افزایش قیمت طلا و سکه و کاهش نرخ دلار

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۵۶

گروه بانک و بیمه  

روز شنبه 26 اسفند 96، در بازار ارز، صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۵ تومان کاهش نسبت به روز پنج شنبه ۴ هزار و ۸۴۱ تومان فروختند. هر یورو در مدت مشابه با ۳۴ تومان کاهش ۵ هزار و ۸۷۷ تومان و هر پوند نیز با ۲۳ تومان افت ۶ هزار و ۸۸۰ تومان معامله شد.

در بازار ارز مبادله‌یی نیز، بانک مرکزی نرخ تبادلی ۳۹ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۹ ارز از جمله دلار، یورو و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه کاهش و نرخ ۵ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ قیمت ۵ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار امریکا با ۲ ریال کاهش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۳۷هزار و ۶۹۱ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۴۸ ریال کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه ۵۲ هزار و ۵۶۵ و هر یورو نیز با ۳۲۳ ریال افت ۴۶ هزار و ۳۴۵ ریال ارزش‌گذاری شد. در حال حاضر تفاوت 2 نرخ دلار صرافی‌های بانکی و مبادله‌یی به 1072 تومان افزایش یافته است.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز اونس جهانی به 1314 دلار کاهش یافت و با وجود ثبات نرخ دلار، نرخ طلا و سکه نیز با ثبات نسبی و تغییراتی متناسب با شب عید نوروز مواجه شده و نرخ برخی سکه‌ها افزایش و نرخ برخی دیگر کاهش یافته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۳۵ تومان رشد نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۱۵۱ هزار و ۸۰۰تومان ارزش‌گذاری شده بود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز شنبه در بازار آزاد با یک هزار تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه یک میلیون و ۶۳۴ هزار تومان فروخته شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز بدون تغییر نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته یک‌میلیون و ۵۹۹ هزار تومان داد و ستد می‌شد. نیم سکه بهار آزادی نیز با افزایش ۷ هزار تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه ۷۹۸ هزار تومان به فروش می‌رفت.

همچنین در بازار آزاد هر قطعه ربع بهار آزادی با ۵ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۵۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با ۳ هزار تومان افزایش، ۳۳۸ هزار تومان معامله می‌شد.

حباب ۱۳۳ هزار تومانی سکه

 کارشناسان می‌گویند که براساس دلار 4850 تومانی و اونس 1316 دلاری، تفاوت ارزش ذاتی و بازاری قیمت سکه طرح جدید به 133 هزار تومان، نیم سکه 29 هزار تومان، ربع سکه 106 هزار و 500 تومان و سکه گرمی 136هزار و 300 تومان است.

وقتی مابه‌التفاوت ارزش بازار و ارزش ذاتی سکه به بیش از 200 هزار تومان رسید، بانک مرکزی فروش سکه در بانک کارگشایی را آغاز کرد. با گذشت چند هفته از این عرضه‌ها، حباب سکه به کمتر از 30 هزار تومان رسید. بعد از آن بود که بانک مرکزی پیش‌فروش سکه را هم آغاز کرد.

اما پیش‌فروش سکه با شرایطی که تعیین شده بود، به هیچ‌وجه مورد استقبال مردم قرار نگرفت و به همین دلیل بانک مرکزی در بسته سرمایه‌گذاری خود، شرایط پیش‌فروش را اصلاح کرد و همین مساله موجب افزایش ثبت‌نام‌ها شد، ولی بانک مرکزی به یک‌باره تصمیم به توقف عرضه سکه در بانک کارگشایی گرفت و این بهای سکه را در یک روز 40 هزار تومان افزایش داد. نتیجه این واکنش بازار، اصلاح تصمیم قبلی و اعلام ادامه روند حراج اما با کاهش تعداد روزهای معامله را در پی داشت.

با وجود این، قیمت سکه مجددا از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته تا جایی که هم‌اکنون تفاوت ارزش ذاتی و بازاری قیمت سکه طرح جدید به 133 هزار تومان، طرح قدیم به 99 هزار تومان، نیم سکه 29 هزار تومان، ربع سکه

106 هزار و 500 تومان و سکه گرمی 136 هزار و 300 تومان رسیده است.

محاسبه ارزش ذاتی سکه برمبنای قیمت‌های روز گذشته بازار که دلار 4850 تومان و اونس 1316 دلار بود، محاسبه شده است.

 

 

ارسال نظر