اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۲۱

غیبت مدیران ارشد در بزرگ‌ترین رویداد سال

گروه بانک و بیمه  مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور ستاری معاون فناوری رییس‌جمهور، همتی رییس کل بیمه مرکزی، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و معاون وزیر اقتصاد در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. به گزارش«تعادل» وضعیت عملکرد بانک، بیمه و بورس سطوح کارآمدی نظام تامین مالی هر کشور را تعیین می‌کند و بدیهی است بدون یک نظام کارآمد تامین مالی، دسترسی به رشد بالای اقتصادی و توسعه پایدار ممکن نیست. از این رو عدم حضور مسوولان اقتصادی و پولی و ارزی و مالی کشور ازجمله کرباسیان، وزیر اقتصاد و سیف، رییس کل بانک مرکزی در چنین رویدادی مورد توجه فعالان بانکی و بیمه‌یی و بورسی کشور قرار دارد و انتظار داشتند که در شروع سال کاری 97 شاهد حضور مسوولان اقتصادی و سیاست‌های اجرایی سال جدید در گفت‌وگو با فعالان بازار پول و سرمایه و ارز باشند. شاید التهابات اخیر بازار ارز در شروع سال 97 را بتوان دلیل عدم حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی در بزرگ‌ترین گردهمایی بازار پول و سرمایه ارزیابی کرد. درحالی که بزرگ‌ترین هدف برپایی نمایشگاه، حضور سکانداران نظام پولی و مالی کشور و اعلام موضع در ارتباط با برنامه‌ها و سیاست‌ها در روز افتتاحیه و گفت‌وگوی فعالان بازار، مدیران بانک‌ها، شرکت‌های بورسی و بیمه‌یی است تا عوامل مقابله با رکود همچنین راهکارهای رونق فعالیت‌ها را پیگیری کنند. در سنوات گذشته مسوولان اقتصادی در مراسم افتتاحیه ضمن ارائه گزارش عملکرد سال گذشته بازار پول و سرمایه و بیمه و ارز به ارائه برنامه‌های سال جاری در بازارهای مالی می‌پرداختند اما امسال در اقدامی دور از انتظار جای مسوولان ارشد اقتصادی و بازار پول کشور در این افتتاحیه خالی بود.

حضور هنرمندان در مدرسه «اُمید آینده»

در دومین گام از حضور و بازدید هنرمندان نام‌آشنا از مدارس «امید آینده» که با حمایت بانک آینده احداث و راه‌اندازی شده است؛ مارال فرجاد هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون، در مدرسه «امید آینده» روستای خونسرخ استان هرمزگان، حضور یافت و ضمن دیدار با دانش‌آموزان، معلمان و مربیان مدرسه، با آنها، به گفت‌وگو نشست. وی هدف از این سفر را حضور در فضای دوستی و مهربانی در میان کودکان و دانش‌آموزان روستای خونسرخی عنوان کرد.  قبلاٌ نیز «لیلی رشیدی» دیگر هنرمند کشورمان در مدرسه «امید آینده» زاهدان، حاضر شده و با دانش‌آموزان و معلمان آن مجموعه آموزشی، دیدار کرده بود. بانک آینده به عنوان یک بنگاه اقتصادی خصوصی و در عمل به مسوولیت اجتماعی و نگاه روشن برای پرورش نسل آینده کشورمان، اقدام به تاسیس مدارس مقاطع ابتدایی دور اول و دوم در مناطق کمتر برخوردار از امکانات آموزشی کرده است. احداث مدارس هشت‌گانه بانک آینده در نقاط کم بهره از این امکانات در سطح کشور، گامی برای بر طرف ساختن نیازهای جامعه ایرانی است.  گفتنی است؛ بانک آینده در سال گذشته، 8 مدرسه در مناطق کمتر برخوردار کشور ساخته و در حال حاضر 3000 دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند.

شاخص کفایت سرمایه در 20 بانک خصوصی

گروه بانک و بیمه  براساس صورت‌های مالی سال 95، از مجموع ۲۰ بانک و موسسه اعتباری حاضر در بازار سرمایه فقط 4بانک پارسیان، کارآفرین، سینا و خاورمیانه نرخ کفایت سرمایه بالاتر از 8درصد دارند. بانک پارسیان با 8.7درصد، خاورمیانه 8.22درصد، سینا 10.1درصد و کارآفرین 13.75درصد جزو 4بانک خصوصی کشور هستند که شاخص کفایت سرمایه آنها از نرخ کفایت سرمایه 8درصدی براساس توصیه‌های بال بیشتر است و 16بانک خصوصی و خصوصی شده دیگر که سهام آنها در بورس عرضه می‌شود از نرخ‌های 1.54 تا 7.24درصد برخوردارند و کمتر از نرخ کفایت 8درصد هستند. 8 بانک با نرخ زیر 4درصد، 8 بانک بین 4 تا 8درصد و 4 بانک در بالای 8درصد قرار دارند. نکته حایز اهمیت آن است که در حال حاضر 5 بانک در محدوده یک تا 2درصد هستند که نیازمند رسیدگی فوری هستند و دولت با پرداخت بدهی خود به این بانک‌ها می‌تواند سرمایه این بانک‌ها را افزایش دهد و کفایت سرمایه و ریسک موجود را کاهش دهد یا سهامداران را توصیه کند که هرچه سریع‌تر اقدام به افزایش سرمایه بانک کنند. به گزارش فارس، مقوله کفایت سرمایه بانک‌ها از آن جهت حایز اهمیت است که درجه ریسک اعتباری بانک‌ها را نشان می‌دهد. براساس تعریفی که در آیین‌نامه کفایت سرمایه مطرح شده، کفایت سرمایه «حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک برحسب درصد» است. سرمایه بانک و دارایی‌ها 2 عامل اصلی تعیین نرخ کفایت سرمایه بانک است. براساس استانداردهای «بال یک» حداقل نرخ کفایت سرمایه یک بانک باید 8درصد باشد که البته این نسبت در مقررات بال 2 به 12درصد افزایش یافته است. در این گزارش، صورت مالی 18 بانک و 2 موسسه اعتباری بررسی و سرمایه، سرمایه پایه و نرخ کفایت سرمایه آنها درج شده است. ارقام جدول زیر براساس صورت مالی سال 95 بانک‌ها به دست آمده اما با توجه به عدم انتشار صورت مالی سال 95 بانک سرمایه، برای این بانک ارقام صورت مالی سال 94 درج شده است. بانک پاسارگاد هم تاکنون مجمع عمومی سال 95 را برگزار نکرده و صورت مالی را به تصویب نرسانده است. طبق این آمار و ارقام، از مجموع 20 بانک بررسی شده، فقط 4 بانک نرخ کفایت سرمایه 8درصد و بیشتر دارند و 16بانک و موسسه اعتباری دیگر نرخی کمتر از 8درصد دارند. همچنین نرخ کفایت سرمایه 7 بانک بین 6 تا 8درصد است اما کفایت سرمایه 9 بانک دیگر کمتر از 6درصد است که با هیچ استانداردی مطابقت ندارد. لازم به توضیح است که در سال مالی 96 افزایش سرمایه بانک انصار از 800 میلیارد تومان به 1000 میلیارد تومان و موسسه اعتباری ملل از 505 میلیارد تومان به 606 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. همچنین بانک سرمایه هم افزایش سرمایه بانک از 400میلیارد تومان به 2800میلیارد تومان را تصویب کرده اما تاکنون تاییدیه آن از سوی مراجع مربوطه ارائه نشده است.

 

ارسال نظر