اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۱۲

ارتباط ایران با بانک‌های خارجی رو به بهبود است

قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: کل تسهیلات سال گذشته بانک‌ها ۵۴۸هزار میلیارد بوده اما با هدف‌گذاری که برای اشتغال و تولید تعیین شده است این آمار طبق ارزیابی‌ها، امسال به ۶۷۰هزار میلیارد تومان خواهد رسید که ۵۰هزار میلیارد آن برای رونق تولید است که 30هزار میلیارد تومان آن ویژه حمایت از رونق تولید و بقیه هم از محل منابع اختصاصی سیستم بانکی برای اشتغال است.

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، اکبر کمیجانی گفت: علاوه بر آن با موافقت مقام معظم رهبری 1.5 میلیارد دلار نیز از محل صندوق توسعه ملی و معادل ریالی آن از محل منابع بانکی برای اشتغال ویژه روستاها و مناطق عشایری در نظر گرفته شد. پارسال ۵۴۸هزار میلیارد تومان مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها بود، پیش‌بینی می‌شود، این مبلغ امسال تا ۶۷۰هزار میلیارد تومان افزایش یابد که بخش عمده آن شامل ۵۰هزار میلیارد تومان برای طرح حمایت از رونق تولید است که پرداخت می‌شود.

کمیجانی در ادامه به تحولات بین‌المللی سیستم بانکی در قبل و بعد از برجام اشاره کرد و گفت: تا قبل از برجام و در زمان تحریم‌ها با ۲۷ بانک جهانی ارتباط داشتیم که شاید کوچک و پرخطر بود که با تلاش بانک مرکزی بعد از اجرای برجام با بیش از ۳۳۰بانک بین‌المللی رابطه کارگزاری و کاری داریم ولی با این حال کاملا زیر ذره‌بین امریکا هستیم.

طبق گفته این مقام مسوول بانک مرکزی سال گذشته سهم بالایی در اجرایی شدن طرح رونق تولید داشت و بانک‌ها نیز همکاری مطلوبی داشتند به گونه‌یی که ۱۶۸هزار میلیارد ریال از مبلغ تسهیلات بانکی سال ۹۵ به واحدهای تولیدی دارای مشکل پرداخت شد. در سال جاری شاهد برگزاری انتخابات و اجرای طرح موفق تسهیلات ازدواج به متقاضیان بوده‌ایم و از نیمه مهرماه بانک‌ها به صورت اختصاصی به مشکل واحدهای تولیدی و پرداخت تسهیلات این بخش پرداختند. کمیجانی با بیان اینکه هم‌اکنون و با تغییر جهت‌گیری‌ها شاهد افزایش سهم تامین سرمایه در گردش در بخش تولید هستیم، ادامه داد: این سهم با هدف حمایت از تولید و اشتغال از ۴۶ درصد به ۶۴ تا ۶۵درصد رسید و امسال نیز تداوم دارد، ضمن آنکه تمام بخش‌های صنعت و معدن از رشد منفی خارج و رشد مثبت داشته‌اند. این مقام ارشد بانکی به وضعیت بخش مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز سال جاری به ویژه در ۶ ماهه دوم سال شاهد رشد مثبت هستیم به گونه‌یی که ارزش افزوده این بخش رشد مثبت را تجربه کرده و امیدواریم در ماه‌های پایانی نیز شتاب یابد.

پوشش ۳۰ درصدی بیمه ۳هزار میلیارد دلار ریسک

رییس کل بیمه مرکزی گفت: بیش از ۳هزار میلیارد دلار ریسک در کشور وجود دارد که نیاز به پوشش‌های بیمه‌یی دارند و تنها ۳۰ درصد از آنها دارای پوشش هستند.

عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با ایبِنا، درباره کاستن از سهم بیمه ایران در بازار و افزوده شدن به سهم بیمه‌های خصوصی گفت: بیمه مرکزی برنامه‌یی برای کاهش سهم بیمه ایران در بازار ندارد بلکه ما بیشتر به‌دنبال آن هستیم تا کیک بازار را بزرگ‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه بزرگ‌تر شدن کیک بازار به معنای پر کردن ظرفیت‌های خالی بیمه‌یی در کشور است، اظهار داشت: ۷۰ درصد از ظرفیت‌های بیمه در کشور خالی است؛ بیش از ۳هزار میلیارد دلار ریسک در کشور وجود دارد که نیاز به پوشش‌های بیمه‌یی دارند و تنها ۳۰ درصد از آنها دارای پوشش هستند.

رییس شورای عالی بیمه تاکید کرد که تمامی شرکت‌های بیمه و حتی بیمه ایران به عنوان تنها شرکت دولتی می‌توانند برای پر کردن ظرفیت‌های خالی بیمه‌یی در کشور تلاش کند. همتی ادامه داد: ما به توسعه بازار بیمه در کشور توجه داریم و سیاست ما کاستن از سهم بیمه ایران در بازار نیست. رییس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: معتقد هستم که ۳۰ درصد از سهم بازار برای بیمه ایران سهم خوبی است و شرکت‌های خصوصی ۷۰ درصد دیگر بازار را در اختیار دارند؛ هر اندازه کیک بازار بزرگ‌تر شود، خوب است ولی بالا یا پایین شدن سهم بیمه ایران برای بیمه مرکزی اولویت اول نیست.

کاهش جرایم بانکی از طریق مبارزه با پولشویی

گروه بانک و بیمه|

عبدالمهدی ارجمندنژاد مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی گفت: انتظار می‌رود در آینده نزدیک و با استفاده از زیرساخت‌های جدید مبارزه با پولشویی، وقوع جرم و جنایات درسیستم بانکی پیش از پیش کاهش یابد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، عبدالمهدی ارجمندنژاد درباره اقدامات انجام شده در بانکداری الکترونیک برای کشف تقلب اظهار داشت: کشف تقلب و تخلفات مالی با محوریت دستگاه‌های نظارتی و بازرسی همزمان با به‌کارگیری فناوری‌های اطلاعات در بانک‌ها وجود داشته است.

وی افزود: فناوری‌هایی که در این زمینه در غالب سیاست‌ها و مقررات بوده، به کشف تقلب‌ها کمک می‌کرد ولی همزمان با توسعه و تعمیق مباحث مربوط به مبارزه با پولشویی، بانک‌ها سیستم‌های جدیدی را نیز برای کشف تخلف و تقلب به کار گرفته‌اند.

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در همین ارتباط تصریح کرد: در بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی نیز زیرساخت‌هایی برای استفاده بانک‌ها در این حوزه فراهم شده است تا با استفاده از اطلاعاتی که مبادله می‌شود، تخلفات و تقلب‌ها کشف و اقدامات انتظامی و قضایی برای مقابله با آنها انجام شود.

ارجمندنژاد گفت: به مرور این سیستم‌ها تقویت می‌شود تا در آینده نزدیک و با استفاده از این زیرساخت‌ها، وقوع جرم و جنایت در سیستم بانکی به صفر برسد. وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از جرایم کشف شده در نظام بانکی با استفاده از سیستم‌های نظارتی جدید وجود دارد؟ افزود: از آنجایی که بانک‌ها موظف به ارسال این موارد به واحد اطلاعات مالی هستند، آمار تجمیعی در اختیار آن واحد قرار دارد تا پیگیری‌های لازم به عمل آورد. مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی درباره اشخاص مشمول مبارزه با پولشویی گفت: تمام اشخاصی که در ایران هستند و کار و زندگی می‌کنند اعم از داخلی یا خارجی، شخص حقیقی یا حقوقی، مشمول قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند، ولی طبیعی است که عمده تمرکز بانک مرکزی روی نهادهای پولی باشد.

 

ارسال نظر