اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۷۳

برنامه جدید پرداخت و تراکنش بانکی با تلفن همراه

داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به انجام تراکنش با تلفن همراه گفت: این تراکنش‌ها برخط است و برای حفظ منافع و صیانت از اطلاعات مشتریان باید مدل‌های جدید پرداخت با تلفن همراه شکل بگیرد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، محمدبیگی یکی از مشکلات اصلی پرداخت کشور را انجام پرداخت‌های ریز دانست و عنوان کرد: با توجه به هزینه بالای تراکنش‌های برخط لازم است، اقداماتی برای خروج این تراکنش‌ها از حوزه برخط به برون‌خط انجام شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر تراکنش از طریق تلفن همراه به راحتی میسر است اما کماکان تمام این تراکنش‌ها به صورت برخط صورت می‌گیرد لذا برای حفظ منافع مشتریان و صیانت از اطلاعات حساس ایشان باید مدل‌های جدید پرداخت از طریق بستر تلفن همراه شکل گیرد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه به عنوان ابزار هوشمند و در دسترس مشتریان، برنامه‌ریزی لازم برای استفاده حداکثری از این زیرساخت با معرفی تراکنش‌های مبتنی بر نشان‌گذاری در سال جدید انجام شده اما برای گسترش و تعمیم این ابزار نیازمند ایجاد هماهنگی بین تمام ذی‌نفعان و تدوین استاندارد‌ها هستیم.

محمدبیگی با بیان اینکه موضوع مهاجرت به EMV و هوشمند‌سازی کارت‌های بانکی از دو جنبه حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های شبکه بانکی کشور باید توان تولید و پردازش تراکنش‌های صادره از ابزار هوشمند را داشته باشد و دوم اینکه تعامل‌پذیری بین ذی‌نفعان برای پردازش تراکنش‌های یکدیگر نیازمند تدوین مشخصات استاندارد‌های واحدو یکسانی در شبکه پرداخت است.  

صدور کارت هوشمند به‌جای کارت‌های بانکی در 15 روز

رییس سازمان ثبت‌احوال کشور از صدور کارت هوشمند در مدت ۱۵ روز خبر داد.

به گزارش ایبنا، حمید درخشان‌نیا پیش بینی کرد تا پایان سال بخش عمده‌یی از واجدین شرایط کارت هوشمند ملی خود را دریافت کنند، افزود: امیدواریم با همکاری هموطنان صدور کارت‌های هوشمند با سرعت بیشتری انجام شود.  وی با اشاره به قابلیت‌های در نظر گرفته شده در کارت‌های هوشمند افزود: مشخصات بیومتریک افراد شامل اثرانگشت، تصویر و امضای الکترونیکی در این کارت‌ها پیش‌بینی شده است و می‌تواند به جای کارت‌های بانکی مورد استفاده قرار بگیرد که یک بانک در هفته ثبت‌احوال در این زمینه تفاهمنامه‌یی امضا کرد و  با دیگر بانک‌ها نیز از جمله بانک ملی و مسکن به زودی امضا خواهد شد.  رییس سازمان ثبت‌احوال کشور ادامه داد: کارت‌های هوشمند به گونه‌یی طراحی شده است که دارندگان کارت می‌توانند از این کارت‌ها برای دریافت و پرداخت پول و همچنین برای افتتاح حساب از کارت‌های هوشمند استفاده کنند و کارت‌های ملی همانند کارت‌های بانکی در استفاده از عابربانک‌ها عمل خواهد کرد.  درخشان‌نیا گفت: با هماهنگی بانک مرکزی به زودی اصلاحاتی درباره قوانین بانک‌ها انجام خواهد شد تا بهره‌برداری از کارت‌های هوشمند را در دیگر بانک‌ها گسترش دهیم.

برخورد پلیسی با بازار ارز و پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها

قیمت سکه در حالی روز پنج‌شنبه در بازار تهران افزایش یافت که نرخ دلار، یورو و پوند نیز با رشد همراه بود و دلار در ساعتی به بالای 4هزار و 500 تومان رسید.  به گزارش «تعادل»، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنج‌شنبه در بازار آزاد با ۲هزار و ۷۰۰تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه به یک‌میلیون و ۵۰۸هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز کاهش ۹هزار تومانی را نسبت به روز چهارشنبه شاهد بود و یک‌میلیون و ۴۶۰هزار تومان دادوستد می‌شد.

در عین حال هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز با ۲هزار و ۵۰۰تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه، ۷۳۰هزار تومان و هر قطعه ربع سکه بهار آزادی با ۲هزار و ۵۰۰تومان رشد ۴۲۶هزار تومان فروخته می‌شد همچنین هر قطعه سکه گرمی نیز با ۴هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز چهارشنبه ۲۸۰هزار تومان معامله می‌شد.  هر گرم طلای ۱۸عیار نیز روز پنج‌شنبه با ۴۸۰تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه به ۱۴۰هزار و ۹۸۰تومان قیمت‌گذاری شده بود. صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۴۰تومان رشد نسبت به روز چهارشنبه ۴هزار و ۴۸۷تومان داد و ستد ‌کردند. هر یورو با ۷۸تومان رشد در مدت مشابه ۵هزار و ۵۹۳تومان و هر پوند با ۵۶تومان افزایش ۶هزار و ۱۵۴تومان به فروش می‌رسید. رفت و برگشت دلار به بالای 4هزار و 500تومان در شرایطی رخ داد که رییس کل بانک مرکزی نسبت به رفتار برخی‌ها نسبت به رشد مقعطی نرخ ارز در ایران انتقاد کرد.  رییس کل بانک مرکزی در توییتر نوشت: با کمال تعجب بعضی افراد به محض مشاهده تغییرات در قیمت ارز شتاب‌زده‌تر از دلال‌ها و سوداگران نسبت به بزرگنمایی آن اقدام می‌کنند به‌طوری که این واکنش کمتر از خوشحالی ترامپ رییس‌جمهور امریکا نیست.  در ادامه این توییت سیف ابراز اطمینان کرده است که این شادی‌ها طولانی نخواهد بود و براساس روند هر ساله نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.  نیروی انتظامی با هماهنگی بانک مرکزی عملیات پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها را آغاز کرد.

بر همین اساس از 2 روز پیش ۴ دفتر واسطه صرافی در بازار ارز توسط نیروی انتظامی پلمب شده است. گفته می‌شود، پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها در راستای جلوگیری از قیمت‌سازی این دفاتر برای بازار ارز و به‌خصوص دلار است.

فعالان بازار می‌گویند که بانک مرکزی در روزهای گذشته برنامه‌ریزی خود برای این بازار را تغییر داده و عملیات جدیدی را در این بازار آغاز کرده است. فعالان بازار همچنین می‌گویند نرخ پایه دلار که روزانه توسط بانک مرکزی ارائه می‌شد در 2 روز گذشته ارائه نشده است. پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی برنامه‌ریزی خاصی را برای این بازار مدنظر قرار داده که آثار آن در هفته‌های آتی مشخص خواهد شد.

 

 

ارسال نظر