قرارداد بدون محدودیت فاینانس ایران و روسیه

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۴۹
قرارداد بدون محدودیت فاینانس ایران و روسیه

دوره ساخت ۳ تا ۵ سال برای هر پروژه و دوره بازپرداخت هر پروژه ۱۰ سال است

گروه بانک و بیمه

قرارداد تامین مالی بین‌المللی میان ۴ بانک ایرانی و اگزیم بانک روسیه روز سه‌شنبه 5 آذر 96 در مسکو امضا شد.  به گزارش «تعادل» به دنبال امضای یادداشت تفاهم بانک مرکزی ایران و موسسه دولتی بیمه صادراتی روسیه(اکسیار) در مهر ماه سال جاری، قرارداد 4 بانک ایرانی سپه، توسعه صادرات ایران، پارسیان و پاسارگاد از یک سو و اگزیم بانک روسیه از سوی دیگر بدون محدودیت سقف امضا شد.

این قرارداد امکان دریافت تسهیلات بانکی از کشور روسیه برای اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی در کشور را فراهم می‌کند.

براساس این قرارداد، پروژه‌های بخش دولتی و خصوصی که مجوزهای لازم را در کشور اخذ کرده‌اند و اولویت آنها به تایید دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط رسیده باشد، می‌‌توانند از طریق ۴ بانک ایرانی، تسهیلات اگزیم بانک روسیه را دریافت کنند و صادر‌کنندگان روسی نیز می‌‌توانند با استفاده از این تسهیلات نسبت به صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به کشور اقدام کنند.  امضای این قرارداد در راستای اجرای تکالیف مقرر در قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و قوانین بودجه سنواتی و در نتیجه تلاش‌های اخیر دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی برای فراهم کردن خطوط اعتباری فاینانس از کشورهای مختلف صورت گرفته است تا امکان تنوع‌بخشی به خطوط اعتباری موجود برای اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور فراهم‌ آید.

در این راستا پس از انعقاد قرارداد با کشورهای هند، چین، کره‌جنوبی، دانمارک و اتریش در ماه‌های اخیر، روسیه ششمین کشوری است که قرارداد فاینانس با آن منعقد شده است و بدین‌ترتیب طیف خطوط اعتباری موجود برای پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور به تدریج افزایش یافته و متنوع می‌‌شود.

در نتیجه این امر، امکان تامین مالی پروژه‌‌ها از طریق خطوط اعتباری کشورهای مختلف برای دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی وجود خواهد داشت.  گفتنی است در به ثمر نشستن این قرارداد تلاش‌های وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو قابل توجه و حایز اهمیت است.  

ضمن آنکه مذاکرات سیستم بانکی و دولت ازجمله وزارت امور اقتصادی و دارایی برای فراهم کردن امکان تامین مالی از کشورهای دیگر کماکان ادامه دارد و اخبار آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از انعقاد قرارداد فاینانس میان بانک‌های کشور با اگزیم بانک روسیه خبر داد و گفت: این قرارداد توسط بانک‌های توسعه صادرات، سپه، پارسیان و پاسارگاد با اگزیم بانک روسیه منعقد شد.

علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با ایبنا افزود: مبلغ قرارداد بدون محدودیت و با توافق طرفین قابل استفاده است ضمن اینکه دوره ساخت ۳ تا ۵ سال برای هر پروژه و دوره بازپرداخت هر پروژه ۱۰سال است.

وی اظهار کرد: پیش از این نیز بانک توسعه صادرات ایران در راستای تسهیل مبادلات تجاری بین‌المللی و کمک به فرآیند تامین مالی خارجی هدفمند در کشور موفق به انعقاد قراردادهای فاینانس با اگزیم بانک کره‌جنوبی و سیتیک تراست چین و اوبر بانک اتریش شده که قطعا حایز اهمیت است اما قراردادی که امروز در حوزه فاینانس با اگزیم بانک روسیه به امضا رسید از منظر راهبردی و رویکرد دو کشور مبنی‌بر توسعه روزافزون روابط استراتژیک در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصادی از اهمیت منحصر به فردی برخوردار است.

وی ادامه داد: نگاهی به آمار مبادلات تجاری میان دو کشور طی چند سال اخیر به خوبی حکایت از این واقعیت دارد که راهبرد کلان و عزم دو کشور برای گسترش همکاری‌ها در عرصه تجاری نیز نمود قابل توجهی داشته است به نحوی که شاهد رشد چشمگیر حجم مراودات بازرگانی دو کشور طی سال‌های اخیر هستیم.

 مدیرعامل بانک توسعه صادرات خاطرنشان کرد: این میزان رشد، اگرچه بسیار امیدوارکننده است اما با آنچه مطلوب و شایسته ظرفیت‌های بالای دو کشور است، فاصله دارد؛ در همین راستا تسهیل و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای گسترش روابط اقتصادی و توانمندسازی فعالان بخش خصوصی در ابعاد مختلف ازجمله مالی برای حضور پررنگ در بازارهای صادراتی دو کشور بسیار اهمیت دارد.

انعقاد قرارداد فاینانس میان بانک توسعه صادرات ایران و بانک‌های سپه، پارسیان و پاسارگاد با اگزیم بانک روسیه گام بسیار مهمی در همین راستا ارزیابی می‌شود که حاکی از عزم و اراده طرفین برای تقویت همکاری‌هاست. امید که شاهد گسترش روزافزون این همکاری‌ها باشیم.

 

 

ارسال نظر