افزایش نرخ سکه و ثبات قیمت ارز در صرافی‌ها

۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - ۰۰:۴۱:۵۸
کد خبر: ۱۱۸۰۰۰
افزایش نرخ سکه و ثبات قیمت ارز در صرافی‌ها

گروه بانک و بیمه

قیمت انواع سکه روز شنبه در بازار تهران در حالی افزایش یافت که نرخ دلار اعلام شده صرافی‌های بانکی نسبت به‌ آخرین روز کاری هفته گذشته ثابت ماند. صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را بدون تغییر قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴هزار و ۴۶۹ تومان فروختند. همچنین هر یورو با رشد ۴۲ تومانی در مدت مشابه ۵ هزار و ۴۹۱ تومان و هر پوند نیز با ۱۳ تومان رشد قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته به قیمت ۶ هزار و ۸۱۳ تومان معامله شد.  به گزارش «تعادل» در بازار نرخ رسمی 15 ارز افزایش و 21 ارز کاهش یافته و بهای 3 ارز هم تغییری نداشته است. دلار با 4 ریال کاهش 3732.6 تومان، پوند با 201 ریال رشد 5151.8 تومان و یورو با 454 ریال افزایش 4597.1 تومان ارزش‌گذاری شد.

در بازار طلا نیز اونس جهانی به 1322 دلار رسیده و باعث افزایش نرخ سکه و طلا در بازار ایران شده است. هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۷ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته یک‌میلیون و ۵۵۶هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۲هزار تومان رشد قیمت یک‌میلیون و ۵۲۲ هزار تومان معامله شد.  همچنین نیم سکه بهار آزادی با یک‌هزار تومان افزایش قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۷۶۶هزار تومان به فروش رسید و ربع سکه ۴۸۶هزار تومان قیمت خورد که نسبت به روز گذشته یک هزار تومان رشد داشت. سکه گرمی در بازار بدون تغییر قیمت در مدت مشابه ۳۲۶هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با یک‌هزار و ۵۵۰ تومان افزایش ۱۴۸ هزار و ۵۵۰ تومان داد و ستد شد.

 هفته‌ای یک ارز رمزنگاری می‌شود

کارشناسان اقتصادی با بررسی دنیای ارزهای مجازی متوجه شدند که هر هفته یک ارز دیجیتال جدید به دنیا معرفی می‌شود که هزینه برق مصرفی آن بسیار بالاست.  به گزارش راشاتودی، تعداد ارزهای مجازی موجود در جهان به بیش از ۲ هزار ارز رمزنگار رسیده است که تقریبا هر هفته یک ارز دیجیتال پا به دنیای ارزهای رمزنگار می‌گذارد؛ این در حالی است که بیت‌کوین همچنان یکه‌تاز ارزهای مجازی به لحاظ قیمت و محبوبیت است.

بسیاری از افراد در حال حاضر پس‌اندازهای خود را به خرید ارزهای رمزنگار صرف کرده‌اند و در مقوله سرمایه‌گذاران ارز رمزنگار قرار گرفته‌اند.

این ایده که با متصل شدن رایانه‌ها به اینترنت می‌توان ارز رمزنگار جدیدی با سودآوری کلان ایجاد کرد، بسیار جالب به نظر می‌رسد، اما هزینه برق مصرفی برای استخراج ارز رمزنگار بسیار بالاست. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که ونزوئلا به لحاظ قیمت برق، ارزان‌ترین مکان در جهان برای استخراج ارز رمزنگار محسوب می‌شود. برای ایجاد یک واحد بیت‌کوین در ونزوئلا فقط تقریبا به ۵۳۰ دلار نیاز است؛ این قیمت کمتر از نصف هزینه‌یی است که باید در دومین کشور ارزان جهان برای ایجاد ارز رمزنگار یعنی ‌ترینادا و توباگو با هزینه یک‌هزار و ۱۹۰ دلار صرف کرد.

همچنین در ازبکستان با صرف هزینه تقریبا یک‌هزار و ۷۹۰ دلار می‌توان یک بیت‌کوین استخراج کرد که عنوان سومین کشور ارزان جهان را به خود اختصاص داده است.

بر پایه این گزارش، برای استخراج یک بیت‌کوین در کره‌جنوبی که بزرگ‌ترین بازار ارز دیجیتال جهان را در اختیار دارد باید ۲۶ هزار و ۱۷۰ دلار هزینه شود و در کشورهای اروپای غربی هزینه استخراج بیت‌کوین ۱۷هزار و ۵۶۶ دلار و این رقم در بحرین ۱۶ هزار و ۷۷۳ دلار برآورد شده است.

 تضعیف دلار با سیاست‌های جدید امریکا

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که سیاست فعلی ترامپ برای افزایش تعرفه واردات به این کشور، ارزش دلار را در برابر ارزهای اصلی جهان تضعیف می‌کند.

به گزارش رویترز، در صورتی‌ که طرح پیشنهادی دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا برای وضع تعرفه‌های سنگین روی فولاد و آلومینیوم وارداتی تصویب شود، دلار با کاهش ارزش روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که طرح تعرفه‌های جدید بزرگ‌ترین ریسک احتمالی خروج سرمایه از امریکا محسوب می‌شود و به رشد اقتصادی امریکا ضربه وارد می‌کند؛ به عبارت دیگر برای کاهش کسری بودجه ایالات متحده تامین منابع مالی از طریق سرمایه ضروری است.

به‌طور کل بازارهای ارز هیچ‌گونه دخالت تجاری و همچنین در پیش گرفتن سیاست حمایتی را توسط دولت امریکا که منجر به تضعیف دلار می‌شود را بر نمی‌تابند. در حال حاضر امریکا در وضعیت بسیار پرمخاطره‌یی به سر می‌برد که علت آن ایجاد ریسک در سرمایه‌های این کشور به دنبال معرفی تعرفه‌های جدید و در پیش گرفتن سیاست حمایتی که تاثیر منفی روی رشد اقتصادی آن دارد، نسبت داده می‌شود. معرفی تعرفه‌های وارداتی جدید، تهدیدی برای افزایش قیمت کالاهای خارجی در امریکا و کاهش تقاضا و واردات است.

بر همین اساس معرفی تعرفه‌های جدید توسط جورج بوش و بیل کلینتون در سال ۲۰۰۲ و ۱۹۹۵ میلادی باعث افت ارزش ۱۵ درصدی دلار شد.  بزرگ‌ترین ریسک برای دلار ریشه در خروج احتمالی سرمایه دارد. اگر حساسیت ریسک به طرز قابل توجهی وخیم شود، این موضوع روی هرگونه مزیت کوتاه‌مدت دلار در مقابل بازارهای نوظهور که می‌تواند یک مامن مطمئن در آنجا باشد، به همراه خواهد داشت.

در روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ اعلام کرد که در هفته آینده تعرفه ۲۵درصدی و ۱۰درصدی برای فولاد وارداتی و آلومینیوم را معرفی خواهد کرد که این موضوع منجر به کاهش دلار در برابر ارزهای اصلی جهان و رسیدن آن به کمترین رقم خود در بیش از ۲سال اخیر در مقابل ین شد. تصمیمات جدید ترامپ منجر به واکنش از سوی مقامات کانادایی و اروپایی شده است؛ ضمن اینکه چینی‌ها پیشگام موضع‌گیری در قبال سیاست ترامپ هستند. تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند که کسری حساب جاری و بودجه امریکا طی ۲ سال آینده بیش از ۸درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود و برای پر کردن این خلأ امریکا نیازمند گرفتن وام از موسسات مالی بین‌المللی است.

به گفته کارشناسان اقتصادی حدود ۶۰ درصد از کسری بودجه امریکا با سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی و شرکت‌ها پر می‌شود که خروج سرمایه از این کشور با وضع تعرفه‌های جدید می‌تواند این فرصت را از بین برده و دلار را به ورطه بکشاند؛ ضمن اینکه کاهش رشد اقتصادی برای ارزش دلار یک روند نزولی را به دنبال خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر