اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۶۲

تهیه گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره بانک‌ها

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش خود را در خصوص وضعیت بانک‌ها برای ارائه به صحن در هفته آینده آماده می‌کند.  به گزارش «تعادل» علی لاریجانی در نشست علنی سه‌شنبه، یکم خردادماه مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون اصل 90 در خصوص مطالبات غیرجاری بانک‌ها گفت: گزارش کاملی تهیه شده از این‌رو از کمیسیون اصل ۹۰ تشکر می‌کنم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در خصوص وضعیت بانک‌ها کار مطالعاتی عمیقی انجام داده و راهکارهایی را ارائه کرد، افزود: امید است هفته آینده آمادگی ارائه گزارش خود در صحن علنی مجلس را داشته باشند تا بتوانیم یکی از معضلات اصلی کشور را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مساله بانک‌ها و ریشه‌یابی مشکلات آنها و همچنین نحوه فعال‌سازی آنها در تولید کشور موضوع بسیار اساسی است، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌ها گزارش خود را آماده کند تا هفته آینده مجلس بتواند از آن استفاده کرده و در جریان کار بانک‌ها و پیشنهادات اصلاحی قرار بگیرد.  همچنین فرهاد تجری در نشست علنی سه‌شنبه یکم خرداد ماه مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره مطالبات غیرجاری بانک‌ها گفت: همان‌گونه که نمایندگان استحضار دارند، یکی از آسیب‌های نظام بانکی در ایران موضوع مطالبات غیرجاری نظام بانکی است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عواملی همانند کاهش مستمر ارزش پول ملی، وجود تعارض منافع در شبکه بانکی، شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها، ضعف ساختارهای حاکمیت شرکتی، بی‌ثباتی قیمت‌ها و نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی بازار، اختلاف فاحش نرخ سود بانک‌ها با نرخ متداول در بانک‌ها، ایجاد و افزایش شوک‌های کاذب و اشتغال اشخاص غیرحرفه‌یی و فاقد صلاحیت در امور تجارت و تولید و صنعت و صادرات و واردات که اغلب از تسهیلات مختلف بانک‌ها استفاده کرده‌اند، باعث شده این روند استمرار یابد.

بازنگری آیین‌نامه قرارداد گروهی بیمه اعتبار داخلی

رییس کل بیمه مرکزی گفت: در راستای حمایت از تولیدات داخلی، شورای عالی بیمه آیین‌نامه قرارداد گروهی بیمه اعتبار داخلی را بازنگری کرد.

به گزارش روابط‌عمومی بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی با اعلام این خبر اظهار داشت: در جلسه دیشب، شورای عالی بیمه با عنایت به سال حمایت از کالای داخلی و نقش اثرگذار صنعت بیمه در این حوزه در جلسه‌یی آیین‌نامه قرارداد گروهی بیمه اعتبار داخلی را مورد بازنگری قرار داد.

وی افزود: شورای عالی بیمه با هدف تشویق مردم به خرید کالای ایرانی، شرایط ویژه‌یی را برای بیمه اعتبار فروش اقساطی کالاهای ایرانی تصویب کرد. طبق این مصوبه، پوشش بیمه‌یی در اختیار تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات ایرانی قرار خواهد گرفت و فهرست کالاهای ایرانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیمه مرکزی اعلام خواهد شد.

همچنین مقرر شد، برای فروش اقساطی کالاهای مذکور، اعتبارسنجی خریداران راسا توسط شرکت‌های بیمه یا از طریق موسسات اعتبارسنجی مورد تایید بیمه مرکزی انجام شود. همچنین برای ترغیب تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان داخلی برای خرید این بیمه‌نامه، سهم آنها از عدم پرداخت اقساط خریداران از ۲۵درصد به ۱۰درصد کاهش یافت.

ورود کانادا و امریکا به مساله ارزهای مجازی

سازمان‌های تنظیم مقررات بورسی کانادا و امریکا اعلام کردند؛ تحقیقات در خصوص ده‌ها پرونده مرتبط به ارزهای مجازی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش رویترز، انجمن مدیریت اوراق بهادار امریکای شمالی اعلام کرد؛ تحقیقات در خصوص طیف وسیعی از فعالیت‌های مرتبط با ارزهای مجازی را آغاز کرده است که برخی از آنها به مرحله جمع‌بندی رسیده‌اند. در این پرونده‌ها بدون ارائه اطلاعات در خصوص ریسک‌های موجود در عرضه‌های اولیه، اقدام به خرید و فروش ارزهای مجازی شده است.

سازمان‌های ناظر همچنین اقدام به برخورد با وب‌سایت‌هایی که با آدرس و تصاویر جعلی به دنبال جذب سرمایه‌گذار بوده‌اند، کرده‌اند. جو برگ مدیر کمیسیون اوراق بهادار ایالت آلاباما گفت: اقداماتی که تاکنون صورت گرفته تنها نوک کوه یخی است که بیشتر آن در زیر آب قرار دارد.

اقدام جدید قانونگذاران به مقابله با پرونده‌های ارزهای مجازی پس از آن شدت گرفته است که نهادهای ناظر فدرال توجه و نظارت خود روی ارزهای مجازی را تشدید کرده‌اند. برگ گفت: در آینده‌یی نزدیک شاهد همکاری‌های بیشتر بین دو کشور خواهیم بود.

لازم به ذکر است، پیش‌تر استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا گفته بود: نباید اجازه دهیم، ارز دیجیتالی بیت‌کوین به حساب بانکی سوییس در عصر جدید تبدیل شود و به‌عنوان ابزاری برای مخفی کردن فعالیت‌های نامشروع به‌کار رود. منوچین وعده داد که با سایر دولت‌ها، خصوصا اعضای گروه ۲۰ همکاری کند تا بر فعالیت کسانی که وجوه سنگینی را در ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند، نظارت شود.

 

ارسال نظر