ورود به عرصه بانکداری شخصی

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۱۸
ورود به عرصه بانکداری شخصی

گروه بانک‌وبیمه | احسان شمشیری|

رشد کاربران تلفن همراه و همچنین افزایش پیچیدگی‌های رفتار و نیاز مصرف‌کنندگان از یک سو و هزینه‌بر بودن روش‌های سنتی مانند بانکداری شعبه و توسعه شبکه خودپرداز باعث شده تا موسسات مالی بانک‌ها به سمت استفاده از فناوری‌های مالی تکنولوژی‌های مالی همراه روی بیاورند، همچنین به دنبال تغییر رویکرد صنعت بانکداری و گسترش روزافزون صنعت پرداخت به سمت کاهش بیشتر هزینه‌ها استفاده و بهره‌گیری از تلفن همراه به عنوان ابزاری امن و کاملا شخصی شده و متناسب با نیازهای روزمره افراد فناوری‌ها و خدمات بانکی مبتنی بر تلفن همراه در حال گسترش است. در واقع فناوری‌های مالی فرصت مناسبی را برای کسب و کارهای نوآور فین‌تک و استارت‌آپی که مبتنی بر فناوری‌های حوزه آی‌تی و‌ آی‌سی‌تی می‌باشد، ایجاد کرده است.

به گزارش «تعادل» یکی از بانک‌های داخلی طی چند ماه اخیر و با فراخوان عمومی و دعوت از اندیشمندان و نوآوران و صاحبان ایده و با هدف جمع‌آوری ایده‌های نو در حوزه بانکداری دیجیتال و بانکداری در شبکه‌های اجتماعی و... نسبت به نظرسنجی و نظرخواهی و جمع‌آوری پیشنهاداتی که بتواند این بانک را در ارائه خدمات به مشتریان یاری رساند، اقدام کرده است.

بر اساس این گزارش، ماحصل این عملکرد پذیرش ایده‌های مختلف از سوی بانک سرمایه‌گذاری برای طرح‌های استارت‌آپ‌های جوان است و منجر به رونمایی و ارائه محصولات جدید این بانک در همایش هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت شد که ظاهرا هر دو دو طرف ماجرا از این همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک رضایت داشتند. در کنار تحولات فناوری‌های نوین، حضور بازیگران جدید در قالب فین‌تک‌ها و سایر استارت‌آپ‌های مالی نیز حوزه‌های جدیدی از کسب‌و‌کار را در پیش روی بانک‌ها قرار داده که در صورت امکان بهره‌مندی مناسب از این فرصت‌ها می‌توان به تغییر در ساختار درآمدی بانک‌ها از وابستگی به تغییرات نرخ سود به سمت کسب درآمدهای کارمزدی ناشی از ورود به حوزه‌های مختلف کسب و کار دست یافت. به نظر می‌رسد، مدل سنتی کسب و کار بانک‌ها و ساختار درآمدی آنها به سرعت در حال تغییر است و الزام تغییر رویکرد درآمدی بانک‌ها نسبت به استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد، زیرا با توجه به ظهور بازیگران جدید حوزه مالی مانند استارت‌آپ‌های مالی و فین‌تک‌ها و بهره‌گیری از آنها موجب تغییرات اساسی در اکو سیستم بانکی خواهد شد.

 پاسخگویی به نیازهای مشتری در بانکداری دیجیتال

در این رابطه فرهاد اینالویی کارشناس فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر سرویس‌های ارائه شده بانک‌ها با یکدیگر شباهت بسیار دارد و نوآوری کمتری مشاهده می‌شود و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال و بانکداری باز بهترین راهکار تغییر این روند تکراری است.

وی با تاکید بر استفاده از نظرات مشتریان و بهره‌گیری از توان شرکت‌های فیلتر و استارت‌آپ‌ها حرکت به سمت بانکداری دیجیتال یا بانکداری شخصی‌سازی شده را هدف این بانک عنوان کرد و افزود: حمایت از ایده‌های نوین استارت‌آپ‌ها و نوآوران دانشجویان را وظیفه خود می‌دانیم و اطمینان داریم با استفاده از این روش به نیاز 100درصدی مشتریان خود در زمینه خدمات پولی و مالی پاسخ خواهیم داد.

وی با اشاره به فعالیت این بانک در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، ارائه خدمت به مشتریان بر پایه شبکه‌های اجتماعی را از ضروریات بانکداری دیجیتال دانست.

این کارشناس بانکداری الکترونیک گفت: امروز مشتریان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و زمان زیادی از وقت خود را در این فضا سپری و در آن اقدام به خرید و دریافت خدمت می‌کنند، بنابراین با توجه به چرخه اقدامات اقتصادی که در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، حضور بانک‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

وی شبکه‌های اجتماعی را یک فرصت برای بانک‌ها دانست و افزود: اگر فرآیند ارائه خدمات در شبکه‌های اجتماعی از طریق بانک مرکزی و متولیان امور مشخص و در اختیار بانک‌ها قرار گیرد، نقش بسیار موثری در ارائه خدمات و کاهش رفت و آمد شهری و هزینه مشتریان خواهد داشت.

اینالویی با اشاره به رویکرد بانک‌های دنیا در ارائه خدمات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: خدمت در محلی باید ارائه شود که مشتری حضور دارد و امروز این محل فضای مجازی است.

وی گفت: ما تجربیات قبلی کاربرها را داریم و رفتار آنها را تحلیل می‌کنیم و بر همین اساس می‌توانیم خدمات متنوع‌تری را به مشتری بدهیم. در حقیقت از میان صدها فین‌تک موجود، آنهایی را که نزدیک به خواست مشتریان باشد را انتخاب می‌کنیم.

اینالویی در بخشی دیگر از سخنانش افزود: موضوع دیگری که در بانکداری دیجیتال مطرح است، یکپارچه‌سازی کانال‌هاست. یکپارچه کردن کانال یعنی اینکه در حال حاضر کانال ATM، POS، بانکداری الکترونیک و موبایل بانک و... هر یک جدا از هم کار می‌کنند و اما بانکداری دیجیتال این امکان را برای ما فراهم می‌آورد که ما با یکپارچه‌سازی کانال‌ها شاهد این موضوع باشیم که تغییر در هر یک از این کانال‌ها در همه آنها اعمال شود.

وی بیان کرد: ما در بانکداری دیجیتال نیازهای مشتری را پاسخ می‌دهیم و به دنبال تولید محصولاتی که بعدا برای آن مشتری پیدا کنیم، نخواهیم بود.

 

 

ارسال نظر