افزایش نرخ دلار و طلا

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۱۰
افزایش نرخ دلار و طلا

هشدار کره و بنگلادش نسبت به بیت کوین

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

بانک مرکزی نرخ تبادلی 39 ارز در روز پنج‌شنبه 7 دی 96 را اعلام کرد که بهای 32 ارز مانند دلار، یورو و پوند نسبت به چهارشنبه افزایش و قیمت 5 واحد پولی دیگر کاهش یافت و وضع 2 ارز نیز ثابت ماند. بانک مرکزی هر دلار امریکا را با 35ریال افزایش نسبت به چهارشنبه 36هزار و 74ریال قیمت‌گذاری کرد. بهای هر پوند انگلیس نیز با 198ریال رشد 48هزار و 410ریال بود. هر یورو با 228ریال افزایش 42هزار و 979ریال ارزش‌گذاری شد.

به گزارش «تعادل» این درحالی است که چهارشنبه قیمت بیشتر ارزهای عمده در بازار آزاد تهران رو به افزایش نهاد و هر دلار امریکا با 50 ریال رشد 41هزار و 940ریال به فروش رفت. هر یورو در معاملات 80 ریال و هر درهم امارات 30ریال رشد قیمت را تجربه کرد و به ترتیب 50 هزار و 330ریال و 11هزار و 580 ریال فروخته شد. قیمت پوند انگلیس با کاهش 70ریالی به 57 هزار و 110ریال رسید.

در سامانه نظارت ارز(سنا) نرخ هر دلار امریکا 41هزار و 750ریال، یورو 49هزار و 986ریال و درهم امارات 11هزار و 471ریال ثبت شد که بیانگر میانگین قیمت فروش آنها در صرافی‌های مجاز سراسر کشور است.  در بازار آزاد نیز صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۱۰تومان رشد ۴هزار و ۲۰۳تومان ‌فروختند. همچنین هر یورو امروز با ۳۹تومان افزایش ۵ هزار و ۶۸ تومان و هر پوند انگلیس نیز بدون تغییر ۵ هزار و ۷۰۸تومان داد و ستد شد.

بر این اساس تفاوت نرخ دلار آزاد و مبادله‌یی به 596 تومان رسید.

در بازار طلا نیز اونس جهانی همچنان روند افزایشی خود را به سمت مرز 1300دلار حفظ کرده و روز جمعه به 1296دلار رسید در نتیجه با رشد نرخ جهانی اونس و نرخ دلار در بازار ایران، نرخ طلا و سکه روند افزایشی به خود گرفته و هر گرم طلای ۱۸عیار با ۹۷۸تومان افزایش ۱۳۱هزار و ۷۷۸تومان قیمت‌گذاری شد اما نرخ سکه با کاهش نسبی و اندک مواجه شد و نرخ سکه همچنان بالای یک میلیون و 400هزار تومان است.

در جریان معاملات پنج‌شنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار با ۸۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۴۱۵هزار و ۷۰۰تومان داد و ستد شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۸ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۳۷۶هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با ۲هزار تومان افزایش ۶۹۴ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۴۰۸هزار و ۷۰۰تومان داد و ستد شد که ۸۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز بایک هزار تومان افزایش ۲۷۱هزار تومان تعیین شده بود.

 کشف قاچاق اتوبوسی طلا

ماموران گمرک در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس ۶ کیلو و ۲۷۷گرم طلای ساخته شده کشف کردند. این مقدار طلای ساخته شده در قسمت‌های مختلف صندلی شاگرد اتوبوس به طرز ماهرانه‌یی جاسازی شده بود اما ماموران گمرک با هوشیاری و در بازرسی از قسمت‌های مختلف این اتوبوس موفق به کشف بیش از ۶ کیلوگرم طلای ساخته شده شدند. عمده‌ترین دلیل قاچاق مسافری طلا در یک ماهه اخیر نوسانات شدید قیمت طلا و ارز در دو طرف مرزهای ایران و ترکیه بوده که انگیزه سودجویان را نسبت به قاچاق طلا و ارز افزایش داده است.

 وضعیت بازار ارز در آخرین روز ۲۰۱۷

در بازار ارز، دلار امریکا عملکرد ضعیفی از خود در سال جاری میلادی به نمایش گذاشت و بیش از ۹درصد ارزش خود را در برابر یورو از دست داد و با بیشترین ضرر سالانه خود از سال ۲۰۰۳میلادی به بعد روبه‌رو شد.

البته یورو در روز جمعه با رسیدن به ۱.۱۹۴۴ دلار به نزدیک به بیشترین سطح خود در یک ماه اخیر رسید و در سال جاری میلادی تقریبا ۱۴درصد رشد ارزش پیدا کرده است.

همچنین دلار در برابر ین در سال ۲۰۱۷میلادی ۳.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. البته کاهش ارزش دلار منجر به رشد چشمگیر قیمت کالاها شده است؛ ضمن اینکه بسیاری از کالاها از زغال‌سنگ تا سنگ‌آهن با رشد قیمت روبه‌رو شدند و قیمت مس هم به دلیل گمانه‌زنی برای تولید انبوه خودروهای برقی با جهش قیمت سال ۲۰۱۷میلادی را پشت سر گذاشت. قیمت مس در روز جمعه در هر تن به ۷هزار و ۲۸۴دلار رسید که به بیشترین بهای خود در ۴سال اخیر رسید.

بر پایه این گزارش، قیمت طلا در سال جاری میلادی بیش از ۱۲درصد جهش زد و در روز جمعه در برابر یک‌هزار و ۲۹۵دلار در هر اونس معامله شد. درحالی آخرین روز بازار معاملات جهانی در سال جاری میلادی به کار خود پایان می‌دهد که رکوردهای چشمگیری در بازارهای مالی ثبت شده است؛ اما تورم پایین دست و پای سیاست بانک‌های مرکزی را بسته است. به گزارش رویترز، شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز جمعه درحالی سال ۲۰۱۷میلادی را به پایان رساند که به دنبال رشد جهانی سود شرکت‌ها و افزایش قیمت کالاها، عملکرد قابل توجهی را از خود به جای گذاشت و در آخرین روز بازار معاملاتی سال جاری میلادی هم افزایش داشت. این درحالی است که تورم پایین در بسیاری از اقتصادی‌های پیشرفته همچنان بانک‌های مرکزی را نسبت به اعمال سیاست‌های پولی باز داشته است. به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، جهانی شدن و تغییرات فناوری ازجمله دلایل موثر برای پایین ماندن تورم در جهان تلقی می‌شود. به عبارت دیگر مصرف‌کنندگان می‌توانند هر موقع و هر جا که کالایی را نیاز دارند، خریداری کنند. در همین حال میانگین شاخص بورس آسیا- اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن ۳/0درصد جهش زد که همچنان بر فراز قله یک دهه اخیر خود است و در طول سال جاری میلادی ۳۳درصد رشد را تجربه کرده است.

شاخص بورس هنگ سنگ هنگ کنگ در سال ۲۰۱۷میلادی ۳۶درصد و بورس کاسپی کره جنوبی هم ۲۲درصد افزایش را تجربه کردند؛ ضمن اینکه شاخص بورس هند و نیکی ژاپن هر کدام به ترتیب ۲۷درصد و تقرییا ۲۰درصد رشد را در سال جاری میلادی داشتند. در اروپا شاخص بورس فوتسی لندن و داکس آلمان هر کدام به ترتیب ۷درصد و تقریبا ۱۴درصد در سال ۲۰۱۷میلادی جهش داشتند. بر همین اساس شاخص ۷۳ بورس جهان در سال جاری میلادی تقریبا روندی نزدیک به رکورد از خود به جای گذاشتند.

 هشدار کره و بنگلادش به بیت کوین

به گزارش رویترز، دولت کره‌جنوبی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که قوانین جدیدی را برای تنظیم مقررات تجارت ارزهای دیجیتال در این کشور اعمال خواهد کرد. دولت کره در بیانیه‌یی اعلام کرد: دولت تا به حال چندین بار هشدار داده است که سکه‌های مجازی نمی‌توانند نقش ارزهای واقعی را ایفا کنند و از آنجایی‌که نوسانات شدیدی دارند، می‌توانند منجر به ضررهای بزرگی شوند. در این بیانیه آمده است که قیمت‌های معامله ارزهای دیجیتال در بورس‌های کره‌جنوبی، نسبت به بورس‌های سایر کشورها بسیار بالاتر است. هرچند در این بیانیه اشاره دقیقی به مثال مشخصی نشده است. طبق قانونی که توسط وزارت دادگستری کره‌جنوبی پیشنهاد شده است، گام‌هایی برای ممنوعیت حساب‌های بی‌نام ارز دیجیتال برداشته خواهد شد و قوانین جدید به قانونگذار اجازه می‌دهد در صورت لزوم، بورس‌ سکه‌های مجازی را ببندد. کره‌جنوبی قبلا برنامه‌های خود برای وضع مالیات بر درآمد تبادلات ارزهای دیجیتال را اعلام کرده بود تا با ریسک خیالی بودن بیش از حد آن، مقابله کند. معروف‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت‌کوین در کره‌جنوبی بسیار محبوب است و مشارکت بسیار بالایی از خانم‌های خانه‌دار و دانش‌آموزان را به خود جلب کرده است.

بانک مرکزی بنگلادش نیز در اطلاعیه‌یی استفاده از ارز مجازی موسوم به «بیت‌کوین» را در معاملات ممنوع اعلام کرد.

اطلاعیه مذکور تاکید کرده است که «بیت‌کوین» در هیچ کشور دیگری نیز یک واحد پول قانونی و رسمی نیست. براساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی بنگلادش، هرگونه معاملات مالی از طریق بیت‌کوین ممکن است تهدیدی برای فعالیت‌های دولت علیه پولشویی تعبیر شده و علیه مقررات مبارزه با تامین مالی اعمال تروریستی تلقی شود. درعین حال در این اطلاعیه اشاره نشده است که مفاد این دستورالعمل به چه شکل اعمال خواهد شد تا جلو معاملات بیت‌کوین را در فضای مجازی بگیرد. بانک مرکزی بنگلادش بر این نکته نیز تاکید کرد که چون «بیت‌کوین» واحد پول رسمی هیچ کشوری نیست، ممکن است افراد با استفاده از آن در معاملات خود ضررهای مالی هنگفتی متحمل شوند.

از آنجا که «بیت‌کوین» یک واحد پول واقعی نیست و بانک‌های مرکزی هیچ کنترلی بر صدور و استفاده از آن ندارند و همچنین معاملاتی که با آن انجام می‌شوند هیچ سود مالی برای دولت‌ها ندارند، اکثر کشورهای جهان استفاده از آن را ممنوع یا حداقل محدود کرده‌اند.

دولت‌ها می‌گویند: چون برای استفاده از ارز مجازی صرفا ثبت‌نام در یک پلتفرم مجازی کافی است، هویت واقعی کسانی که از آن استفاده می‌کنند احراز نمی‌شود و گروه‌های تروریستی یا کسانی که اقدام به پولشویی می‌کنند، می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

در عین حال برخی تحلیلگران بازار بیت‌کوین معتقدند در سال 2018 ارزش بیت‌کوین می‌تواند از مرز 60هزار دلار بگذرد اما احتمال افت ارزش نیز وجود دارد. بیت‌کوین نخستین ارز دیجیتال طراحی شده در جهان است که در سال 2017 به پدیده تبدیل شد، در بازارهای مالی سراسر جهان گسترش یافت و از انحصار رایانه‌بازها به درآمد.

از ابتدای سال 2017 تاکنون، نرخ برابری بیت‌کوین در مقابل دلار امریکا بیش از یک هزار و 900 درصد افزایش یافته است. این افزایش باور نکردنی در کنار اینکه برخی تحلیلگران این پول دیجیتال را ابزار جدیدی می‌دانند که ممکن است اقتصاد جهان را به بحران دیگری بکشاند، موجب شده است که برچسب حبابی شدن به بازار بیت‌کوین چسبانده شود. در حالی که ذهنیت حباب به بازار «بیت‌کوین» متصل است، اما این پول دیجیتال بعید است که خطری برای سیستم مالی جهان باشد زیرا بازار بیت‌کوین یک بازار کاملا مستقل است. از سوی دیگر سال 2017 همچنین سالی بود که ژاپن، روسیه و نروژ «بیت‌کوین» را به عنوان ابزار پرداخت قانونی پذیرفتند. اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی این مساله است و این احتمال وجود دارد که در نشست آتی کشورهای گروه 20 با درخواست مقررات بیشتر در مورد این پول، در مورد پذیرش آن به عنوان یک وسیله پرداخت تصمیم‌گیری کند. آلمان و فرانسه هر دو نگرانی خود را از نبود شفافیت در معاملات «بیت‌کوین» و توانایی بالقوه آن برای به هم زدن تعادل اقتصاد جهان بیان کرده‌اند. بانک مرکزی ایران نیز اعلام کرده که بررسی استفاده یا ممنوعیت ارزهای دیجیتال را در دستور کار دارد و نتیجه آن را تا نیمه نخست سال آینده علنی می‌کند؛ این بانک در عین حال به دلیل نوسان بالا در معامله ارزهای دیجیتال به مردم هشدار داده است که از سرمایه‌گذاری در آنها تا زمان مشخص شدن سیاست رسمی کشور بپرهیزند.

 مدیریت تقاضای پول نقد در اختیار

بانک‌های چین

بانک مرکزی چین برای مدیریت تقاضای پول نقد در آستانه سال جدید این کشور، این اجازه را به بانک‌ها می‌دهد تا ذخایر پولی را نزد خزانه خود حفظ کنند. به گزارش رویترز، بانک مرکزی چین اعلام کرد که به برخی بانک‌های تجاری این اجازه را می‌دهد که ذخایر پولی در اختیار داشته باشند تا افزایش تقاضای چشمگیر برای پول نقد را در آستانه سال جدید چینی مدیریت کنند.

همچنین بانک خلق چین در بیانیه‌یی اعلام کرد: برخی بانک‌ها مجاز خواهند بود تا نسبت ضرورت ذخیره خود را تا ۲۰۰نقطه پایه به مدت ۳۰روز پایین‌تر نگه دارند؛ در حالی که نسبت ضرورت ذخیره برای بانک‌های اصلی و بزرگ چین به میزان ۱۷ درصد از سپرده‌های آنهاست.

 

 

 

ارسال نظر