اثر نوسانات ارز بر بازارها

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۲۳
اثر نوسانات ارز بر بازارها

نرخ ارز دانشجویی در سال 97 به قیمت آزاد تامین می‌شود

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

در حالی که التهابات و نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر در فروردین 97 نیز ادامه یافته و خبرها از معامله دلار با نرخ 5800 تومان در روزهای اخیر می‌دهد و احتمال ادامه نوسان‌ها در روزهای آینده نیز وجود دارد، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این موضوع روی بازارهای مختلف سرمایه، مسکن، پول و کالا از جمله خودرو، مواد غذایی و... نیز اثر گذاشته و احتمالا با افزایش قیمت ملک و اجاره مسکن، سقوط شاخص بورس و قیمت سهام، خروج بخشی از سپرده‌ها از موسسات مالی و بانک‌ها همراه خواهد شد.

به گزارش «تعادل»، هر چند که خبرهای تایید نشده‌یی از فروش ملک و آپارتمان، فروش سهام و خروج سپرده از بانک‌ها و موسسات اعتباری برای خرید ارز و سکه به گوش می‌رسد، اما اخبار موثق اعلام شده از شاخص بورس و قیمت مسکن نشان می‌دهد که به دنبال نوسانات ارزی 8 ماهه اخیر، قیمت مسکن در اسفندماه 26درصد رشد کرده و شاخص کل بورس نیز در کل 20 روز اخیر 52 واحد رشد کرده و روز شنبه و یک‌شنبه یعنی در دو روز 800واحد سقوط کرده است.

به‌دنبال این تحولات، برخی صاحب‌نظران معتقدند که احتمالا اثر نرخ ارز به‌تدریج روی هزینه‌های معیشتی و خرید کالاهایی که به مواد واسطه‌یی و اولیه وارداتی نیاز دارند نیز اثر خواهد گذاشت و باعث یک موج گرانی کالا خواهد بود. بر این اساس، از آنجا که نرخ رشد مصرف بخش خصوصی در سال 96 در مجموع 3.5درصد بوده و نشانه پایین بودن درآمد سرانه و قدرت خرید گروه‌های کم‌درآمد و متوسط است در نتیجه نوسانات ارزی، افزایش قیمت مسکن و اجاره خانه، رشد قیمت کالاهای مصرفی و معیشتی، کاهش شاخص بورس و هجوم نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا و دارایی‌ها و کالاهای مختلف، عملا فشار هزینه زندگی در سال 97 را حتی در شهرهای بزرگ و متوسط افزایش خواهد داد و این موضوع نیز در کنار افزایش فشار هزینه‌یی در شهرهای کوچک و روستاها می‌تواند مشکلات اقتصادی و... را دامن بزند.

 رشد قیمت ارز و طلا

روز یک‌شنبه 19 فروردین 97، نرخ ارز و طلا و سکه در بازار بار دیگر افزایش یافت و در حالی که دلار در صرافی‌های بانکی معادل 4900 تومان فروخته شده، دلار در بازار با 230 تومان رشد 5580 تومان، یورو با 145 تومان افزایش 6575 تومان، پوند با 120 تومان رشد 7500 تومان و درهم با رشد 50 تومانی 1480 تومان به فروش رسید.

در عین حال برخی فعالان بازار ارز، از معامله 5800 تومانی دلار در حاشیه بازار و در برخی ساعات خبر داده‌اند که البته میانگین قیمت‌ها حدود 5580 تومان و نزدیک به 5600 تومان بوده است.

به گزارش «تعادل»، سامانه سنا نیز نرخ هر دلار امریکا را ۴ هزار و ۸۹۸ تومان، هر یورو را ۷ هزار و ۱۶۴ تومان و هر پوند را ۷ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده و در بازار ارز مبادله‌یی باتوجه به عدم تغییر 39 ارز رسمی، نرخ رسمی دلار 3781.4 تومان، پوند 5326.4 تومان و یورو 4645 تومان اعلام شد.

در حال حاضر سه نرخ ارز در معاملات در دستور کار قرار دارد که نرخ دلار مبادله‌یی 3781 تومان، دلار صرافی‌های بانکی 4900 تومان و نرخ دلار آزاد بین 5580 تا 5800 تومان اعلام شده است و علاوه بر فاصله دو نرخ مبادله‌یی و آزاد به میزان 1800 تومان، فاصله دو نرخ آزاد و صرافی بانکی معادل 680 تومان و فاصله دو نرخ صرافی بانکی با نرخ مبادله‌یی معادل 1120 تومان است. در بازار طلا نیز اگرچه بازار جهانی، روزهای یک‌شنبه تعطیل است اما روند نرخ اونس نیز صعودی بوده و در قیمت 1333دلار معامله شده است. بر این اساس به دنبال افزایش نرخ اونس جهانی و دلار، قیمت طلا و سکه نیز افزایش داشته است و هر گرم طلای 18 عیار با 3000 تومان افزایش به 168 هزار و 993 تومان رسیده است.

سکه طرح جدید 37 هزار تومان رشد کرد و یک‌میلیون و 825 هزار تومان معامله شد، سکه طرح قدیم 20هزار تومان رشد کرد و به یک میلیون و 763 هزار تومان رسید، نیم سکه نیز 20 هزار تومان افزایش داشته و به 875هزار تومان رسید. از سوی دیگر، ربع سکه با 11 هزار تومان رشد 570 هزار تومان و سکه گرمی با 5هزار تومان افزایش معادل 353 هزار تومان معامله شد.

در حراجی سکه نیز قیمت پایه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان و قیمت پایه نیم سکه ۷۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

به قیمت‌های فوق ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه خواهد شد که بر این اساس هر قطعه سکه بهار آزادی یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۳۵۰ تومان و نیم سکه ۸۳۹ هزار و ۸۴۵تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین سکه‌های ۲۰۰ قطعه‌یی نیز به بسته‌های ۵۰ و ۱۰۰ قطعه‌یی اضافه شده است. در نخستین روز حراج سکه در بانک کارگشایی، ۱۵ هزار قطعه سکه نیم و تمام بهار آزادی به فروش رفت.

 جلسه امروز مجلس با کرباسیان و سیف درباره نوسانات ارزی

در رابطه با افزایش زیاد نرخ ارز و سکه در روزهای اخیر، رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی روز دوشنبه 20 فروردین 97 در کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی نوسانات ارزی حضور می‌یابند.

به گزارش ایبِنا، نادر قاضی‌پور در نشست علنی یک‌شنبه ۱۹ فروردین مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: جلوی گرانی ارز را بگیرید تا مشکلات حاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی حاصل نشود.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم ریال‌ها به دلار تبدیل شود، افزود: ادامه این روند باعث ورشکستگی بانک‌ها خواهد شد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: باید حساسیت لازمی در این زمینه وجود داشته باشد، البته کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این زمینه مامور شده و در نخستین فرصت یعنی دوشنبه هفته جاری نشستی را با وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برگزار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید کمیسیون اقتصادی گزارشی از نشست مذکور به صحن علنی مجلس ارائه کند، افزود: ما نیز از مسوولان دعوت خواهیم کرد تا درخصوص علت گرانی‌های ارز و نحوه کنترل آن به نمایندگان توضیح دهند.

 نرخ ارز دانشجویی به قیمت آزاد

براساس بخشنامه بانک مرکزی از اول فروردین ماه امسال تامین ارز بابت شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در خارج از کشور به نرخ آزاد انجام می‌شود.

براسا‌س بخشنامه بانک مرکزی در 28 اسفند ماه سال 96 سهمیه ارز دانشجویی به نرخ آزاد محاسبه می‌شود.

در متن این بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه شماره 14 آذر 96 مرتبط با بخش سوم مجموعه مقررات ارزی «خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین‌المللی» به اطلاع می‌رساند تامین ارزی بابت شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در خارج از کشور (موضوع بندهای (3-2) و (3-3) از قسمت «ب» بخش سوم مجموعه مذکور) از تاریخ اول فروردین 1397 صرفا به نرخ آزاد و کماکان از طریق بانک امکان‌پذیر است. ضمن ارسال تصویر (6) اصلاحی در ارتباط با بندهای فوق‌الذکر جهت جایگزینی با صفحه متناظر قبلی، مقتضی است در رابطه با چگونگی تامین و فروش ارز بابت بندهای یاد شده به نرخ آزاد هماهنگی لازم را با اداره صادرات این بانک به عمل آورند. خواهشمند است مراتب را به کلیه شعب و واحدهای ارزی ذی‌صلاح ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت نمایند.

 قیمت سکه آتی روی خط

۲ میلیون تومانی

بالاترین قیمت سکه آتی تحویل دی ۹۷ در معاملات روز گذشته به ۲ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، اما قیمت تسویه در نهایت یک میلیون و ۹۹۴ هزار تومان شد.

در بازار معاملات آتی قیمت سکه تحویل دی ماه ۱۳۹۷ مرز ۲ میلیون تومان را رد کرد به‌طوری که هر عدد سکه در بالاترین قیمت به رقم ۲ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. کمترین قیمت سکه آتی به یک میلیون و ۹۵۳هزار و ۵۰۰ تومان را تجربه کرد و در نهایت قیمت تسویه به یک میلیون و ۹۹۴ هزار و ۷۹۰ تومان رسید.

لازم به ذکر است معاملات قرارداد آتی سکه طلا تحویل دی‌ ماه ۹۷، روز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه سال ۱۳۹۶ در بورس کالا راه‌اندازی شده و تا ۲۳ دی ماه ۹۷ قابل انجام خواهد بود. در تاریخ راه‌اندازی معاملات سکه آتی دی‌ماه قیمت هر سکه آتی یک میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۹۲ تومان بود که تا روز گذشته حدود ۲۹۸ هزار تومان افزایش داشته است.

حراج سکه در بانک کارگشایی که از روز شنبه با بسته‌های ۵۰ و ۱۰۰ قطعه‌یی آغاز شد، با اضافه شدن بسته‌های ۲۰۰ قطعه‌یی در روز یک‌شنبه ادامه یافت. مبلغ سکه‌های خریداری شده در حراج فقط از طریق کارت‌های عضو شتاب قابل تسویه است، بنابراین شرکت‌کنندگان در حراج نمی‌توانند وجه نقد یا چک بانکی به برگزارکنندگان حراج بپردازند.

 

 

ارسال نظر