌کنندگان پس از مراجعه به بانک ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و تودیع وثایق جهت تضمین واردات از طریق سامانه نیما به شبکه صرافان مجوزدار بانک مرکزی معرفی می‌شوند.

دبیر کانون صرافان ایرانیان ادامه داد: وارد‌کننده یا صادر‌کننده با توجه به شناخت و سابقه همکاری قبلی یا کیفیت خدمت می‌تواند صرافی خود را انتخاب کند و پس از آن بانک عامل وجه ریالی وارد‌کننده را از حسابش که در سامانه مالیاتی ثبت است به حساب صراف منتقل می‌کند.

وی اظهار کرد: صراف از محل خرید ارز صادر‌کنندگان، ارز را برای وارد‌کننده حواله می‌کند که در این فرآیند ارز حاصل از صادرات بابت واردات تخصیص داده و منابع کشور بهینه مصرف می‌شود و بانک مرکزی در مواقعی که تقاضا بالا باشد به عنوان بازارساز وارد نیما و با عرضه تعادل ایجاد می‌کند.

دبیر کانون صرافان ایرانیان با اشاره به ثابت بودن نرخ ارز و تعیین کارمزد ریالی یک درصدی گفت: در سامانه نیما علاوه بر کارمزد ریالی، کارمزد ارزی نیز وجود دارد که مربوط به هزینه‌های نقل و انتقال و تبدیل ارز در خارج از کشور و عددی شناور است و صرافی‌ها در این کارمزد ارزی با هم رقابت می‌کنند و کارمزد پایین‌تر انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به یک ماه و نیم وقفه در فعالیت صرافی‌ها گفت: با وجود این وقفه اما خوشبختانه کار در سامانه نیما تسریع و با احراز هویت مانع از مسائل پولشویی شده و با اتصال گمرک نیز صحت صادرات و واردات مشخص می‌شود. با شفافیت عملیات ارزی کشور صرافان غیرمجاز از چرخه کاری حذف شده‌اند و بازار خوبی برای شبکه صرفان ایجاد شده است.

 

 گام‌های ارزی سامانه «نیما»

از سوی دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از گام‌های ۱۶گانه ارزی سامانه نیما دفاع کرد و گفت: گام‌های ارزی سامانه نیما یک روزه طی می‌شود.

به گزارش خانه ملت، عزت‌الله یوسفیان‌ملا با اشاره به طراحی ۱۶گام در سامانه نیما برای ارائه ارز به واردکنندگان اظهار کرد: این سامانه و گام‌های آن به این منظور طراحی شد که ارز بدون حساب و کتاب در اختیار افراد سودجو نیفتد.

یوسفیان‌ملا در این باره که گام‌های ۱۶گانه سامانه نیما سرعت واردکننده با ارز را کند می‌کند، توضیح داد: گام‌های تعریف شده در این سامانه را می‌توان یک روزه طی کرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گام‌های طراحی شده در واقع مانع سوءاستفاده از بازار ارز و ارز با نرخ دولتی می‌شود.

نماینده آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: به هر حال انتظار می‌رود که راه و روش و سیستمی که تعریف می‌شود نباید دسترسی به ارز را سخت و ناممکن کند با این حال از گام‌های تعریف شده سامانه نیما دفاع می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ارز باید در دسترس متقاضیان اصلی که قانون به آنها اجازه داده است، باشد نه اینکه افراد نابجا و بدون حساب و کتاب به ارز با قیمت دولتی دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید ارز دولتی در اختیار افراد سودجو قرار گیرد، گفت: اگر سخت‌گیری‌ها انجام نشود مانند شرایط قبل، ارز با هواپیما و کیسه وارد کشور می‌شود این درحالی است که دولت و تیم اقتصادی تلاش دارند، افراد سودجو اختلال در بازار ارز ایجاد نکنند.

 رکود بی‌سابقه بازار طلا

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه با اشاره به رکود بی‌سابقه بازار طلا به دنبال نوسان زیاد نرخ طلا و سکه در ماه‌های اخیر گفت: به دلیل گرانی‌های اخیر رکود شدیدی در بازار طلا داریم که طی چند سال اخیر بی‌سابقه است.

مجتبی فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت بازار طلا و سکه در کرمانشاه اظهار کرد: اکنون پایه خرید طلا گرمی 187هزار و 500 تومان است و مردم با چنین قیمتی برای خرید طلا مراجعه نمی‌کنند. این امر باعث شده هیچکس در بازار طلافروشان نباشد و رکودی شدید در بازار ایجاد شود که طی چند سال اخیر بی‌سابقه است. در سال‌های قبل مواقعی داشتیم که رکود یک هفته یا بیشتر طول کشیده اما اکنون از زمان شروع گرانی قیمت‌ها تاکنون در بازار فروش چندانی نداریم.

فیروزی تاکید کرد: طلافروشان امتناعی از فروش طلا به دلیل اینکه مجبور باشند جنس جدید را با قیمت بالاتر بخرند، ندارند اما مشتری برای خرید طلا وجود ندارد.

به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه با ادامه این وضعیت بسیاری از طلافروشی‌ها تعطیل خواهند شد چون هیچ درآمد و سودی ندارند. تا زمانی که قیمت‌ها پایین نیاید، وضعیت بازار به همین شکل است و قیمت طلا نیز صرفا به نرخ ارز بستگی دارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه با اشاره به اینکه نرخ جهانی طلا حدود یک سال است که تغییر چشمگیری نداشته، تصریح کرد: گرانی طلا در کشور ما ناشی از بالا رفتن قیمت دلار است. تنها راه ارزان شدن طلا این است که دولت بتواند قیمت دلار را در بازار آزاد هم پایین بیاورد که این کار هنوز انجام نشده است.

 

ارسال نظر