نرخ دلار رسمی 4205 تومان شد

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۶۳
نرخ دلار رسمی 4205 تومان شد

 نرخ انواع سکه و طلا در بازار ایران افزایش یافت

 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

به دنبال اعلام اظهارات روزهای اخیر ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش 5 تا 6 درصدی نرخ دلار تا پایان سال 97، بانک مرکزی روز دوشنبه 31 اردیبهشت اعلام کرد که نرخ دلار رسمی به 4205 تومان افزایش یافته است. به گزارش «تعادل» این تصمیم بعد از ۴۰ روز از آغاز اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز گرفته شده و با اینکه در 40روز اخیر نرخ رسمی انواع ارز هر روز افزایش یا کاهش داشته، اما نرخ دلار در تمام این مدت ثابت بوده و 4200تومان اعلام شده است.

کارشناسان معتقدند که نرخ دلار تحت تاثیر گزارش بازار کار و اشتغال امریکا، سیاست‌های ترامپ، برنامه مذاکره با کره‌شمالی، قیمت نفت و طلا با نوسان‌هایی در بازار جهانی مواجه است و انتظار می‌رود که نرخ ارز و دلارنیز در ایران تابع تحولات جهانی ثابت نباشد. ضمن اینکه ثبات نرخ ارز باعث خواهد شد که بار دیگر، فنر نرخ ارز ثابت مانده و منتظر فرصتی برای پریدن باشد. بر این اساس اگرچه تحولات عمده سیاسی و عوامل غیراقتصادی مانند خروج امریکا از برجام، خروج سرمایه از کشور، تحولات بازار صرافی در منطقه و... عامل اثرگذار بازار ارز ایران است اما از نظر تاثیر نقدینگی و تورم بر نرخ رسمی ارز ‌انتظار می‌رود که بانک مرکزی هر ماه معادل نرخ تورم ماهانه نرخ رسمی دلار را افزایش دهد. بر این اساس نرخ رسمی دلار امریکا از ۴هزار و ۲۰۰ تومان با ۵ تومان رشد به 4205 تومان افزایش یافته است. همچنین نرخ ۲۳ ارز از جمله دلار امریکا نسبت به روز یک‌شنبه افزایش یافته و نرخ ۱۱ ارز از جمله یورو و پوند کاهش یافت و نرخ ۵ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر پوند انگلیس با ۹۴ریال کاهش نسبت به روز یک‌شنبه ۵۶هزار و ۴۶۵ ریال و هر یورو نیز با ۲۶ریال افت در مدت مشابه ۴۹ هزار و ۴۱۵ریال ارزش‌گذاری شد. همچنین روپیه هند ۶۱۸ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱هزار و ۴۵۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷هزار و ۸۰۷ ریال، لیر ترکیه ۹هزار و ۳۱۲ریال، روبل روسیه ۶۷۵ریال، ریال قطر ۱۱هزار و ۵۵۳ ریال، یکصد دینار عراق ۳هزار و ۵۴۹ریال اعلام شده است.

 نرخ حاشیه بازار در کوچه و پس‌کوچه‌ها

در بازار غیررسمی و در کوچه و پس‌کوچه‌ها، نرخ دلار بین 6150 تا 6250 در نوسان است، در حالی که هیچ یک از صرافی‌ها حاضر به خرید و فروش ارز به‌طور رسمی نیستند، ریسک معاملات خرد برای خریداران بالا رفته است. مشاهدات عینی نشان می‌دهد که تقریبا تمام صرافی‌های منطقه فردوسی با نصب اعلان‌هایی روی تابلوهای خود تاکید می‌کنند که هیچ گونه خرید و فروش ارزی تا اطلاع ثانوی ندارند. حتی در زمان مراجعه حضوری خریداران به صرافی‌ها به آنها گفته می‌شود که تا زمان مشخص نشدن سیاست بانک مرکزی درباره نحوه فعالیت صرافی‌ها، آنها از خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند.

با این وجود معاملات تلفنی و در حجم بالا با در نظر گرفتن شرایطی از جمله «شناخت، اطمینان و اعتماد» به خریدار ارز باعث می‌شود تا این‌گونه معاملات صورت بگیرد. کف ارز معامله شده در این روش معمولا بسیار بالاتر از پاسخگویی به نیازهای خرد از جمله ارز مورد نیاز مسافران خارجی است.

اما برخلاف روزهای گذشته که جو بازار تا حدودی به صورت محسوس امنیتی بود، امروز تا حد زیادی این حضور کمرنگ شده بود و بسیاری از دلالان خرد به میدان فردوسی بازگشته بودند. این افراد که بیشتر به خریداران خرد ارز می‌فروشند، هر دلار امریکا را بین ۶هزار و ۲۰۰ تا ۶هزار و ۲۵۰تومان می‌فروختند و ۶ هزار و ۱۵۰تومان خریداری می‌کردند.

از سوی دیگر نرخ هر یورو نیز توسط این افراد ۷ هزار و ۲۰۰ تومان برای فروش و ۷هزار و ۱۵۰تومان برای خرید اعلام می‌شد. این روش ریسک انجام معامله برای خریداران خرد را بالا برده است، زیرا که هیچ گونه اطمینانی به اصالت و تقلبی بودن دلارهای فروخته شده از سوی این افراد نیست و از سوی دیگر معاملات به جای صرافی‌های رسمی به کوچه‌های منتهی به میدان فردوسی منتقل شده است.

 کاهش نرخ اونس جهانی

در بازار جهانی طلا نیز عصر دوشنبه نرخ اونس جهانی به 1284دلار کاهش یافت اما با وجود کاهش نرخ اونس جهانی، نرخ سکه و طلا با روند افزایشی مواجه شده و نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با رشد ۴هزار و ۲۰۰تومانی به قیمت ۱۸۵هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۱۳هزار تومان افزایش یک‌میلیون و ۹۵۹هزار تومان تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۳هزار تومان رشد یک‌میلیون و ۸۹۰هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۸هزار تومان افزایش ۹۷۱هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز بدون تغییر قیمت ۵۵۸هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی با کاهش ۲هزار تومانی با قیمت ۳۵۰ هزار تومان معامله شد.

 بازگشت آرامش به بازار ارز نیازمند زمان است

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر ضرورت تکمیل سیاست‌های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز تاکید کرد و گفت: دولت باید برای ساماندهی بازار ارز به عملیاتی بودن تصمیمات خود واقف باشد. محمدمهدی مفتح با اشاره به نابسامانی نرخ ارز در بازار گفت: تعدیل نرخ‌ها در بازار و بازگشت آرامش به آن اکنون بیش از هر چیزی مستلزم گذشت زمان است. نماینده تویسرکان در مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی باید با سیاست‌های منسجم آرامش را به بازار ارز برگرداند، افزود: اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی در این حوزه فعلا کافی نبوده و باید تکمیل شود. مفتح با تاکید بر اینکه دولت به ویژه بانک مرکزی باید برای ساماندهی بازار ارز به عملیاتی بودن تصمیمات خود واقف باشد، تصریح کرد: توجه به شرایط کنونی بازار برای اتخاذ تدبیری برای ساماندهی آن لازم است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان مسوول مستقیم نوسانات اخیر بازار ارز باید مسوولیت ساماندهی آن را نیز بر عهده بگیرد، گفت: بازار ارز در حال حاضر رویه منطقی نداشته و قابل پیش‌بینی نیست. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید با منطقی‌سازی بازار ارز شرایط آن را برای متقاضیان و فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی کند، افزود: اتخاذ سیاست‌های شفاف لازمه ساماندهی آشفته بازار ارز است. وی ادامه داد: برای ارزیابی نهایی از عملکرد بانک مرکزی در حوزه ساماندهی ارزی باید طی گزارشی از جزئیات اقدامات انجام شده مطلع شویم

 افزایش نرخ بیمه‌نامه‌های مسافرتی

به دنبال افزایش نرخ ارز

همچنین به دنبال افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر، نرخ بیمه مسافرتی افزایش یافته،  در حالی که صنعت بیمه کشور ارز را با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان دریافت می‌کند اما نرخ انواع بیمه‌های مسافرتی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته و افزایش نرخ ارز از ۳ هزار و ۷۰۰ تومان به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باعث شده تا نرخ انواع بیمه‌نامه‌های مسافرتی که در زمان بروز خسارت باید به دلار یا یورو پرداخت شود نیز متاثر از این موضوع افزایش یابد.

به عنوان نمونه بیمه مسافرتی که در زمان تعطیلات نوروز با پوشش ۵ هزار یورو برای سفر به کشورهای اروپایی با قیمت حدود ۹۰ تا ۱۰۰هزار تومان توسط شرکت‌های بیمه فروخته می‌شد، به دلیل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر بین ۱۱۵ تا ۱۲۰هزار تومان فروخته می‌شود.

پیش از این ضمیر معصومی مدیرعامل بیمه پاسارگاد و سیدمحمد آسوده مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان در نشستی در سندیکای بیمه‌گران ایران تاکید کرده بودند که افزایش نرخ ارز در کشور بر نرخ بیمه‌نامه‌هایی که خسارت آنها باید به ارز پرداخت شود، تاثیرگذار خواهد بود. این موضوع به تدریج بر نرخ سایر بیمه‌نامه‌هایی که خسارت آنها باید به ارز پرداخت شود مانند برخی بیمه‌نامه‌های مهندسی یا ماشین‌آلات و تجهیزات نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

ارسال نظر