افزایش نرخ طلا، سکه، یورو و پوند

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۰۰

گروه بانک و بیمه  

سه‌شنبه 28فروردین 97 قیمت انواع سکه در بازار تهران درحالی با رشد همراه بود که نرخ یورو و پوند افزایش یافت و دلار ثابت ماند. بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را برای سه‌شنبه 28فروردین اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۱ ارز ازجمله یورو و پوند نسبت به روز دوشنبه افزایش و نرخ ۱۱واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ همچنین نرخ ۷ ارز مانند دلار نیز ثابت ماند.  به گزارش«تعادل» براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار امریکا بدون تغییر ۴۲هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۰۹ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه ۶۰ هزار و ۲۱۷و هر یورو نیز با ۱۷۲ریال افزایش در مدت مشابه ۵۱ هزار و ۹۹۶ریال ارزش‌گذاری شد. در بازار طلا، اونس جهانی به 1342دلار رسیده و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۴۷هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۸۷۳ هزار تومان در بازار تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر قیمت در مدت مشابه یک میلیون و ۷۷۹هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲۵هزار تومان افزایش ۹۱۱هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۱۷هزار تومان رشد در مدت مشابه ۵۷۷ هزار تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه گرمی نیز با ۵ هزار تومان نسبت به مدت مشابه ۳۵۷هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۲هزار تومان کاهش ۱۷۰هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

با این حال براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار امریکا دیروز بدون تغییر نسبت به روز قبل ۴هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده بود همچنین هر یورو با ۱۷تومان رشد نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۱۹۹تومان و هر پوند نیز با ۳۱تومان رشد در مدت مشابه ۶ هزار و ۲۱تومان تعیین شده بود.

 توقف معاملات ارز در صرافی‌ها

 از سوی دیگر سعید مجتهدی، رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با اشاره به اینکه فعالیت‌های غیرقانونی در دفاتر زیرزمینی ارز صورت می‌گیرد از فعالیت ۷۰۰صرافی دارای مجوز در کشور خبر داد که هر کدام با ۴میلیارد تومان سرمایه وارد این بازار شده‌اند. وی درباره تعداد صرافی‌های غیرمجاز نیز گفت: بهتر است بگوییم چند صد یا چند هزار فرد یا دفتر و شرکتی که به طور مرتب عملیات غیررسمی ارزی انجام می‌دهند، اماکن بدون تابلو و زیرزمینی است.  رییس شورای عالی کانون صرافان با اشاره به تاکید رییس کل بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش فیزیکی ارز در صرافی‌های مجاز گفت: اگر نیاز مردم در بازار رسمی و مجاز تامین نشود، متقاضیان ارز مجبور به مراجعه به صرافی‌های غیرمجاز می‌شوند.

سعید مجتهدی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به کاهش یک‌باره نرخ ارز به 4200تومان از سوی دولت اظهار کرد: در این تصمیمات حوزه عملیات صرافی‌ها مشخص نشده بود اما در چنین شرایطی به سرعت بازار غیررسمی شکل می‌گیرد و حتی معامله‌هایی در سطح قیمت بالای 5 هزار تومان گزارش شد.  وی افزود: با توجه به اینکه صرافان تا قبل از تصمیم دولت، ارز را با قیمت‌های بالاتری خریداری کرده بودند، نمی‌توانستند با قیمت 4200تومان معامله کنند و به همین دلیل فرآیند معاملات آنها متوقف شد. جلساتی را با بانک مرکزی داشتیم و این جلسات تا رسیدن به روشی برای عملیات صرافی‌ها با نرخ‌های جدید ادامه خواهد داشت. رییس شورای عالی کانون صرافان درخصوص جلسه دیروز اعضای کانون صرافان با رییس کل بانک مرکزی گفت: رییس کل بانک مرکزی این اطمینان را دادند که صرافی‌ها از چرخه اقتصادی حذف نمی‌شوند و فعالیت صرافی‌ها بسیار حائز اهمیت است. در همین چند روز هم دیدیم که عدم فعالیت صرافی‌ها محسوس بود. آقای سیف قول داد که این مساله به‌زودی حل خواهد شد.

وی درخصوص اتصال صرافان به سامانه نیما گفت: فعلا صرافان درحال آموزش این سامانه هستند و با توجه به اینکه سامانه‌ها ابتدا با نقص‌هایی روبه‌روست در مرحله آزمایشی باید نقاط ضعف آن برطرف تا امکان اجرای عملیات ارزی از مسیر این سامانه فراهم شود.  مجتهدی درخصو ص زمان اتمام این فرآیند اظهار کرد: فکر می‌کنم به زودی این اتفاق بیفتد. جلساتی با صرافان برای بررسی مشکلات آنها در کار با این سامانه برگزار می‌شود و بعد از جمع‌بندی نتایج و حل مسائل عملیات صرافی‌ها از مسیر سامانه نیما انجام می‌شود. وی درباره فعالیت صرافی‌های غیرمجاز بدون تابلو گفت: فعالیت یک صرافی که به صورت قانونی کار خود را انجام می‌دهد و با فاکتور رسمی کار کرده و گزارش‌های مالی را ثبت می‌کند به شفافیت اقتصاد کمک می‌کند و در مقابل صرافی‌هایی هم هستند که مجور ندارند و به صورت غیرقانونی درحال فعالیت هستند.  مجتهدی ادامه داد: وقتی شرایطی به وجود می‌آید که فعالیت صرافی‌های مجاز را متوقف می‌کند، صرافی‌های غیرمجاز فعال‌تر می‌شوند بنابراین باید به این مساله توجه داشت و فضا را به ‌گونه‌یی فراهم کرد که مردم و متقاضیان ارز بتوانند به صرافی مجاز مراجعه کرده و نیاز ارزی خود را از صرافان مجاز تهیه کنند.  رییس شورای عالی کانون صرافان تصریح کرد: اگر نیاز مردم در بازار رسمی و مجاز تامین نشود، متقاضیان ارز مجبور به مراجعه به صرافی‌های غیرمجاز می‌شوند.

 برخورد با رقم بالای ۱۰ هزار یورو

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به برخورد قانونی با دارندگان ارز بیش از ۱۰هزار یورو و معادل آن گفت: ارز در اختیار آن فرد ضبط و دارنده ارز به محاکم قضایی معرفی می‌شود.

به گزارش ایبنا به نقل از فارس، علی‌اکبر پوراحمدنژاد گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در راستای مدیریت محیط فیزیکی عرضه ارز از همان روز تصمیم دولت در مورد ساماندهی بازار ارز تیم‌هایی را برای این منظور تشکیل داده که این تیم‌ها کار رصد بازار و شناسایی متخلفان بازار ارز را بر عهده دارند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با بیان اینکه مراقبت‌های جدی در این زمینه درحال انجام است، افزود: از روز یک‌شنبه هفته جاری بحث رصد بازار طلا و مراقبت در حوزه خرد و کلان طلا با کمک اتحادیه و مجموعه اتاق اصناف آغاز شده است.

وی اظهار کرد: طی مدتی که بازار درحال رصد و کنترل است از طریق پلیس تعدادی متخلف و مسبب ناامنی در بازار ارز دستگیر شده‌اند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر حسب وظیفه ارشادهای لازم را به کسانی که در این بازار حضور داشته‌اند، داده است و قشر زیادی از افراد حاضر در این بازار که در این بازار خرید و فروش می‌کردند، عرصه را ترک کرده‌اند.

 

ارسال نظر