تقاضای آلمان و ایتالیا برای خرید شرکت‌های بیمه کشور

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۸۹۵
تقاضای آلمان و ایتالیا برای خرید شرکت‌های بیمه کشور

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه مذاکرات خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی با ۱۰شرکت برتر بیمه جهان انجام شده است، از ۲ تقاضای مهم شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی برای خرید شرکت‌های بیمه کشور خبر داد.

عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با ایبنا درباره سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه ایران بعد از برجام و گفت‌وگوهای اخیر با شرکت‌های بیمه اتکایی اظهار داشت: زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور فراهم شده و فعالان اقتصادی می‌توانند در صنعت بیمه ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: نفوذ بیمه 4.5 برابر رشد تولید ناخالص داخلی بوده که نشانگر ظرفیت بسیار بالای صنعت بیمه در کشور است و می‌تواند صنعتی بکر برای سرمایه‌گذار خارجی محسوب شود. رییس شورای عالی بیمه با بیان اینکه مفهوم سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه ایران آن است که شرکت‌های خارجی بیایند و سهام شرکت‌های داخلی را خریداری کنند، ادامه داد: در این راستا مذاکرات خوبی با ۱۰ شرکت برتر بیمه جهان انجام شده و آنها نیز آمادگی خوبی برای همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران دارند؛ قرار است سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های بیمه داخلی وارد مذاکره شوند. همتی اعلام کرد: در حال حاضر ۲ تقاضای مهم از سوی شرکت‌های بیمه ایتالیایی و آلمانی برای خرید شرکت‌های بیمه ایرانی داریم و مذاکرات جدی در این خصوص نیز آغاز شده است.

وی درباره نام شرکت‌های متقاضی گفت: اسم شرکت‌ها را نمی‌توانم، اعلام کنم زیرا ممکن است مذاکرات طرف خارجی با شرکت ایرانی که قصد خرید آن را دارد به نتیجه نرسد؛ تنها می‌توانم اعلام کنم که مذاکره با شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی برای خرید شرکت‌های بیمه ایرانی در حال انجام است.

رییس شورای عالی بیمه ادامه داد: شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی در مذاکرات خود با طرف‌های ایرانی، بررسی‌های لازم را انجام داده و تا مرحله‌یی نیز پیش رفته‌اند ولی از آنجایی که این مذاکرات نهایی و قطعی نشده است، نمی‌توانم نام شرکت‌ها را اعلام کنم. رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: در این راستا سال گذشته برای نخستین بار پوشش اتکایی بیمه عمر را از شرکت مونیخ ری برای بیمه سامان دریافت کردیم؛ همچنین از طریق شرکت‌های فرانسوی نیز پوشش‌های اتکایی خوبی برای ریسک‌های فاجعه‌آمیز که از قدرت و توان یک کشور خارجی است را دریافت کرده‌ایم.

همتی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۳ هزار میلیارد دلار سرمایه قابل بیمه شدن در اقتصاد ایران وجود دارد ولی متاسفانه حدود ۷۰درصد این سرمایه‌ها فاقد بیمه هستند؛ ضمن اینکه بسیاری از دارایی‌های کشور از جمله منازل مسکونی تحت پوشش بیمه نیستند. رییس کل بیمه مرکزی گفت: از ۲۵ میلیون دستگاه خودرو، تنها ۳میلیون دستگاه دارای بیمه بدنه هستند. وی درباره مذاکرات اخیر با انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و سوییس برای پوشش‌های اتکایی گفت: با آلمان و فرانسه روابط خوب بیمه‌یی برقرار شده و به تدریج ریسک‌های بزرگ و فاجعه‌آمیز را تحت پوشش بیمه اتکایی در آورده‌ایم.

 ضرورت رشد سهم بیمه از ارزش افزوده بازارهای مالی

کشورهایی که توانسته‌اند بازارهای مالی خود را یکپارچه و کارآمد کنند و با توسعه مداوم بازار مالی آن را در خدمت بخش واقعی اقتصاد قرار دهند، به مراتب بالاتری از رشد و توسعه اقتصادی نائل شده‌اند. باید ابتدا با فرض وجود سه نهاد نظارتی مستقل در سه بازار پول، بیمه و سرمایه به همگرایی و هماهنگی سیاست‌ها از طریق کمیته یا شورای هماهنگی و ثبات بازار مالی اقدام کرد و به‌تدریج به سمت یکپارچه کردن آن در مراحل تکامل‌ یافته بازارهایمان پیش برویم.

امروزه بیش از یک‌سوم ارزش افزوده بازار مالی در کشورهای توسعه ‌یافته توسط صنعت بیمه ایجاد می‌شود. تجمیع ریسک‌های موجود در فعالیت‌های اقتصادی در ابعاد تولید و تجارت و نیز ریسک‌های موجود در زندگی انفرادی و اجتماعی آحاد مختلف مردم و توزیع آن در بین شرکت‌های بیمه و بیمه‌های اتکایی در داخل کشور و در بین کشورها موجب رشد و توسعه مطمئن و پایدار در کشور می‌شود. در کشور ما سه رکن بازارهای مالی یعنی بازار سرمایه، پول و بیمه، بازار پول بیش از 90درصد ارزش افزوده را ایجاد می‌کند اما کمتر از 6 درصد آن به صنعت بیمه و کمتر از 2 درصد به بازار سرمایه تعلق دارد.

 ضرورت توجه به مدیریت ریسک ملی

برای تامین آرامش در نزد مردم و فعالان اقتصادی از طریق جبران خسارت‌های مالی حوادث، کاهش هزینه‌های مبادلاتی در اقتصاد و مدیریت ریسک ملی خصوصا کاهش حوادث خطرآفرین باید توجه ویژه‌یی به توسعه بیمه و افزایش ضریب نفوذ آن در کشور داشته باشیم. ارتقای جایگاه آن نیاز به پشتیبانی جدی دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور است.

 پررنگ شدن بیمه‌های عمر و پس‌انداز

باید نقش مهم بازار سرمایه و بازار بیمه را در تامین مالی بخش واقعی اقتصاد بازتعریف کنیم. افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی مستلزم پررنگ شدن بازار بدهی در این حوزه و افزایش سهم بازار بیمه در تامین مالی مستلزم پررنگ شدن بیمه‌های عمر پس‌اندازی است. تا امیدوار باشیم بازار پول و شبکه بانکی از زیر بار فشار تامین مالی طرح‌های بلندمدت خارج شود تا وقتی این مهم یعنی توسعه بیمه‌های عمر اتفاق نیفتد، بیمه‌ها نمی‌توانند نقش واقعی خود را در بین ارکان بازار مالی ایفا کنند‌ وآنچه نقش بیمه را در بازارهای مالی پررنگ و تاثیرگذار می‌کند، از یک طرف گسترش پوشش‌های بیمه‌یی خصوصا اموال و مسوولیت و از طرف دیگر رشد سریع و جدی بیمه‌های عمر پس‌اندازی است. پس‌اندازکنندگان خرد با خرید بیمه‌نامه‌های عمر هم پس‌انداز انجام می‌دهند، هم ریسک‌های مربوط به فوت و ازکارافتادگی خود را پوشش می‌دهند و هم سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند و لذا کانال مطمئنی برای توسعه بازار سرمایه شکل می‌دهند. همچنین گسترش ظرفیت بیمه‌های اتکایی در شرایط پسابرجام با فرض اخذ رتبه‌بندی بین‌المللی و پذیرش ریسک از شرکت‌های بیمه منطقه و سایر نقاط جهان این نقش را مضاعف می‌کند. در حال حاضر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی یران بر اساس سند راهبردی خود جلب مشارکت خارجی‌ها در صنعت بیمه و ارتقای همکاری با بیمه‌های خارجی را هدف قرار داده است. سرمایه‌گذاران خارجی تا 49 درصد می‌توانند در شرکت‌های بیمه ایرانی سهامدار باشند و نیز شعب و نمایندگی و دفتر تماس در داخل کشور تاسیس کنند. مذاکرات جدی بین شرکت‌های بیمه خصوصی داخلی با شرکت‌های بیمه خارجی شروع شده است و برخی شرکت‌های خارجی علاقه‌مندی خود برای مشارکت و نیز تاسیس شعبه و نمایندگی را اعلام کرده‌اند.

 تخصصی کردن فعالیت در صنعت بیمه

بیمه مرکزی بر تخصصی‌کردن فعالیت در صنعت بیمه مصمم است و راه توسعه آن را جدا کردن بیمه‌های عمر و غیرعمر و به اصطلاح Life و Nonlife  و نیز جدا کردن بیمه‌های اتکایی از بیمه‌های مستقیم می‌داند و به‌ تدریج این را عملیاتی خواهد کرد. در مورد بیمه‌های موجود نیز باید حساب ذخایر بیمه‌های عمر دقیقا جدا و غیرقابل استفاده برای سایر پوشش‌ها باشد. تبیین اصول بنیادی حاکمیت شرکتی و الزامات مربوط به پاسخگویی مدیریت ارشد، اصول استقلال سازمانی، الزامات مربوط به ساختار هیات‌مدیره، سیستم‌های کنترل داخلی، حسابرسی و اکچوئری داخلی و مدیریت ریسک و افشای اطلاعات مالی شرکت‌های بیمه از مهم‌ترین اهداف راهبردی بیمه مرکزی است و در این زمینه حضور اعضای هیات‌مدیره مستقل غیراجرایی در ترکیب هیات‌مدیره شرکت‌های بیمه یکی از اولویت‌هاست. البته کنترل توانگری مالی شرکت‌ها، کنترل کفایت ذخایر فنی آنها و نظارت جدی همراه با حمایت نیز همواره مدنظر خواهد بود.  ارتقای کمی و کیفی منابع انسانی صنعت بیمه و گسترش آموزش‌های تخصصی و حرفه‌یی لازمه صنعت بیمه پویا و حرفه‌یی است و در این زمینه به علت سرعت گسترش بیمه‌های خصوصی، عقب‌ماندگی جدی وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر جبران و توسعه کمی صنعت بیمه از طریق توسعه کیفی نیروی انسانی پشتیبانی شود. توسعه فرهنگ بیمه و رابطه تنگاتنگ با نیروهایی که افکار عمومی را می‌سازند را پی خواهیم گرفت.

 

 

ارسال نظر