اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۰۹

«سامانه نیما» برای تامین ارز و مدیریت معاملات غیربانکی

مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اشاره به راه‌اندازی سامانه نظارت یکپارچه معاملات ارزی (نیما)، گفت: این سامانه برای معاملات ارزی غیربانکی طراحی شده و علاوه بر تسهیل خرید و فروش ارز، امکان نظارت و مدیریت بازار را به وجود می‌آورد.

مهدی کسرایی‌پور در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آغاز به کار آزمایشی سامانه جدید ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: این سامانه تحت عنوان نظارت یکپارچه معاملات ارزی یا سامانه نیما آغاز به کار می‌کند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با تامین ارز جهت واردات کالا دو روش وجود دارد، افزود: روش اول روش بانکی است که هم‌اکنون از طریق سامانه‌های موجود ازجمله پرتال ارزی نظارت و مدیریت بر آن انجام می‌شود. مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: برای روش غیربانکی که عمدتا از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود، بانک مرکزی سامانه‌یی را با عنوان سامانه نیما طراحی کرده تا بخش مربوط به تامین ارز به روش‌های غیربانکی مدیریت و نظارت شود.

وی گفت: در گام اول دو بازیگر اصلی در این سامانه صرافی‌ها و معامله‌گران غیربانکی است. این سامانه برای تسهیل دریافت ارز و امکان استفاده از ارز در یک فضای رقابتی سالم طراحی شده است.

کسرایی‌پور ادامه داد: این گام اول است و در گام بعد بازیگران دیگر از جمله صادرکنندگان غیرنفتی هم می‌توانند ارز خود را در این سامانه عرضه کنند. بنابراین در حوزه بانکی پرتال ارزی و در روش غیربانکی سامانه نیما را خواهیم داشت. رییس کل بانک مرکزی دو روز پیش از شروع به کار سامانه جدیدی ارزی از روز شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ خبر داد و گفت: سامانه جدید ارزی از روز شنبه به‌صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد. با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

به گفته سیف همچنین به‌تدریج صرافی‌ها و سایر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد. این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاست‌گذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می‌کند.

کاهش نرخ ارز و سکه

گروه بانک و بیمه| روز شنبه 28 بهمن 96 نرخ دلار با کاهش 38 تومانی به 4682 تومان رسید؛ یورو 125 تومان و پوند 70 تومان کاهش قیمت داشت اما درهم با افزایش 30 تومانی مواجه شد.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز اونس جهانی به 1347 دلار رسید و در بازار تهران سکه طرح جدید با ۱۳ هزار تومان کاهش، یک میلیون و ۵۶۴ هزار تومان و دلار با افت ۳۸ تومانی، ۴۶۸۲ تومان به فروش رسید.

سکه طرح جدید 13 هزار تومان، طرح قدیم 10 هزار تومان، نیم سکه 7 هزار تومان، ربع سکه 5 هزار تومان، سکه گرمی 2 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 254 تومان افت کرد.

قیمت اونس در بازار جهانی طلا با یک دلار و 36 سنت کاهش به 1347 دلار و 30 سنت رسید.

طلا و ارز    قیمت    میزان تغییر قیمت

سکه طرح جدید    1،564،000 تومان    13،000- تومان

سکه طرح قدیم    1،511،000 تومان    10،000- تومان

نیم سکه    760،000 تومان    7000- تومان

ربع سکه    459،000 تومان    5000- تومان

سکه گرمی    310،000 تومان    2000- تومان

هر گرم طلای 18 عیار    148،446 تومان    254- تومان

اونس    1347.30 دلار    1.36- دلار

دلار    4682 تومان    38- تومان

یورو    5940 تومان    125- تومان

پوند    6601 تومان    70- تومان

درهم    1315 تومان    30+ تومان

 

فروش ۱۳ هزار سکه در طرح پیش‌فروش

۱۳ هزار و ۲۳۴ قطعه سکه از ابتدای ساعت کاری بانک ملی تا ساعت 15:45 پیش‌فروش قطعی شد و ۵ هزار و ۲۴۹قطعه سکه در صف فروش و انتظار واریز وجه قرار دارد. در پی بخشنامه اخیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پیش‌فروش 6 ماهه سکه بهار آزادی با نرخ ۱۴میلیون ریال و پیش‌فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ ۱۳ میلیون ریال، روش قبلی پیش‌فروش سکه که از ۱۷ بهمن ماه آغاز شده بود، از روز شنبه 28 بهمن 96 متوقف شده است.

در طرح پیشین بیش از ۵۶ هزار قطعه سکه با پیش‌دریافت ۱۰ میلیون ریال به‌ازای هر قطعه سکه پیش‌فروش شده بود تا مابه‌التفاوت قیمت آن در زمان تحویل دریافت شود. روش تازه پیش‌فروش سکه از روز شنبه 28 بهمن در ۱۳۳۱ شعبه منتخب بانک ملی ایران عملیاتی شده است.

 سکه روی میز ماند

بانک کارگشایی در حالی روز شنبه نیم سکه و سکه تمام را روی میز فروش گذاشت که خریداران رغبتی برای خرید ندارند و سالن حراجی برعکس روزهای گذشته بسیار خلوت است. بانک مرکزی نرخ پایه نیم سکه را برای حراجی ۷۳۹ هزار تومان و سکه تمام را نیز یک میلیون و ۴۷۹ هزار تومان با احتساب ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده تعیین کرده بود.

اما بی‌رغبتی خریداران در سالن حراجی باعث شد نیم سکه که تنها هزار تومان بالاتر از قیمت پایه ۷۴۰ هزار تومان فروخته می‌شد از دور فروش خارج شود. در همین حال نرخ سکه تمام بهار آزادی نیز در این سالن ابتدا با قیمت یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان و سپس با نرخ یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان به فروش رسید. بی‌رمقی سالن حراجی در حالی است که پیش‌فروش سکه بهار آزادی با عاملیت بانک ملی براساس بخشنامه بانک مرکزی آغاز شده است.

 

 

ارسال نظر