دلار مبادله‌ای وارد کانال 3600تومانی شد

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۸۹
دلار مبادله‌ای وارد کانال 3600تومانی شد

 دلار مبادله‌ای طی 10 ماه 364تومان افزایش داشته است  

افزایش ۱۰هزار تومانی قیمت سکه

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

قیمت انواع سکه و ارز روز شنبه 9 دی 96 در بازار تهران افزایش یافت. نرخ دلار با وجود کاهش یک‌تومانی دلار مبادله‌یی و اعلام نرخ 3606تومان در بازار آزاد به 4215 رسید که 12تومان افزایش داشته است. نرخ اونس جهانی به 1303 دلار و قیمت سکه طرح جدید با 10 هزار تومان افزایش به یک‌میلیون و 426هزار تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل» روز شنبه با اعلام بانک مرکزی، نرخ رسمی 19 ارز کاهش و 18 ارز افزایش یافت و بهای 2 ارز هم تغییری نداشته است. نرخ رسمی دلار با 10ریال کاهش 3606.4 تومان، پوند با 288ریال رشد 4869.8 تومان و یورو با 294 ریال رشد 4327.3 تومان ارزش‌گذاری شد.

صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۱۲تومان رشد نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴هزار و ۲۱۵تومان می‌فروختند. همچنین هر یورو امروز با ۳۰ تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۵ هزار و ۹۸ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۳۶ تومان رشد نسبت به پنج‌شنبه گذشته، ۵ هزار و ۷۴۴ تومان داد و ستد شد. همچنین لیر ترکیه ۱۱37 تومان و درهم امارات ۱۱65 تومان بوده است. بر این اساس تفاوت دو نرخ مبادله‌یی و آزاد دلار بار دیگر از مرز 600 تومان گذشته و به 609 تومان رسیده است.

در بازار طلا نیز اونس جهانی از مرز 1300 دلار گذشت و به 1303 دلار رسید. در نتیجه هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با یک‌هزار و ۲۲ تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۱۳۲هزار و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰هزار و ۳۰۰تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته، یک‌میلیون و ۴۲۶هزار تومان داد و ستد می‌شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۲۵ هزار تومان رشد، یک میلیون و ۴۰۱هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز با ۶ هزار تومان افزایش ۷۰۰هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۴۱۴هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد که نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۵ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز با یک هزار تومان افزایش، ۲۷۲ هزار تومان تعیین شده بود.

 تغییرات ۱۰ماهه نرخ دلار در بازار

اختلاف بین دلار آزاد و دولتی که در چند ماه گذشته نوسان داشت و به بالای 600 تومان و زیر 600 تومان در روزهای اخیر رسیده بود، بار دیگر افزایش یافته و در حال حاضر به حدود ۶۰9 تومان رسیده است. هر چند اخیرا صحبت‌های زیادی درباره تک‌نرخی شدن نرخ ارز مطرح شده است اما به عقیده مسوولان بانک مرکزی مقدمات این کار به ویژه برقراری روابط بانکی با بانک‌های خارجی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

طی ماه‌های گذشته نیز اقداماتی در راستای حذف ارز دولتی انجام شده که می‌توان به حذف ارز مسافرتی به عنوان نمونه اشاره کرد. همچنین در حدود دو سال گذشته از تعداد کالاهایی که واردات آنها با ارز دولتی انجام می‌شد نیز به مرور کاسته شده است با این وجود هنوز نرخ ۳۹ ارز دولتی توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.

 364تومان افزایش نرخ مبادله‌ای در 10 ماه

بانک مرکزی همگام با افزایش نرخ دلار در سال جاری نرخ دلار مبادلاتی را نیز افزایش داده است. دلار مبادلاتی که در ابتدای سال ۳۲هزار و ۴۲۰ریال نرخ‌گذاری شده بود، امروز به قیمت ۳۶هزار و ۶۴ ریال رسید که نشان‌دهنده رشد ۳ هزار و ۶۴۴ ریالی از ابتدای سال تاکنون است. با این وجود اختلاف قیمت بین ارز دولتی و آزاد در این بازه زمانی افزایش یافته است و امروز این اختلاف ۵ هزار و ۹۶۶ تومان بود.

هرچند این رقم نسبت به روز نخست ماه جاری کاهش یافته اما این در حالی است که اختلاف قیمت بین دو ارز آزاد و دولتی که در بهار امسال روند نزولی داشت از ابتدای تابستان در پی رشد نرخ ارز افزایش یافته است؛ به‌طوری که از ابتدای سال تاکنون این اختلاف حدود ۹۰ تومان افزایش یافته است.

 کارشکنی دلالان سکه

با وجود برگزاری ۱۴حراجی سکه برای ایجاد تعادل در قیمت‌های بازار، هر چند که تا ۵۰ درصد حباب قیمتی تخلیه شده، ولی همچنان متعادل نشده است. در کنار عوامل تاثیرگذار مانند افزایش قیمت دلار و طلا در بازارهای جهانی برخی دلالان و افراد هستند که با پافشاری می‌خواهند قیمت سکه را بالا نگه داشته و در این مورد کارشکنی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با افزایش قیمت سکه و رکوردشکنی‌های آن در سال جاری که از شهریورماه به اوج رسید، بانک مرکزی حراجی سکه را از طریق بانک کارگشایی آغاز کرد تا قیمت‌ها به تعادل کشیده شود. بر این اساس حدود ۱۴ جلسه حراج سکه برگزار شده و در آن بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰تایی سکه نیم و تمام بهار آزاد فروش رفته است. حراجی که معمولا در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود با اعلام قیمت پایه از سوی بانک مرکزی شروع و در نهایت با حداکثر قیمت به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به فروش می‌رود.

تازه‌ترین گزارشی که سلیمانی مدیرعامل بانک کارگشایی به ایسنا اعلام کرده حاکی از آن است که در این ۱۴ حراجی برگزار شده در مجموع حدود ۹۳ هزار و ۶۲۰ قطعه سکه فروش رفته که تا ۵۴ هزار و ۹۰۰ قطعه تمام و ۴۱ هزار و ۱۳۰ قطعه نیز نیم‌بها بوده است.

بر اساس توضیحات مدیرعامل بانک کارگشایی در ابتدای شروع حراجی قیمت سکه حدود ۲۰۰ هزار تومان حباب داشت، ولی در ادامه این حراجی‌ها بی‌تاثیر نبود و تا حد زیادی از حباب آن را تخلیه کرد به‌طوری که اکنون به کمتر از ۱۰۰هزار تومان رسیده است. مدیرعامل بانک کارگشایی به رفتار برخی دلالان در بازار اشاره داشت که در افزایش قیمت بی‌تاثیر نیست، هر چند که این نمی‌تواند دلیل اصلی برای افزایش قیمت سکه باشد و عمده آن به همان بالا بودن قیمت طلا و دلار برمی‌گردد، ولی در قیمت بالای سکه ظاهرا برخی می‌خواهند بازار را در شرایط موجود نگه دارند و پافشاری‌هایی وجود دارد تا حراجی سکه را بی‌تاثیر نشان داده و جریان را به گونه‌یی دیگر پیش می‌برند. با این حال سلیمانی معتقد است که این جریان کاملا تایید شده نیست ولی قابل تامل است.

 دلار در آبان‌ماه گران شد

در گزارش ماهانه معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد درباره وضعیت بازارهای ایران در آبان ماه آمده است: در آبان ماه قیمت فروش دلار امریکا در بازار تهران با 2.2درصد افزایش از ۴۰۰۵ تومان در روز اول آبان به ۴۰۹۴ تومان در ۳۰ آبان رسید. شایان ذکر است در آبان ماه نرخ ارز تحت تاثیر افزایش تقاضای فصلی دلار و تقویت دلار در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شد.

بر اساس گزارش معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد درباره وضعیت بازارهای جهانی در آبان ماه، میانگین قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در آبان ۱۳۹۶ به 59.3دلار رسید که نسبت به مهر حدود 7.6درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در نیمه اول آبان روند صعودی را طی کرد و سپس با کاهش محدودی مواجه شد. قیمت نفت از 55.7 دلار در روز اول آبان به 60.5 دلار در روز ۳۰ آبان رسید. بدین‌ترتیب قیمت نفت خام در انتهای دوره نسبت به ابتدای آن حدود 8.6درصد افزایش پیدا کرد.

قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در نیمه اول آبان روند صعودی را طی کرد و از 55.7 دلار در روز اول آبان به 62.07 دلار در روز ۱۶ آبان ماه رسید.

 حمایت عربستان‌سعودی از برنامه کاهش تولید نفت اوپک و همراهی روسیه، پیش‌بینی کاهش ذخایر نفت امریکا و کاهش 8 حلقه‌یی چاه‌های نفت امریکا و کانادا، اختلال در صادرات نفت عراق به‌دلیل درگیری حکومت مرکزی این کشور با اقلیم کردستان همچنین دستگیری تعدادی از شاهزادهای سعودی به دستور ولیعهد این کشور به اتهام فساد مالی و تشدید تنش‌های سیاسی عربستان‌سعودی و ایران درخصوص مساله یمن و لبنان از مهم‌ترین دلایل تقویت قیمت نفت طی این دوره هستند.

در نیمه دوم آبان ماه قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک جز 2 روز پایانی که افزایش محدودی را تجربه کرد در سایر روزها با کاهش مواجه شد. بدین‌ترتیب قیمت نفت از 61.6 در روز ۱۷ آبان به 60.5 در روز ۳۰ آبان کاهش یافت. همچنین کاهش واردات نفت چین در ماه اکتبر، افزایش تعداد چاه‌های نفت امریکا و افزایش ذخایر نفت این کشور و تجدیدنظر نزولی در رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی توسط موسسه بین‌المللی انرژی از عوامل موثر بر افت قیمت نفت طی این دوره هستند. شایان ذکر است افزایش پیش‌بینی اوپک برای تقاضای نفت در سال آتی افزایش محدود قیمت نفت در 2 روز پایانی آبان ماه را به‌دنبال داشت. میانگین قیمت فروش هر اونس طلا در بازار لندن در آبان ۱۳۹۶ به 1277.3 دلار رسید که نسبت به مهر 0.5درصد کاهش نشان می‌دهد. قیمت فروش هر اونس طلا در آبان روند نوسانی را طی کرده و از 1274.9 دلار در اول آبان به 1283.3 دلار در ۳۰ آبان رسید. به این ترتیب قیمت طلا در انتهای دوره نسبت به ابتدای آن ۰.۶درصد افزایش یافت. قیمت هر اونس طلا طی روزهای اول تا ۵ آبان ماه روند نزولی را طی کرد و از 1274.9 دلار در روز اول آبان به 1266.4 دلار در روز ۵ آبان ماه رسید. تعدد سیاست‌های پولی انبساطی توسط بانک مرکزی اروپا، آمار اقتصادی بهتر از انتظار امریکا و افزایش تنش‌ها درخصوص جدایی ایالت کاتالونیا از اسپانیا موجب تقویت دلار شد و افت قیمت طلا طی این دوره را به‌دنبال داشت.

تنش‌های سیاسی در خاورمیانه، استعفای نخست‌وزیر لبنان، دستگیری چند تاجر و شاهزاده در عربستان، استعفای رییس فدرال رزرو نیویورک و کاهش احتمال تصویب طرح کاهش مالیات‌های دولت ترامپ تا پایان سال جاری میلادی به‌دلیل اختلاف مجلس سنا با مجلس نمایندگان امریکا از عمده دلایل تقویت قیمت طلا طی این دوره است.

قیمت هر اونس طلا در بازار لندن طی روزهای ۱۹ تا ۲۳ آبان با کاهش مواجه شد و از 1284.3 دلار در روز ۱۹ آبان به 1274.6 دلار در روز ۲۳ آبان، کاهش یافت. افزایش بازده اوراق قرضه امریکا و کاهش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران از دلایل افت قیمت طلا طی این دوره است. طی روزهای ۲۴ تا ۲۹ آبان قیمت طلا با افزایش مواجه شد و از 1282.2 دلار در روز ۲۴ آبان به 1286.2 دلار در روز ۲۹ آبان ماه رسید. کاهش ارزش دلار، افت ارزش سهام در بازارهای مهم جهان و نگرانی از تعویق طرح کاهش مالیات‌ها در امریکا از دلایل اصلی تقویت قیمت طلا طی این دوره است.

آمار مثبت از وضعیت اقتصادی امریکا نظیر افزایش اشتغال بخش خصوصی و غیرکشاورزی، کاهش نرخ بیکاری و احتمال بالا رفتن نرخ بهره کلیدی توسط فدرال رزرو در ماه دسامبر را افزایش داد و منجر به تقویت ارزش دلار در برابر یورو در برخی روزهای این دوره شد. ارزش برابری دلار امریکا در برابر یورو طی روزهای ۲۲ تا ۲۶ آبان با کاهش مواجه شد. کاهش بازده اوراق قرضه امریکا، نگرانی از تعویق طرح کاهش مالیات شرکت‌های امریکایی تا سال ۲۰۱۹ میلادی رشد مطلوب اقتصادی آلمان در فصل سوم سال میلادی جاری و بهبود اعتماد اقتصادی این کشور از دلایل اصلی تضعیف ارزش دلار در برابر یورو است.

میانگین قیمت فروش دلار امریکا و یورو در بازار تهران در آبان ۱۳۹۶ به ترتیب به ۴۰۶۱ و ۴۸۲۲ تومان رسید که نسبت به مهر به ترتیب افزایشی معادل 2.4 و 1.2درصد داشت.

در آبان ۱۳۹۶ قیمت فروش دلار امریکا در بازار تهران با 2.2درصد افزایش از ۴۰۰۵ تومان در روز اول آبان به ۴۰۹۴ تومان در ۳۰ آبان رسید.

شایان ذکر است در آبان مان نرخ ارز تحت تاثیر افزایش تقاضای فصلی دلار و تقویت دلار در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شد.

طی این دوره قیمت یورو در بازار تهران با 1.6درصد رشد، از ۴۷۸۴ تومان در روز اول آبان به ۴۸۶۳ تومان در روز ۳۰ آبان رسید. قیمت فروش دلار در مرکز مبادلات ارزی از ۳۴۳۴ تومان در اول آبان به ۳۵۲۴ تومان در ۳۰ آبان رسید و در انتهای دوره نسبت به ابتدای آن 2.6درصد افزایش یافت.

شایان ذکر است میانگین قیمت فروش دلار امریکا در مرکز مبادلات ارزی در آبان ۱۳۹۶ معادل ۳۴۹۷ تومان بوده که حدود ۱۴درصد پایین‌تر از میانگین نرخ بازار آزاد قرار داشت. در آبان ۱۳۹۶ میانگین قیمت فروش سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید به‌ترتیب به 12.9 و 13.5میلیون ریال رسید که نسبت به ماه قبل به ترتیب افزایشی معادل 4.4 و 20.9درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب افزایشی حدود 17.5 و 20.9درصد نشان می‌دهد.

این در حالی است که طی این دوره قیمت فروش هر اونس طلا در بازار لندن نسبت به ماه قبل حدود 0.5درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.1 درصد افزایش داشت. طی دوره مورد بررسی میانگین برآورد قیمت فروش هر عدد سکه بهار آزادی طرح جدید، با توجه به میزان طلای موجود در هر عدد سکه بهار آزادی، قیمت جهانی طلا و نرخ فروش دلار امریکا در بازار تهران، به‌طور متوسط معادل 1.34میلیون تومان بود.

 

 

ارسال نظر