توافق ارزی دولت و مجلس برای تامین نیازهای خُرد

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۱۰۰

گروه بانک و بیمه  احسان شمشیری

روز شنبه 29 اردیبهشت 97، در حالی که نرخ اونس جهانی به 1293 دلار افزایش یافت و البته همچنان زیر مرز 1300 دلار قرار دارد، قیمت انواع سکه نیز در بازار تهران افزایش یافت اما نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش مواجه شده است.

به گزارش «تعادل»، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۱۱ هزار تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته یک‌میلیون و

۹۶۶ هزار تومان تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۶ هزار تومان رشد در مدت مشابه، یک میلیون و ۸۶۷ هزار تومان داد‌و‌ستد شد. همچنین هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با یک‌هزار تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته، ۹۶۵هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۴ هزار تومان کاهش، در مدت مشابه ۵۵۶ هزار تومان معامله شد.  از سوی دیگر، هر قطعه سکه گرمی با افزایش قیمت یک هزار تومانی با قیمت ۳۵۱ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با کاهش ۴۹۰تومانی به قیمت ۱۸۴هزار و

۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد. در بازار ارز نیز قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است. افزون بر این، هر یورو با ۲۳ تومان افت نسبت به روز پنج‌شنبه ۴ هزار و ۹۴۴ تومان و هر پوند نیز با ۴۰ ریال کاهش در مدت مشابه با قیمت

۵ هزار و ۶۵۵ تومان ارزش‌گذاری شد.

 کانال مبادلات بانکی ایران و اروپا

از سوی دیگر، در ارتباط با تلاش مقامات ایران و اروپا برای ایجاد راه‌های نقل و انتقالات ارزی و بانکی بدون دخالت امریکا و با حذف دلار، یک کارشناس اقتصادی گفت: اروپا در پی ایجاد روشی برای انجام مبادلات بانکی بدون توجه به تحریم‌های امریکاست. این نخستین سفر یک مقام اروپایی بعد از تحولات اخیر بوده و از پیام بسیار قوی برخوردار است. اروپا به دنبال ایجاد روشی برای انجام مبادلات بانکی و فعالیت شرکت‌ها بدون توجه به تحریم‌های امریکاست. اروپایی‌ها درصدد هستند یک کانال بانکی فراهم کنند که از طریق آن نقل و انتقالات مالی انجام شود.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: در توافق بین دولت و مجلس قرار شد در موضوعات بازار متشکل ارزی و تامین نیازهای خُرد مردم مانند ارز مسافری، درمانی و... اصلاحاتی صورت گیرد.  حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با ایبِنا، درباره تصمیمات اخیر ارزی دولت اظهار داشت: اقدامات دولت در بحث مدیریت بازار ارز و اعمال نرخ ارز شناور مدیریت شده که قانون برعهده دولت گذاشته است، اقدام مناسبی بود که باید زودتر انجام می‌شد. وی افزود: در این زمینه جلساتی برگزار و مسائلی مانند پیشنهادات بخش خصوصی در این جلسات بررسی شده و آقای سیف قبول کرد که نظرات کارگروهی که بخش خصوصی دارد را بگیرد. مجلس در جلسه غیرعلنی با معاون رییس‌جمهور پیشنهاداتی ارائه داد که قرار شد در موضوعات بازار متشکل ارزی و تامین نیازهای خرد مردم مانند ارز مسافری، درمانی و... اصلاحاتی صورت گیرد.

 حذف دلار در سرکنسولگری‌های ایران

در پی حذف دلار از عملیات بانکی نمایندگی‌های ایران، سرکنسولگری‌های ایران در سراسر عراق اعلام کردند که ارز محلی (دینار) را مبنای پرداخت هزینه خدمات کنسولی ازجمله هزینه صدور روادید کردند و از اول خرداد ماه دیگر دلار را پذیرش نمی‌کنند. هزینه تمام خدمات کنسولی تنها از طریق دینار عراقی یا یورو قابل پرداخت است و دلار پذیرفته نمی‌شود.

بر همین اساس شهروندان عراقی از این پس برای دریافت روادید و انجام خدمات کنسولگری باید هزینه‌های مرتبط را با دینار عراقی پرداخت کنند.

 همچنین بانک مرکزی در بخشنامه‌یی به شبکه بانکی شرایط تامین، انتقال ‌‌‌و پرداخت ارز رانندگان حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت درخصوص تامین ارز بابت مصارف ارزی خدماتی مورد نیاز متقاضیان را ابلاغ کرد.  تامین و انتقال ارز بابت رانندگان کامیون‌های ایرانی برای خروج از کشور به نرخ روز اعلامی و با احتساب کارمزدهای متعلقه امکان‌پذیر است. مدارک‌ موردنیاز جهت ارائه به بانک هنگام ارائه درخواست خرید ارز شامل گذرنامه، دفترچه خروج راننده، کارت ملی، کد رهگیری راهنامه برخط (CMR) صادره از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی و کارت هوشمند راننده است. ضمنا لازم است تصاویر مدارک مزبور برای نظارت بازرسان بانک در سوابق ذی‌ربط نگهداری شود.

در صورت عدم دریافت ارز توسط رانندگان مذکور قبل از انجام سفر، پرداخت ارز با دریافت مدارک مربوطه و مشروط به انجام سفر مربوطه و در مقابل ارائه صفحه ممهور شده به مهر خروج و ورود کشور مندرج در گذرنامه یا دفترچه خروج راننده، بلامانع است.

 چنانچه متقاضی جهت سفر قبلی ارز دریافت کرده باشد، پرداخت ارز بابت سفر جدید، منوط به حصول اطمینان از مسافرت راننده به خارج از کشور بابت ارز دریافتی (ممهور شدن صفحه مربوطه گذرنامه به مهر خروج و ورود کشور یا دفترچه خروج راننده) است. در صورت امکان استفاده از سایر ابزارهای پرداخت وجه (کارت، حواله و...) انجام این امر مجاز و مورد تاکید این بانک است. ضمنا هماهنگی لازم درخصوص تامین اسکناس مربوطه با اداره عملیات ارزی بانک مرکزی انجام شده است و تمام شعب و واحدهای ارزی ذی‌ربط، ملزم به نظارت و حسن اجرای این بخشنامه  هستند.

همچنین در روزهای اخیر برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس باتوجه به مهار قیمت ارز در اقتصاد ایران و مداخله بانک مرکزی، موضوع ایجاد یک بازار متشکل قابل کنترل و نظارت برای تامین نیازهای ضروری مردم را مطرح کرده‌اند. زیرا در حال حاضر تهیه ارقامی مانند هزینه سفارتخانه‌ها، مدارک خارجی، ارسال مبلغ برای دانشجویان و افراد خارج از کشور و... با مشکلاتی مواجه است و عملا نمی‌توان از توان صرافی‌ها در این زمینه استفاده کرد. در حالی که لازم است صرافی‌ها و بازار به‌گونه‌یی احیا شود که نوسانات قبلی بازار ارز را نداشته باشد.

 علی‌اکبر کریمی نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه گفت: برای تقاضاهایی که در بازار وجود دارد نیاز به یک بازار متشکل غیررسمی در بازار ارز داریم. اقدامات بانک مرکزی به مثابه یک کنترل لحظه‌یی بوده و بازار را مهار کرد. اما وضعیت بازار باید تابع ساز و کارهای منطقی و علمی موجود باشد تا بتواند تعادل را به صورت پایدار ایجاد کند، یکی از مسائل و عواملی که می‌تواند به تعادل پایدار کمک کند بحث تنظیم ارز و تزریق آن متناسب با نیاز مردم به بازار است.

کریمی با تاکید بر اینکه دولت تنظیم بازار ارز و تزریق آن متناسب با نیاز بازار را شروع کرده، تصریح کرد: هر چند این اقدامات آغاز شده اما کافی نیست. نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه درخصوص پاسخگویی به تقاضاها دولت باید سیاست مدیریت تقاضا را در بازار ارز دنبال کند، گفت: اکنون مشکلی که وجود دارد این است که بخشی از تقاضاها بلاتکلیف رها شده از این رو باید این شرایط در تمهیدات و تصمیماتی که دولت گرفته و سازوکارهایی که در بازار ارز وجود دارد، دنبال شود تا در این حوزه تفاضای بلاتکلیفی نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید دولت به صراحت بگوید به فلان تقاضا ارز داده نشده یا اولویت ما نیست، افزود: صراحت در بیان این موضوع تکلیف مردم را مشخص می‌کند اما اینکه دولت بگوید همه تقاضاها حتی برای کالاهای لوکس پاسخ داده می‌شود، نشان‌دهنده یک فضایی است که دولت نامحدود می‌تواند به همه پاسخ بدهد در حالی که واقعیت و مصلحت این‌گونه نیست.

 

ارسال نظر