احتمال عرضه عمومی سهام «دل»

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۰۲

سران دل درحال بررسی تصمیمی مبنی بر عرضه عمومی سهام این کمپانی یا افزایش تعداد مالکان آن از طریق جذب سرمایه‌گذار هستند. به ‌گزارش رویترز امریکا، شرکت فناوری‌ دل به عنوان یک سازنده بزرگ کامپیوتر درحال توسعه طیفی از حق‌ انتخاب‌هاست که می‌تواند باعث شود، بزرگ‌ترین کمپانی تکنولوژی خصوصی دنیا از طریق تملک یا عمومی‌ شدن سهام رشد کند. هیات‌مدیره این شرکت اواخر این ماه جلسه‌یی برای بررسی بزرگ‌ترین دگرگونی تاریخ کمپانی تشکیل خواهد داد. این کمپانی، شرکت ارائه‌دهنده ذخیره داده‌های EMC را به‌ مبلغ 67 میلیارد دلار در سال 2016 خریداری کرد. کمپانی مستقر در راند راک تگزاس و تاسیس ‌شده توسط مایکل دل بعد از اینکه با EMC قرارداد بست، نتوانست در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و عملکرد قبلی خود را ارائه دهد که به ‌همین دلیل تحت فشار برای سودآوری است. این درحالی است که هزینه‌های بالاتر و بازار چالش‌برانگیز ذخیره داده کم‌کم باعث کاهش یافتن سود و ارزش آن شده است.

شرکت دل درحال بررسی چندین هدف خرید ممکن برای تقویت جریان نقدی و توسعه پیشنهادات خود است. براساس گفته منابع موثقی که خواسته‌اند هویت آنها ناشناس باقی بماند، بررسی‌های شرکت دل در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و هنوز هیچ‌ قرارداد و معامله‌یی قطعی نیست.

این کمپانی به‌ درخواست برای نظر دادن خارج‌ از ساعات کاری عادی در امریکا جواب نداده است. اخبار مربوط‌ به بررسی‌های دل ابتدا توسط بلومبرگ گزارش شد. طبق گفته منابع آگاه، شرکت دل همچنین درحال بررسی فروش یا عرضه اولیه سهام یکی از بخش‌های سریع‌الرشد خود یعنی شرکت نرم‌افزار پیووتال است. دل همچنین ممکن است معامله‌یی با شرکت VMware(سازنده نرم‌افزار مجازی‌سازی) که بخش عمده آن متعلق به خودشان است، ترتیب دهد. سهام VMware که در 12ماه گذشته حدود 62 درصد افزایش یافت به بالاترین میزان خودش در پنج‌شنبه هفته پیش رسید. برند دل شامل محصولات تکنولوژی فراوان از‌جمله سرور، نمایشگر، ایستگاه کار و کامپیوترهای مخصوص بازی است همچنین یک واحد امنیتی، RSA و پلتفرم ابری به ‌نام بومی دارد. این کمپانی رقابت شدیدی با رقبای سرسخت خود در عرصه بازار ذخیره‌سازی همچنین رقبای ابری مثل آمازون و مایکروسافت اژور دارد و این شرکت‌ها فشارهایی روی قیمت‌ها وارد کرده‌اند. دیوید گولدن، رییس زیرساخت‌های دل و مدیر اجرایی سابق EMC که پاییز سال گذشته سمت خود را ترک کرد همچنین خود شرکت دل از آن‌ موقع روی شناسایی عملیات‌ ذخیره‌سازی کمپانی کار می‌کنند. براساس اطلاعات به دست آمده‌ از شرکت داده‌های بین‌المللی، بازار کامپیوتری که مایکل دل آن را در سال 1984 به عنوان یک فرد تازه‌ فارغ‌التحصیل‌شده از دانشگاه با 1000دلار راه‌اندازی کرد و هنوز هم به‌ دلیل شهرت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایش بدون حرکت باقی مانده است در سال 2017، 0.02درصد کاهش یافت. نقطه روشن و امیدوارکننده شرکت دل مربوط‌ به سرورهای آن می‌شود که مجموع سود خالص آن را از 41.6میلیارد دلار به 56.7 میلیارد دلار در 9ماه تا تاریخ 3 نوامبر رساند. اما هزینه‌های عملیاتی کمپانی از 10میلیارد دلار به 17.3میلیارد دلار افزایش یافت و موجب خسارتی 3میلیارد دلاری در بخش عملیاتی شد که بالاتر از خسارت عملیاتی 1.6میلیارد دلار در سال گذشته است.

یکی دیگر از تفکراتی که در ذهن سران شرکت دل می‌گذرد، ارائه راهی به‌ سمت شرکت سهامی خصوصی سیلور لیک است تا از سرمایه آن برای کمپانی خود استفاده کند. شرکت سیلور لیک با قراردادی 24.9میلیارد دلاری در سال 2013 از مایکل دل پشتیبانی مالی صورت داد و به خصوصی شدن کمپانی کمک کرد. چیزی حدود 18درصد از شرکت دل متعلق به سیلور لیک است. فهرست بازار سهام برای دل به شرکت سیلور لیک اجازه خواهد داد، سهام خود را کم‌کم بفروشد. همچنین عرضه اولیه سهام دل یا واگذاری یک یا چند بخش از دارایی‌های آن، بدهی‌های دل را کاهش خواهد داد و برای پرداخت هزینه‌های گران، پول ذخیره خواهد کرد که این مقدار اکنون‌ حدود 2میلیارد دلار در سال است. انتظار می‌رود که بدهی 52.5 میلیارد دلاری دل حتی از این هم سنگین‌تر شود؛ چراکه طبق اصلاحات مالیاتی ماه گذشته امریکا، مالیات بر سود هر ساله قبل از کسر بهره، مالیات و استهلاک 30 درصد است.

 

ارسال نظر