حباب ۱۲۰هزار تومانی قیمت سکه در آستانه روز زن

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۰۹
حباب ۱۲۰هزار تومانی قیمت سکه در آستانه روز زن

گروه بانک و بیمه  

افزایش قیمت ارزهای عمده از جمله دلار امریکا روز چهارشنبه 16 اسفند 96 نیز در بازار آزاد ادامه یافت و هر دلار با رشد 10تومانی به 4492تومان رسید. هر یورو در بازار آزاد تهران 42تومان افزایش قیمت داشت و 5594 تومان فروخته شد؛ هر پوند انگلیس نیز با رشد 20تومانی به 6892تومان رسید. درهم امارات نیز با 12تومان افزایش 1357تومان به فروش رفت.

به گزارش «تعادل» در سامانه نظارت ارز (سنا) نیز هر دلار امریکا 4476تومان، یورو 5567تومان و درهم امارات 1285تومان قیمت‌گذاری شده که بیانگر میانگین نرخ فروش آنها در صرافی‌های مجاز سراسر کشور است. همچنین در بازار ارز مبادله‌یی، نرخ رسمی 3 ارز کاهش و 33 ارز افزایش یافت و بهای

3 ارز هم بدون تغییر بوده است. دلار با 32 ریال افزایش 3741.5تومان، پوند با 227ریال رشد 5198.1 تومان و یورو با 287ریال رشد قیمت 4645.2تومان ارزش‌گذاری شد. در حال حاضر تفاوت دو نرخ دلار مبادله‌یی و نرخ اعلام شده صرافی‌های مجاز به 751 تومان رسیده است.

در بازار طلا نیز اونس جهانی به 1330دلار افزایش یافته و هر گرم طلای 18عیار در بازار داخلی ایران با 231 تومان افزایش به 150هزار و 62 تومان فروخته شد.

در بازار آزاد سکه و طلا نیز جز سکه تمام، انواع سکه رشد قیمت داشت؛ هر سکه تمام طرح جدید با 31 هزار ریال کاهش به یک‌میلیون و 588هزار تومان رسید اما هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 50هزار ریال رشد یک‌میلیون و 562 هزار تومان به فروش رفت.

نیم‌سکه در معاملات بازار آزاد رشد 20هزار ریالی داشت و 779هزار تومان فروخته شد؛ هر ربع سکه با رشد 10هزار ریالی 492هزار تومان عرضه شد و هر قطعه سکه گرمی با 80 هزار ریال افزایش 338 هزار تومان در ویترین طلافروشی‌ها قرار گرفت.

از سوی دیگر به مناسبت روز مادر، بازار سکه با حباب مواجه شده و رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: هر قطعه سکه در آستانه روز مادر با حباب ۱۲۰هزار تومانی مواجه شد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایبنا با بیان اینکه بازار سکه و طلا با رکود مواجه است، اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه شب عید و روز زن قرار داریم، دادوستدها نسبت به ماه‌های گذشته تا حدودی رونق گرفته، اما باز هم رکود بر این بازار حاکم است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد میزان تقاضا در بازار بیش از میزان کنونی بوده، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به نزدیکی به ماه رجب پس از عید نوروز نیز خاطرنشان کرد: این موضوع هم باعث شده تا بازار طلا با افزایش قیمت طلا و سکه و هیجان کاذب مواجه شود. کشتی‌آرای با بیان اینکه این هیجان باعث شده که توجه بیشتری به طلا و سکه شود، گفت: افزایش خرید سکه باعث ایجاد حباب دوباره در بازار شده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که آیا طلا نیز دارای حباب است یا خیر؟ گفت: افزایش یا کاهش تقاضا در بازار تاثیری در بازار طلا ندارد و نرخ‌ها بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود.

 مشکل بازار ارز با افزایش نرخ سود حل نشد

به گزارش ایسنا، دلار روی تابلو ۴۴۷۶تومان است؛ توی دست ۴۷۸۰تومان. بسیاری مردم کارشان این شده از صبح خروس‌خوان تا بوق شب در صف صرافی‌های بانک‌ها با هدف خرید دلار ۴۴۶۷تومانی بایستند تا در کف پیاده‌رو بالای ۴۷۰۰تومان بفروشند. سودش هم بد نیست. هر ۲۰۰۰دلار تقریبا ۶۰۰ هزار تومان سود دارد. حالا می‌توان فهمید چرا اکثر افراد در صف را شهروندان عادی تشکیل داده‌اند که هیچ قصدی برای مسافرت خارج از کشور ندارند. شواهد نشان می‌دهد، دلار قصد پایین آمدن ندارد و اقدامات پلیسی هم بی‌نتیجه بوده است.

دلار هفته‌هاست که یکه‌تازی می‌کند و به مهم‌ترین خبر اقتصادی تبدیل شده است. انگار بعضی‌ها دوست ندارند، قبول کنند که نرخ ارز جهش کرده است. بسته سه‌گانه ارائه کردند و با هدف کنترل نرخ ارز، سود بانکی را به ۲۰درصد رساندند. برای فروکش کردن مقطعی قیمت، مسکن خوبی بود اما انگار دارد کمک می‌کند تا ارز پرش بیشتری داشته باشد؛ چرا که اقتصاددانان علت اصلی جهش دلار را سودهای موهوم بانکی و رشد افسارگسیخته نقدینگی از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان به ۱۴۵۰هزار میلیارد تومان از سال ۱۳۹۲ به بعد می‌دانند. حسین عبده‌تبریزی می‌گوید: «به ‌دلیل همین نقدینگی است که حالا تقاضا برای ارز تا این حد افزایش یافته است. شگفتا که حالا می‌خواهیم با توزیع سود موهوم بیشتر قیمت ارز را کنترل کنیم! با این خط استدلال اگر قیمت ارز کنترل نشد، آیا باید نرخ سود سپرده را به ۲۵ و ۳۰ درصد برسانیم؟! به‌نظر می‌رسد جای علت و معلول را اشتباه گرفته باشیم.»

بازار فردوسی شلوغ‌تر از بازارهای کیف و کفش است. زن و مرد و پیر و جوان در صف صرافی‌ها ایستاده‌اند تا در این تجارت پرسود از غافله عقب نمانند. نرخ خرید دلار بر اساس آنچه روی تابلوهای صرافی‌ها درج شده، ۴۴۷۶تومان و نرخ فروش آن ۴۴۸۴ تومان است. اما نرخ دلاری که تحت عنوان دلار آزاد این روزها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد ۴۷۸۰ تومان است.

در طرح سه‌گانه بانک مرکزی، کنترل قیمت سکه نیز هدف‌گذاری شده بود اما ظاهرا این طرح هم با شکست مواجه شده است. با وجود عرضه بیش از یک میلیون سکه از طریق حراجی و پیش‌فروش طی سه ماه اخیر به بازار این کالا همچنان حباب دارد، در عین حال که کاهشی در قیمت آن اتفاق نیفتاده است. قیمت سکه تمام بهار آزادی از اواخر تابستان روند رو به رشدی در پیش گرفت و رکوردهای تازه‌یی به ثبت رسید. در ادامه بانک مرکزی برای حباب حدود ۲۵۰هزار تومانی که برای این کالا ایجاد شده بود، حراج سکه در بانک کارگشایی را آغاز کرد. در این مدت با وجود برگزاری حراج سکه و افزایشی که در نتیجه بالا بودن قیمت دلار و البته اونس جهانی در قیمت آن اتفاق می‌افتاد اما در هر حال حباب سکه در حال تخلیه شدن بود و به‌طوری که چندی پیش حتی اعلام شد، حباب سکه به کمتر از ۵۰ هزار تومان و در حد بسیار پایینی قرار گرفته است.

کلیه سطوح اقتصاد ایران در انتظار تعیین وضعیت نرخ دلار هستند. از جمله بخش مسکن که تجربه نشان داده بعد از جهش دلار در فاصله زمانی کوتاه تاثیر می‌گیرد. رییس اتحادیه املاک می‌گوید که سال آینده سرمایه‌ها از بازار ارز به سمت بازار مسکن می‌آید. استدلالش هم این است که به دلیل ضعف صنعت و تولید، مسکن تنها بازاری است که قابلیت جذب سرمایه‌ها را دارد. مصطفی‌قلی خسروی گفت که قیمت مسکن در سال آینده مطلقا پرش نخواهد کرد اما حدود ۲درصد بالاتر از نرخ تورم می‌ایستد.

 ایجاد بازار الکترونیک ارز

 از سوی دیگر شبکه بانکی تلاش دارد که از راه‌های دیگر مراجعه فیزیکی به بازار ارز را کاهش دهد. سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) سامانه‌یی برای خرید و فروش ارز در فضایی رقابتی است. نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) یک بازار الکترونیکی است که همه مراحل خرید یا فروش ارز برای کالاهای وارداتی یا عرضه ارز صادراتی را پوشش می‌دهد. این سامانه با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی بازار ارز، حذف واحدهای ارزی غیرمجاز و تسهیل در فرآیند تجارت ایجاد شده و ارزش افزوده بالایی برای بازرگانان، بانک‌های عامل و صرافی‌ها ایجاد می‌کند.

واردکنندگان با استفاده از این سامانه می‌توانند ارز مورد نیاز را درخواست و در فضای رقابتی نیاز خود را به بهترین قیمت برآورده کنند. یعنی متقاضیان ارز می‌توانند بانک یا صرافی مورد نیاز خود را انتخاب یا درخواست خود را به مناقصه بگذارند که مشابه این فرآیند برای صادرکنندگان با هدف فروش ارز به بهترین قیمت وجود دارد. سامانه نیما با اتصال به سامانه جامع تجارت بین جریان کالا و ارز ارتباط ایجاد می‌کند و تامین ارز برای واردکنندگان و فروش ارز را برای صادرکنندگان با اطمینان و سرعت بالاتر فراهم می‌کند. عدم مراجعه حضوری به صرافی‌ها، دسترسی به تمام صرافی‌ها و بانک‌های عامل به‌طور همزمان، بهبود فرآیند تامین ارز مورد نیاز یا فروش ارز و تراکنش‌های ریالی مرتبط از مزایای نیماست. بازرگانان برای استفاده از خدمات رایگان سامانه نیما کافی است به سامانا جامع تجارت مراجعه کرده و درخواست خرید با فروش ارز را ثبت کنند.

 ورود خریداران اتوبوسی به بازار ارز

مشاهدات میدانی خبرنگاران از بازار ارز حاکی است با وجود افزایش قابل توجه عرضه ارز از سوی بانک مرکزی در هفته‌های اخیر بر حجم تقاضای خرید ارز افزوده شده و به نظر می‌رسد، سیر صعودی تقاضا همچنان ادامه دارد.

به گزارش فارس، سیاست عرضه ارز بانک مرکزی با قیمت مصوب به صرافی‌ها و ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از دامنه قیمتی تعیین شده، فضای بازار ارز را به سمت و سوی عجیبی برده است.

صف‌های متقاضیان خرید ارز در این مدت طولانی و طولانی‌تر شده و ازدحام در کنار صرافی‌های توزیع‌کننده ارز بانک مرکزی در خیابان فردوسی آنقدر افزایش یافته که ماموران شهرداری هم برای جلوگیری از سد معبر وارد عمل شدند.

در جلو یکی دیگر از صرافی‌ها برای دقایقی دو مامور نیروی انتظامی حاضر شدند و از افراد در صف خواستند که با نظم در کنار صرافی بایستند، ازدحام نکنند و به ترتیب و در نوبت وارد صرافی شوند.

فضای این روزهای بازار ارز بی‌شباهت به صفوف خرید اقلام کوپنی در دهه 60 نیست. هر چند قدم یک صف طولانی و ناتمام است که از صبح تا بعد از ظهر سراسر بازار را گرفته است. دلار مداخله‌یی با قیمت 4484تومان به افراد متقاضی در صف پرداخت می‌شود و یورو هم حدود 5500 تومان است.

یکی از فعالان بازار ارز می‌گوید که بعضی‌ها با اقوام و آشنایان خود با اتوبوس به بازار می‌آیند و در صف خرید ارز می‌ایستند.

به نظر می‌رسد این روش فروش ارز در بازار بیش از آنکه تقاضای واقعی ارز را پوشش دهد همچنان بر تنور تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری ارز می‌دمد. با توجه به اینکه قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد با بازگشت تعادل به بازار ارز مکانیسم بازار مجددا در بازار ارز حاکم خواهد شد، دورنمای ثبات در بازار ارز با توجه به ساختار فعلی خرید و فروش ارز کاملا نامعلوم و مبهم است.

 

ارسال نظر