کاهش 3 هزار دلاری بیت‌کوین

۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۳۰۱
کاهش 3 هزار دلاری بیت‌کوین

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

قیمت بیت کوین با نوسان شدید و کاهش حدود 3هزار دلاری از 16هزار و 700دلار در روز جمعه به 13591دلار رسید

به گزارش«تعادل» مهم‌ترین دلیل سقوط بیت کوین ظهور یک بدافزار جدید و خطرناک عنوان شده است. این بدافزار خطرناک اندرویدی، داده‌های ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را سرقت و گوشی را منفجر می‌کند.

بسیاری از بدافزارهای طراحی شده برای آلوده کردن گوشی‌های اندرویدی تنها برای سرقت داده‌ها طراحی می‌شوند اما فعالیت تخریبی یک بدافزار جدید آن‌قدر شدید است که باعث آسیب فیزیکی می‌شود. این بدافزار که از سوی کارشناسان موسسه امنیتی کاسپراسکای شناسایی شده Loapi نام دارد و برای سرقت تمامی اطلاعات موجود در گوشی اعم از داده‌های مربوط به ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین تا دیگر داده‌های ذخیره شده در تلفن همراه طراحی شده است.

image001

محققان می‌گویند، بدافزار یاد شده تا به آن حد فعالیت کرده و باعث اشغال ظرفیت پردازنده و رم گوشی می‌شود که در نهایت موجب داغ شدن بیش از حد باتری و انفجار آن می‌شود. بدافزار Loapi از هیچ آسیب‌پذیر امنیتی برای دسترسی به گوشی کاربران استفاده نمی‌کند و در زمانی که کاربران به سایت‌های آلوده و غیرمطمئن مراجعه کنند، ممکن است از آنها درخواست شود تا برنامه‌یی با محتوای مستهجن را روی گوشی خود نصب کنند.

اگر کاربران چنین اشتباهی انجام دهند حین نصب برنامه از آنها خواسته می‌شود تا تنظیمات امنیتی گوشی خود را نیز تغییر دهند که با این کار بدافزار Loapi دسترسی مورد نظر را به اطلاعات ذخیره شده در گوشی پیدا کرده و سرقت داده‌ها را آغاز می‌کند. بعد از نصب Loapi این بدافزار نسبت به ارسال انبوهی از پیام‌های ناخواسته برای دیگر کاربران اقدام می‌کند، آگهی‌های تبلیغاتی متعددی را روی گوشی به نمایش درمی‌آورد و از گوشی فرد برای اجرای حملات بوت نت استفاده می‌کند. سرقت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نیز از سوی Loapi صورت می‌گیرد.

فشاری که این بدافزار برای انجام این حجم از فعالیت به پردازنده گوشی وارد می‌کند در مواردی به داغ شدن بیش از حد باتری و انفجار آن نیز منجر شده بنابراین کاربران باید جدا از نصب برنامه‌های مشکوک و تایید نشده، خودداری کنند.

 نوسانات شدید با تحریک تقاضا

بیت‌کوین به عنوان نخستین واحد پولی دیجیتال(سرمایه دیجیتالی) در سال ۲۰۰۸ مطرح شد تا در پلتفرم ارزی کریپتو Crypto currency ابزاری برای مبادلات مبتنی بر اینترنت باشد.

 علت افزایش شاخص بیت‌کوین و نوسانات شدید افزایش تقاضا در سطح جهانی، رویکرد ژاپن و چین نسبت به بیت‌کوین به عنوان یک ارز دیجیتال سرمایه‌یی، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های متخصصان و کارشناسان این حوزه مبنی بر چشم‌انداز مثبت کوتاه‌مدت و میان‌مدت بوده است.

نرخ برابری بیت‌کوین به دلار در روز سه‌شنبه ۱۶خرداد ۱۳۹۶ برای نخستین بار از سطح مقاومتی 2900$ عبور کرد که در مقایسه با بازه زمانی یک ماه اخیر رشد آن ۲برابر شده است. این درحالی است که از سال ۱۳۹۱ تاکنون رشد آن به طور شگفت‌انگیزی رکورد افزایش ۵۰۰ برابری را به خود اختصاص داده است.

یک دلیل به رسمیت شناختن بیت‌کوین به عنوان واحد پولی دیجیتال رایج در معاملات آنلاین(اینترنتی) توسط دولت ژاپن است که با توجه به جایگاه اقتصادی ژاپن در آسیا و جهان به اهمیت موضوع می‌افزاید. دلیل بعدی رشد پایدار و با ثبات خدمات اینترنتی نقل و انتقال بین‌المللی پول از یک کشور به کشوری دیگر بوده که بیت‌کوین به عنوان واحد پولی دیجیتال، سهم قابل توجهی از این مبادلات را به خود اختصاص داده است.

با توجه به سابقه جهش رشد بیت‌کوین طی ۲دوره قبلی در سال‌های ۱۳۹۰و ۱۳۹۲ بازارهای سرمایه‌یی بلافاصله بعد از این رشد با افت معنی‌داری مواجه شده است. در سال ۱۳۹۰ اکثر مبادلات انجام شده امریکا محور بوده حال آنکه از سال ۱۳۹۲ این واحد پولی دیجیتالی مورد توجه سایر کشورها به ویژه کشورهای آسیایی قرار گرفت و تقاضا برای آن به خارج از خاک امریکا سرایت کرد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این واحد پولی دیجیتالی، نرخ برابری ارزش شناور آن در مقایسه با سایر ارزهای رایج است. برای مثال در ۴خرداد ۱۳۹۶ هر بیت‌کوین برابر با ۵ میلیون ون کره جنوبی معامله شد که معادل با 4500$ است در همان زمان در امریکا نرخ برابری معادل 2700$ و حال آنکه در ژاپن این نرخ برابری به طور متوسط 300$ بیشتر از امریکا دادوستد شده است. بر خلاف بازارهای ارزی و پولی متداول این میزان نوسان و شناوری فقط منحصر به بیت‌کوین است. معامله‌گران به واسطه این ویژگی منحصر به فرد بیت‌کوین اقدام به خرید و فروش کرده تا از فرصت‌های به وجود آمده یعنی خرید در یک بازار و اقدام به فروش در بازار دیگر جهت ایجاد حاشیه سود حداکثری استفاده کنند. آقای آدام وایت، مدیرعامل مرکز مبادلات بیت‌کوین GDAX می‌گوید: در بازار نوظهور بیت‌کوین موانعی بر سر راه این مبادلات وجود دارد که سرعت لازم جهت خرید از یک بازار و فروش در بازار دیگر را کاهش می‌دهد. معامله‌گرانی که بیت‌کوین را با ارز دلار خریداری می‌کنند و اقدام به فروش آن با ارز ون می‌کنند باید یک مرحله دیگر آن را به دلار تبدیل کنند. این قوانین و مقررات و موانع لجستیکی به منزله سدی است تا نوسان‌گیری از تقاضای مقطعی ایجاد شده را به حداقل برساند.

 

 بررسی وضعیت بیت کوین در مجلس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی بیت‌کوین(ارز الکترونیکی) در مجلس با حضور مسوولان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان بورس خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: بیت‌کوین یک نوع ارز مجازی است و از طریق رمزگذاری، ابزاری برای مبادله است. رییس کمیسیون اقتصادی نسبت به گسترش استفاده از ارز الکترونیکی(بیت‌کوین) در آینده هشدار داد و افزود: قراردادهایی که از طریق بیت‌کوین منعقد می‌شود به هیچ‌ وجه مطابق اصول اسلامی و اقتصادی نیست که باید نظارت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه به‌ خصوص بانک مرکزی روی این قراردادها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بیت‌کوین نه تنها منطبق با هیچ کدام از اصول اقتصادی نیست بلکه فضای ناامنی را نیز برای مبادله‌کنندگان ایجاد می‌کند که لازم است تجار نسبت به این مساله توجه کافی داشته باشند. پورابراهیمی یکی از معضلات موجود در بیت‌کوین را نبود سازوکارها و ضوابط مشخص برای راهبردی کردن آن دانست و اظهار کرد: درخواست ما از مردم این است که مراقبت‌های بیشتری داشته باشند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان از برنامه‌های این کمیسیون برای بررسی مساله بیت‌کوین (ارز الکترونیکی) خبر داد و خاطرنشان کرد: قرار است هفته آینده در نشستی با مسوولان بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس، بیت‌کوین را مورد بررسی قرار دهیم.

 بیت‌کوین ربطی به وزارت ارتباطات ندارد

در این رابطه معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گفت: تعیین‌تکلیف استفاده از بیت‌کوین در حوزه وظایف بانک مرکزی است و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتباطی ندارد.

نصرالله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به افزایش خرید و فروش بیت‌کوین به‌عنوان پولی دیجیتال طی هفته‌های اخیر گفت: تعیین‌تکلیف استفاده از بیت‌کوین در حوزه وظایف بانک مرکزی است و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتباطی ندارد.

جهانگرد افزود: ابزارهایی به‌عنوان واسطه برای مبادله ارزش افزوده‌هایی مثل بیت‌کوین در فضای مجاری رواج یافته است اما برای کشوری مثل ایران که در بخش بانکی با محدودیت‌هایی بین‌المللی مواجه است، برخی اعتقاد دارند که بیت‌کوین تهدید است و برخی دیگر بیت‌کوین را فرصت می‌دانند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه قانون‌گذاری برای استفاده از ابزارهای پولی مربوط به نظام بانکی کشور است خاطرنشان کرد: قانون‌گذاری برای استفاده از ابزارهای پولی در اقتصاد هر کشوری توسط نظام بانکی آن کشور انجام می‌شود، ایران نیز به‌دلیل سیاست‌های پولی منتظر اظهارنظر بانک مرکزی در این زمینه است اما از نظر مباحث فنی و فناوری اطلاعات موضوعی روشن و قابل بررسی و مدیریت است. وی تاکید کرد: راه‌های فنی برای شناسایی، کنترل و صحت‌سنجی پول دیجیتالی بیت‌کوین و پول‌های رمزنگاری شده امکان‌پذیر است اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان تعیین و اعلام مشروعیت استفاده از این نوع ارز را در عرصه ملی ندارد. موضوع تعیین‌تکلیف بیت‌کوین و استفاده از آن در عرصه ملی به بانک مرکزی ارتباط دارد.

 امکان پولشویی و قاچاق با بیت‌کوین

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: دور از انتظار نیست که از بیت‌کوین در پولشویی و سایر اعمال مجرمانه استفاده شود.

بهروز خدارحمی در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص‌استفاده از ارزهای دیجیتالی و بهره‌گیری از آن در خرید و فروش کالا گفت: بانک مرکزی باید درمورد بیت‌کوین چاره‌اندیشی کند و مانند سایر کشورها از‌ این پتانسیلی‌که فناوری ایجاد کرده تا ارز دیجیتال به وجود آید به نفع خود استفاده کند.

وی افزود: البته این موضوع به این معنی نیست که لزوما باید از بیت‌کوین استفاده شود بلکه باید از هر نوع ارزی که در بستر فناوری است، استفاده کرد و بانک مرکزی هر کشوری ارز دیجیتال مربوط به خود را داشته باشد. خدارحمی تصریح کرد: با امکاناتی که در زمینه ارز دیجیتال وجود دارد از سرعت نقل و انتقال گرفته تا سهولت در خرید و فروش کالا و غیره می‌توان در خرید و فروش کالا بهره برد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: خوشبختانه ما هم در ایران تقریبا همزمان با سایر کشورهای پیشرفته در حال کار کردن روی این ارزها هستیم و تیم‌های تحقیقاتی‌خوبی هم در نهادهای ناظر بانک مرکزی فعال شده‌اند.

وی با اعلام این خبر که زمزمه‌هایی برای فروش کالا همانند بورس شیکاگو وجود دارد، افزود: ما هم می‌توانیم همانند بورس شیکاگو که قراردادهای آتی را در بیت‌کوین اجرایی کرده چنین پیشنهادهایی داشته باشیم و با صلاحدید کشور چنین اوراق‌هایی را منتشر کنیم. خدارحمی در مورد احتمال پولشویی از طریق بیت‌کوین افزود: بیت‌کوین از معدود ارزهای دیجیتالی است که از ابتدا تا انتها شفافیت را زیر پا گذشته و امکان رهگیری و ردیابی آن سخت است و در قاچاق موادمخدر، قاچاق دارو و خرید و فروش اسلحه از آن استفاده می‌شود. دور از انتظار هم نیست که در پولشویی و سایر اعمال مجرمانه از آن استفاده شود.

 خدارحمی ادامه داد: واقعیت این است که در سایت‌های فعالیت‌های متخلفانه و متقلبانه می‌توانیم ردپایی از بیت‌کوین را پیدا کنیم و در برخی موارد تنها شیوه پرداختی‌ خریدها از طریق بیت‌کوین بوده و همین نشان می‌دهد که بیت‌کوین دنیایی از ظرفیت است که به‌دلیل اینکه از خود ردی به‌جا نمی‌گذارد از این ارز استفاده می‌شود. مهم‌ترین مشکلی که در سطح بالاتر درمورد ارزهای دیجیتالی به وجود می‌آید بحث مالیات است، زیرا از این معاملات ردی باقی نمی‌ماند و امکان این موضوع که از سوی نهادهای ناظر مالیاتی بتوان آن را ردیابی کرد، وجود ندارد. البته لزوما همه رمز ارزها این‌گونه نیستند و باید بگردیم به‌دنبال پیدا کردن رمز ارزهایی که چنین محدودیت‌هایی نداشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد این سرمایه‌گذاری از سوی مردم باعث زیان نشود؟ گفت: این اتفاق ممکن است رخ دهد زیرا این سرمایه‌گذاری در دنیا پرمخاطره و‌ های ریسک است و ریسک‌های بسیار زیادی را شامل می‌شود اما متاسفانه افرادی که در ایران این ارز را خرید و فروش می‌کنند از این موضوع آگاهی ندارند بنابراین خیلی راحت می‌توان فردی که با آگاهی کامل برای خرید اقدام کرده، منتفع شود زیرا می‌داند که چه میزان از سرمایه‌گذاری خود را به این بخش اختصاص داده است. اما نقطه مقابل این است که اگر کسی ناآگاهانه اقدام به سرمایه‌گذاری کند و تخصیص دارایی درستی نداشته باشد بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌اش در این حوزه از بین می‌رود و می‌تواند عواقب ناگواری برایش به همراه داشته باشد.

 بانک مرکزی به مجلس گزارش دهد

همچنین دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم ارائه گزارش بانک مرکزی در زمینه معایب یا مزایای بیت‌کوین به کمیسیون اقتصادی تاکید کرد.

سیدحسن حسینی‌شاهرودی درباره خرید و فروش بیت‌کوین گفت: توسعه تجارت الکترونیک و بازارهای الکترونیکی سرعت پرشتابی را در چند سال گذشته داشته و استفاده از فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف باعث تسهیل خدمات‌رسانی شده است.

عضو هیات‌ رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بازارهای مالی از مدل‌های مختلفی برای توسعه استفاده می‌شود بنابراین اگر مدل‌های مختلف استفاده از فناوری اطلاعات در بازارهای مالی شناسایی یا حتی ایجاد نشود، کشور با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس افزود: نیروی انسانی متخصص در کشور وجود دارد که در زمینه فناوری‌های اطلاعات سرآمد بوده و هستند بنابراین عدم استفاده از ظرفیت‌های مذکور باعث عدم پیشرفت کشور می‌شود و نباید فراموش کرد در زمینه توسعه تجارت الکترونیک، ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

حسینی‌شاهرودی افزود: در کشور از شیوه‌های سنتی در تجارت جهانی استفاده می‌شود این درحالی است که یکی از لازمه‌های موفقیت در تجارت بین‌المللی، موفقیت در توسعه تجارت الکترونیک است. وی ادامه داد: بیت‌کوین یک نوع ارز دیجیتالی و ابزار مالی در جابه‌جایی پول بوده که در اختیار مصرف‌کننده است و می‌تواند مدل مذکور را تغییر دهد. حسینی‌شاهرودی افزود: تاکنون در زمینه معایب یا مزایای بیت‌کوین بررسی جامعی صورت نگرفته و تیم اقتصادی دولت، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و دستگاه‌های ذی‌ربط وظیفه دارند که در زمینه مذکور، بررسی‌های کارشناسی لازم را انجام دهند چراکه بحث بیت‌کوین در کشور درحال رواج است.

عضو هیات‌ رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی و دستگاه‌های ذی‌ربط باید در کوتاه‌ترین زمان در زمینه معایب یا مزایا بیت‌کوین به کمیسیون اقتصادی گزارش ارائه و سیاست خود را درباره این موضوع مشخص کنند.

 

ارسال نظر