اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۶۸

۱۹ سیاست جدید برای بانک‌ها تدوین شد

رییس کانون بانک‌های خصوصی گفت: بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول باید سیاست‌های جبرانی در این بخش طراحی و اجرایی کند.

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با ایبِنا اظهار داشت: بانک مرکزی سیاست‌های ۱۹گانه‌یی را تدوین کرده که تاکنون ۳ مورد از آن اجرایی شده، از این رو به نظر می‌رسد این نهاد ناظر برای مدیریت بازار پول باید سیاست‌های جبرانی برای این بخش طراحی و اجرایی کند.

وی با اشاره به اینکه ابزارهای جدید ممکن است نوساناتی را در سایر بازارها ایجاد کند، افزود: گاهی اوقات دچار افراط و تفریط می‌شویم و تا اتفاقی در یک بخش می‌افتد، به سرعت بازار دیگر مانند سیستم بانکی واکنش نشان می‌دهد در حالی که باید ابزارها و بازارهای دیگر هم بتوانند در چارچوب تعریف شده فعالیت کنند.

پرویزیان با بیان اینکه بانک‌ها منتظر اقدامات تکمیلی از سوی بانک مرکزی هستند، گفت: در عمل با نرخ فعلی سود برای سپرده‌های جدید و با توجه به نرخ سود اوراق گواهی سپرده و صندوق‌های درآمد ثابت، سپرده جدیدی چندان وارد سیستم بانکی نخواهد شد و همین مساله ضرورت اعمال سیاست‌های جبرانی برای بانک‌ها را نشان می‌دهد.

سود سپرده به ۲۱درصد برگشت

با وجود اینکه در حال حاضر در بسیاری از بانک‌ها نرخ سود سپرده تا حد زیادی پایدار شده و افتتاح حساب با سود بیش از ۱۵درصد انجام می‌شود، ولی پرداخت نمی‌شود، اما برخی بانک‌ها که تا پیش از این به نرخ سود مصوب پایبند بودند، بار دیگر به نرخ‌های قبلی برگشته و با سود ۲۱درصد افتتاح حساب می‌کنند. شعب در مواردی می‌گویند بعد از انتشار اوراق ۲۰درصد سپرده و باز شدن سود بالا به شبکه بانکی، مردم سخت زیر بار سود ۱۵درصد می‌روند.

به گزارش ایسنا، حدود هفت ماه از ابلاغ بخشنامه هشت‌بندی و تکلیفی بانک ‌مرکزی به بانک‌ها برای رعایت دقیق نرخ سود سپرده گذشته است. در شهریورماه سال گذشته بانک‌ها موظف شده‌اند نرخ‌های متفاوتی که برای حساب سپرده اختصاص می‌دادند را حذف کرده و تمام سپرده‌های جدید با سود حداکثر ۱۵درصد جذب شود. مدت کوتاهی نگذشت که شبکه بانکی به‌طور یکدست به سمت اجرای بخشنامه حرکت کرد و افتتاح حساب عمدتا براساس این دستورالعمل بود به‌طوری که سود بالاتر از ۱۵ حتی در صورت آوردن منابع کلان پرداخت نمی‌شد و از سوی دیگر ضوابط مربوطه از جمله واریز و برداشت به حساب‌های مدت‌دار نیز تا حد زیادی اجرا می‌شد. اما بررسی‌های میدانی از شعب بانک‌ها در روزهای ابتدایی سال جدید نشان می‌دهد که

در حال حاضر در بسیاری از بانک‌ها همچنان نرخ‌های مصوب اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر