دستگیری ۳۹ دلال ارزی و پلمب ۸۰ صرافی

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۲۵۹
دستگیری ۳۹ دلال ارزی و پلمب ۸۰ صرافی

گروه بانک و بیمه

 بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را برای روز پنج‌شنبه 30 فروردین 97 اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۵ ارز از جمله پوند کاهش و نرخ ۱۴ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ همچنین نرخ ۱۰ ارز مانند دلار و یورو ثابت ماند. نرخ هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۴۵۱ ریال کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۵۹ هزار و ۶۲۰ و هر یورو نیز بدون تغییر قیمت در مدت مشابه ۵۱ هزار و ۹۸۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

 به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز قیمت اونس جهانی به 1341 دلار رسیده و به دنبال آن قیمت انواع سکه افزایش یافت. نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۶ هزار تومان رشد یک میلیون و ۸۴۷ هزار تومان در بازار تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، با ۱۴ هزار تومان رشد قیمت، یک میلیون و ۷۶۷هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۸ هزار تومان افزایش قیمت ۸۹۷هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با

۷ هزار تومان رشد قیمت ۵۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه گرمی نیز با

۲ هزار تومان افزایش قیمت ۳۵۹ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۰۰تومان رشد ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

با این حال براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت روز گذشته

۴ هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده بود. همچنین نرخ هر یورو بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۱۹۹ تومان و هر پوند نیز با ۴۵تومان ۵ هزار و ۹۶۲ تومان تعیین شده بود.

 دستگیری ۳۹ دلال ارزی و پلمب ۸۰ صرافی

از سوی دیگر به‌دنبال اعلام قاچاق خرید و فروش ارز، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی، از پلمب بیش از ۸۰صرافی غیرمجاز در هفته گذشته خبر داد و درباره آخرین وضعیت بازار ارز خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده شاهد آرامش نسبی در بازار ارز هستیم. از ابتدای هفته تاکنون بیش از ۸۰صرافی غیرمجاز پلمب شده است، همچنین به بیش از ۷۰ صرافی که مدارک آنها از طریق بانک مرکزی تایید نشده بود اخطار پلمب داده شد.

منتظرالمهدی همچنین از دستگیری ۳۹ نفر از دلالان و اخلالگران بازار ارز در روز گذشته خبر داد و گفت: پلیس با افرادی که خارج از ضوابط بانک مرکزی فعالیت می‌کنند برخورد خواهد کرد. بانک مرکزی ساز و کار لازم برای تامین ارز متقاضیان را پیش‌بینی کرده است، امیدوارم با این ساز و کارها شاهد رونق کسب و کار صرافی‌ها باشیم.

 ۳۶۰ میلیون یورو و دلار قاچاق کشف شد

همچنین جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه ماموریت مهم ناجا در سال ۹۷ برخورد با قاچاقچیان ارزی است، گفت: از زمان تک‌نرخی شدن ارز تاکنون ۱۶۰ میلیون دلار و ۲۰۰ میلیون یورو اسکناس قاچاق کشف و ضبط شده است.

سردار اسکندر مومنی با اشاره به اینکه برخورد و مقابله با قاچاق ارز به صورت مستمر تا پایان سال جاری از ماموریت‌های اصلی ناجا محسوب می‌شود، افزود: ۱۱۲ نفر از قاچاقچیان و دلالان ارزی دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند.

وی به پلمب ۵۰ صرافی غیرمجاز و اخطار به ۱۰۰صرافی که فعالیت‌های غیرقانونی ارزی انجام داده‌اند، اشاره کرد و بیان داشت: از آنجا که سال ۹۷ به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌صورت گسترده‌تر از سال‌های دیگر در ناجا انجام می‌شود.

سردار مومنی به شکل‌گیری ساختار پلیس در گمرگات کشور اشاره کرد و گفت: در صورتی که وزارت امور اقتصادیی و دارایی زمینه استقرار پلیس در گمرگات کشور را فراهم کند، به‌طور یقین برخورد با قاچاق کالا و ارز گسترده‌تر می‌شود و پلیس گمرگ آماده استقرار است.

 بررسی مشکلات ارزی گردشگران

از سوی دیگر، علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از دستور معاون ‌اول رییس‌جمهوری برای بررسی مشکلات ارزی گردشگران خبر داد. موضوعات مرتبط با ارز در حوزه گردشگری در جلسه یک‌شنبه هیات‌ دولت و در جلسه‌یی جداگانه با معاون ‌اول رییس‌جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات ارز در بخش گردشگری کاهش خواهد یافت.

وی افزود: در حاشیه جلسه هیات دولت نیز درخصوص مسائل مرتبط با ارز مسافرتی و ارزی که گردشگران ورودی به‌همراه دارند با معاون ‌اول رییس‌جمهوری مذاکراتی انجام شد و با دستور جهانگیری به رییس کل بانک مرکزی قرار شد در جلسه‌یی با حضور معاون گردشگری سازمان میراث ‌فرهنگی و معاون بانک مرکزی این موضوع به‌طور ویژه بررسی شود.

مونسان ادامه داد: جهان به سمت ابزارهای هوشمند و الکترونیک حرکت می‌کند و آژانس‌های ما نیز باید از حالت سنتی خارج شوند و به‌ سمت الکترونیکی شدن حرکت کنند. استارت‌آپ‌ها حوزه‌های درآمدزایی هستند که بسیار سود آورند لذا باید به این سمت حرکت کرد، استارت‌آپ‌ها محدودیت مرزی برای تبلیغات ندارند و می‌توانند به افزایش تورهای ورودی کمک کند.

 

 

ارسال نظر