اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۰۱

سند راهبردی بانکداری در پژوهشکده پولی و بانکی

رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: سند راهبردی بانکداری اسلامی با هدف تسری نظارت شرعی بر نظام بانکی در پژوهشکده پولی و بانکی تهیه شد.  علی دیواندری افزود: به درخواست رییس کل بانک مرکزی در پژوهشکده پولی و بانکی سند راهبردی بانکداری اسلامی با هدف تسری نظارت شرعی بر نظام بانکی تهیه شد.

وی ادامه داد: از آنجا که همواره انجام نظارت شرعی بر عملیات بانکی خواسته مردم، مسوولان و مراجع تقلید و افراد ذی‌نفع در این حوزه است، اقدام در این زمینه آغاز شد. اما نکته مهم اقدام داوطلبانه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این زمینه است که به نظرم این بانک با فعالیت در این زمینه پیشتاز خواهد بود.  دیواندری، همکاری این بانک با پژوهشکده پولی و بانکی را در سه مرحله عنوان کرد و افزود: بررسی استانداردها، آسیب‌شناسی برای بهبود، اصلاح فعالیت‌ها و انطباق با شروع مرحله اول و بررسی افزایش خدماتی غیر از خدمات سنتی تحت عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه با حفظ هویت قراردادهای قرضی و فلسفه وجودی مرحله دوم این همکاری است.  به گفته وی، سومین مرحله همکاری نیز بررسی چشم‌انداز فعالیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در چارچوب‌های تعیین شده براساس قراردادهای قرضی باتوجه به اشتیاق موجود در مجموعه بانک و افزایش اعتماد مردم در این زمینه است. اقدام در زمینه این سه تفاهمنامه در پژوهشکده پولی و بانکی آغاز شده است.

حل مشکل دارایی‌های منجمد بانک‌ها

محمدحسین حسین‌زاده کارشناس بانکی، با اشاره به اینکه حل مشکل دارایی‌های منجمد بانک‌ها نیازمند زمان است، گفت: با این حال، بانک‌ها به این سمت حرکت کرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره حل مشکلات مربوط به دارایی‌های منجمد در نظام بانکی، گفت: این موضوع تابعی از وضعیت اقتصاد واقعی کشور است که باعث شده تا این‌گونه مسائل در نظام بانکی کشور بروز کند.  وی اظهار داشت‌: ‌بخشی از دارایی‌های منجمد بانک‌ها از طریق سیاست‌گذاری بانک مرکزی و پیگیری شبکه بانکی در حال حل و فصل است و موضوع واگذاری بنگاه‌ها و دارایی‌های ثابت بانک‌ها در دستور کار قرار دارد.

حسین‌زاده با تاکید بر اینکه این روند در طول دست‌کم دو دهه به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: حل مشکل دارایی‌های منجمد بانک‌ها نیازمند زمان است.  مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی طی روزهای گذشته از فروش ۱۰ هزار میلیارد تومان اموال مازاد ازجمله بنگاه‌های دراختیار بانک‌ها طی سال جاری و برنامه‌ریزی بانک‌ها برای افزایش این رقم به ۲۰ هزار میلیارد تومان تا خرداد ۹۷ خبر داد.  وی افزود: درخصوص واگذاری بنگاه‌های متعلق به بانک‌ها، یک بحث این بود که باتوجه به وضعیت بازار و عدم وجود خریدار با قیمت بالا، آیا باید بانک‌ها این بنگاه‌ها را با همین میزان بازدهی ناچیز، تحت تملک نگه دارند یا آنها را بفروشند و پولش را در اقتصاد به گردش در بیاورند؟ پاسخ ما به این سوال مثبت است، زیرا ما مطابق وظیفه قانونی، اعتقاد داریم که خصوصی‌سازی در راستای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، باید انجام شود لذا قطعا با سرعت بیشتری موضوع فروش اموال مازاد بانک‌ها را در دستور کار خواهیم داشت.

خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت بیت‌کوین

بیش از ۷۵ درصد سرمایه‌گذاران امریکایی فعال در بیت‌کوین، به افزایش قیمت آن در سال ۲۰۱۸ میلادی خوش‌بین هستند.  به گزارش کوین تلگراف، اکثر سرمایه‌گذاران امریکایی در حوزه بیت‌کوین نسبت به عملکرد بهتر این ارز رمزنگار در سال ۲۰۱۸ میلادی خوش‌بین هستند. درحالی که جنون بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران سنتی پوچ به نظر می‌رسد، اما بسیاری از میلیونرها، بیت‌کوین را به‌عنوان گزینه اول در میان دیگر ابزارهای سرمایه‌گذاری، انتخاب می‌کنند.  همچنین در ماه نوامبر سال جاری میلادی، براساس یک نظرسنجی از میان ۵۶۵ امریکایی سرمایه‌گذار در بیت‌کوین، حدود ۷۷درصد آنها مدعی شدند که قیمت بیت‌کوین در سال آینده میلادی بیشتر و با سرعت رشد پیدا می‌کند و روند رشد آن در سال ۲۰۱۸ میلادی، نسبت به افزایش قیمت بیش از ۱۷درصدی آن در سال ۲۰۱۷ میلادی، بیشتر خواهد بود.  باتوجه به اینکه اکثر سرمایه‌گذاران، بیت‌کوین را به‌خاطر ماهیت غیرمتمرکز خود ترجیح می‌دهند، بیشتر پاسخ‌دهندگان موافق اجرای مقررات دیجیتالی اضافی در سال آینده در حوزه بیت‌کوین نیستند.

راه‌اندازی ارز «دیجیتال» ونزوئلا

دولت ونزوئلا در بیانیه‌یی اعلام کرد ارز دیجیتال ونزوئلا ظرف چند روز راه‌اندازی خواهد شد و پشتوانه آن 5.3 میلیارد بشکه نفت به ارزش ۲۶۷میلیارد دلار خواهد بود.  به گزارش رویترز، دولت ونزوئلا در بیانیه‌یی اعلام کرد ارز دیجیتال ونزوئلا ظرف چند روز راه‌اندازی خواهد شد و پشتوانه آن 5.3 میلیارد بشکه نفت به ارزش ۲۶۷ میلیارد دلار خواهد بود.

نیکولاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا، پیش‌تر در این ماه با معرفی «پترو»، ارز دیجیتال این کشور که پشتوانه آن ذخایر نفت، گاز، طلا و الماس این کشور است، بسیاری را شگفت‌زده کرد. باوجود تردیدهای متخصصان ارز دیجیتال که معتقدند ونزوئلا پول لازم برای انجام چنین کاری را ندارد، وزیر ارتباطات ونزوئلا، جورج رودریگز گفت که نخستین ارائه پترو ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد.  

رودریگز با اشاره به بخشی از کمربند اورینوکو در جنوب ونزوئلا گفت: کمپ یک حوزه نفتی آیاکوچو، پشتوانه اولیه این ارز دیجیتال را تشکیل خواهد داد. این میدان دارای 5.342 میلیارد بشکه نفت تایید شده است. ما در مورد یک پشتوانه ۲۶۷میلیارد دلاری صحبت می‌کنیم.

 

ارسال نظر