اصول اساسی بانکداری اجتماعی

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۴۱

مهشید شاهچرا| صاحب‌نظر پولی و بانکی|

بهبود روش‌های بانکی براساس بانکداری اجتماعی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کنونی بانک‌ها محسوب شود.

بانکداری اجتماعی، یکی از مفاهیم جدیدی است که در چند دهه اخیر با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است. در این نوع بانکداری علاوه بر مساله کسب سود، به موضوعات دیگر نیز توجه می‌شود. در بررسی بانکداری اجتماعی توجه به اصول بانکداری پایدار از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. بانکداری می‌تواند براساس این اصول بر پایه توجه بیشتر بر محیط، اجتماع و حاکمیت بنا شود.

اصول بانکداری اجتماعی یا پایدار که توسط اتحادیه جهانی بانکداری مبتنی بر ارزش (Global Alliance for Banking on Values) ارائه شده، به خوبی راهگشای بانکداری امروزی است. اصول بانکداری مدرن براساس اصول بانکداری پایدار به‌صورت زیر بیان شده است:

استفاده از رویکرد سه‌گانه در مدل‌های کسب و کار، خدمات‌رسانی بانک‌ها به اقتصاد و جامعه، روابط بلندمدت با مشتریان و درک مستقیم از فعالیت‌های اقتصادی آنها، راهکارهای بلندمدت و پایدار در برابر نوسانات اقتصادی،حاکمیت شفاف و فراگیر، درنظر گرفتن کلیه موارد بالا در توسعه فرهنگ بانک.

اصل اول از اصول بانکداری پایدار بر رویکرد

سه‌گانه مردم، سیاره و رفاه (People-Planet-Prosperity) تاکید دارد. این رویکرد سه‌گانه با تمرکز روی هر سه مورد و ادغام آنها در یکدیگر به تبیین مدل‌های کسب و کار می‌پردازد.

اصل دوم بر مبنای خدمات‌رسانی به مشتریان بوده و بانک‌های پایدار نیازهای مالی مشتریان خود را به‌خوبی شناسایی کرده و درصدد خدمت‌رسانی به آنها خواهند بود. بانک‌ها از طریق تامین سرمایه‌گذاری پایدار در اقتصاد، به رشد و توسعه اقتصادی مولد کمک می‌کنند.

در اصل سوم، بانک‌های پایدار با مشتریان خود روابط مستحکم برقرار نموده و با تجزیه و تحلیل فعالیت‌های اقتصادی خود و مشتریان، تحلیل مناسب ریسک‌های پیرامون را به دست آورده و به تجزیه و تحلیل محیط پیرامونی می‌پردازند تا عکس‌العملی مناسب در مقابل ریسک‌های پیش‌روی خود داشته باشند.

در اصل چهارم، بانک‌های پایدار چشم‌انداز بلندمدت از فعالیت‌های خود در آینده را درنظر داشته و با این چشم‌انداز عملیات بلندمدت خود را طراحی می‌نمایند. این چشم‌انداز به بانک‌های پایدار کمک می‌نماید تا در برابر اختلالات بیرونی انعطاف‌پذیر بوده و در مقابل بحران ایمن باشند. حفظ بلندمدت فعالیت‌های بانکی باتوجه به تغییرات تکنولوژی اهمیت روزافزونی دارد.

 

ارسال نظر