افزایش قیمت سکه و دلار

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۴۴
افزایش قیمت سکه و دلار

سکه طرح جدید یک میلیون و 785 هزار تومان و دلار 5760 تومان معامله شد

 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

 نوسانات و افزایش نرخ سکه و ارز همچنان ادامه دارد و با وجود رشد 40درصدی نرخ طلا و 47درصدی سکه و رشد 36درصدی نرخ دلار، در یک‌سال فروردین 96 تا 18 فروردین 97، قیمت ارز و سکه همچنان رو به افزایش است و معلوم نیست که فنر نرخ ارز و طلا تا کجا افزایش خواهد یافت و در چه نقطه‌یی آرام می‌گیرد. البته برخی کارشناسان معتقدند که نرخ سکه با حباب 150هزار تومانی مواجه است و نرخ بدون حباب سکه را یک‌میلیون و 635هزار تومان برآورد کرده و در نتیجه رشد قیمت سکه در این یک‌سال بدون حباب معادل 35درصد و نزدیک به رشد نرخ دلار رشد کرده است.

به گزارش «تعادل»، صاحب‌نظران اقتصادی و فعالان بازار ارز و طلا و برخی مسوولان اقتصادی کشور، دلایل مختلف بنیادی و غیربنیادی، اقتصادی و غیراقتصادی را برای این افزایش اعلام کرده‌اند و از اثر تورم انباشته و ثبات نرخ دلار در سال‌های 92 تا 95 و فنر جمع شده اثر تورم گرفته تا دلایل غیراقتصادی نظیر احتمال خروج امریکا از برجام و همچنین حذف ردیف‌های مختلف اختصاص ارز مبادله‌یی، خروج سرمایه و ارز از کشور و... را به‌عنوان دلایل رشد نرخ ارز و طلا ارزیابی کرده‌اند.

معاملات بازار ارز و طلا در روز شنبه 18 فروردین 97 نیز نشان می‌دهد که به‌دنبال اعلام آغاز حراج سکه و پیش‌فروش سکه در بانک کارگشایی و شعب بانک ملی، قیمت انواع سکه در بازار تهران در حالی افزایش یافت که نرخ دلار، یورو و پوند نیز با رشد همراه بوده و دلار با افزایش 115تومانی به 5160تومان رسید.

در حالی که هر اونس جهانی به 1333دلار افزایش یافته و نرخ دلار نیز با افزایش 115تومانی مواجه شده، نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار با یک‌هزار و ۶۵۶تومان رشد ۱۶۱هزار و ۸۳۰تومان ارزش‌گذاری شد و قیمت سکه طرح جدید نیز با رشد 35هزار تومانی به یک‌میلیون و 785هزار تومان رسید.همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۵هزار تومان رشد یک‌میلیون و ۷۰۳هزار تومان دادوستد شد. نیم سکه بهار آزادی نیز با ۱۰هزار تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۸۵۲هزار تومان فروش رفت. هر قطعه ربع بهار آزادی با ۱۰هزار تومان رشد نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۵۴۴هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با افزایش ۳هزار تومانی ۳۴۴هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز نیز صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۱۱۵تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۵هزار و ۱۶۰تومان فروختند. هر یورو نیز با ۱۲۰تومان رشد ۶هزار و ۳۳۵تومان و هر پوند نیز با افزایش ۱۶۰تومانی به قیمت ۷هزار و ۲۵۰تومان معامله شد. در بازار مبادله‌یی نیز نرخ رسمی 10 ارز افزایش و 28 ارز کاهش یافته و بهای یک ارز هم تغییری نداشته است. دلار با 5ریال کاهش 3781.4تومان، پوند با 4ریال افزایش قیمت 5326.4تومان و یورو با افت 8ریالی 4645تومان ارزش‌گذاری شد.

 افزایش قیمت طلا با کاهش ارزش دلار

کاهش ارزش دلار امریکا به‌دنبال جنگ لفظی میان ترامپ و مقامات چینی و انتشار گزارش ضعیف از فرصت‌های شغلی این کشور قیمت طلا را 6.5دلار بالا برد. به گزارش رویترز، با کاهش ارزش بازارهای بورس و دلار به‌دنبال جنگ لفظی میان ترامپ و مقامات چینی که نگرانی در مورد جنگ تجاری میان دو کشور افزایش یافت و پس از اینکه آمار مشاغل امریکا ضعیف‌تر از انتظار منتشر شد، قیمت طلا روز جمعه بالا رفت.

کاهش ارزش بازارهای بورس ارزش دلار در برابر ین و یورو را کاهش داد. همچنین از دیگر عوامل فشار بر ارز امریکا، آمار منتشره‌یی بود که اقتصاد امریکا در ماه مارس تعداد شغل کمتری در 6ماهه گذشته ایجاد کرده است. این آمار ممکن است بانک مرکزی امریکا را بر آن دارد که سرعت افزایش نرخ بهره را کند نماید.

هر اونس طلا با 6.46دلار افزایش 1333.03دلار فروخته شد. در ساعات اولیه معاملات به 1321.16دلار، کمترین رقم از 21 مارس رسیده بود. راب هورث استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری، گفت: «بازار بسیار به نوسانات دلار و بازار اوراق قرضه توجه می‌کند.» اوله هانسن رییس بخش راهبر کالاهای اساسی ساکسوبانک، گفت: «گزارش فرصت‌های شغلی در بخش غیرکشاورزی امریکا اندکی سبب افزایش قیمت طلا شد اما در مجموع طلا هفته‌یی تقریبا آشفته را از سر گذراند.»

 ساعت حراج سکه از 3 عصر

از سوی دیگر، رییس بانک کارگشایی اعلام کرد که ساعت حراج سکه در بانک کارگشایی به ساعت ۱۵ تا ۱۷ روزهای زوج تغییر کرده و به جای ساعات صبح، متقاضیان باید در ساعات عصر روزهای زوج به بانک کارگشایی مراجعه کنند. مسعود سلیمانی در گفت‌وگو با ایبِنا، افزود: هر چند حراج سکه در سال گذشته در روز‌های زوج و ساعت ۱۴ انجام می‌شد اما ساعت آن در سال جاری به ساعت ۱۵ تغییر کرده است. وی ادامه داد: البته این حراج همانند سال گذشته در روز‌های زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) انجام می‌شود. یادآور می‌شود حراج سکه که در تعطیلات نوروزی متوقف شده بود، امروز در بانک کارگشایی از سر گرفته می‌شود. از چهارم آذر ماه سال گذشته تا پایان سال حدود ۴۴۰ هزار قطعه سکه در حراج‌های این بانک فروخته شد.

در دوره جدید حراج، سکه‌های نیم و تمام بهار آزادی در بسته‌های ۵۰ و ۱۰۰ قطعه‌یی فروخته خواهد شد. مبلغ سکه‌های خریداری شده در حراج فقط از طریق کارت‌های عضو شتاب قابل تسویه است، بنابراین شرکت‌کنندگان در حراج نمی‌توانند وجه نقد یا چک بانکی به برگزارکنندگان حراج بپردازند. حراج سکه در شعبه مرکزی بانک کارگشایی به نشانی تهران، خیابان مولوی، میدان محمدیه، پلاک ۵۸۷ برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در حراج الزاما باید کارت ملی همراه خود داشته باشند.

 حباب ۱۵۰ هزار تومانی سکه

 از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که قیمت سکه با حباب مواجه است و رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران، با بیان اینکه افزایش قیمت سکه نشانه رونق بازار طلا نیست، گفت: رشد قیمت سکه موجب افزایش تقاضا و حجم معاملات شده و سکه را به ابزاری برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی تبدیل کرده است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به رشد هیجانی قیمت سکه در روزهای اخیر، اظهار داشت: رشد قیمت‌ و تقاضا در بازار سکه رخ داده و در بازار مصنوعات طلا همچنان رکود حاکم است.

وی افزود: رشد قیمت سکه موجب افزایش تقاضا و حجم معاملات شده و سکه را به ابزاری برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی تبدیل کرده که البته اهرم اصلی رشد قیمت‌ سکه نرخ ارز بوده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درخصوص وجود حباب قیمتی در بازار سکه، گفت: هم‌اکنون قیمت حدود سکه 150هزار تومان حباب دارد و این ناشی از رفتارهای هیجانی بازار است. این رشد قیمت نشانه رونق بازار طلا نیست بلکه بالعکس بیانگر رکود در بخش مصنوعات طلا و هدایت تقاضای خرید طلا به بخش سکه است. وی در پاسخ به این سوال که آیا شروع حراج سکه از امروز می‌تواند از حباب قیمت‌ و هیجانات بازار بکاهد، اظهار داشت: انتظار این است که حراج سکه تاثیرگذار باشد اما تا این لحظه هیچ تاثیری بر قیمت‌ها نداشته است.

باید این را هم در نظر داشته باشیم که حراج تابع قوانین و مقرراتی است و باید قیمت عرضه سکه متناسب با بازار باشد تا این حراج‌ها باعث چوب حراج زدن به دارایی کشور نشود. کشتی‌آرای ادامه داد: از طرف دیگر حراج فقط در بانک کارگشایی و فقط در شهر تهران انجام می‌شود و تقاضای دیگر شهرستان‌ها به این وسیله تامین نخواهد شد بنابراین عرضه سکه از بانک کارگشایی تاثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها ندارد. وی با اشاره به روند رو به رشد قیمت سکه در روزهای اخیر و حتی امروز افزود: همین امروز بهای سکه حدود 36 هزار تومان افزایش یافته و این رشدها حکایت از رفتارهای هیجانی متقاضیان دارد. رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درخصوص دورنمای بازار سکه و تغییرات قیمت اونس گفت: تحولات بازار سکه از بُعد داخلی بستگی به سیاست‌های پولی بانک مرکزی دارد و فعلا نمی‌توان درباره آن اظهارنظر قطعی کرد درخصوص اونس جهانی، گزاره افزایش بهای اونس 2سال است که مطرح می‌شود و مدتی پیش هم تا 1350دلار رشد کرد اما مجددا کاهش یافت و هم‌اکنون به 1334دلار رسیده است. وی تصریح کرد: تحلیلگران جهانی پیش‌بینی کرده‌اند، قیمت اونس در سال 2018تا 1400دلار افزایش یابد و قطعا این رشد‌ بر بهای طلا در بازار داخلی اثرگذار خواهد بود.

 رشد ۴۰ درصدی قیمت طلا‌ در یک سال

آمار و ارقام بهای سکه نیز نشان می‌دهد از یک میلیون و 102هزار تومان در اسفند 95 با 40.3درصد افزایش به یک میلیون و 547 هزار تومان در پایان اسفند ماه سال گذشته رسید درحالی که رشد نرخ دلار در سال گذشته حداکثر ۲۷درصد بوده است.

بهای سکه و ارز برخلاف سال‌های 92تا 95 که از ثبات نسبی برخوردار بود در سال 96 با تغییرات قابل توجهی روبه‌رو شد.

قیمت سکه متاثر از دو عامل بهای اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی است. رشد این دو متغیر با تفاضل مثبت آن، ارزش ذاتی قیمت سکه را افزایش می‌دهد. بهای سکه از یک میلیون و 102هزار تومان در پایان سال 95 با 40.3درصد افزایش به یک میلیون و 547 هزار تومان در پایان اسفند ماه سال گذشته رسید و قیمت دلار هم از 3777تومان در اسفند ماه 95 با 27درصد رشد به متوسط قیمت 4800تومان افزایش یافت.

در ضمن قیمت سکه در پایان روز پنج‌شنبه 16فروردین ماه به یک میلیون و 750هزار تومان و بهای دلار به 5040 تومان رسیده است بنابراین سرمایه‌گذاران در بازار سکه طی یک سال بیش از 40درصد سود به دست آورده‌اند که این نرخ سود بسیار فراتر از سود سایر بازارهاست.

به گزارش فارس، البته باید پدیده حباب قیمت در بازار سکه را هم در نظر داشت زیرا هم‌اکنون ارزش واقعی قیمت سکه با احتساب دلار 5040 تومانی و اونس 1326دلاری یک میلیون و 567 هزار تومان است درحالی که قیمت معاملاتی روز گذشته یک میلیون و 750هزار تومان بوده است. هم‌اکنون بانک مرکزی از طریق شعب بانک مرکزی طرح پیش‌فروش سکه را دنبال می‌کند. براساس این طرح متقاضیان پیش‌خرید در بازه زمانی 6 ماهه یک میلیون و 400هزار تومان و متقاضیان پیش‌خرید در بازه زمانی یک‌ساله یک میلیون و 300 هزار تومان برای هر قطعه سکه تمام بهار باید بپردازند.

دوره    متوسط قیمت سکه    متوسط قیمت دلار

 

 

 

 

ارسال نظر