پای وزیر اقتصاد به مجلس کشیده شد

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۵۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۷۰۱۳
پای وزیر اقتصاد به مجلس کشیده شد

 200 دلال ارز دستگیر و ۷۵۵ حساب مسدود شد     

  با حضور ماموران در بازار ارز، آقای «س» جایگزین جمشید بسم‌الله دستگیر شد

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

قیمت دلار روز چهارشنبه 25 بهمن 96 در بازار تهران کاهش و نرخ یورو و پوند افزایش یافت. صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۸۵ تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه 4822 تومان فروختند. همچنین هر یورو با ۳۱تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه ۶ هزار و ۱۶۵ تومان و هر پوند نیز در مدت مشابه با ۱۳۳ تومان افزایش ۷ هزار و ۲۰تومان داد و ستد شد. به گزارش «تعادل»، در بازار ارز مبادله‌یی نیز نرخ رسمی 3 ارز کاهش و 35 ارز افزایش یافته و بهای یک ارز هم تغییری نداشته است. دلار با 35 ریال افزایش 3705.4 تومان، پوند با 269 ریال رشد 5152.8 تومان و یورو با 344ریال افزایش 4588.3 تومان قیمت‌گذاری شد و فاصله دلار مبادله‌یی و آزاد به 1117 تومان رسیده است. در بازار طلا نیز اونس جهانی به 1331 دلار افزایش یافته اما به خاطر کاهش نرخ دلار، قیمت طلای 18عیار افزایش یافته و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با 2 هزار و ۸۹۰ تومان کاهش ۱۵۰ هزار و ۳۶۰ تومان ارزش‌گذاری شده بود. همچنین قیمت برخی سکه‌ها کاهش و برخی دیگر افزایش یافته است.

  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با ۴ هزار تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه یک میلیون و ۵۸۵ هزار تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه طرح قدیم نیز در مدت مشابه شاهد رشد ۱۱ هزار تومانی بود و یک میلیون و ۵۴۶هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد. سکه نیم بهار آزادی با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه ۷۷۹هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید و ربع بهار آزادی نیز با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش ۴۷۴هزار تومان معامله شد. قیمت سکه گرمی در بازار آزاد با ۳ هزار تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه ۳۱۵ هزار تومان بود.

 حضور ماموران در بازار ارز

بازار ارز از چهارراه‌استانبول تا میدان فردوسی از صبح چهارشنبه، شاهد حضور ماموران پلیس آگاهی و دستگیری دلالان بازار ارز است.

براساس گزارش‌ها، ماموران پلیس آگاهی حدود ۲۰۰ نفر از دلالان ارز را در بازارهای تهران ازجمله خیابان استانبول دستگیر کرده‌اند. صرافان بازار ارز می‌گویند حجم معاملات در بازار بسیار پایین و حتی در برخی ساعات داد و ستدی انجام نمی‌شد. نیروی انتظامی وارد سبزه‌میدان و خیابان فردوسی شد و بیش از ده‌ها نفر از دلالان ارز را دستگیر و با ون‌های پلیس منتقل کرد.

نیروهای پلیس با حضورشان در سبزه‌میدان که محل تجمع دلالان است، باعث شدند تا بازار آزاد دلار و فرآیند کاغذبازی دلار خاتمه پیدا کند. دلار نقدی در بازار آزاد که صبح ۴هزار و ۹۱۰تومان قیمت داشت با ورود نیرو‌های پلیس و برخورد با دلالان کوچک و بزرگ ۶۰ تومان کاهش داشت و به ۴هزار و ۸۵۰ تومان رسیده است.

همچنین برخی صرافان از موج سوم بررسی دفاتر صرافی از عصر روز سه‌شنبه خبر می‌دهند.

همچنین در پی نوسانات و التهابات اخیر بازار ارز و در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگری در بازار ارز، ۷۵۵حساب دلالان ارزی بلوکه و مسدود شد. مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

 دستگیری ۹۰ دلال ارزی توسط پلیس آگاهی

از سوی دیگر، پلیس آگاهی تهران در عملیاتی گسترده، دلالان و اخلالگران بازار ارز را شناسایی و دستگیر کرد.

به گزارش میزان، سردار حسین رحیمی اعلام کرد: عملیات بزرگ ماموران پلیس آگاهی تهران علیه اخلالگران و دلالان بازار ارز پایتخت که از سه‌شنبه شب آغاز شده بود، دیروز به پایان رسید. بنا بر این گزارش، رییس پلیس تهران از دستگیری ۹۰ سوداگر ارزی در پایتخت و پلمب ۱۰ صرافی در طرح مشترک پلیس با دستگاه‌های مسوول در حوزه تنظیم ارز خبر داد. سردار حسین رحیمی با اشاره به اجرای طرح برخورد با سوداگران ارز اظهار داشت: از صبح چهارشنبه 25 بهمن 96 ماموران پلیس آگاهی تهران با همکاری بانک مرکزی و سازمان تعزیرات طرح برخورد با سوداگران ارز در تهران را آغاز کردند.

وی افزود: مجوزهای صرافان در محدوده مرکزی کنترل شد که تاکنون ۱۰صرافی پلمب و ۱۶صرافی اخطار پلمب گرفتند.

 به گفته رحیمی ۹۰ اخلالگر و سوداگر ارزی دستگیر شده‌اند. حضور پلیس در سبزه میدان، پاساژ افشار و میدان فردوسی دایمی است و دیگر اجازه تحرک به این افراد را نمی‌دهیم. آقای «س» که در بازار جایگزین جمشید بسم‌الله شده بود در طرح پلیس دستگیر شد. البته این قیمت که اکنون وجود دارد به علت سفر نیست و مشکلات بازار باعث شد که قیمت ارز افزایش یابد.

 مجلس خواستار گزارش درباره افزایش نرخ ارز شد

این اتفاقات در حالی رخ داد که رییس مجلس از رییس بانک مرکزی خواست، توضیحاتی در زمینه افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته ارائه کند. همچنین محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی چهارشنبه ۲۵بهمن ماه مجلس در تذکری عنوان کرد: بازار ارز وضعیت نگران‌کننده‌یی دارد، ظرف هفته‌های گذشته متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح بازار ارز ارزش پول ملی کشور حدود ۲۵درصد کاهش پیدا کرده است.

نماینده کرمان و راور در مجلس ادامه داد: این وضعیت هم اثر منفی بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی به واسطه افزایش ریسک سرمایه‌گذاری دارد و هم دستاورد دولت مبنی بر تک رقمی کردن نرخ تورم را زیر سوال می‌برد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به نظر می‌رسد بانک مرکزی توان لازم برای مدیریت بازار ارز را ندارد و انتظار داریم، رییس مجلس در این زمینه به رییس‌جمهور تذکر دهد. وی گفت: بازار ارز قابل مدیریت است و اعتقاد داریم عددی که اکنون معامله می‌شود؛ عدد واقعی نیست و امروز حبابی ایجاد شده و وضعیت تقاضای روانی در بازار ارز افزایش پیدا کرده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: این کمیسیون جلسات متعددی در این زمینه با محوریت کارشناسان داشته و اعتقاد داریم که راهکارهای عملیاتی قابل احصاست.

افزون بر این لاریجانی، رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: رییس بانک مرکزی باید توضیح کافی در موضوع نرخ ارز و راهکارهای مدیریتی آن ارائه دهد. کمیسیون اقتصادی مجلس این موضوع را پیگیری کند اگر در جلسات به پیشنهاداتی رسیدید؛ ارائه کنید همچنین شخصا این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

 روش کارآمد فروش حواله‌ای است نه نقدی

در این رابطه، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تزریق نقدی ارز از کانال صرافی‌ها را موجب انتقال نقدینگی و سرمایه‌ها به بازار ارز دانست و گفت: نیازهای ارزی با روش حواله‌یی باید تامین شود و برای مسافران هم ارز در مرزهای خروجی پرداخت شود.

سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عدم عرضه ارز به بازار در روز گذشته از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی در شرایط فعلی نباید ارزی در بازار بفروشد معمولا تقاضای واقعی ارز به صورت ارز حواله‌یی است و باید تقاضای ارز به صورت حواله‌یی تامین و پوشش داده شود.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما پرداخت ارز با سهمیه مشخص برای 250صرافی در کل کشور ناکارآمد است؟ گفت: به نظر می‌رسد در این مقطع که به این شکل به بازار هجوم برده شده است، تزریق نقدی ارز از کانال صرافی‌ها موجب انتقال نقدینگی و سرمایه‌ها به بازار ارز شده و اگر ارز بانک مرکزی به بازار عرضه نشود، متقاضیان اضافی از بازار خارج می‌شوند. معاون اسبق ارزی بانک مرکزی افزود: نرخ ارزی که در قالب حواله‌یی پرداخت می‌کند همانند ارز مداخله‌یی و 30تا 40تومان زیر قیمت بازار باشد. یک بار که مرکز مبادلات ارزی راه افتاد، این مرکز تقاضاهای واقعی ارز را تامین می‌کرد.

وی با بیان اینکه انتشار اوراق مشارکت ارزی و تجدیدنظر در سود سپرده راهکار‌های موثر برای کنترل بازار ارز است، گفت: اگر بانک مرکزی قصد بازنگری در نرخ سود را ندارد، می‌تواند اوراق مشارکت ریالی با نرخ 2تا 3درصد بالاتر از سود سپرده یک ساله منتشر کند. این اوراق در کنار اوراق مشارکت ارزی و تامین نیاز ارزی حواله‌یی موجب فروکش کردن التهاب بازار ارز خواهد شد.

سیدعلی در پاسخ به این سوال که آیا با این اقدام نرخ سومی در بازار ارز شکل نمی‌گیرد، گفت: درحال حاضر نباید نگران به وجود آمدن ارز سوم باشیم زیرا اولویت کنترل بازار ارز است. در ارتباط با کنترل این بازار باید بازارهای موازی مانند بازار سرمایه و بازار پول را فعال کنیم. وی افزود: اگر در چند سال گذشته دولت سالی 6 تا 7درصد نرخ ارز را تعدیل می‌کرد، وضعیت کنونی به وجود نمی‌آمد.

سیدعلی با بیان اینکه باید مصارف وارداتی و خدمات با روش حواله‌یی تامین شود، گفت: برخی واردکنندگان کالاهای اساسی و مورد نیاز به دلیل نوسانات بازار ارز تقاضای احتیاطی خود را وارد بازار می‌کنند که بانک مرکزی می‌تواند با تضمین نرخ ارز در فاصله ثبت سفارش تا واردات نگرانی از افزایش نرخ ارز و نرخ تسویه آن را رفع کند.

به گفته وی برای تامین ارز مسافرتی هم در مرزهای خروجی بانک مرکزی می‌تواند برای هر مسافر 2تا 3هزار دلار در نظر بگیرد.

 

 دلار در بازار جهانی سقوط کرد

از سوی دیگر، شاخص ارزش دلار در بازار معاملات جهانی بار دیگر روند نزولی را تجربه کرد؛ درحالی که ارزش یورو و طلا افزایش پیدا کرد. به گزارش رویترز، شاخص ارزش دلار در بازارهای جهانی در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان امروز هم روند منفی به خود گرفت و با ۲/0درصد کاهش به 89.5 واحد تنزل پیدا کرد. همچنین هر یورو به 1.2378دلار افزایش پیدا کرد و از وضعیت رکودی خود که در هفته گذشته با رسیدن به 1.2204دلار رسیده بود، فاصله گرفته است. البته علت اصلی رشد یورو در بازار معاملات جهانی به گمانه‌زنی‌ها بر سر انتشار آمار رشد قوی اقتصادی آلمان برمی‌گردد. قیمت منطقه‌یی طلا هم با ۳/0درصد رشد به یک‌هزار و ۳۳۳دلار و ۷۸سنت در هر اونس رسید و کمترین رقم خود در یک ماه اخیر که با رسیدن به یک‌هزار و ۳۰۶دلار و ۸۱ سنت ثبت شده بود را پشت سر گذاشت.

 

ارسال نظر