اطلاعات معاملات ارزی به سازمان مالیات ارسال شود

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۱:۳۵:۴۴
کد خبر: ۱۱۶۶۷۶
اطلاعات معاملات ارزی به سازمان مالیات ارسال شود

 حساب اخلالگران ارزی مسدود شد

 بازگشت دلار به کانال ۴۷۰۰ تومان

گروه بانک‌وبیمه  احسان شمشیری  

روز چهارشنبه 18 بهمن 96 به دنبال بازگشت نرخ دلار به کانال 4700 تومانی و ثبت نرخ 4765 تومان و همچنین انتشار خبر مسدود شدن صدها حساب مربوط به اخلالگران بازار ارز، سازمان امور مالیاتی نیز با انتشار اطلاعیه مهم ارزی از فعالان بازار ارز، خریداران و فروشندگان انواع ارز خواست که اطلاعات مالی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

به گزارش «تعادل»، سازمان امور مالیاتی کشور درباره خریداران و فروشندگان انواع ارز، اطلاعیه‌یی صادر کرد. تمام فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری، من‌جمله صرافی‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مواد (۱۶۹) و (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و برای شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی موظفند کلیه اطلاعات مربوط به معاملات خود (خرید و فروش هرگونه کالا و خدمات من‌جمله انواع ارز) و همچنین اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی اشخاص نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌یی و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.

سازمان امور مالیاتی کشور نیز در راستای انجام وظایف سازمانی خود موظف به شناسایی مودیان مالیاتی بالقوه و میزان درآمد آنهاست. بدینوسیله اعلام می‌دارد، اطلاعات کلیه اشخاصی که اقدام به خرید و فروش انواع ارز می‌کنند در اختیار سازمان مالیاتی کشور قرار گرفته و حسب قوانین موضوعه نسبت به مطالبه مالیات بر درآمد متعلقه اقدام خواهد شد. از این‌رو به کلیه خریداران و فروشندگان انواع ارز توصیه می‌شود، ضمن دریافت و کنترل مستندات معاملات خود (صورت‌حساب خرید و فروش) با صرافان، اسناد و مدارک مربوط به معامله را برای ارائه به اداره امور مالیاتی نزد خود محفوظ دارند. یک مقام آگاه نیز از برخورد با اخلالگران ارزی خبر داد. این مقام آگاه به فارس گفت: در راستای مبارزه جدی با پولشویی و با دستور مقام قضایی، صدها حساب از حساب‌های عاملان غیرمجاز ارزی بسته شد.

روند مبارزه با دلالان و اخلالگران بازار ارز که به صورت شبکه‌یی صورت می‌گیرد با قاطعیت ادامه خواهد داشت. این مقام آگاه به فعال شدن این شبکه‌های دلالی در دوره‌های نوسانات ارزی اشاره کرد و از اطلاع‌رسانی بیشتر در این باره در آینده نزدیک خبر داد. اخیرا بازار ارز با نوسانات قابل توجهی مواجه شده و این نوسانات سوداگران بازار ارز را فعال کرده است. بر این اساس بررسی حساب‌های سوداگران و دلالان یکی از راهکارهای موثر برای مبارزه با دلالی و تشدید نوسانات نرخ ارز محسوب می‌شود.

قیمت سکه تمام بهار آزادی روز چهارشنبه 18 بهمن 96 در بازار تهران در حالی افزایش یافت که نرخ سه ارز اصلی دلار، یورو و پوند نیز با رشد همراه بود. به گزارش «تعادل» دیروز در بازار آزاد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با یک هزار و ۵۰۰ تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه یک‌میلیون و ۵۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رفت. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر قیمت نسبت به روز سه‌شنبه یک میلیون و ۴۸۶ هزار تومان معامله شد. هر قطعه نیم بهار آزادی با یک هزار تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه ۷۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد. همچنین در بازار آزاد هر قطعه ربع سکه بهار آزادی با یک هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۴۵۱ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر قیمت ۲۹۹ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵۵۰ تومان افزایش ۱۴۸ هزار و ۸۵۰ تومان ارزش‌گذاری شده بود.

همچنین صرافی‌های پایتخت نیز دیروز هر دلار آمریکا را با ۹۳ تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه ۴ هزار و ۷۶۵ تومان فروختند. دیروز و در بازار آزاد هر یورو با ۳۳ تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه ۶ هزار و ۱۰۷ تومان و هر پوند با ۷۴ تومان رشد ۶ هزار و ۸۰۷ تومان داد و ستد شد.

 استقبال خریداران خرد از پیش‌فروش سکه

از بانک‌ها نیز خبر می‌رسد که پیش‌فروش سکه با استقبال مواجه شده است، البته عمده‌ترین افرادی که در طرح پیش‌فروش سکه مشارکت می‌کنند، خریداران خردی هستند که تمایل دارند، بخشی از سرمایه خود را در بازار سکه سرمایه‌گذاری کنند.

طرح پیش‌فروش سکه از صبح روز سه‌شنبه

۱۷ بهمن ماه با هدف پوشش تقاضای مصرفی خانوارها و تقاضای سرمایه‌گذاری، در یک هزار و ۱۳۱ شعبه بانک ملی در سراسر کشور آغاز شده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی در شعب اصلی اجرای این طرح، باجه‌یی را به این موضوع اختصاص داده است. البته صف انتظار در شعبه‌های بزرگ‌تر بانک ملی و نزدیک به بازار تهران نسبت به دیگر شعبه‌ها شلوغ‌تر هستند.

داشتن حساب در بانک ملی از دیگر شرایط این پیش‌خرید است. هر مشتری باید قبل از مراجعه به شعبه به تعدادی که قصد خرید سکه دارد، پول به حساب خود نزد بانک ملی ایران واریز و سپس به شعب منتخب مراجعه و نسبت به پیش‌خرید سکه اقدام کند. البته بررسی‌های میدانی حاکی است، شعب امکان پاسخگویی در صورت شلوغی و افزایش مراجعات را دارند. مشتریان در بدو ورود به شعب منتخب بانک ملی می‌توانند فرم‌های مربوط به پیش‌خرید را از باجه‌های خدمت الکترونیک دریافت کرده و سپس در صف انتظار باجه در نظر گرفته شده برای این موضوع منتظر بمانند.

براساس این طرح سکه‌های تمام بهار آزادی منقش به تصویر حضرت امام خمینی(ره) که توسط بانک مرکزی ضرب شده است به متقاضیان فروخته خواهد شد.

همه افراد بالای ۱۸سال به هر تعداد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد می‌توانند سکه پیش‌خرید کنند. سکه‌ها در دو سررسید ۶ ماهه و یک‌ساله به متقاضیان تحویل خواهد شد.

ودیعه دریافتی برای هر قطعه سکه ۱۰میلیون ریال (یک میلیون تومان) است و مابه‌التفاوت قیمت آن در زمان تحویل سکه به قیمت روز دریافت خواهد شد. برای سکه‌های تحویلی در سررسید 6ماهه ۴درصد و برای سکه‌های تحویلی در سررسید یک‌ساله ۹درصد تخفیف از قیمت روز تحویل در نظر گرفته شده و ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز از آنها دریافت نمی‌شود. براین اساس با توجه به سرمایه یک میلیون تومانی نرخ سود برای پیش‌خرید سکه در دوره 6ماه حدود ۱۱درصد و در دوره یک‌ساله ۱۵درصد خواهد بود. خریداران برای تحویل سکه‌های پیش‌خرید شده در زمان سررسید فقط می‌توانند به شعبه‌یی که عملیات پیش‌خرید در آن انجام شده مراجعه کنند.

 اعطای کارت سکه به جای حواله کاغذی

در این رابطه عضو هیات مدیره و معاون فناوری بانک ملی ایران اعلام کرد که به جای حواله‌های کاغذی به افرادی که در طرح پیش‌خرید سکه شرکت می‌کنند، کارت سکه داده خواهد شد. مسعود خاتونی گفت: بانک ملی ایران به مشتریانی که در طرح پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی مشارکت می‌کنند، به جای حواله‌های کاغذی «کارت سکه» ارائه می‌کند. وی توضیح داد که خریداران سکه تمام بهار آزادی می‌توانند هر زمانی اراده کنند، موجودی کارت خود را از طریق دستگاه‌های بانک ملی دریافت کنند. عضو هیات مدیره بانک ملی با اشاره به سررسید‌های ۶ و یک‌ساله سکه‌های طرح پیش‌فروش اظهار داشت: بعد از ۶ ماه یا پایان سررسید یک‌ساله، مشتریانی که کارت سکه دریافت کرده‌اند، می‌توانند سکه‌های خود را از طریق دستگاه‌های در نظر گرفته شده یا شعب بانک ملی دریافت کنند.

خاتونی تاکید کرد که کارت سکه‌های اعطا شده به پیش‌خریداران سکه ابزار ارتباطی بین بانک و مشتریان است. کارت سکه از جمله ابزار‌های بانک ملی است که دارندگان آن به جای وجه نقد، سکه طلا در آن به ودیعه می‌گذارند و می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز موجودی سکه خود را به صورت وکیوم شده از دستگاه‌های مشخص شده دریافت کنند.

 

 

ارسال نظر