ورود دلار مداخله‌ای٤٦۳۴ تومانی به بازار

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۰:۲۰:۴۶
کد خبر: ۱۱۶۴۵۱
ورود دلار مداخله‌ای٤٦۳۴ تومانی به بازار

فاصله نرخ دلار مبادله‌ای و آزاد به بیش از 1000 تومان رسید

گروه بانک و بیمه|

روز دوشنبه 16بهمن 96 نرخ رسمی 15 ارز افزایش و 16 ارز کاهش یافته و بهای 8 ارز هم تغییری نداشته است. دلار با یک ریال کاهش 3694.8تومان، پوند با 6 ریال افت قیمت 5217 تومان و یورو با رشد 3ریالی 4603.3تومان قیمت‌گذاری شد. فاصله دو نرخ دلار مبادله‌یی و آزاد اکنون به 1056تومان رسید و به بالاتر از 1000تومان رسیده است.

صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۱۵تومان افت نسبت به روز گذشته ۴هزار و ۷۵۰تومان فروختند. هر یورو با ۲۲۸تومان افزایش ۶ هزار و ۲۲۰تومان و هر پوند با ۴۵تومان رشد ۶ هزار و ۸۰۲ تومان داد و ستد شد. نرخ دلار روز دوشنبه در بازار آزاد به ۴هزار و ۷۲۶تومان، هر یورو ۶ هزار و ۷۲۶تومان و هر پوند ۶ هزار و ۸۰۲ تومان رسید. همچنین بانک مرکزی در روز دوشنبه در راستای سیاست تنظیم بازار ارز، دلار را با روند نزولی با نرخ ۴هزار و ۶۳۴ تومان به بازار عرضه کرد و به دنبال آن نرخ دلار در بازار آزاد به ۴هزار و ۷۲۶تومان، هر یورو ۶ هزار و ۷۲۶تومان و هر پوند ۶ هزار و ۸۰۲ تومان رسید.

از آنجا که دلار در روز یک‌شنبه با رکوردشکنی وارد کانال جدیدی شد، بانک مرکزی در روز جاری با هدف تنظیم بازار دلار را در ابتدا با نرخ 4هزار و ۷۷۰تومان سپس با کاهش با نرخ ۴۶۸۹تومان وارد بازار کرد اما در همین حال روند کاهش نرخ دلار توسط بانک مرکزی ادامه دارد. بر همین اساس بانک مرکزی به ازای هر کارت ملی دلار را با نرخ 4هزار و ۶۳۴ تومان به صرافی‌های بانکی ارائه و آنها نیز دلار را به صراف‌ها می‌دهند البته در ازای هر کارت ملی ۳۰هزار دلار داده می‌شود.

صرافان بازار می‌گویند: میزان عرضه دلار در بازار بسیار زیاد است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد. همچنین صرافان از بالا بودن میزان خرید و فروش و تقاضا در بازار خبر می‌دهند در عین حال می‌گویند، بازار هم‌اکنون در آرامش کامل به سر می‌برد.

در بازار طلا نیز به خاطر رشد اونس جهانی که به قیمت 1337دلار رسیده با وجود کاهش 15تومانی نرخ دلار نرخ طلا و سکه افزایش یافت و هر گرم طلای ۱۸عیار با ۵۸۰ تومان افزایش ۱۴۸هزار و ۳۳۰تومان ارزش‌گذاری شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با ۴هزار و ۷۰۰تومان رشد نسبت به روز یک‌شنبه یک میلیون و ۵۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رفت. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۴۷۴هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

هر قطعه نیم بهار آزادی با ۱۰هزار تومان رشد ۷۵۴هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد. همچنین در بازار آزاد هر قطعه ربع سکه بهار آزادی با ۵ هزار تومان افزایش ۴۵۰هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با ۲هزار و ۵۰۰ تومان رشد ۲۹۷هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

 کاهش ارزش دلار در بازار جهانی

در بازار جهانی ارز، شاخص دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان به ۸۹.۱۲۳واحد کاهش پیدا کرد؛ ضمن اینکه هر دلار به ۱۰۹.۹۵ ین رسید که حاکی از روند نزولی دلار در برابر پول ژاپن دارد. هر یورو به ۱.۲۴۶۱دلار رسید که با تغییر بسیار ناچیزی روبه‌رو شد و هر اونس طلای جهانی به یک‌هزار و ۳۳7دلار و ۴سنت رسید که از ضرر یک درصدی روز جمعه کمی فاصله گرفته است. بر پایه این گزارش اوراق قرضه ۱۰ساله و ۲ساله امریکا در سودهی خود با رکورد روبه‌رو هستند.

 تخفیف ۹ درصدی پیش فروش سکه یک ساله

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از تصمیم نهایی برای پیش‌فروش قیمت سکه خبر داد و گفت: برای سررسیدهای 6 ماهه تخفیف 4درصد و برای دوره یک ساله تخفیف 9درصد نسبت به قیمت روز در زمان تحویل دیده شده و مالیات ارزش افزوده نیز به این پیش فروش تعلق نمی‌گیرد.

 مسعود رحیمی، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اعلام کرد: از 17بهمن ماه پیش‌فروش سکه در بازه‌های زمانی 6 ماهه و یک‌ساله انجام می‌شود.

وی درباره شرایط این پیش‌فروش توضیح داد: در زمان ثبت نام یک میلیون تومان علی‌الحساب دریافت می‌شود و هنگام تحویل براساس قیمت روز برای سررسیدهای 6 ماهه با تخفیف 4درصد و برای دوره یک ساله با تخفیف 9درصد تحویل داده خواهد شد.

به گفته وی همه افراد 18سال به بالا با کارت ملی می‌توانند برای خرید به 1312شعبه منتخب بانک ملی مراجعه کنند. رحیمی میزان عرضه سکه از طریق بانک کارگشایی را حدود 227هزار قطعه عنوان کرد و گفت: از این میزان 107هزار نیم سکه و 120هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی بوده است.

وی تصریح کرد: هم حراج سکه در بانک کارگشایی و هم پیش‌فروش سکه تا اطلاع ثانونی و متناسب با میزان استقبال مردم انجام می‌شود.

رحیمی در واکنش به این نکته خبرنگاران که تخفیف 4درصد برای پیش‌فروش 6 ماهه و 9درصد برای پیش‌فروش یک سال به هیچ‌وجه جذاب نیست، گفت: با توجه به اینکه علی‌الحساب یک میلیون تومان از متقاضی دریافت می‌شود در واقع برای پیش‌فروش یک ساله تخفیف به بیش از 15درصد و برای پیش‌فروش 6 ماه به حدود 11درصد می‌رسد بنابراین تخفیف واقعی متناسب با سود سپرده بانکی است.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درپاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مالیات بر ارزش افزوده‌یی که بر قیمت نهایی تعلق می‌گیرد هم گفت: در این پیش‌فروش مالیات بر ارزش افزوده نداریم.

رحیمی با اشاره به کاهش حباب سکه از 250هزار تومان به حدود 30هزار تومان پس از عرضه سکه از بانک کارگشایی افزود: علت اجرای طرح پیش‌فروش سکه در کنار حراج، محدود بودن حراج به شهر تهران بود. وی تصریح کرد: حراج سکه فعلا ادامه دارد و بنا نداریم براساس تقویم کار را جلو ببریم بلکه هر زمان مردم استقبال نکنند، طرح متوقف می‌شود.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید مردم با این شرایط از طرح استقبال کنند؟ گفت: بالاخره این یک موقعیت سرمایه‌گذاری برای مردم است و مختار هستند برای سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند. وی در پاسخ به این سول که آیا فکر نمی‌کنید این شرایط برای مردم جذابیت نداشته باشد، گفت: اینکه چقدر بازار برای سرمایه‌گذاران جذاب است در روزهای آینده مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این طرح سکه‌ها در قالب بسته‌بندی و به صورت وکیوم شده عرضه می‌شود، اظهار کرد: با توجه به زمان‌های تعیین شده، عرضه سکه وکیوم شده در موعد تحویل 6 ماهه بعید است و احتمالا در پیش‌فروش‌های یک‌ساله هم سکه وکیوم شده عرضه نشود.

رحیمی با بیان اینکه برای بسته‌بندی و وکیوم کردن سکه‌ها نیازمند بسترسازی هستیم که هم‌اکنون درحال انجام است، افزود: مشغول فراهم‌سازی این زیرساخت‌‌ها هستیم اما ممکن است شرایط برای عرضه سکه بسته‌بندی شده تا یک سال آینده فراهم نشود.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: در گام اول به دنبال عرضه سکه یک گرمی در قالب بسته‌بندی و وکیوم به بازار هستیم و در مراحل بعد ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام بهار در قالب بسته‌بندی عرضه خواهد شد.

 

 

 

ارسال نظر