اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۳۷

رشد طلا و سکه به دنبال افزایش اونس در بازار جهانی

گروه بانک و بیمه| روز پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 97 با 9دلار و 22سنت افزایش، نرخ اونس در بازار جهانی طلا به 1321دلار و 63 سنت رسید و به دنبال آن قیمت طلا در بازار ایران افزایش یافت. عصر جمعه نیز اونس جهانی بار دیگر افزایش یافت و به 1325دلار رسید که انتظار می‌رود، روند رشد قیمت سکه و طلا در بازار ایران در روز شنبه نیز ادامه داشته باشد.

به گزارش «تعادل‌» به دنبال افزایش قیمت جهانی طلا، روز پنج‌شنبه در بازار تهران سکه طرح جدید با ۸۷ هزار تومان افزایش ۲میلیون و ۱۱۰هزار تومان به فروش رسید. همچنین سکه طرح قدیم با 12هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 966هزار تومان، نیم سکه با 19هزار تومان افزایش به میزان یک میلیون و 13هزار تومان، ربع سکه با 10هزار تومان رشد معادل 600 هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار با 4600تومان افزایش معادل 198هزار و 521 تومان داد و ستد شد.

6.6میلیارد دلار ارز برای تامین نیازهای کشور

گروه بانک و بیمه| بیش از 6میلیارد و 600میلیون دلار ارز برای تامین نیازهای کشور اختصاص یافت. از زمان ابلاغ سیاست جدید ارزی تا 18 اردیبهشت ماه در مجموع معادل بیش از 6میلیارد و 600میلیون دلار ارز به نرخ معادل 4200 تومان برای تامین نیازهای کشور تخصیص داده شده است.

 به گزارش «تعادل» معادل دلاری 5 میلیارد و 464 میلیون دلار از منابع تخصیص یافته در این مدت به صورت بانکی و از منابع بانک مرکزی بوده است. همچنین معادل حدود 700میلیون دلار ارز توسط شبکه بانکی از طریق سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) برای واردات کالا و خدمت اختصاص یافته و معادل 445میلیون دلار نیز ارز اشخاص بوده که به صورت واردات در قبال صادرات به موضوع واردات اختصاص پیدا کرده است. لازم به ذکر است از معادل 6میلیارد و 600میلیون دلار ارز تخصیص داده شده، بالغ بر معادل 3 میلیارد و 750 میلیون دلار آن تامین شده و بانک مرکزی این میزان ارز را به بانک‌های عامل فروخته و بانک‌ها نیز در اختیار متقاضیان قرار داده‌اند.

تمهیدات بانک مرکزی در آستانه برگشت به تحریم

تحریم بانک مرکزی اقدامی است که از آن به عنوان یک تحریم استثنایی و محدودیت بین‌المللی دور از انصاف یاد می‌شود، اما بار دیگر با خروج امریکا از برجام، بانک مرکزی ایران در معرض بی‌انصافی دیگری قرار گرفته است. با این حال این‌بار بانک مرکزی اطمینان داده که تمهیدات لازم را برای مقابله با نقض برجام اندیشیده و مشکلی نیست.

به گزارش ایسنا، اعلام ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده امریکا از برجام و به دنبال آن صدور دستور برای برگشت تحریم‌های هسته‌یی علیه ایران بی‌تردید حوزه بانکی را بیش از هر بخش دیگری می‌تواند درگیر این تصمیم کند. بعد از اعلام مواضع رییس‌جمهور امریکا در مورد برجام، وزارت خزانه‌داری امریکا نیز اعلام کرد که تحریم‌های ایران بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز دیگر بر می‌گردد، در لیست این تحریم‌ها در کنار حوزه نفتی، هواپیما، تحریم‌های ارزی و به عبارتی بانک مرکزی قرار دارد.

از اواخر سال ۱۳۹۴ که توافق برجام اجرایی شد، زمانی بود برای پایان حدود ۱۰سال تحریم و محدودیت‌های سختی که بر نظام بانکی ایران تحمیل شده بود. مدیران بانکی تاکید داشتند که در شرایط جدید شبکه بانکی ایران از جزیره‌یی که سال‌ها در آن مانده و قدرت تبادلات بین‌المللی خود را تا حد قابل توجهی از دست داده‌ است، خارج می‌شود. یعقوبی مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی در زمان اجرایی شدن برجام گفته بود که «تحریم بانک مرکزی ایران یک استثنا بود، به گونه‌یی که در طول تاریخ حتی یک مورد هم نمی‌توان پیدا کرد که هیچ بانک مرکزی تحریم شده باشد. حتی عراق همزمان حکومت صدام و در دوران درگیری بانک مرکزی مستقلی داشت و وارد تحریم نشد. پس محدود شدن بانک مرکزی ایران در فضای بین‌الملل دور از انصاف بود و دوره بسیار سختی را از سال ۱۳۸۶ تاکنون یعنی ۹ سال گذشته پشت سر گذاشت. بسیار ساده از ظرفیت‌های قانونی و بین‌المللی خود محروم شده بودیم که کار را بسیار سخت می‌کرد.»

به هر حال با لغو تحریم‌ها گرچه انتظارات شبکه بانکی در طول این دو سال آن طور که تعیین شده بود، برآورده نشد و بارها رییس کل بانک مرکزی از بدعهدی امریکا در مسیر تحقق این انتظارات گله کرد و رایزنی‌های بسیاری در این رابطه انجام شد ولی در هر حال دستاوردهایی نیز برای شبکه بانکی به همراه داشت، از برقراری سوییفت، توسعه روابط کارگزاری بانک‌ها، قراردادهای فایناس و تامین مالی تا مذاکرات بانکی با بانک‌های اروپایی و آسیایی. البته در این بین بودند بانک‌هایی که از ورود برای مذاکره با بانک‌های ایرانی عقب‌نشینی کردند و دلیل اصلی این جریان را مدیران بانک مرکزی هراس ناشی از جریمه‌ها و هزینه‌های احتمالی سنگینی که ممکن بود، امریکا برای همکاری با ایران به آنها تحمیل کند، اعلام کردند. با این وجود آخرین اطلاعاتی که از روابط کارگزاری بانک‌ها در جریان اجرایی شدن برجام وجود دارد، نشان می‌دهد که حدود ۸۳۵رابطه کارگزاری با ۲۷۸ بانک خارجی برگزار شده است، در حالی که قبل از برجام تعداد روابط کارگزاری بسیار محدود بود و تنها 5 تا 6 بانک حاضر به همکاری با ایران بودند. در عین حال که در طول دو سال و نیم گذشته حدود ۳۸ هزار و ۴۰۰ فقره ال‌سی توسط نظام بانکی ایران گشایش یافته است.  با شرایط جدید و احتمال دوباره اعمال تحریم‌های سنگین بر نظام بانکی ایران به ویژه در مورد بانک مرکزی، این نگرانی در بین کارشناسان وجود دارد که فضای نامناسبی که پیش از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها برای بانک‌های ایرانی جاری بود، دوباره برگشته و روابط بانکی و تمام ابعاد آن را تحت تاثیر قرار دهد و آنچه در مدت دو سال گذشته نیز به دست آمده در هاله‌یی از ابهام قرار گیرد.

 

ارسال نظر