تسویه ۲۴ساعته مبلغ پوزها به‌دلیل رعایت مسائل امنیتی

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۵۶

 مدیرعامل شرکت شاپرک با بیان اینکه تسویه وجوه برای دارندگان پوز در دنیا 48ساعت یک‌بار است، گفت: با تصمیم بانک مرکزی تسویه وجوه هر 24 ساعت یک‌بار انجام می‌شود که این تصمیم به دلیل بعضی مسائل امنیتی و سوءاستفاده‌های برخی‌ افراد اتخاذ شد.

محسن قادری در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها با اشاره به کاهش دفعات تسویه وجوه در معاملات با کارتخوان اظهار داشت: به تازگی تسویه‌ها از 7 بار در روز به 24 ساعت یک‌بار تغییر کرده در حالی که تسویه‌ در دنیا 48 ساعت یک‌بار است.

وی افزود: در ابتدا بانک مرکزی با هدف فرهنگ‌سازی و گسترش دستگاه‌های پوز و پرداخت‌های کارتی تعداد دفعات تسویه را برخلاف رویه‌های جهانی افزایش داد اما اکنون باید به سمت استانداردها حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت شاپرک در واکنش به این نکته که برخی جایگاهداران در واکنش به تسویه 24 ساعت یک‌بار فقط وجه نقد می‌پذیرند، گفت: بعید است این مساله فراگیر شده باشد اما در صورت وجود این پدیده، جایگاهدار خودش دست به انتخاب زده است. جایگاهدار می‌تواند، امنیت درآمد خود را با استفاده از سیستم پوز تضمین کند اما اگر به هر دلیلی به دنبال فروش بنزین به وسیله پول نقد باشد، خودش باید ریسک احتمال سرقت را بپذیرد.

وی در پاسخ به این سوال که هدف اصلی از کاهش تعداد دفعات تسویه از 7 بار در روز به یک بار در روز چه بوده است، اظهار داشت: به دلیل بعضی مسائل امنیتی و سوءاستفاده‌های برخی‌ افراد این تصمیم اتخاذ شد.

قادری با بیان اینکه بانک مرکزی و شرکت شاپرک هیچ نفعی از افزایش زمان تسویه به 24 ساعت یک‌بار نمی‌برند، گفت: قطعا منافع این روش تسویه و استفاده از دستگاه‌های کارتخوان برای دارندگان بیشتر از روش سنتی دریافت پول نقد است و پس از مدتی افراد می‌توانند خود را با روش جدید تطبیق دهند.

وی درباره تاخیر پرداخت پول پمپ‌بنزین‌‌ها از طریق شبکه شبا توسط بانک‌ها اظهار داشت: تاخیر پرداخت تسویه جایگاهداران به دنبال تصمیم بانک مرکزی در خصوص استاندارد‌سازی شبکه پرداخت انجام شده است. اقدام جایگاهداران سوخت برای قطع پایانه‌های فروش هم به دلیل ۲۴ ساعته شدن بحث تسویه است که این موضوع هم بستگی به تصمیم خود این صنف دارد که آیا تمایل به حرکت در چارچوب استانداردها و به طبع ایجاد امنیت برای درآمدهای خود دارند یا خیر؟

مدیرعامل شرکت شاپرک با بیان اینکه ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم به تصمیم جایگاهداران اعتراضی داشته باشیم، گفت: بحث ۲۴ساعته شدن تسویه وجوه واریزی در شبکه پرداخت، اقدامی قابل تامل و ارزشمند است که موجب استانداردسازی این شبکه و حرکت به سمت رویه روز دنیا در صنعت پرداخت است که در عین اعتراض‌ها مزایای قابل توجهی دارد.

قادری ادامه داد: اکنون در دنیا زمان تسویه ۴۸ ساعت است زیرا تسویه فوری معایب و زمینه‌یی برای سوءاستفاده داشت که خوشبختانه با این تصمیم از مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد شد. برخی مدعی هستند، این پول‌ها در حساب شاپرک است و سود عاید این شرکت می‌شود در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد و وظیفه شاپرک بررسی صحت و سقم تراکنش‌ها و ارائه گزارش به بانک‌ها برای پرداخت پول است.

مدیرعامل شاپرک در ادامه تاکید کرد: هموطنان باید به این موضوع توجه داشته باشند که با حرکت به سمت بانکداری الکترونیک و دریافت وجوه از طریق شبکه پرداخت، از ریسک‌های احتمالی یا سرقت درآمد و پول آنها جلوگیری خواهد شد.

قادری معتقد است؛ بازهم باید بر این موضوع تاکید شود که انتخاب در خصوص سپردن درآمد به سیستم بانکی و جلوگیری از خطرات احتمالی بسته به تصمیم هر صنف یا شغل است.

 

ارسال نظر