دلار و یورو در صرافی‌ها نایاب شد

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۲۷

گروه بانک و بیمه  احسان شمشیری

تعدادی از متقاضیان خرید دلار روز دوشنبه در بازار آزاد موفق به خرید دلار از صرافی‌های بانکی به نرخ حدود 4492تومان نشدند و اکثر صرافی‌ها اعلام کردند که دلار و یورو برای فروش ندارند. نرخ خرید نقدی و روی دست فروشندگان با نرخ دلار 4830تومانی به گوش می‌رسید هر دلار امریکا با 300تومان افزایش نسبت به روز یک‌شنبه ۴هزار و 800 تومان ‌فروخته می‌شد. هر یورو با ۱۸۰تومان رشد در مدت مشابه ۵هزار و ۷۹۹تومان و هر پوند با ۲۵تومان اُفت ۶ هزار و ۸۸۷ تومان معامله می‌شد.

به گزارش«تعادل» نه در بازار آزاد و نه در صرافی‌های چهارراه استانبول و میدان فردوسی تهران، دلار یافت نمی‌شد و صرافی‌های بانکی نیز فقط به افرادی که مجوز صرافی دارند، دلار را به قیمت ۴۷۹۰تومان می‌فروشند. یکی از فعالان بازار ارز گفت: قیمت خرید یورو روی تابلو صرافی‌ها ۵۷۸۴ تومان و قیمت فروش آن ۵۷۹۹ تومان و پوند انگلیس ۶۷۰۰ تومان برای خرید و ۶۸۵۰ تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است.

گزارش میدانی از صرافی‌های چهارراه استانبول تهران و میدان فردوسی که یکی از مراکز اصلی فروش ارز در پایتخت به شمار می‌رود، نشان می‌دهد که هیچ یک از صرافی‌ها به مردم عادی یا مسافر حتی با ارائه پاسپورت و ویزا هم دلار و یورو نمی‌فروختند. این درحالی بود که دلالان میدان فردوسی که در اطراف این میدان ارزهای خارجی در دست دارند، دلار را ۴۸3۰تومان می‌فروختند البته تعداد زیادی از همین افراد نیز دلاری برای فروش نداشتند.

در بازار طلا نیز اونس جهانی به 1317دلار رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان افزایش نسبت به روز یک‌شنبه یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد و در برخی ساعات تا یک میلیون و 605 هزار تومان بالا رفت همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۷هزار تومان رشد در مدت مشابه یک میلیون و ۵۶۲ هزار تومان داد و ستد می‌شد. نیم سکه بهار آزادی نیز کاهشی ۳هزار و ۵۰۰ تومانی را نسبت به روز یک‌شنبه تجربه کرد و ۷۶۴هزار تومان معامله شد. در بازار آزاد هر قطعه ربع بهار آزادی با ۲هزار تومان افزایش ۴۸۸هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با ۱۰هزار تومان افزایش ۳۴۶هزار تومان فروخته می‌شد. هر گرم طلای ۱۸عیار با ۳۰۰تومان کاهش نسبت به روز یک‌شنبه ۱۵۱هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده بود.

 دلار و یورو نداریم

صرافی‌ یکی از بانک‌ها در پایین‌تر از میدان فردوسی فقط به افرادی که مجوز صرافی دارند، دلار به قیمت ۴۷۹۰تومان می‌فروخت. جلو این صرافی حجم زیادی از افرادی که برای خرید دلار و یورو صف کشیده بودند، دیده می‌شد. در این میان تعدادی از صراف‌ها نیز از نبود دلار برای عرضه گلایه داشتند.

همچنین افرادی که در میدان فردوسی کیف به دست ارزهای خارجی می‌فروختند، یورو را ۵۹۰۰تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرده‌ بودند. تابلو صرافی‌های اطراف میدان فردوسی قیمت فروش دلار امریکا را ۴۸۰۰تومان و قیمت خرید را ۴۷۹۰تومان نشان می‌داد. البته تمام این صرافی‌ها همان‌طور که گفته شد نه دلاری برای فروش داشتند و نه یورو.

صرافی‌های میدان فردوسی در پاسخ به اینکه چرا دلار یا یورو عرضه نمی‌کنند تنها یک کلمه جواب می‌دادند: نداریم.  در بازار مبادله‌یی ارز نیز طبق اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار امریکا برای روز دوشنبه بیست و یکم اسفند ماه با ۳۵ریال افزایش نسبت به روز یک‌شنبه ۳۷هزار و ۵۳۴ ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۸۶ ریال رشد نسبت به روز یک‌شنبه ۵۲ هزار و ۱۵ریال و هر یورو نیز با ۹۶ریال افزایش ۴۶هزار و ۱۴۶ریال ارزش‌گذاری شد.

 حباب ۱۲۰ هزار تومانی سکه

عضو هیات‌مدیره اتحادیه طلا فروشان از حباب ۱۰۰تا ۱۲۰هزار تومانی در قیمت سکه تمام بهار آزاد طرح جدید خبر داد و گفت: بسیاری در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده بودند تا در زمان مناسب و هنگامی که قیمت‌ها بالا رفت سکه‌هایشان را بفروشند و با این ظرفیت اکنون خرید و فروش در بازار جریان گرفته و اگر غیر از این بود قطعا حباب قیمتی سکه بیش از این رقم‌ها بود. محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: مانند سال‌های گذشته در آستانه عید نوروز تقاضای موجود در بازار سکه و طلا به شکل سنتی افزایش یافته است. با توجه به کاهش عرضه و افزایش تقاضا در این زمینه، نوعی حباب قیمتی ایجاد شده که پیش‌بینی می‌شود پس از رسیدن ایام نوروز با کاهش میزان تقاضا، این حباب از بین رود. در روزهای گذشته ثبات قیمت طلای جهانی را داشته‌ایم با این وجود به دلیل افزایش نرخ ارز در بازار آزاد شاهد افزایش قیمت در بازار طلا و جواهر هستیم.

 پیش فروش 820 هزار سکه

در بازار پیش فروش سکه نیز اعلام شد که از ۲۸بهمن تا پایان وقت اداری روز گذشته حدود ۸۲۰ هزار قطعه سکه در واحدهای بانک ملی ایران پیش فروش شد. در این مدت حدود ۲۲۸هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به صورت 6 ماهه و حدود ۵۹۲ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به صورت یک ساله پیش فروش شده است. این تعداد سکه را ۱۶هزار و ۹۸۹نفر خریداری کرده‌اند.

 پرداخت ارز مسافرتی در مبادی خروجی

از سوی دیگر، صرافی‌های منتخب بانک مرکزی از 17 اسفند ماه به متقاضیان خرید ارزهای عمده به ویژه دلار و یورو اعلام کرده‌اند که طبق دستورالعمل جدید بانک مرکزی فروش ارز به نرخ‌های مورد نظر بانک مرکزی تنها با ارائه اصل گذرنامه و کارت ملی، ویزا، بلیت و قبض پرداخت عوارض خروج از کشور امکان‌پذیر است؛ سقف فروش این نوع ارز هزار دلار برای مقاصدی است که نیاز به روادید دارد و برای کشورهای غیر از آن 500 دلار است. رییس اسبق کانون صرافان گفت: بهتر است بانک مرکزی تامین ارز مورد نیاز مسافران را به فرودگاه‌ها و سایر مبادی خروجی کشور منتقل کند. اصغر سمیعی اظهار کرد: از 17 اسفند ماه عرضه ارز به متقاضیان به مقاصد مسافرتی محدود شده است و متقاضیان باید مدارکی چون گذرنامه دارای ویزای معتبر، فیش پرداخت شده عوارض خروج از کشور و بلیت ارائه کنند تا بتوانند هزار دلار ارز بخرند.

وی افزود: اعمال محدودیت در فروش ارز ارزان در صرافی‌های بانک‌ها و صرافی‌های منتخب به مسافران سبب شده تا متقاضیان بازار ارز شفاف‌تر و واقعی‌تر شوند وی یادآور شد: شهریور ماه امسال بانک مرکزی تامین ارز مسافرتی به نرخ مبادله‌یی را لغو کرد که اقدامی مثبت بود اما اکنون با گذشت 6 ماه به شیوه دیگری تامین ارز مسافرتی در دستور کار قرار گرفته است؛ در واقع هر چند این ارز با نرخ دولتی محاسبه نمی‌شود و به نرخ بازار آزاد است اما همچنان نوعی رانت در بازار ایجاد می‌کند.  سمیعی هدف از اعمال محدودیت‌های جدید در عرضه ارز را ساماندهی بازار و کاستن از صف‌های طولانی خریداران ارز دانست و اظهار کرد: با گذشت چند روز از اعمال دستورالعمل جدید، وضعیت در بازار ارز بهتر شده اما باید گفت که نرخ دلار نیز 3 نرخی شده است.  این فعال بازار ارز با تاکید بر اینکه هر گونه رانت باید از حوزه ارز برچیده شود، گفت: اگر دولت قصد دارد بخشی از نیاز بازار که همان ارز مسافرتی است را به شکلی تامین کند باید آن را به پس از گیت خروجی فرودگاه‌ها و مبادی خروجی کشور انتقال دهد که در گذرنامه اشخاص مهر خروج از کشور ثبت می‌شود.  وی اظهار کرد: در هر صورت ممکن است فرد، گذرنامه و ویزا نیز بگیرد و بلیت اینترنتی بخرد سپس کنسل کند؛ وقتی یک رانت ایجاد می‌شود، آنها که دنبال سوءاستفاده هستند راه دور زدن مقررات را نیز پیدا می‌کنند.  

وی در پاسخ به اینکه آیا انتقال تقاضای ارز مسافرتی به فرودگاه‌ها سبب ازدحام در صرافی‌ها و بانک‌های مستقر در فرودگاه‌ها نمی‌شود، گفت: می‌توان با افزودن بر تعداد باجه‌های صرافی‌ها این مشکل را رفع کرد.  این فعال بازار ارز هر نوع ارزان‌فروشی ارز را فسادآور دانست و گفت: یکی از مشکلات صرافی‌ها اخذ وثیقه‌های سنگین برای دریافت مجوز از بانک مرکزی است و فعالان این عرصه توان تامین سرمایه 4میلیارد تومانی برای ایجاد صرافی و سپردن وثیقه 2میلیارد تومانی برای اخذ مجوز را ندارند.

سمیعی تاکید کرد: در سایر کشورهای همسایه ازجمله امارات، صرافی‌ها در 5 سطح دسته‌بندی و براساس آن امکان انجام معاملات را دارند که می‌توان همین شیوه را در ایران نیز اجرا کرد.

 

 

ارسال نظر