سکه‌های پیش‌فروش شده زودتر تحویل می‌شود

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۲۶
سکه‌های پیش‌فروش شده زودتر تحویل می‌شود

4.6 میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومان گشایش اعتبار شده است

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

هر چند که بیشترین رشد شتابان نرخ سکه، دلار و یورو در 9 ماهه اخیر مربوط به تحولات فروردین ماه 97 بوده اما بررسی روند 14ماه اخیر بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که روند رشد قیمت‌ها عمدتا از مرداد 96 شروع شده و تحت تاثیر عوامل مختلف اقتصادی، پولی و بانکی، دلایل غیراقتصادی و تهدیدهای امریکا برای خروج از برجام و برخی تحولات منطقه‌یی دیگر، بازار ارز و طلا را با رشد شاخص‌ها مواجه کرده که همچنان اثر خود را بر بازار سکه و طلا ادامه داده است.

به گزارش «تعادل» تحولات 14 ماه اخیر بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که نرخ سکه از 1.2میلیون در اسفند 95 به 1.57میلیون در اسفند 96 و بیش از 2 میلیون تومان در فروردین و اردیبهشت 97 رسیده و نرخ دلار نیز از 3772 در اسفند 95 به 4643 تومان در اسفند 96 و بالای 6 هزار تومان در فروردین 97 افزایش داشته است.

هر چند که اقدامات گسترده ستاد تنظیم بازار ارز و شبکه بانکی موجب شد که نرخ دلار در حد 4200 تومان تثبیت شود، اما فشار تقاضا در بازار طلا و ارز از طریق افزایش قیمت سکه خود را نشان داده و در روز یک‌شنبه 16 اردیبهشت 97 نرخ سکه جدید به 2 میلیون و 130هزار تومان رسیده که نشانه ادامه رشد قیمت طلا و سکه در سال 97 نسبت به اسفند 96 است.

در حال حاضر هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با قیمت یک‌میلیون و ۶۳هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز ۶۳۰هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۳۸۴هزار تومان معامله می‌شود و هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۲۰۷هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

گزارش شاخص‌های ماهانه اقتصادی بانک مرکزی که گزارش اسفند 96 آن به تازگی منتشر شده و آمارهای منتهی به اسفند 96 را نشان می‌دهد، حکایت از آن دارد که در اسفند ماه 1396 متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح جدید یک‌میلیون و 573 هزار و 100تومان بود که نسبت به ماه قبل 3.1درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی اسفند 95 معادل 30.6 درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم یک‌میلیون و 543هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل 3.6درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی اسفند 95 معادل 29.7درصد افزایش داشته است.

میانگین قیمت نیز در کل سال 96 برای سکه طرح جدید معادل یک‌میلیون و 326 هزار تومان با رشد 19.4درصدی نسبت به میانگین سال 95 و برای سکه طرح قدیم یک‌میلیون و 294 هزار تومان با رشد 17.4 درصدی نسبت به سال 95 بوده است.

نمودار رشد قیمت سکه نشان می‌دهد که از شهریور سال 96 روند صعودی به خود گرفته و در اسفند ماه به اوج خود رسیده است. به‌طوری که سکه طرح جدید از یک‌میلیون و 217هزار تومان در مرداد 96 به یک‌میلیون و 573 هزار تومان در اسفند 96 رسیده و طی 7ماهه پایان سال معادل بیش از 29درصد یا 356 هزار تومان رشد کرده است.

روند قیمت سکه طرح جدید نشان می‌دهد که از 933 هزار تومان در سال 94 به 1.2میلیون تومان در اسفند سال 95 و یک‌میلیون و 573 هزار تومان در اسفند 96 رسیده و طی سال 96 معادل 370 هزار تومان رشد کرده است.

 رشد 23درصدی قیمت دلار در سال 96

از سوی دیگر روند رشد نرخ دلار نشان می‌دهد که متوسط قیمت دلار در بازار آزاد تهران در اسفند 96 معادل 4643 تومان بوده که نسبت به ماه قبل 0.2 درصد و نسبت به اسفند سال 95 معادل 23.1درصد رشد داشته است. همچنین متوسط قیمت فروش دلار در سال 96 معادل 4045تومان بوده که رشد 11 درصدی نسبت به سال 95 داشته است.

قیمت دلار از 3405 تومان در سال 94 به 3772 تومان در اسفند سال 95 رسیده و در اسفند 96 نرخ 4643 تومان را ثبت کرد که نشان می‌دهد در مدت یک‌سال معادل 871تومان یا 23.1درصد افزایش داشته است.

روند نرخ دلار در طول سال 96 نشان می‌دهد که از شهریور 96 روند صعودی به خود گرفته و از 3811 تومان در مرداد به 4643 تومان در اسفند 96 رسیده است و طی این 7ماه 832 تومان معادل 21.8 درصد افزایش داشته است.

 رشد 38درصدی قیمت یورو در سال 96

همچنین روند رشد نرخ یورو نیز نشان می‌دهد که قیمت یورو در اسفند 96 معادل 5672 تومان بوده که نسبت به ماه قبل 4.1درصد کاهش و نسبت به اسفند 95 معادل 38.7درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت فروش یورو نیز 4808 تومان بوده که نسبت به متوسط سال 95 معادل 19درصد رشد کرده است.

روند نرخ یورو نشان می‌دهد که از 3821 تومان در سال 94 به 4088تومان در اسفند 95 و 5672 تومان در اسفند 96 رسیده و در طول یک‌سال به میزان 1584 تومان معادل 38.7 درصد افزایش داشته است.

روند سال 96 نیز نشان می‌دهد که قیمت یورو از شهریور 96 روند صعودی به خود گرفته و طی 7ماه آخر سال 96 از 4547تومان در مرداد به 5672 تومان در اسفند 96 رسیده و معادل 1125تومان یا 24.7درصد در طول 7ماه آخر سال افزایش داشته است.

 سکه‌های پیش ‌فروشی یک هفته زودتر تحویل می‌شود

رییس کل بانک مرکزی گفت: از 22فروردین تاکنون 4میلیارد و 650 میلیون دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای ثبت سفارش و گشایش اعتبار تخصیص داده شده و از این رقم 2میلیارد و 700میلیون دلار آن تامین شده است.

ولی‌الله سیف اظهار کرد: این جلسات با توجه به اهمیت تصمیمات جدید ارزی با حضور معاون اول رییس‌جمهور 2بار در هفته برگزار می‌شود تا اگر نیاز به هماهنگی‌های بین‌دستگاهی وجود داشته باشد، تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه ترتیبات اتخاذ شده تاکنون به خوبی عملکرد خود را نشان داده است، افزود: سیاست‌های جدید ارزی تا به حال عملکرد مثبتی داشته و ثبت سفارشات به صورت معمول درحال انجام است، واردات کالا نیز مسیر طبیعی خودش را طی می‌کند.

سیف با بیان اینکه واردات به صورت طبیعی درحال انجام است، گفت: برای ارز مورد نیاز مسافران نیز در این مدت 100میلیون دلار تخصیص داده شده است.

وی همچنین به نمایشگاه کتاب اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز ترتیبی اتخاذ شده تا ارز کتاب‌های مورد نیاز با قیمت 4هزار و 200تومان از طریق بانک شهر تامین شود.

سیف با ابراز امیدواری درخصوص اینکه در روزهای آینده شرایط بسیار مساعدتر خواهد شد، گفت: به زودی تمامی ذی‌نفعان و بازیگران در بازار جدید الکترونیکی ارز، نقش خود را به درستی ایفا می‌کنند و با ورودشان به بازار و انجام تسهیل شده امورشان شرایط بهتر خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی درخصوص تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده نیز گفت: براساس تعهدی که داشته‌ایم 12روز دیگر موعد تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده است اما امروز تصمیم گرفتیم تا این سکه‌ها یک هفته زودتر تحویل شود.

سیف با بیان اینکه آمادگی کامل برای تحویل پیش از موعد سکه‌ها به صورت فیزیکی وجود دارد، گفت: البته در این زمینه پیشنهاداتی نیز به خریداران سکه از جانب بانک‌های عامل ارائه می‌شود که این خریداران اختیار دارند به هر نحو که خودشان می‌دانند، سکه‌های پیش‌خرید شده خود را تعیین تکلیف کنند.

همچنین در جلسه هم‌اندیشی رییس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها و نمایندگان صرافی‌ها که در بانک مرکزی برگزار شد، مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری و نمایندگان صرافی‌ها به طرح سوالات، ابهامات و ارائه پیشنهادها در زمینه سامانه نیما و چالش‌های موجود بازار ارز پرداختند. سیف نیز با بررسی وضعیت بازار ارز اعلام کرد که بانک مرکزی بر بازار ارز با استفاده از سامانه نیما اشراف کامل دارد. البته باید احتمالات و نواقص این سامانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا با قدرت بیشتری به فعالیت بپردازد. سامانه نیما در طول زمان می‌تواند عملکرد خود را نشان دهد و بانک مرکزی از هر گونه نقد و پیشنهاد در این زمینه با هدف ارتقای عملکرد سامانه نیما استقبال می‌کند.

 هزار دلار؛ حداقل ارز لازم برای افتتاح حساب ارزی

از سوی دیگر محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران اعلام کرده که برای افتتاح حساب‌های ارزی به حداقل معادل یک هزار دلار نیاز است. این بانک تضمین می‌کند به حساب‌های ارزی با همان پایه پولی که افتتاح حساب شده، سود بپردازد و موجودی نهایی را به همان ارز تحویل مشتری دهد. همه بانک‌های دولتی به ویژه بانک ملی ایران برای افتتاح سپرده‌های ارزی آماده‌اند و مردم می‌توانند با گشایش این حساب‌ها هم دارایی خود را در جای امن نگهداری کنند و هم ماهانه از سود ارزی آن بهره‌مند شوند.

وی همچنین از آمادگی این بانک برای خرید ارز حاصل از صادرات خبر داد و گفت: صادرکنندگان می‌توانند هر ارزی را که در ایران یا خارج از کشور دارند به نرخ روز به بانک ملی بفروشند. واحدهای ارزی بانک ملی برای گشایش اعتبار اسنادی

(ال.‌سی) به ویژه برای واردات کالاهای اساسی به نرخ مصوب ۳۸۰۰تومان آماده‌اند.

 خرید طلای دست دوم باعث بیکاری کارگران طلا ساز می‌شود

در همین حال دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به مشکلات عرضه طلای دست دوم در بازار گفت: طلای بدون اجرت موجب تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی و بیکاری در این صنعت می‌شود. «نادر بذرافشان» با اشاره به ممنوعیت فروش طلای دست دوم در بازار طلا درباره دلایل این ممنوعیت گفت: در هر صنعتی چرخش جریان اقتصادی و فعال بودن آن بستگی به تولید دارد که با عرضه طلای دست دوم این چرخه به مشکل خورده و سبب تعطیلی و خلل در جریان تولید می‌شود. وی اشتغال و به کارگیری نیروی کار را در موقعیت فعلی کشور بسیار مهم برشمرد و افزود: اگر به دنبال رونق و فعال‌سازی اقتصاد کشور و صنعت با سابقه طلا و جواهر در کشور هستیم باید به فکر تولید بیشتر و جلوگیری از فروش و عرضه طلای دست دوم باشیم.

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران به مشکلات پوستی و بهداشتی استفاده از مصرف طلای دست دوم اشاره کرد و افزود: معمولا طلای‌هایی که به صورت دست دوم یا بدون اجرت به فروش می‌رسد دارای عیار استانداردی نیست و عموما خریداران با خرید این نوع محصول متضرر می‌شود.

بذرافشان به خریداران مصنوعات طلا توصیه کرد که برای خرید طلا از تولیدات داخلی که دارای عیار کنترل شده و با کیفیت است، استفاده و با خیال راحت از خرید خود اطمینان حاصل کنند.

این فعال صنفی یکی از دلایل گرایش مردم به طلای دست دوم را مالیات بر ارزش افزوده و کاهش قدرت خرید دانست و تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده باعث شده که 9درصد بر هزینه‌های مشتری افزوده شود و خریدار تمایلی برای خرید طلای نو نداشته و این مورد سبب کاهش تولید و بیکاری بسیاری از سازندگان طلا و جواهر می‌شود.

وی با اشاره به انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: اگر خواهان رشد و ارتقای این صنف هستیم باید جلو دست دوم فروشی طلا را بگیریم و از تولید‌کننده و کار با کیفیت داخلی حمایت کنیم.

بذرافشان از مردم خواست تا مصنوعات طلا و جواهر خود را از واحدهای دارای جواز کسب خریداری کنند تا اگر به مشکلی برخورد کنند، بتوان آن را پیگیری کرد.

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در خاتمه ابراز امیدواری کرد که تلاش اتحادیه طلا و جواهر تهران و همه اتحادیه‌های طلا و جواهر سراسر کشور در مورد مشکلات صنفی به ویژه مالیات بر ارزش افزوده به نتیجه مورد نظر رسیده و بتوان این صنعت را به قله افتخار در جهان رساند.

 

 

ارسال نظر