خروج از دوبی و تبدیل قطر به هاب مبادلات ارزی ایران

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۸۸
خروج از دوبی و تبدیل قطر به هاب مبادلات ارزی ایران

 ۵ میلیون سکه پیش‌فروش شد

گروه بانک و بیمه|

تحولات خرد و کلان در حوزه بازار ارز و سیاست‌های جدید ارزی ایران همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین تحولات، همکاری بانک مرکزی و شورای تامین در ساماندهی بازار ارز و ممانعت پلیس آگاهی از معامله فردایی ارز، موضوع خروج مبادلات ارزی ایران از دوبی و تبدیل قطر به هاب مبادلات ارزی ایران، تامین ارز خرد مردم از طریق صرافی‌های مجاز و سامانه نیما اعلام رقم

۵ میلیون پیش‌فروش سکه، پلمب تعدادی دیگر از صرافی و دستگیری دلالان ارزی و... مطرح

شده است.

به گزارش «تعادل» روز سه‌شنبه 4 اردیبهشت 97 قیمت انواع سکه درحالی کاهش یافت که نرخ یورو و پوند نیز با افت همراه بود و دلار ثابت ماند.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۰هزار تومان کاهش یک میلیون و ۷۸۵هزار تومان در بازار تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر قیمت نسبت به مدت مشابه یک میلیون و ۷۴۲هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته ۸۷۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۵ هزار تومان افت در مدت مشابه ۵۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه گرمی با ۳هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۳۵۱هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۹۰۰تومان رشد ۱۶۹هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد. با این حال براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر ۴هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده بود. همچنین نرخ یورو با ۲۶تومان افت ۵ هزار و ۱۲۹تومان و هر پوند نیز با ۲۹تومان رشد ۵ هزار و ۸۵۸ تومان تعیین شد.

 تامین ارز خرد مردم از طریق صرافی‌های مجاز و نیما

از سوی دیگر مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: فعلا به صرافی‌های مجاز اجازه داده شده به عنوان خریدار از طریق سامانه نیما نیازهای ارزی خرد مردم را تامین کنند.

به گزارش شبکه خبر، کسرایی‌پور مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب با اشاره به سابقه مدیریت ارزی کشور از طریق پورتال ارزی گفت: سامانه نیما جدا از بانک مرکزی در حقیقت دو بازیگر اصلی دارد، یکی سمت عرضه که صادرکنندگان هستند و دیگر سمت تقاضا که صرافی‌های مجاز و بانک‌ها هستند.  کسرایی‌پور با اشاره به اینکه درحال حاضر دلار در تجارت خارجی ما تقریبا نقشی ندارد، گفت: معامله به بهترین قیمت برای طرفین، کاهش ریسک معاملات، کاهش واسطه‌ها و ایجاد شفافیت در معاملات از مزایای سامانه نیماست.  کسرایی‌پور با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای تامین ارزهای خدمتی مانند ارز مسافرتی، دانشجویی، درمانی و... در سامانه نیما انجام گرفته، گفت: فعلا به صرافی‌های مجاز اجازه داده شده، دو کار اصلی را انجام دهند یکی اینکه در زمانی که بانک‌های ما به هر دلیل نمی‌توانند کار انتقال ارز را انجام دهند آنها از ظرفیت خودشان برای انتقال ارز استفاده کنند و دوم اینکه به عنوان خریدار در سامانه نیما می‌توانند ارزهای خرد مورد نیاز مردم را تامین کنند.

 مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی افزود: اجرت نقل و انتقال ارز از طریق تعیین کارمزد دیده می‌شود و با احتساب آن در نهایت نباید نرخ ارز از نرخ مصوب بیشتر باشد.

 پلمب ۴۴ صرافی و دستگیری ۳۷ دلال ارز

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: در یک هفته گذشته ۴۴صرافی غیرمجاز پلمب و ۳۷دلال و سوداگر جدید ارز دستگیر شدند.

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در حاشیه طرح امحای کالاهای قاچاق مکشوفه در مقر پلیس آگاهی پایتخت در جمع خبرنگاران به عملکرد ماموران پلیس آگاهی با لباس شخصی همچنین ماموران انتظامی در نقاط مختلف برای برخورد با سوداگران و دلالان ارز اشاره و تصریح کرد: در یک هفته گذشته بالغ بر ۴۴صرافی غیرمجاز پلمب و ۳۸دلال و سوداگر جدید ارز شناسایی و دستگیر شد.

این مقام در ادامه گفت: پلیس با تمام قدرت و تمام توان ماموریت خود را درخصوص بازار ارز اجرا خواهد کرد؛ پیش از این جلسه‌یی در حضور دکتر سیف داشتیم و اعلام کردیم، پلیس تمام قد در جهت اجرای تثبیت بازار ارز و برخورد با دلالان حضور خواهد داشت.

 خروج اکوسیستم ارزی از دوبی

از سوی دیگر یک مقام ارشد بانک مرکزی از گسترش روابط ارزی ایران و قطر خبر داد و گفت: چند بانک ایرانی نزد بانک ملی قطر حساب باز کرده‌اند و مبادلات حواله‌های ارزی از این مسیر انجام می‌شود.

یک مقام ارشد بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس درباره تغییر شرکای ارزی کشور با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده در کشور امارات اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که برای نقل و انتقال ارز با دوبی به وجود آمده است، روابط ارزی با کشور قطر گسترش می‌یابد. وی افزود: تاکنون بانک‌های ملی و پارسیان نزد بانک ملی قطر حساب باز کرده‌اند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بانک صادرات نقش جدیدی را در حوزه حواله‌های ارزی بر عهده خواهد گرفت. این مقام مسوول بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با این تصمیم، قطر خلأ دوبی را در گلوگاه ارزی کشور پر کرده و به هاب ارزی ما تبدیل می‌شود؟ گفت: تلاش ما این است که این اتفاق بیفتد.

 ۵ میلیون سکه پیش ‌فروش شد

در همین حال دبیرکل بانک مرکزی در مورد علت توقف پیش‌فروش سکه یک ماهه و سه ماهه گفت: علت توقف توان ضرب سکه برای پاسخ‌گویی به تقاضا بود. محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به پیش‌فروش 5 میلیون قطعه سکه اظهار کرد: از این تعداد سهم سررسیدهای یک ماهه حدود یک میلیون قطعه است و بقیه به سررسیدهای بالاتر اختصاص دارد.  احمدی در مورد علت توقف حراج سکه گفت: در جلسات حراجی چون در یک نقطه جلسه حراج برگزار می‌شد، چند نفر قیمت‌سازی می‌کردند و بعضا سکه‌ها با قیمت بالاتر از بازار فروخته می‌شد. موردی داشتیم که بسته 100 تایی سکه را بالاتر از نرخ بازار خرید و از این رو برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، جلسات حراج لغو شد. با برنامه‌یی که بانک مرکزی دارد و عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده، به‌تدریج قیمت مسکوکات طلا در بازار کاهش می‌یابد.

 2 میلیارد دلار امریکا به نرخ 4200 تومان برای واردات

از سوی دیگر، در راستای اجرای سیاست‌های جدید ارزی، بانک مرکزی اعلام کرد که در 2 هفته اخیر مبلغ معادل 2 میلیارد و 362 میلیون دلار امریکا، با نرخ دلار 4200 تومانی براساس ضوابط جدید ارزی برای واردات کشور تخصیص ارز کرده است. از زمان ابلاغ سیاست جدید ارزی دولت، بانک مرکزی در بازه زمانی 21 فروردین الی سوم اردیبهشت ماه سال جاری برای تخصیص ارز واردات کالا نسبت به صدور 9210 فقره گواهی ثبت آماری به مبلغ معادل 2میلیارد و 362 میلیون دلار اقدام کرده است. همچنین با درخواست بانک‌های عامل در همین بازه زمانی برای تامین 6052 مورد گواهی ثبت آماری برای واردات کالا معادل یک میلیارد و 332میلیون دلار امریکا با نرخ 4200 تومان اقدام کرده است. شایان ذکر است در همین مدت مبلغ 22.5میلیون یورو اسکناس ارز برای مصارف خدماتی (مسافرتی و...) به بانک‌های عامل تحویل شده است.

 

 

ارسال نظر