نوسان اندک در قیمت انواع سکه و ارز

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۳۷

گروه بانک و بیمه| قیمت‌های اعلام شده بانک مرکزی در بازار ارز با نوسان اندک برای یورو و پوند همراه شده و دلار همچنان ثابت است، قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته ۴هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده بود. همچنین هر یورو با ۱۲تومان افت نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته ۵هزار و ۱۸۰تومان و هر پوند نیز با ۲۵تومان رشد در مدت مشابه ۵هزار و ۹۷۹ تومان تعیین شده بود.

به گزارش «تعادل» به دنبال افزایش نرخ اونس جهانی به 1345 دلار، قیمت طلا و انواع سکه در بازار روز یک‌شنبه 26 فروردین 97 با نوسان نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته معامله شد و هر گرم طلای ۱۸عیار با افزایش هزار و ۲۰۰ تومانی، ۱۶۷هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲هزار تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته یک میلیون و ۷۸۳هزار تومان در بازار تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۶هزار تومان رشد در مدت مشابه یک میلیون و ۷۳۹ هزار تومان داد و ستد می‌شد.

هر قطعه نیم بهار آزادی بدون تغییر نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته ۸۷۶هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۱۰هزار تومان رشد در مدت مشابه ۵۵۵هزار تومان معامله می‌شد. هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ۳۵۲هزار تومان فروخته می‌شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با افزایش یک هزار و ۲۰۰تومانی به قیمت ۱۶۷ هزار

و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده بود.

 جدول نرخ ارز و سکه در بازار

(قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه و ارز              پنج‌شنبه            یک‌شنبه          

سکه امامی    ۱۷۸۱۰۰۰    ۱۷۸۳۰۰۰

سکه بهار آزادی    ۱۷۱۳۰۰۰    ۱۷۳۹۰۰۰

نیم سکه    ۸۷۶۰۰۰    ۸۷۶۰۰۰

ربع سکه    ۵۴۵۰۰۰    ۵۵۵۰۰۰

سکه گرمی    ۳۵۲۰۰۰    ۳۵۲۰۰۰

طلای ۱۸ عیار    ۱۶۶۳۰۰    ۱۶۷۵۰۰

دلار    ۴۲۰۰    ۴۲۰۰

یورو    ۵۱۹۲    ۵۱۸۰

پوند    ۵۹۵۴    ۵۹۷۹

 

 جلسه ویژه صرافان با بانک مرکزی، به زودی

از سوی دیگر رییس کانون صرافان گفت: به زودی مسوولان کانون صرافان جلسه‌یی با مدیران بانک مرکزی خواهند داشت تا چگونگی حضور صنف صرافی در مبادلات ارزی مشخص شود.

سعید مجتهدی درباره اقدام دولت در یکسان‌سازی نرخ ارز اظهار داشت: هفته گذشته معاون اول رییس‌جمهوری شبانه از تصمیم دولت برای آغاز اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داد و در روزهای گذشته نیز دولت و بانک مرکزی جلسه‌ها و مصوبه‌هایی را برای پوشش تقاضای ارزی مصرف‌کنندگان داشتند.

وی با اشاره به اینکه در شیوه گذشته صرافی‌ها همه نیازهای ارزی متقاضیان را پوشش می‌دادند، گفت: نمی‌توان از تقاضای ارزی برای قاچاق کالا و ارز و نیز اقداماتی که پولشویی محسوب می‌شوند، چشم‌پوشی کرد و نیاز است پالایشی در تقاضاهای ارزی انجام شود.

 مجتهدی با دعوت از صرافی‌ها به صبوری برای روشن شدن سیاست‌های جدید ارزی کشور گفت: صرافی‌ها در اقتصاد جهانی حضور فعال دارند و قابل حذف نیستند.

رییس کانون صرافان با تاکید بر اینکه صرافی‌ها در زمینه مبارزه با پولشویی با برنامه‌های دولت همسو و هم جهت هستند، اظهار داشت: صرافی‌ها در اقتصاد جهانی حضور فعال دارند و قابل حذف نیستند؛ در ایران نیز صرافی‌ها در سالیان گذشته بازوی اقتصادی کشور بوده‌اند و انتظار می‌رود، صبوری کنند تا فضای روشنی برای آینده فعالیت آنها ترسیم شود.

مجتهدی با یادآوری اینکه تاکنون جلسه‌های ارزی در سطح حاکمیتی بوده است، افزود: به زودی مسوولان کانون صرافان جلسه‌یی با مدیران بانک مرکزی خواهند داشت تا چگونگی حضور صنف صرافی در مبادلات ارزی مشخص شود.

وی در ادامه گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: صنف صرافی منافع ملی را به منافع صنفی خود ترجیح می‌دهد و توانایی لازم را برای همکاری با دولت در جهت پوشش مبادلات ارزی کشور دارد.

مجتهدی افزود: باید اجازه داد، مسوولان به بازار ارز نظم بدهند و در این شرایط صبوری خریداران و فروشندگان ارز ضروری است تا جایگاه هر کسی اعم از بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار مشخص شود.

وی با یادآوری اظهارات رییس کل بانک مرکزی درباره اینکه هنوز بخشی از مبادلات بین‌المللی ایران به عهده صرافی‌هاست، گفت: هنوز روابط بانکی ایران در سطح مطلوب نیست و از این‌رو صرافی‌ها می‌توانند در مراودات ارزی همکاری لازم را با دولت داشته باشند.

رییس کانون صرافان همچنین به مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در جهان اشاره کرد و افزود: باید کمک کنیم تا دست کسانی که در امور پولشویی و قاچاق فعال‌اند، از سیستم ارزی کشور کوتاه شود و نظام پولی کشور به سطح استانداردهای بین‌المللی برسد. مجتهدی حضور صرافان را برای کمک به سیستم نقل و انتقالات مالی کشور ضروری دانست و گفت: با توجه به تحریم‌ها، بدون کمک صرافی‌ها نمی‌توان انتظار داشت چرخه پولی به‌طور کامل شکل گیرد. رییس کانون صرافان ایرانیان در پاسخ به اینکه کدام یک از صرافی‌ها قرار است با اقدام نیروی انتظامی پلمب شود، اظهار داشت: صرافی‌های دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی مشکلی ندارند اما اگر مجوز صرافی حتی یک روز پیش نیز باطل شده باشد، باید تمدید شود. وی در عین حال افزود: باید بین صرافی که نسبت به دریافت مجوز اقدام کرده و همه معاملات آن در سامانه نظارت ارز ثبت می‌شود و مالیات سالانه را به‌طور شفاف می‌پردازد با فردی که هیچ‌گاه مالیات نداده و معاملات آن نیز قابل پیگیری نیست و اقدام‌هایش مصداق پولشویی است، تفاوت قائل شد. مجتهدی ابراز امیدواری کرد که در شیوه جدید ارزی، فضا برای مبارزه با پولشویی بیش از پیش فراهم شود.

 

ارسال نظر