اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۵۲

افتتاح شعبه اندیشه قرض‌الحسنه مهر ایران

شعبه اندیشه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با هدف تسریع در ارائه خدمات به مشتریان، تسهیل در دسترسی به امکانات شعب و افزایش رضایتمندی مراجعان در استفاده از سبد محصولات حضوری بانک افتتاح شد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این مراسم مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به مقرون به‌صرفه نبودن توسعه فیزیکی شعب بیان داشت: ۵۳۰ شعبه فعال این بانک در سراسر کشور در حال ارائه خدمات متنوع بانکداری اسلامی در بستر قرض‌الحسنه به مشتریان، مراجعان و متقاضیان عزیز هستند؛ با این وجود بالا بودن هزینه‌های شعبه‌داری سبب شده تا این بانک در کنار شعب خود، زیرساخت‌ها و امکانات بانکداری الکترونیک خود را گسترش دهد.

وی افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نخستین بانکی است که با راه‌اندازی سامانه‌های افتتاح حساب و درخواست تسهیلات آنلاین در کنار خدمات گوناگون اینترنت‌‌بانک، موبایل‌بانک و تلفن‌بانک تلاش می‌کند تا با کاهش میزان مراجعات حضوری مشتریان، علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های آنان از ترددهای غیرضروری شهری نیز جلوگیری به عمل آورد.

اکبری ضمن تاکید بر ویژگی‌های افتتاح حساب و سپرده‌گذاری در شعب این بانک گفت: اقشار مختلف جامعه می‌توانند با گشودن حساب پس‌انداز و جاری و انتقال بخشی از گردش مالی خود به این سپرده، برای خود امتیازی را ایجاد و در صورت نیاز از محل این اعتبار، وام دریافت کنند.  مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ادامه داد: تسهیلات این بانک قرض‌الحسنه با کارمزد صفر تا ۴درصد است و مردم می‌توانند با استفاده از این وام‌ها بخش‌هایی از دغدغه‌های مالی و معیشتی خود را رفع کنند.  شایان ذکر است، آیین گشایش شعبه اندیشه با حضور مرتضی اکبری مدیرعامل، سلیمان توکلی عضو هیات‌مدیره، نجدی مدیر امور استان‌ها، محبوبه رنجبر رییس اداره کل روابط‌عمومی و بازاریابی، طبلشی رییس اداره کل پشتیبانی، سلطانیان مدیرشعب استان تهران و جمعی از کارکنان و مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد.  در این مراسم میثم خسروی سرپرست شهرداری منطقه یک اندیشه نیز شرکت و نسبت به افتتاح نخستین حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز اقدام کرد.

استفاده 100 بانک خارجی از ارز مجازی

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: تنها چند کشور ازجمله ایران هنوز موضعی در قبال ارزهای مجازی اتخاذ نکرده‌اند که این، بدترین حالت ممکن است.

امیر شکاری در گفت‌وگو با فارس، ارزهای مجاز و بیت‌کوین را یک پدیده اقتصادی-فناورانه دانست و اظهار داشت: این پدیده که از ظهور آن 9-8 سال می‌گذرد، در طول سال‌های اخیر به یک پدیده فراگیر تبدیل شده که به‌تدریج در بین جوامع مختلف موردپذیرش و مقبولیت قرار گرفته است. وی افزود: این ارز به‌عنوان ابزار پرداخت، ابزار پرداخت در وجه حامل و ابزاری برای سرمایه‌گذاری خود را معرفی کرده‌ و این پدیده موجودی است با تلفیقی از پول، اوراق مشارکت، ابزار سرمایه‌گذاری و کالا.

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه اقتضای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ظهور پدیده‌های جدید و ناشناخته است، گفت: اینکه نظرات اقتصاددانان سنتی و اقتصاددانان مدرن نسبت به این پدیده جدید چه خواهد بود، مساله‌ دیگری است زیرا اقتصاددانان براساس وضعیت اقتصادی گذشته به مدلسازی و تحلیل می‌پردازند و وقتی که ابزارها و تکنولوژی عوض می‌شود، مدل‌های قبلی نمی‌تواند پاسخگوی فضای جدید شکل‌ گرفته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید منتظر ماند و فضای اقتصادی جدید را با منطق جدید تحلیل کرد، افزود: برخی اقتصاددانان می‌گویند بیت‌کوین ابزاری برای فعالیت‌های بلک مارکت است و افراد با استفاده از آن می‌خواهند منشا پول و معاملات مشخص نشود. اما اگر از منظر غرب و امریکا نگاه کنیم، ایران هم مشمول همان بلک مارکت می‌شود، هر چند که ما این اتهام را قبول نداریم اما همین مساله موجب محدودیت برای مبادلات مالی ایران با بسیاری از کشورها شده است، بنابراین می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و از ابزاری که سوییفت، بانک جهانی و ابرقدرت‌ها آن را رصد نمی‌کنند، برای معاملات بین‌المللی استفاده کنیم.

شکاری در پاسخ به این سوال که آیا پول مجازی آن‌قدر متداول است که طرف تجاری ایران آن را به‌عنوان پول بپذیرد، گفت: این به همت و تلاش ما بستگی دارد. هم‌اکنون 100 بانک در جهان به‌دلیل نرخ بالای کارمزد شبکه سوییفت، شبکه ارز مجازی ایجاد کرده‌اند و مبادلات را با مبالغ کمتری انجام می‌دهند. این بانک‌ها تحریم نبودند اما به‌دلیل کارمزد بالا، شبکه ارز مجازی راه‌اندازی کرده‌اند؛ حال چرا ما چنین کاری انجام ندهیم؟

وی اضافه کرد: می‌توان با چند بانک چینی یا روسی وارد این فضای مبادلاتی شویم که در این صورت بخشی از نیازهای کشور با این روش تامین می‌شود. منظور این نیست که همه مبادلات را با ارزهای مجازی انجام دهیم، اما می‌توان بخشی از تجارت کشور و معاملات را به سمت استفاده از این ابزار هدایت کرد.  مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی اضافه کرد: تا وقتی به حوزه ارزهای مجازی ورود نکنیم، به مزایا و معایب آن پی نخواهیم برد. حداقل به‌صورت آزمایشی به این حوزه ورود می‌کردیم و کاربرد آن را می‌سنجیدیم. در طول چند سال اخیر بنده به هر همایش خارجی می‌روم، درباره مقوله ارزهای مجازی و فناوری پشتیبانی‌کننده آن بحث می‌شود.  وی درخصوص عملکرد کارگروه بررسی ارزهای مجازی در بانک مرکزی، گفت: کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شده و کار را جلو می‌برند اما بنده از جزئیات آ‌ن اطلاعی ندارم.

شکاری در پاسخ به این سوال که کدام کشورها موافق و کدام مخالف ارزهای مجازی هستند، گفت: اکثر کشورهای اروپایی و امریکایی ارزهای مجازی را دنبال می‌کنند، اما دولت چین در ماه اخیر موضع منفی اتخاذ کرده است؛ در کشورهای سنگاپور، ژاپن، هنگ‌کنگ، استرالیا و کره‌جنوبی هم معامله با ارز مجازی آزاد است.

وی ادامه داد: البته در برخی کشورها مانند کره‌جنوبی ایجاد یا تولید ارز مجازی توسط بخش خصوصی ممنوع شده است. در واقع اغلب کشورها موضع خود را نسبت به ارزهای مجازی اعلام کرده‌اند، اما کشورهای معدودی ازجمله ایران هنوز هیچ موضعی نسبت به آن نگرفته‌اند و شرایط بدون موضع ‌بودن، بدترین حالت است.

 

ارسال نظر