کاهش حباب ارز و سکه

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۵۰
کاهش حباب ارز و سکه

پیش‌بینی ادامه نوسان طلا در بازار جهانی و افزایش 400 دلاری نرخ اونس در سال 2018

 

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

نرخ ارز، سکه و طلا روز شنبه 16دی 96 روند نزولی به خود گرفت و با ثبت رقم 4288تومانی برای دلار، نرخ سکه طرح جدید به یک میلیون و 460هزار تومان رسید.

کارشناسان با اشاره به کاهش همزمان ارز و سکه در شرایطی که اونس جهانی درحال افزایش است، معتقدند که در هفته گذشته، بازار ارز و سکه و طلا با حباب بیشتری مواجه شد که با آرامش نسبی بازار با وجود افزایش اونس جهانی، بازار با کاهش حباب سکه و ارز مواجه شده است و این موضوع نشان می‌دهد که بازار سکه حداقل با حباب 100تا 200هزار تومانی و نرخ ارز و دلار نیز با حباب مواجه شده است و در نتیجه انتظار می‌رود که در روزهای آینده نیز با کاهش بیشتر حباب ارز و سکه و طلا مواجه باشیم.

به گزارش«تعادل» در بازار ارز مبادله‌یی، نرخ رسمی 15 ارز کاهش و 22 ارز افزایش یافت و بهای 2 ارز هم تغییری نداشته است. دلار با 2ریال کاهش 3608.9تومان، پوند با 167ریال رشد 4896.5تومان و یورو با افت 39ریالی 4341.1تومان ارزش‌گذاری شد.

در بازار آزاد نیز صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۷۵تومان افت نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴هزار و ۲۸۸تومان ‌فروختند.

همچنین هر یورو با ۲۲۰تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۲۵۵تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۷۹تومان افت ۵ هزار و ۹۰۹تومان داد و ستد شد درحال حاضر تفاوت دلار مبادله‌یی و آزاد به 679 تومان رسیده و بار دیگر در کانال زیر 700تومان قرار گرفت.

در بازار طلا نیز درحالی که اونس جهانی به 1319تومان رسیده و روند صعودی خود را حفظ کرده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2018 به دلایل مختلف اقتصادی و سیاسی با احتمال افزایش 400دلاری اونس جهانی مواجه خواهیم شد اما به خاطر کاهش حباب بازار ارز و سکه در ایران شاهد کاهش نرخ طلا و سکه هستیم و هر گرم طلای ۱۸عیار با یک هزار و ۳۹۰تومان کاهش ۱۳۵هزار و ۳۵۰تومان قیمت‌گذاری شد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز و در بازار با ۱۱هزار تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۴۶۰هزار تومان داد و ستد ‌شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۱۳هزار تومان کاهش یک میلیون و ۴۶۵هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز با ۲۰هزار تومان افت ۷۳۰هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۴۲۹هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد که نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۱۱هزار و ۲۰۰تومان کاهش داشت. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز با یک هزار تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۲۸۲هزار تومان تعیین شده بود.

 افزایش ۴۰۰ دلاری طلا

روزنامه وال استریت نوشت: پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا به بیش از یک‌هزار و ۷۰۰دلار در هر اونس در سال ۲۰۱۸میلادی برسد.

به گزارش راشاتودی، روزنامه وال استریت در سر مقاله خود نوشت: پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا در سال ۲۰۱۸میلادی با سیر افزایشی روبه‌رو شود.

پیش‌بینی انجام گرفته حاکی از رسیدن قیمت طلا در سال ۲۰۱۸میلادی به یک‌هزار و ۷۰۰دلار در هر اونس یا بیشتر از آن دارد که این یعنی با توجه به سطح فعلی طلا که قیمت آن در هر اونس یک‌هزار و ۳۰۰دلار است، رشد ۴۰۰دلاری را تجربه خواهد کرد.

همچنین در واپسین روزهای سال ۲۰۱۷میلادی تعداد قراردادهای طلا ۱۰هزار تا افزایش پیدا کرد و رشد بیش از ۲.۳درصدی را به خود اختصاص داد. بر پایه این گزارش مجموع حجم معاملات طلا در خارج از بورس لندن 1.5میلیون تن گزارش شده که فقط ۱۸۰هزار تن از آن به صورت فیزیکی انجام گرفته شده است.

 

 ذره ‌بین بر معاملات بیت کوین

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که مسائل و معاملات بیت‌کوین باید زیر ذربین بانک مرکزی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا این ارز دیجیتالی برای اقتصاد کشور تبعات دارد یا خیر؟

رسول خضری درخصوص خرید و فروش بیت کوین اظهار کرد: اقتصاد دنیا با مبادلات مالی جدیدی روبه‌رو شده است که ارزیابی این موضوعات باید به صورت کارشناسی انجام شود چراکه باید از ظرفیت‌های جدید مفید در توسعه تجارت استفاده شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسائل و معاملات بیت‌کوین باید زیر ذربین بانک مرکزی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا این ارز دیجیتالی برای اقتصاد کشور تبعات منفی دارد یا خیر.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمی‌توان گفت به‌ کارگیری فناوری اطلاعات در بازارهای مالی به زیان اقتصاد کشور است اما باید احتیاط‌ها در شرایط فعلی اقتصاد کشور بالا باشد تا مشکلاتی مانند مسائل سپرده‌گذاران در برخی از موسسات مالی و اعتباری تکرار نشود.

خضری در ادامه گفت‌وگوی خود با خانه ملت تصریح کرد: درحال حاضر تنها برخی از کشورها موضوع خرید و فروش بیت کوین را پذیرفته‌اند بنابراین باید بانک مرکزی با ارزیابی شرایط در این خصوص شفاف‌سازی انجام دهد.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به حساسیت‌ها درباره ارزهای دیجیتال این ضرورت ایجاب شده که بانک مرکزی و رسانه‌ها در زمینه خرید و فروش بیت کوین اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اینکه اقدامات مناسبی در راستای ساماندهی صرافی‌ها صورت گرفته است اما با این وجود هنوز نظارت موثر و مطلوبی درخصوص فعالیت صرافی‌ها وجود ندارد.

 

ارسال نظر