رفع ابهام فرمول تسویه‌حساب سپرده‌گذاران موسسات مالی

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۵۳

ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی در نشست روز چهارشنبه با کمیسیون اقتصادی مجلس با محوریت بررسی آخرین اقدامات برای تعیین‌تکلیف و رسیدگی به سپرده‌گذاران موسسات مالی گفت: باید توجه داشت درخصوص تسویه مطالبات سپرده‌گذاران موسسات مالی سقف مالی تعیین شده که براساس فرمول‌هایی مطالبات کمتر از میزان سقف تعیین شده تسویه می‌شود. فرمول‌های تسویه‌حساب با سپرده‌گذاران به‌طور کامل تبیین نشده و ابهاماتی را ایجاد کرده که باعث مطرح شدن سوالاتی برای سپرده‌گذاران شد .

به گزارش خانه ملت، وی افزود: برای رفع ابهام سپرده‌گذاران در سایت بانک مرکزی تمام اطلاعات وجود دارد و چنانچه سپرده‌گذاران بعد از مراجعه به سایت با مطلبی روبه‌رو می‌شوند که بانک مرکزی درخصوص آن ابلاغیه به بانک‌های عامل داشته، اما انجام نشده، می‌توانند اعتراضات خود را بیان کنند.

وی افزود: هیات تسویه‌ در تمام موسسات مالی درحال شکل گرفتن است تا دارایی‌های جدید به سرعت شناسایی شده و متناسب با دارایی شناسایی شده موضوع مطالبات سپرده‌گذاران باقی مانده تعیین‌تکلیف شود. سیف تصریح کرد: در سایت بانک مرکزی تمام تصمیمات بانک درخصوص سپرده‌گذاران و همچنین مصوبات نمایندگان سران سه قوه وجود دارد که این مصوبات و تصمیمات به ابلاغیه‌هایی تبدیل شده و توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل یا موسسات مالی ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران موسسات مالی در حال انجام بوده و اقدامات تکمیلی نیز در این راستا مدنظر است، اما باید متخلفان در این رابطه در هر جایگاهی هستند با برخورد قانونی روبه‌رو شوند و خوشبختانه مرجع قضایی نیز به این موضوع ورود کرده است. در هر دستگاه و سازمان و هر سمتی که هرگونه بی‌مبالاتی و تخلفی صورت گرفته که منجر به سوءاستفاده از دارایی‌ها و منابع مردم شده باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و با قاطعیت با آن برخورد شود. سیف تصریح کرد: در حال حاضر شفافیتی درخصوص مسائل مذکور ایجاد شده و دامنه تخلفات نیز مشخص شده و امیدوارم موضوع در مرجع قضایی به سرعت به نتیجه برسد و برخوردهای لازم با متخلفان، مسببین و مسوولان تعاونی‌ها صورت گیرد.

 پدیده‌ موسسات مالی غیرمجاز نباید تکرار شود

وی با اشاره به تشکیل هیات‌های تسویه برای تک‌تک موسسات و تعاونی‌ها ادامه داد: هیات‌های تسویه‌حساب وظیفه دارند هرچه سریع‌تر دارایی‌های متعلق به سپرده‌گذاران را شناسایی کنند. اعضای هیات تسویه به نحوی انتخاب شده‌اند که بتوانند از امکانات دستگاه‌های خود استفاده کنند تا به سرعت کارها رو به جلو برود.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: باید تدابیری اتخاذ شود که از بروز پدیده‌ موسسات مالی غیرمجاز در آینده جلوگیری شود، چراکه نظام و مردم کشور از بابت مسائل موسسات مالی خسارت دیدند، بنابراین تجربیات اخیر باید باعث شود دستگاه‌ها احساس مسوولیت کنند و به هیچ‌وجه اجازه شکل‌گیری تعاونی و موسسه غیرمجاز با هدف انجام عملیات بانکی را ندهند و همواره مجوز بانک مرکزی مبنای کار قرار گیرد تا این بانک بتواند نظارت و مراقبت‌های لازم را از سپرده‌های سپرده‌گذاران داشته باشد.

 

ارسال نظر