۱۳۰۰حساب اخلالگر ارز مسدود شد

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۵۲
۱۳۰۰حساب اخلالگر ارز مسدود شد

متقاضیان ارز به دلالان مراجعه نکنند

گروه بانک و بیمه|

روز سه‌شنبه 8 اسفند 96 نرخ هر دلار امریکا در بازار تهران 4474 تومان، یورو 5456 تومان، پوند انگلیس 6870 تومان اعلام شد. در بازار ارز مبادله‌یی نیز نرخ رسمی 9 ارز کاهش و 28 ارز افزایش یافته و بهای 2 ارز هم تغییری نداشته است. دلار با 26ریال افزایش 3726.4 تومان، پوند با 128ریال افت قیمت 5199.8 تومان و یورو با رشد 77 ریالی 4591.7 تومان ارزش‌گذاری شد. در حال حاضر تفاوت دو نرخ دلار مبادله‌یی و آزاد به 748 تومان رسیده است.

به گزارش «تعادل» در بازار طلا نیز اونس جهانی به 1332 دلار افزایش یافت و به دنبال آن نرخ طلا و سکه نیز در بازار ایران افزایش یافت. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۴۹ هزار و ۱۳۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

هر قطعه سکه امامی در بازار تهران یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان و هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۵۰۷ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم سکه بهار آزادی ۷۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید و ربع سکه ۴۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان دادوستد شد. قیمت سکه گرمی نیز ۳۱۶ هزار تومان اعلام شده است.

 متقاضیان ارز به دلالان مراجعه نکنند

در رابطه با وضعیت بازار ارز، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی‌های منتخب بانکی و مجاز متناسب با شرایط بازار پوشش داده می‌شود، لذا متقاضیان ارز از مراجعه به دلالان و سوداگران پرهیز کنند.

صمد کریمی با تشریح وضعیت کنونی بازار ارز گفت: پیرو تمهیدات اتخاذ شده، شاخص ارزی از تاریخ ٢٤ بهمن تاکنون از میانه کانال 4900 به کانال 4400 کاهش یافته است.

بررسی‌های میدانی بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که با توجه به تامین ارز اسکناس دلار امریکا، یورو و حواله‌های ارزی، صرافی‌های منتخب بانکی و صرافی‌های مجاز نسبت به پوشش تقاضاهای ارزی اقدام کرده‌اند. در این خصوص لازم به توضیح است که صرافی‌های مجاز خریدار ارز می‌توانند روزانه تا سقف ۱۰۰ هزار دلار امریکا و ۱۰۰ هزار یورو به صورت اسکناس از صرافی‌های منتخب بانکی خریداری و نسبت به فروش آن به متقاضیان اقدام کنند. ضمن اینکه آنها می‌توانند در صورت فروش به موقع نسبت به خرید بخش‌های بعدی ۱۰۰هزار تایی اسعار مزبور و تزریق در بازار ارز کشور اقدام کنند.

وی گفت: صرافی‌های منتخب بانکی نسبت به فروش اسکناس خرد دلار امریکا و یورو به اشخاص حقیقی و حقوقی طی روزهای کاری از ساعت ۱۱ تا ۱۶ اقدام می‌کنند، از این رو خانوارها و صاحبان کسب و کار نیز می‌توانند جهت تامین نیازهای ارزی واقعی و مسافرتی خود به صرافی‌های منتخب بانکی مراجعه کنند. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر تمام تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی‌های منتخب بانکی و مجاز متناسب با شرایط بازار پوشش داده می‌شوند، از این رو برای پایداری ثبات در بازار ارز کشور ضرورت دارد، اشخاص حقیقی و حقوقی برای تامین ارز خود مطابق با «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها»  فقط به صرافی‌های مجاز فوق‌الذکر مراجعه و از تامین ارز به واسطه دلالان و سوداگران ارزی پرهیز کنند، چرا که خرید ارز از دلالان ارزی و اشخاص حقیقی و حقوقی غیرمجاز به منزله قاچاق ارز محسوب شده، دارای ریسک بالایی است و برابر با مقررات با آنان برخورد خواهد شد.

  ۱۳۰۰حساب اخلالگر بازار ارز مسدود شد

دادستان تهران از انسداد ۱۳۰۰ حساب با مانده ۳۷ میلیارد تومان مربوط به اخلالگران بازار ارز خبر داد و گفت: گردش مالی ۶ هزار میلیارد تومان مسدود شده است. عباس جعفری‌دولت‌آبادی درباره تعداد دستگیری متهمان و اخلالگران بازار ارز اظهار داشت: تاکنون ۲۷ نفر از اخلالگران بازار ارز از سوی پلیس و وزارت اطلاعات به دادستانی معرفی و دستگیر شده‌اند. وی افزود: همچنین ۱۳۰۰ حساب بامانده ۳۷ میلیارد تومان و گردش مالی ۶ هزار میلیارد تومان مسدود شده و با این اقدامات به زودی شاهد اتفاق‌های خوبی در بازار ارز خواهیم بود.

تا به امروز اقدامات پلیس و دستگاه‌های مرتبط برای جمع‌آوری افرادی که اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز می‌کنند ادامه داشته و به موجب قانون افرادی که اقدام به خرید و فرش عمده غیرمجاز ارز می‌کنند به دادستانی معرفی و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. جعفری‌دولت‌آبادی گفت: بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید با کسانی که خرید و فروش سازمان یافته قاچاق ارز و همچنین اختلال در نظام ارزی کشور ایجاد می‌کنند، برخورد شود که بر همین اساس تاکنون براساس قانون در این خصوص اقدام شده است. وی درباره تاثیر دستگیری این ۲۷ نفر توضیح داد: به‌طور حتم اقدامات دستگاه قضا در کنار فعالیت‌های بانک مرکزی موثر خواهد بود، زیرا اگر روند تقاضای ارز مدیریت شود و نظارت سیستمی بر خرید و فروش، توزیع ارز و همچنین ارز صادراتی وجود داشته باشد، شاهد اتفاق‌های خوبی در این بازار خواهیم بود.

نکته مهم در حال حاضر تداوم برخورد و نظارت بر بازار است، زیرا اقدام بانک مرکزی درباره جلوگیری از فعالیت صرافی‌های غیرمجاز، موثر و به‌موقع است و دادستانی هم بر اساس صلاحیت‌هایی که دارد، سعی کرده تا افراد را تحت تعقیب قرار دهد و این سیاست تداوم خواهد یافت. وی درباره لزوم ایجاد سامانه‌یی برای بررسی بازار و جلوگیری از مشکلات احتمالی توضیح داد: ما از ایجاد چنین سامانه‌یی استقبال می‌کنیم، زیرا تنها اقدام بانک مرکزی کافی نیست و همه سیستم‌های مرتبط باید همکاری داشته باشند، زیرا تنها نظارت بانک مرکزی کافی نیست.

جدول قیمت سکه، طلا و ارز

سه‌شنبه 08/12/96

سکه امامی    1.543.300 تومان

سکه بهار آزادی    1.507.000 تومان

نیم‌سکه    763.500 تومان

ربع سکه    482.500 تومان

سکه گرمی    316.000 تومان

طلای 18 عیار    149.130 تومان

دلار    4.474 تومان

یورو    5.456 تومان

پوند    6.870 تومان

 

 امکان ثبت درخواست الکترونیکی ارز

در سامانه نیما

ثبت درخواست الکترونیکی ارز برای بازرگانان در سامانه جامع تجارت الکترونیک(نیما) فراهم شد و امکان درخواست همه ارزها جز چند ارز خاص از روز چهارشنبه فراهم می‌شود.

به گزارش ایبنا، همچنین جلسه‌یی دیگر برای بازرگانان برای آشنایی با نحوه خرید ارز از این سامانه برگزار شد و امکان ثبت درخواست الکترونیکی ارز برای بازرگانان فراهم شده است. امکان پرداخت الکترونیکی در این سامانه درحال راه‌اندازی است که محدودیت پرداخت تا سقف ۵۰ میلیون تومان نیز در این سیستم وجود نخواهد داشت و پرداخت بدون محدودیت خواهد بود. در این سامانه، صرافی‌ها براساس عملکرد رتبه‌بندی می‌شوند و این امکان برای متقاضیان وجود دارد که صرافی‌های با رتبه‌های بالاتر را انتخاب کنند.

سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما(نظام یکپارچه معاملات ارزی) با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تامین ارز متقاضیان آغاز به کار کرد همچنین از فردا امکان درخواست همه ارزها جز چند ارز خاص در سامانه وجود خواهد داشت.

با استفاده از این سامانه، خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. در فاز نخست، واردکنندگان برای تامین ارز کالای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز و تمام صرافی‌ها به عنوان فروشنده ارز ایفای نقش خواهند کرد. این سامانه امکان مدیریت بازار ارز برای سیاست‌گذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می‌کند.

بازرگانان می‌توانند با هماهنگی به عمل آمده بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواست خود را برای تامین ارز ثبت سفارشات غیربانکی انجام دهند. صرافی‌ها می‌توانند با انتخاب منوی نیما در پایگاه اطلاع‌رسانی سنا اقدام به مشاهده درخواست‌های خرید، ارائه پیشنهادها و در نهایت نسبت به تامین ارز متقاضیان اقدام کنند.

 دلار، یورو، دینار عراق و کویت در صراف الکترونیک

مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت با اعلام نصب نخستین دستگاه صراف الکترونیک کاملا مکانیزه در ایران از برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی دستگاه دیگر در مشهد مقدس برای ارائه ارزهای دینار عراق و کویت خبر داد.

هادی سپانلو در گفت‌وگو با ایبنا با اعلام نصب و راه‌اندازی نخستین دستگاه صراف الکترونیک ایران در هتل عباسی اصفهان گفت: با انتقال دستگاه به شهر اصفهان و انجام تست‌های نهایی همچنین رفع برخی نواقص کوچک، دستگاه از روزهای آینده آماده ارائه خدمات مکانیزه به اتباع خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه بعدی بانک ملت هماهنگی برای نصب دستگاه صراف الکترونیک در مشهد مقدس است و این قابلیت نیز وجود دارد که بتوانیم علاوه بر دلار و یورو که هم‌اکنون در دستگاه صراف الکترونیک اصفهان قابل پرداخت است، دینار عراق و کویت را نیز ارائه دهیم.

 

ارسال نظر