دلار ارزان و سکه گران شد

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۶۶

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

قیمت سکه دیروز چهارشنبه در بازار تهران درحالی افزایش یافت که نرخ دلار با افت ۶۷ تومانی همراه بود اما به دلیل افزایش اونس جهانی به 1343دلار نرخ طلا نیز افزایش یافته است.

به گزارش «تعادل» هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید(امامی) روز چهارشنبه در بازار آزاد با ۱۳هزار تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه یک میلیون و ۷۳۳هزار تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۸ هزار تومان رشد یک میلیون و ۶۷۱ هزار تومان داد و ستد شد. نیم سکه بهار آزادی نیز با ۲هزار تومان افزایش ۸۴۳ هزار تومان به فروش رفت.

دیروز همچنین در بازار آزاد هر قطعه ربع بهار آزادی با ۶ هزار تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه ۵۲۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۳۴۲هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش ۱۶۰هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد. صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۶۷ تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه ۵ هزار و ۳۸تومان فروختند. هر یورو نیز با ۱۰تومان رشد ۶ هزار و ۲۰۵تومان و هر پوند نیز بدون تغییر قیمت ۷هزار و ۷۰تومان معامله شد.

 ماموریت ارزی لاریجانی به کمیسیون اقتصادی

این درحالی است که سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به نوسانات ارزی در هفته‌های اخیر گفت: پیش از پایان سال ۹۶ و پیرو سوال ۵ محوری از رییس‌جمهور که یکی از آنها نوسانات ارزی بود، کمیسیون اقتصادی ماموریت یافت که از سوی مجلس این نوسانات را پیگیری کرده و با متخلفان برخورد کند.

عضو هیات رییسه مجلس گفت: رییس مجلس به کمیسیون اقتصادی ماموریت داده تا نوسانات ارزی را پیگیری و بررسی کند.

همچنین عضو هیات رییسه مجلس به برگزاری چند جلسه از سوی کمیسیون اقتصادی برای بررسی نوسانات ارزی پیش از پایان سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: رییس مجلس شورای اسلامی کمیسیون اقتصادی را برای بررسی و پیگیری نوسانات نرخ ارز در صحن علنی مجلس مامور کردند که در این کمیسیون جلساتی در این باره تشکیل شده است.

نماینده مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه در هفته‌های اخیر نرخ ارز حدود ۳۰درصد گران شده، تصریح کرد: مجلس پیش از نوسانات ارز در ایام نوروز برای بررسی و پیگیری این التهابات چاره‌اندیشی کرده بود.

 حراج سکه نداریم

درحالی حراج سکه در آستانه نوروز متوقف شد و قرار بود شرایط ادامه آن بعد از تعطیلات اعلام شود که بانک مرکزی تاکنون هیچ دستوری در این رابطه نداشته است. بر این اساس حراج سکه که در روزهای زوج برگزار می‌شد برای روز(چهارشنبه) نیز متوقف بود.

زمانی که قیمت سکه حبابی و نرخ‌های بالا را پشت سر گذاشت، بانک مرکزی در آذر ماه سال قبل بود که حراج آن را در بانک کارگشایی شروع کرد تا بتواند با افزایش عرضه تا حدی از حبابی که تا ۲۵۰هزار تومان پیش‌بینی می‌شد را تخلیه کند.

حراج سکه در روزهای زوج و با اعلام نرخ پایه از سوی بانک مرکزی در بانک کارگشایی با حضور متقاضیان انجام می‌شد و در نهایت به بالاترین قیمت سکه‌های تمام و نیم به همراه ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده به فروش می‌رفت. اما حراجی سکه با شروع سال نو و تعطیلات نوروز از سوی بانک مرکزی متوقف و در این مدت هیچ حراجی برگزار نشد و قرار بر این بود که بانک مرکزی نحوه ادامه آن در سال جدید را اعلام کند که تاکنون در این باره خبری منتشر نشده و پیگیری موضوع از مسوولان مربوطه نیز حاکی از آن است که فعلا حراجی سکه متوقف خواهد بود.

 در سوی دیگر طرح پیش فروش سکه در بانک ملی که اواخر سال گذشته به اجرا درآمد همچنان ادامه دارد و متقاضیان می‌توانند هر قطعه سکه تمام بهار آزادی را با سررسید 6 ماهه با قیمت قطعی یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان و سررسید یک ساله با قیمت قطعی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پیش خرید کنند.

سکه درحال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رود که در سال جدید با رشد حدود ۱۲۰هزار تومانی مواجه شده چراکه در پایان سال قبل سکه با نرخ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار مبادله می‌شد. مسوولان مربوطه دلیل افزایش قیمت سکه را افزایش قیمت دلار به عنوان عامل اصلی اثرگذار بر نرخ این کالا اعلام می‌کنند. به هر صورت دلار در ابتدای سال جاری از حدود ۴۸۵۰تومان پایان سال قبل تا ۵۱۰۰ تومان پیش رفته است که خود موجب حبابی شدن قیمت سکه شد. بنابر محاسبات انجام شده سکه درحال حاضر حدود ۱۲۰هزار تومان حباب دارد.

 

 

 

ارسال نظر