اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۶۹۷

پایه پولی در مرز ۲۰۰هزار میلیارد تومان

گروه بانک و بیمه| حجم پایه پولی در پایان آذرماه با 10.9درصد افزایش نسبت به اسفندماه سال 95 و رشد 17درصدی در 12ماه منتهی به آذرماه امسال به 199هزار و 450 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش «تعادل» کارشناسان معتقدند که مهم‌ترین عامل رشد پایه پولی یا پول پرقدرت، افزایش بدهی دولت به بانک‌ها و در نتیجه رشد اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، خطوط اعتباری اختصاص یافته بانک مرکزی برای پرداخت سپرده‌های موسسات غیرمجاز بوده است. همچنین علاوه بر رشد پایه پولی، با افزایش ضریب فزاینده به عدد 7.2 در سال 96 در حال حاضر رقم نقدینگی به بیش از 1445هزار میلیارد تومان در آذرماه 96 رسیده است

حجم پایه پولی با این میزان رشد در آذرماه امسال به 199هزار و 450میلیارد تومان رسیده است و ضریب فزاینده پولی 7.2 است. بنابراین در 9 ماهه امسال 19 هزار و 620 میلیارد تومان (10.9) به حجم پایه پولی افزوده شده است. حجم پایه پولی در آذرماه سال گذشته 170هزار و 470میلیارد تومان بوده و بنابراین در 12ماه منتهی به آذرماه امسال این متغیر رشد 17درصدی داشته است. این رقم با محاسبه بخش مصارف پایه پولی که همان حجم سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی، اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص است، به دست آمده است. حجم نقدینگی در پایان این ماه طبق آمار بانک مرکزی 1445هزار و 10میلیارد تومان بوده است. خسروشاهی معاون بیمه مرکزی و کارشناس بانک و بیمه در این زمینه معتقد است که در ماه‌ها و سال‌های اخیر، پایه پولی ماه به ماه رشد می‌کند اما ضریب فزاینده پول شامل اسکناس و سپرده جاری مدت‌هاست که کمتر از یک است اما در عین حال ضریب فزاینده نقدینگی متاثر از رشد شبه‌پول یا سپرده بلندمدت و کوتاه‌مدت، ماه به ماه رشد می‌کند. یعنی با وجود کاهش نرخ سود بانکی مقدار منابعی که بانک مرکزی از طریق دولت و بانک‌ها به اقتصاد تزریق می‌کند به‌طور کامل به جریان نمی‌افتد و بخشی از آن در نهایت جذب سپرده‌های مدت‌دار می‌شود. وی افزود: این تحولات دقیقا همان اتفاقی است که بعد از بحران مالی ٢٠٠٨ در اقتصاد امریکا پیش آمد اما خوش شانسی آنها در این بود که تورم و نرخ بهره نزدیک به صفر داشتند ولی در اقتصاد ایران به جهت تورم و نرخ سود بانکی بالا، درمان مشکلی که بیان شد، پیچیده است. لاجرم باید به سیاست‌های نامتعارف روی آورد که لزوما پولی و حتی اقتصادی نیست. به گزارش «تعادل» این نکات نشان می‌دهد که بانک مرکزی، شبکه بانکی و مسوولان اقتصادی باید در جهت کنترل آثار رشد نقدینگی، پایه پولی و شبه‌پول، تمهیدات لازم را در نظر بگیرند تا مانع از آثار تخریبی آن بر بازارهای مختلف از جمله بازار ارز و سکه و دارایی‌های مختلف شوند.

فرصت بیمه‌ها تا سال ۲۰۲۱ برای تطبیق با IFRS

دکتر همتی، رییس کل بیمه مرکزی در کنفرانس Euromoney که در پاریس درحال برگزاری است بر آمادگی بیمه مرکزی برای کمک به تعامل و ارتباط بیمه‌های ایرانی با بیمه‌های خارجی به شرط تامین منافع متقابل تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، دکتر همتی در این کنفرانس که چند تن از مقامات کشورمان ازجمله دکتر نیلی دستیار اقتصادی رییس‌جمهور، دکتر عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، زمانی‌نیا معاون وزیر نفت و روسای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی حضور داشتند درخصوص روند خصوصی شدن صنعت بیمه گفت: بازار بیمه ایران از زمان تصویب قانون شرکت‌های بیمه غیردولتی در سال ۲۰۰۱و فروش سهام بیمه‌های دولتی به بخش خصوصی در سال ۲۰۰۸ به تدریج از ساختار انحصاری و دولتی فاصله گرفت و به سمت رقابتی شدن حرکت کرد.

رییس شورای عالی بیمه آزادسازی و حذف مقررات نظام تعرفه‌یی و استقرار نظام نظارت بر توانگری موسسات بیمه، به‌روز رسانی مقررات بیمه‌یی و تطبیق آن با رویه‌ها و استانداردهای بین‌المللی، توسعه و استقرار سامانه‌های نظارت الکترونیکی بر بازار بیمه مانند اعطای کد یکتا به بیمه‌نامه‌ها، استقرار نظام حاکمیت شرکتی و تدوین مقررات مربوط، ورود نیروی‌های جوان و تحصیل‌کرده و ارتقای کیفی منابع انسانی صنعت بیمه را از عوامل مهم توسعه و رقابتی شدن صنعت بیمه ایران اعلام کرد.

وی نقش برجام در صنعت بیمه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بعد از برجام تحولات مهمی در صنعت بیمه ایران اتفاق افتاد. در زمان تحریم‌ها نسبت واگذاری اتکایی به خارج ایران به‌ شدت کاهش یافت و به کمتر از یک درصد رسید اما بعد از برجام این روند متوقف و معکوس شد و واگذاری اتکایی به خارج تدریجا درحال بهبود است. دکتر همتی یادآور شد: با لحاظ مشارکت بیمه‌گران اتکایی بزرگ اروپایی در قرارداد مازاد خسارت بازار بیمه ایران که طی ماه‌های اخیر قطعی شد این نسبت رشد چشمگیری نیز خواهد یافت. از سوی دیگر حدود ۷۰درصد نفتکش‌های ایران و بیش از ۴۵درصد کشتی‌های ایرانی توانسته‌اند از کلوب بین‌المللی IG پوشش بیمه‌یی بگیرند همچنین کشتی‌های بیمه ‌شده توسط موسسات P&I ایران می‌توانند در بنادر کشورهای اروپایی تردد کنند. وی از آمادگی کامل بیمه مرکزی برای کمک به تعامل و ارتباط بیمه‌های ایرانی با بیمه‌های خارجی به شرط تامین منافع متقابل خبر داد و گفت: البته نقش محوری بیمه مرکزی نقش نظارتی و حمایت از حقوق بیمه‌شدگان است و اگر شرکت‌های بیمه استانداردهای نظارتی بیمه مرکزی را در تعاملات خود با بیمه‌های خارجی مد نظر قرار بدهند و این ارتباطات متضمن منافع هر دو طرف باشد هیچ مانعی برای توسعه روابط وجود نخواهد داشت و بیمه مرکزی این تعاملات را تشویق کرده و به آن کمک خواهد کرد. رییس شورای عالی بیمه گفت: در صنعت بیمه ایران در حوزه بیمه‌های زندگی واگذاری به خارج نداشته‌ایم. اما بعد از برجام برای تشویق همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌های بیمه ایرانی و انتقال دانش فنی و توسعه نیروی انسانی، بیمه مرکزی برای نخستین بار به یکی از شرکت‌های بیمه اجازه داد تا با یکی از شرکت‌های بیمه اتکایی بزرگ دنیا قرارداد واگذاری اتکایی در زمینه بیمه‌های عمر منعقد کند و به تدریج بقیه شرکت‌ها هم وارد خواهند شد که این نشانه عزم جدی بیمه مرکزی برای ارتقای ارتباطات بین‌المللی صنعت بیمه ایران است.

 

ارسال نظر