پیش‌‌فروش 6 ماهه سکه هم متوقف شد

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۴۱
پیش‌‌فروش 6 ماهه سکه هم متوقف شد

تعطیلی معاملات در بازار طلای مشهد

 

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

روز شنبه 15 اردیبهشت 97 نرخ انواع سکه با افزایش بیش از 100هزار تومان در یک روز مواجه شد و در بازار تهران سکه طرح جدید با 115هزار تومان افزایش دو میلیون و 80 هزار تومان داد و ستد شد.

به گزارش «تعادل» به دنبال افزایش قیمت سکه در هفته گذشته که نرخ آن از یک میلیون 780هزار تومان تا نزدیک به 2میلیون تومان افزایش یافت، روز شنبه نیز با افزایش بیش از 100هزار تومانی، نرخ سکه طرح جدید به 2میلیون و 80 هزار تومان رسید اما برخی فعالان بازار طلا و سکه اعلام کردند که با این نرخ که در شبکه طلافروش‌ها اعلام می‌شود، خرید و فروش نمی‌شود و قیمت سکه در برخی طلافروشی‌ها با دو میلیون و 150هزار تومان درحال معامله است.

از سوی دیگر سکه طرح قدیم با 75هزار تومان رشد یک میلیون و 953هزار تومان و نیم سکه با رشد 58 هزار تومانی یک میلیون و 21هزار تومان فروخته شد و نیم سکه نیز از مرز یک میلیون تومان عبور کرده است.

ربع سکه هم 30هزار تومان افزایش قیمت داشت و به قیمت 604 هزار تومان معامله شد. سکه گرمی بدون تغییر 371هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار با رشد 5080 تومانی 193هزار و 581 تومان به فروش رسید.

درحالی که قیمت اونس در بازار جهانی طلا با یک دلار و 34سنت رشد 1315دلار و 12سنت درج شد و در ساعات عصر شنبه به 1314دلار کاهش یافت اما قیمت سکه و طلا در بازار ایران همچنان روند افزایشی به خود گرفته است.

 پیش‌ فروش 6 ماهه سکه تمام شد

از سوی دیگر، بانک مرکزی از اتمام پیش‌فروش 6 ماهه سکه خبر داده که به دنبال توقف پیش‌فروش یک ماهه و 3ماهه سکه در هفته‌های اخیر اعلام شده و نشان می‌دهد که بانک مرکزی به این زودی امکان عرضه زیاد سکه به بازار را ندارد.

از اواخر فروردین ماه سال جاری و همزمان با تحولاتی که در بازار ارز ایجاد و سیاست جدید ارزی به مرحله اجرا درآمد، نحوه پیش‌فروش سکه نیز تغییر کرد و از دو سررسید 6 ماهه و یک ساله به 7مرحله افزایش یافت و درحال حاضر پیش‌فروش 6 ماهه سکه خاتمه یافت.

گفتنی است، نرخ‌ها در سررسیدهای جدید از این قرار است که سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، 3ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، 6 ماهه یک میلیون و ۴۷۵هزار تومان، 9ماهه یک میلیون و ۴۱۰هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰هزار تومان، ۱۸ماهه یک میلیون و ۲۴۵هزار تومان و ۲۴ماهه یک میلیون و ۱۱۶هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

برخی کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی این امر به نزدیک شدن زمان اعلام مواضع امریکا در قبال برجام همچنین موضوع توقف پیش‌فروش سکه‌های یک ماهه، 3 ماهه و 6 ماهه مرتبط است که نشان می‌دهد، بانک مرکزی در ضرب سکه و تحویل طلا به متقاضیان با محدودیت مواجه است و از آنجا که مقادیر قابل توجهی حدود 820 هزار سکه تاکنون پیش‌فروش شده و باید در یک سال آینده تحویل مردم شود لذا به خاطر محدودیت‌های موجود پیش‌فروش سکه‌های یک ماهه، 3ماهه و 6 ماهه متوقف شده است.

در این رابطه شبکه بلومبرگ به نقل از شورای جهانی طلا اعلام کرده که در 3ماه بهمن تا فروردین حدود 9تن طلا در بازار ایران فروش رفته است که نشان‌دهنده میزان حراج سکه همچنین تحویل سکه‌هایی است که در ماه‌های اخیر پیش‌فروش شده است. اما بخش قابل توجه و اصلی این پیش‌فروش‌ها هنوز سررسید نشده و برآورد می‌شود که با توجه به حدود 820 هزار سکه پیش‌فروش شده که وزن متوسط آن حدود 5 گرم پیش‌بینی می‌شود، لازم است که حداقل معادل 5 تن طلا برای سکه‌ها در نظر گرفته شود که در کنار این پیش‌فروش‌ها باید عدد قابل توجهی برای حراج شمش، طلای 18عیار و سایر اشکال طلا در نظر گرفته شود که احتمالا با توجه به رشد تقاضا در 3ماهه اخیر در یک سال‌ آینده حدود 18تا 40تن طلای دیگر تقاضای جدید در بازار طلا ایجاد خواهد شد.

 تعطیلی معاملات در بازار طلای مشهد

از سوی دیگر برخی فعالان بازار طلا در نقاط مختلف کشور معتقدند که به خاطر نوسانات زیاد در نرخ طلا، فعالان بازار و ازجمله صنف طلافروشان با چالش‌های جدی مواجه هستند و عملا باعث ایجاد رکود و کاهش معاملات شده است. از یک سو فروشندگان طلا دست نگه داشته‌اند تا با نرخ بالاتر بفروشند و تعمیرکاران و طلاسازان نیز به خاطر احتمال افزایش بیشتر نرخ‌ها از عرضه طلا و تعمیرات به نرخ‌های امروز خودداری می‌کنند تا مبادا موجودی طلای خود را از دست بدهند و مجبور شوند که به نرخ بالاتر خریدار کنند.

باقر معبودی‌نژاد، رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد در این زمینه اعلام کرد که به علت نبود قیمت ثابت ارز و نوسانات شدید در بازار طلا فعلا هیچ معامله‌یی در این بازار صورت نمی‌گیرد. شرایط بازار طلا از رکود گذشته و به تعطیلی در خرید و فروش رسیده است. همچنین به دلیل محاسبه قیمت طلا براساس نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت سکه و طلا دارد و با توجه به تلاطم زیاد در نرخ ارز شاهد افزایش قیمت طلا و نوسان شدید در بازار این کالا هستیم. درحال حاضر نرخ طلا را از طریق بازار طلافروشان تهران و اصفهان دریافت می‌کنیم که درحال افزایش به بالای 193هزار تومان است.

در بازار ارز نیز بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۳۷ ارز ازجمله پوند نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و نرخ یورو افزایش یافت؛ نرخ دلار نیز ثابت ماند.

 براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار امریکا ۴۲هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۰هزار و ۸۶۹ ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۶۷ هزار و ۹۷۷ریال و هر یورو نیز با ۷۵ریال افت در مدت مشابه ۵۰ هزار و ۲۶۰ریال ارزش‌گذاری شد.

 مسافرت خارجی ارز قابل توجهی

به اقتصاد ما تحمیل می‌کند

از سوی دیگر به دنبال انتقادهایی که علیه مصارف بی‌رویه ارزی در کشور وجود دارد، رییس کل بانک مرکزی با انتشار پیامی در فضای مجازی با اشاره به اینکه مسافرت خارجی ارز قابل توجهی را به اقتصاد ما تحمیل می‌کند خواستار ترویج ایرانگردی و سفرهای ارزان داخلی شد.

 ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی با انتشار پیامی در فضای مجازی درخصوص سفرهای خارجی نوشت:«با تشکر از پیام‌های شما؛ معتقدم سفر شهروندان به خارج، حق و انتخاب آنهاست. در عین حال تراز گردشگری کشور منفی است و مسافرت خارجی، ارز قابل توجهی را به اقتصاد ما تحمیل می‌کند.»

سیف در ادامه پیام خود نیز آورده است:«با ترویج ایرانگردی و سفر ارزان هم بر رونق صنعت گردشگری بیفزاییم و هم منابع ارزی کشور را بهتر مدیریت کنیم.»

 10مشکل عملیاتی پس از اجرای سیاست‌های جدید ارزی

همچنین برخی کارشناسان معتقدند که با سیاست‌های جدید ارزی، مشکلاتی در بازار ارز وجود دارد که باید برطرف شود و عدم امکان تبدیل ارز، محدودیت اسکناس یورو و تعریف نشدن فروش ارز برای برخی نیازهای ارزی از جمله مشکلات فعلی وضعیت جدید ارزی کشور است.

برخی کارمندان شعب بانکی در گفت‌وگو با فارس گفته‌اند: مشتری برای تمدید ویزا دلار می‌خواهد اما ما مجوز فروش دلار نداریم و فرد مجبور به خرید ارز از دلال می‌شود. مشتری اقامت خارج از کشور دارد و می‌خواهد ارز بگیرد. باید با خود ارز ببرد اما نمی‌توانیم به او بفروشیم. از بازار آزاد هم نمی‌تواند بخرد. گردشگر ایرانی ارز متفرقه مانند دلار کانادا و دلار استرالیا و ین ژاپن و لیر ترکیه دارد اما بانک‌ها نمی‌توانند بخرند. به صراف هم که مراجعه می‌کند، صراف نمی‌تواند از او بخرد.

همچنین خارجی‌ها وقتی به ایران می‌آیند به دنبال تبدیل دلار به ریال هستند اما ما بیشتر از 4200 تومان نمی‌توانیم از آنها بخریم و‌ آنها هم اغلب قبول نمی‌کنند و می‌روند. می‌خواهند ارز را به قیمت بازار از آنها بخریم. می‌گویند شما می‌خواهید کلاه سر ما خارجی‌ها بگذارید. از ما می‌پرسند چرا بانک اصلی کشورتان دلار را با نرخ واقعی از گردشگر نمی‌خرد. در نهایت این گردشگران اغلب به سمت بازار سیاه می‌روند.

شرکت‌هایی که حقوق پرسنل به ارز می‌دهند در این شرایط نمی‌توانند ارز تهیه کنند و ما هم نمی‌توانیم به آنها بفروشیم. در ابلاغیه بانک مرکزی هم اعلام شده فقط به بخش ناوبری و آن هم بخش هوایی ارز تعلق می‌گیرد و بقیه شرکت‌ها که حقوق ارزی می‌دهند، نمی‌توانند ارز تهیه کنند. شرکت‌هایی که از خارج در نمایشگاه‌ها ایران حاضر می‌شوند امکان تهیه ارز از داخل ندارند و اگر محصولاتشان را بفروشند، نمی‌توانند درآمد حاصله را به ارز تبدیل کرده و ببرند. شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران هم بابت حضور این شرکت‌ها در ایران از آنها ارز می‌گیرد در حالی که برای این نیاز، تامین ارز تعریف نشده است.

در برخی سفارتخانه‌ها مانند افغانستان، عراق و سوریه از مسافران ایرانی دلار تقاضا می‌کنند یا برای تمدید گذرنامه اغلب پول به دلار می‌گیرند. از طرف دیگر برخی سفارتخانه‌ها برای تمدید گذرنامه یورو می‌گیرند، در حالی که مسافر دلار دارد. در این شرایط افراد وقتی به بانک مراجعه می‌کنند، نمی‌توانند یورو را به دلار یا بالعکس تبدیل کنند چون مجوز خرید و فروش ندارند. با توجه به اینکه موجودی اسکناس یورو در کشور نسبت به دلار بسیار کمتر است، تبدیل ارز مسافرتی به یورو برای بانک‌های عامل مشکل‌آفرین شده چون اسکناس یورو در بازار ما بسیار محدود است.

کسانی که از شعب بانک‌های ایرانی در اروپا و دیگر بانک‌های اروپایی حواله ارزی می‌آورند، نمی‌توانیم به آنها یورو بدهیم در حالی که طبق بخشنامه بانک مرکزی به راحتی برای سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا یورو می‌دهیم.

مسافران خارجی که از طریق حمل و نقل زمینی قصد سفر به خارج از کشور دارند، نمی‌توانند ارز دریافت کنند و به ما اعتراض می‌کنند.

 ایرانی‌ها بیش از 2.5 میلیارد دلار ارز مجازی خریدند

از سوی دیگر به دنبال اعلام رقم عرضه 9 تن طلای جدید به بازار ایران در سه ماه اخیر و از بهمن 96 تا اردیبهشت 97، گمانه‌زنی و برآورد میزان خروج سرمایه به صورت طلا و ارز یا خرید بیت‌کوین و ارزهای مجازی به شکل‌های مختلف مطرح شده و در این رابطه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از خروج بیش از 2.5 میلیارد دلار از کشور برای خرید ارزهای مجازی خبر داده است.

محمدرضا پورابراهیمی درباره ارزهای رمزینه و ایجاد ارز ملی مجازی گفت: یکی از پدیده‌های نوین که در تمام دنیا مطرح شده به بحث ارزهای مجازی و البته ایجاد ارز ملی مجازی به دلیل تسهیل مراودات اقتصادی و دور زدن تحریم‌ها اختصاص دارد. اعتقاد دارم آینده اقتصاد جهان روی ارزهای دیجیتال رقم می‌خورد.

 پورابراهیمی ادامه داد: استفاده از ارزهای دیجیتالی خارجی به دلیل عدم شفافیت و نداشتن پشتوانه معتبر می‌تواند برای کشور مخاطرات جدی در سیستم بانکی ایجاد کند؛ در واقع برای رفع این مشکل باید در مسیر توسعه ارز دیجیتال ملی گام برداشت.

 نماینده کرمان و راور با اشاره به مزایای ارز ملی مجازی ایران گفت: ارز ملی مجازی توسط کارشناسان کشور ساخته می‌شود و تنظیمات ارز نیز به تبع در اختیار رگولاتور است که باعث می‌شود ارز با چارچوب فعالیتی و پشتوانه مشخص در حوزه‌های مقرر شده قابل استفاده باشد؛ این در حالی است که ارزهای خارجی از جمله بیت‌کوین صرفا در داخل کشور معامله می‌شوند اما فعالیت اصلی آن در خارج از کشور است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه هیچ‌گونه ارز ملی مجازی فعلا در کشور طراحی نشده و موجود نیست، بر اساس آمارهای دریافت شده با وجود اینکه بخش بسیار محدودی از مردم کشورمان مشتری ارزهای مجازی و این بازار نوین هستند تا به امروز رقمی بیش از 2.5میلیارد دلار برای خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیشتر فعالان حوزه پول دیجیتالی برای سفته‌بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می‌شوند.

 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اعلام کرد: با شرایط فعلی ارز و سیاست‌های تازه بهتر است شرکت‌های صادراتی بورسی الزامی برای پیمان‌سپاری ارزی نداشته باشند.

 محمدرضا پورابراهیمی درباره وضعیت بازار سهام در شرایط فعلی گفت: چند نکته در خصوص وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار بوده که می‌توان به سیاست‌های ارزی دولت اشاره کرد.

 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: انتظار این است در زمان تغییرات نرخ ارز، درآمد شرکت‌های دارای محصولات صادراتی مانند شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها با تعدیل مثبت روبه‌رو شوند.

 نماینده کرمان و راور در مجلس افزود: در سیاست‌های ارزی که دولت در پیش گرفته تفاوت فاحشی بین نرخ تعیین شده توسط دولت برای تسویه فروش‌های صادراتی با نرخ ارزر بازاری که شکل گرفته وجود دارد و به همین دلیل بخشی از تاثیرات منفی که در بازار سرمایه وجود دارد، ناشی از سیاست‌های ارزی دولت است.

 

 کره‌جنوبی ارز دیجیتال بانک مرکزی منتشر می‌کند

بانک مرکزی کره‌جنوبی اعلام کرد که تا ۶ ماه آینده از «ارز دیجیتال بانک مرکزی» این کشور رونمایی خواهد کرد.

 بانک مرکزی این کشور در اطلاعیه‌یی مطالعه این بانک روی ارزهای رمزنگار و معرفی ارز رمزنگار خود را تایید کرد. بر همین اساس بانک مرکزی کره‌جنوبی به دنبال انتشار احتمالی «ارز دیجیتال بانک مرکزی» ظرف ۶ ماه آینده است.

 این مطالعه به بررسی تاثیر ارزهای دیجیتال روی بخش مالی کره‌جنوبی از ماه ژانویه به بعد و احتمال انتشار «ارز دیجیتال بانک مرکزی» می‌پردازد. بانک کره‌جنوبی اعلام کرد تا پایان ماه آینده میلادی اطلاعات جدیدتری را درباره انتشار «ارز دیجیتال بانک مرکزی» منتشر خواهد کرد.

 به تازگی بانک کره‌جنوبی اعلام کرده که این بانک مطالعه در مورد استفاده از بلاک‌چین و ارزهای رمزنگار را برای طرح آزمایشی جامعه بدون پول نقد (غیر پولی) را در دستور کار خود قرار داده است.

 به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، حرکت به سمت جامعه غیرپولی می‌تواند هزینه‌ها را به میزان 1.1درصد از تولید ناخالص داخلی کره‌جنوبی کاهش دهد. البته می‌تواند اقتصاد زیرزمینی را هم به دنبال داشته باشد و از طرفی هم برابری در اخذ مالیات را افزایش دهد.

 

 

ارسال نظر