سهم ۳۰ درصدی بیمه‌های ایرانی در نفتکش حادثه‌دیده

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۳۴

گروه بانک وبیمه  

 کشتی نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که صبح یک‌شنبه 17دی 96 در آب‌های چین دچار حادثه شد در اجاره شرکت «هانووا توتال» کره جنوبی بوده و محموله خریداری شده نیز متعلق به شرکت «هانووا توتال» کره جنوبی است در نتیجه این نفتکش تحت پوشش بیمه‌یی کلوپ‌های بین‌المللی(P&I) قرار دارد و از۳۰درصد بدنه کشتی نیز ۲۰درصد توسط بیمه البرز و ۱۰درصد توسط بیمه ملت تحت پوشش است. ۷۰درصد مابقی بیمه بدنه این کشتی تحت پوشش بیمه‌گر خارجی بوده است.

به گزارش «تعادل» ارزش تانکر این نفتکش ۳۲میلیون دلار با سال ساخت ۲۰۰۸ است. هزینه حمل، بیمه و عقد قرارداد حمل از بندر، تحویل بار و بیمه و بازرسی این نفتکش با خریدار بوده و هنوز دولت چین یا رسانه‌های بین‌المللی میزان نشتی نفت در آب‌های چین و ارزیابی خسارت نفتکش‌ها و آلودگی محیطی را اعلام نکرده‌اند.

براساس برآوردها، محموله این کشتی حدود یک میلیون بشکه نفت است که ارزش آن براساس قیمت‌های کنونی نفت ۶۰ میلیون دلار است. همچنین میزان دیه خدمه کشتی نیز براساس استانداردهای بیمه‌یی دست‌کم ۱۰۰تا ۱۵۰هزار دلار است و در جریان این حادثه حدود ۳۰نفر از خدمه ایرانی کشتی مفقود شده‌اند. البته رقم دقیق دیه خدمه کشتی‌ها در زمان خرید بیمه‌نامه به طور توافقی بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار تعیین می‌شود.

محموله این کشتی، میعانات متعلق به شرکت ملی نفت بوده که آن را برای شرکت «هانووا توتال» کره جنوبی حمل می‌کرده است. تمام محموله این کشتی همچنین خود آن در اجاره شرکت کره‌یی و تحت پوشش کلوب P&I بوده است.

معاون فنی شرکت سهامی بیمه البرز اعلام کرد که نفتکش حادثه دیده «توتال لاس» یا دچار نابودی کامل شده و حداکثر تعهد این شرکت ۶ میلیون و ۴۰۰هزار دلار است. احمد صفرزاده در گفت‌وگو با ایبنا با تایید سهم ۲۰درصدی بیمه البرز در بیمه بدنه نفتکش حادثه دیده ایرانی در آب‌های چین گفت: ۱۰درصد از بیمه بدنه این نفتکش تحت پوشش بیمه ملت و ۷۰درصد مابقی آن تحت پوشش قراردادهای خارجی بوده است.

وی با بیان اینکه به دلیل انفجار این نفتکش، کشتی دچار «توتال لاس» شده، اظهار کرد: با فرض بر اینکه کل سرمایه ۳۲میلیون دلاری کشتی از بین رفته باشد ۲۰ درصد آن حدود ۶ میلیون و ۴۰۰هزار دلار تحت پوشش بیمه البرز بوده است. صفرزاده توضیح داد که از خسارت ۶ میلیون و ۴۰۰هزار دلاری ۱۵درصد بیمه اتکایی اجباری نزد بیمه مرکزی و ۷درصد آن نزد بیمه البرز بوده است؛ ۱۴درصد از این رقم نزد شرکت‌های اتکایی داخلی(شرکت‌های بیمه اتکایی امین و ایرانیان) و مابقی نزد شرکت‌های خارجی بیمه بوده است. به گفته معاون فنی بیمه البرز، بیمه‌های اتکایی آسیایی طرف قرارداد بیمه البرز در پوشش اتکایی این نفتکش بوده‌اند.

 

ارسال نظر