3500 تومان قیمت پایه دلار است

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۶۳
3500 تومان قیمت پایه دلار است

درباره بدهکاران بانک سرمایه نظری ندارم

گروه بانک وبیمه  احسان شمشیری

تعدادی از سپرده‌گذاران افضل توس که به بانک آینده برای تسویه حساب رجعت داده شدند پس از مراجعه به شعب اعلام شده که تنها اصل پول‌شان وعده داده می‌شود و هیچ‌گونه سودی به آنها تعلق نگرفته این در حالی است که بیشترین سپرده‌گذاران در این رابطه خود را مغبون و زیان‌دیده می‌دانند و چندی پیش معاونت نظارت بانک مرکزی اعلام کرده بود حداقل سود پرداخت شده در بانک‌ها به این سپرده‌گذاران نیز پرداخت خواهد شد.

به گزارش «تعادل»، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه مراسم هفته پژوهش با اشاره به ساماندهی موسسات غیرمجاز طی ماه‌های اخیر بار دیگر تاکید کرد که موسسه غیرمجازی در کشور نداریم هر چند متاسفم برای مردم عزیزی که در این موسسات غیرمجاز پول گذاشته‌اند.     

سیف با ابراز تاسف برای کسانی که به‌دلیل سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز دچار مشکل شدند، تاکید کرد: با دستور مقام معظم رهبری و تصمیمات کمیته منتخب سران سه قوه، مشکل ٩٨درصد سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز حل شده و و تا پایان آذر این افراد به سپرده‌های‌شان می‌رسند و در حال اتمام است. درخصوص ۲درصد باقی‌مانده این سپرده‌گذاران نیز اقداماتی انجام و بخشی از مطالبات آنها پرداخت شده است. همچنین قوه قضاییه در حال شناسایی اموال این موسسات برای پرداخت مابقی مطالبات است. بانک مرکزی نیز این موضوع را تا آخر دنبال خواهد کرد.

آن‌طور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد ادغام دو موسسه ثامن، کوثر و بانک مهر اقتصاد در شرف انجام بوده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد. در عین حال که ثامن موسسه‌یی نیست که قرار باشد منحل شود بلکه تجمیع خواهد شد.

سیف به سپرده‌گذاران ثامن اطمینان داده که مشکل خاصی در این رابطه وجود نداشته و می‌توانند با آرامش سپرده‌های خود را در موسسه حفظ کنند در عین حال که اگر مایل هستند سپرده‌های خود را دریافت کنند. سیف تاکید دارد که هیچ تزلزلی در ثامن وجود نداشته و جای نگرانی در مورد آن نیست.

 حذف دلار و نرخ ارز در بودجه

رییس کل بانک مرکزی از حذف دلار از معاملات جاری این بانک و نظام بانکی کشور خبر داد. آنچه مسلم است اینکه دلار از معاملات جاری بانک مرکزی و نظام بانکی کشور حذف شده است. وی گفت: دلار کاربرد زیادی در نظام بانکی ما ندارد و ما مطالبات خود را با سایر ارزها دریافت می‌کنیم. همچنین پرداخت‌های ارزی ما با سایر ارزها انجام می‌شود. ما در زمینه ارزی بحث یکسان‌سازی نرخ ارز را در پیش داریم که در زمان مقتضی خود انجام خواهد شد.

سیف در پاسخ به سوالی درباره بسته شدن حساب اتباع ایرانی در برخی کشورها ازجمله چین و امارات، گفت: این از آن جمله خبرهایی است که چندان رسمی نیست؛ البته ممکن است مواردی وجود داشته باشد که یک بانک خاص بنا بر یک سیاست مشخص سخت‌گیری‌هایی را درباره اتباع ایرانی انجام دهد. چین به‌طور مشخص اعلام کرده که این موضوع تنها مرتبط با ایران نیست و یک سیاست داخلی در بانک مربوطه بوده، ولی بانک مرکزی به این موضوع حساسیت داشته و آن را پیگیری می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۷ گفت: نرخ ارز یک مبنای محاسباتی دارد و قیمت ۳۵۰۰ تومان در بودجه نیست، بلکه مبنایی برای محاسبات پایه است. ممکن است نرخ ارز در بازار بالا یا پایین برود و همچنین حجم عرض نیز کاهش یابد ولی نرخ افزایش یابد؛ ‌لذا معادل ریالی درنظر گرفته شده می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: طبیعتا نرخ ارز ۴ هزار و ۲۵۰ تومان نیست و در آینده نرخ متعادل‌تری را شاهد خواهیم بود. رییس کل بانک مرکزی درباره پیش‌بینی شدن

۱۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه برای یکسان‌سازی نرخ ارز، گفت: ما اصولا اقدامی را در دست داریم که برخی کالاها که تامین ارزی آنها از طریق ارز مبادله‌یی است، به ارز آزاد منتقل شود و موارد محدودی وجود دارد که با ارز مبادله‌یی تامین می‌شود.

سیف ادامه داد: فکر می‌کنیم برای یکسان‌سازی نرخ ارز مقدماتی لازم است که عمده آن انجام شده است. سایر موارد در شرف انجام است و بعد از آن طبیعتا یکسان‌سازی انجام خواهد شد. بودجه درنظر گرفته شده برای یکسان‌سازی نرخ ارز در حقیقت بودجه‌یی جبرانی برای اقلام و کالاهایی است که در ازای ارز گران‌تر ممکن است قیمت آن افزایش پیدا کند؛ دولت از محل آن بودجه حمایت می‌کند تا قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.

سیف تصریح کرد که بهتر است زمانی را برای یکسان‌سازی نرخ ارز تعیین نکنیم؛ با این حال مقدمات کار آماده است و دستورالعمل‌ها و روش‌های کار روشن است و به محض آنکه پیش‌نیاز مهیا شود، یکسان‌سازی عملیاتی می‌شود.

 سرمایه‌گذاری در ارز ضرر می‌کند

سیف در پاسخ به سوالی درباره سرمایه‌گذاری برخی افراد در بازار ارز اظهار داشت: من فکر می‌کنم اگر کسی برای کسب سود در بازار ارز وارد شود، ضرر خواهد کرد؛ بازار ارز ما بازاری نیست که بشود در آن سفته‌بازی کرد. در گذشته نیز نشان داده شده کسانی که برای کسب سود، پس‌انداز و سفته‌بازی به بازار ارز مراجعه می‌کنند، ضرر کرده‌اند زیرا سیاست‌های بانک مرکزی نیز بر این اساس است که بازار ارز برای کسب سود نیست و باید با ثبات به فعالیت‌های خود ادامه دهد. تجربه نشان داده و سیاست‌های بانک مرکزی بر این اساس است که این بازار کسب سود نیست و

با ثبات مناسبی فعالیت خود را ادامه می‌دهد و کسانی که در گذشته این کار را کردند با زیان مواجه شدند و نرخ سود بانکی ۱۵درصدی موجود حتما و حتما بهتر از سودی است که از محل افزایش نرخ ارز می‌تواند حاصل شود.

 همکاری ۲۴۵ بانک خارجی در ایران

وی درباره برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی بیان داشت: در حال حاضر و پس از برجام ۲۴۵ بانک در حال همکاری با بانک‌های ایران هستند و روابط کارگزاری ما با آنها برقرار شده است.

سیف در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد: معاونت نظارتی بانک مرکزی دارای کمیسیونی است که مدیران عامل و مدیران کلیدی بانک‌ها باید تاییدیه این کمیسیون را داشته باشند و در صورت تایید شدن از سوی این کمیسیون، صلاحیت آنها برای کسب مقام تایید می‌شود.

سیف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا لیست بدهکارانی که توسط یکی از نمایندگان مجلس درمورد بدهکاران بانک سرمایه منتشر شد، مخدوش است، گفت: من هیچ نظری درباره این لیست منتشر شده، ندارم و اگر بانک مرکزی در این باره نظری داشته باشد، به‌طور حتم آن را رسما اعلام خواهد کرد.

 قرض‌الحسنه بانک‌ها

 رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در گذشته گفته می‌شد بانک‌ها منابع قرض‌الحسنه را در جایگاه خود مصرف نمی‌کنند یا اینکه این منابع را به کارمندان خود تخصیص می‌دهند اما در سال‌های اخیر و مخصوصا از زمانی که مبلغ وام قرض‌الحسنه ازدواج به ۱۰۰ میلیون ریال رسید، این وضعیت کاملا  متحول شده است. بانک مرکزی در این خصوص حساسیت ویژه‌یی دارد و اجازه نمی‌دهد این منابع در امور غیرمرتبط استفاده شود.

 تغییر جهت‌گیری تحقیقات آکادمیک

به کاربردی در نظام بانکی

همچنین علی دیواندری، رییس پژوهشکده پولی و بانکی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری گفت: تولید ثروت و بهبود وضع زندگی و رفاه عمومی مرهون مطالعه و پژوهش نخبگان، دانشمندان، محققان و فناوران دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی است و بدون استثنا در تمام کشورهای دنیا، ترویج فرهنگ و ارتقای شأن و جایگاه پژوهش و فناوری و فعالان این حوزه به یکی از مهم‌ترین اهداف سیاست‌گذاری در حوزه علم و فناوری تبدیل شده است همچنین تغییر جهت‌گیری تحقیقات آکادمیک به کاربردی از اولویت‌های پژوهش در نظام بانکی است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی، بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه‌یافته در مراکز پژوهشی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست‌گذاران عنوان و اظهار کرد: کشورهای دنیا می‌کوشند تا با فراهم کردن ساختارهای انگیزشی مناسب و نیز ترغیب پژوهشگران و فناوران کشور به تولید بیشتر علم و فناوری، رشد پایدار رفاه اجتماعی را برای جامعه تضمین کنند. علاوه بر این استقرار ارتباط وثیق میان پژوهشگران و فناوران و خریداران دستاوردها و تکمیل حلقه‌های مفقود ارتباط موثر دانشگاه و جامعه یکی دیگر از محورهای غیرقابل چشم‌پوشی در این حوزه به شمار می‌رود.

مشاور رییس کل بانک مرکزی هفته پژوهش و فناوری را نمادی از اهمیت این حوزه در ساختار تصمیم‌گیری ایران دانست و گفت: این رویداد فرصت مغتنمی برای توجه و تمرکز بر ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا تمام ذی‌نفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور برای آینده برنامه‌ریزی و اقدامات بهتر و مهم‌تری را در دستور کار خود قرار دهند.

وی درباره فعالیت‌های مرتبط با هفته پژوهش گفت: انتشار عملکرد مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی، تشویق و تقدیر از پژوهشگران، فناوران و پژوهشیاران و نیز ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی و فناوری یک ساله دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و دستگاه‌های اجرایی ازجمله فعالیت‌های این هفته به شمار می‌رود که با هدف افزایش حساسیت و توجه مدیران به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، شناخت چالش‌های پیش ‌رو، آگاهی از روش‌های ارتقای هم‌افزایی میان تلاش‌های پژوهشگرانه و نیز تقویت روحیه و فرهنگ پژوهش‌محوری در دستورکار دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار می‌گیرد.

دیواندری، پژوهشکده پولی و بانکی را بازوی پژوهشی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: پژوهشکده پولی و بانکی یکی از نهادهایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر ظرفیت‌های نیروهای انسانی مستعد و کارآمد خود، نقشی بسزا در ارائه پژوهش‌های موثر و روزآمد در نظام بانکی کشور داشته باشد و ارتقای سیاست‌گذاری‌ها در حوزه پول و بانک را دنبال کند. در این بین توجه به فراهم آوردن پژوهش‌های کیفی ناظر بر نیازمندی‌های تحقیقاتی بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی و ناظر بانکی یکی از محوری‌ترین وظایف این مجموعه به شمار می‌رود و خوشبختانه در سال‌های اخیر با حمایت‌های راهگشای رییس بانک مرکزی جناب آقای دکتر سیف و نیز قائم‌مقام بانک مرکزی جناب آقای دکتر کمیجانی فصل جدیدی در نقش آفرینی پژوهشکده پولی و بانکی در حوزه پولی و بانکی آغاز شده است.

دیواندری با اشاره به مختصری از دستاوردها و توانمندی‌های پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی در حوزه اولویت‌های نظام بانکی، برگزاری همایش‌های بزرگ و بین‌المللی، ارائه دستاوردهای پژوهشی در قالب رهنمودهای سیاستی و مشاوره‌های اقتصادی به نظام پولی و بانکی، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، انتشار کتاب‌های تخصصی و عمومی در حوزه پولی و بانکی، تولید و انتشار مقالات پژوهشی در نشریات و کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی، انتشار 6 شماره از 3 نشریه تخصصی شامل فصلنامه‌های پژوهش‌های پولی و بانکی، Money and Economy و دو ماهنامه تازه‌های اقتصاد، معرفی و تجلیل از چهره‌های ماندگار بانکی کشور، فعالیت شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران، انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری داخلی و خارجی در حوزه خدمات پژوهشی، تقدیر از مبتکران صنعت بانکداری در قالب جشنواره دکتر نوربخش و... بخشی از این فعالیت‌ها بوده است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به تغییر برخی رویکردهای پژوهشکده افزود: تغییر جهت‌گیری تحقیقات از آکادمیک به کاربردی، ورود به طرح‌های ملی و ایفای نقش در حل مشکلات نظام بانکی، افزایش ارتباط با بانک‌های تجاری و تخصصی، افزایش ارتباط با قشر جوان و نخبه نظام بانکی و ترویج دستاوردهای نظام بانکی از کانال‌های مختلف را از برنامه‌های پژوهشکده عنوان کرد.

 لزوم اصلاح و ارتقای نظام بانکی

در ادامه هفتمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری ولی‌الله سیف تصریح کرد: درحال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته حداقل ۳تا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به پژوهش‌های مختلف اختصاص می‌دهند چراکه صرف منابع در این حوزه را نه یک هزینه تشریفاتی یا غیرقابل اجتناب بلکه نوعی سرمایه‌گذاری پرسود برای رفاه بلندمدت قلمداد می‌کنند.

رییس شورای پول و اعتبار با ذکر این نکته که متاسفانه در کشور ما با وجود اشراف مناسب نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، ارتقای جایگاه این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوان مواجه است، گفت: درحالی که براساس سیاست‌های کلی علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است باید بودجه تحقیق و پژوهش تا پایان سال ۱۴۰۴ به حداقل ۴درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، شاخص سهم اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص داخلی- که یکی از معیارهای اصلی توسعه در کشورها نیز محسوب می‌شود- همچنان حدود 5/0درصد است. به عبارت دیگر در ایران هنوز فاصله بسیاری تا محقق شدن شرایط مطلوب وجود دارد و برای جبران این فاصله باید تلاش مضاعفی را به کار گرفت.

 حاکمیت شرکتی در بانک‌ها اولویت پژوهشی

 رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید و بانک مرکزی در امر سیاست‌گذاری، خود را متعهد به بهره‌برداری از یافته‌های علمی و کارشناسی می‌داند، گفت: اصلاح و ارتقای نظام بانکی از مهم‌ترین محورهای پژوهشی است. با وجود گام‌های بزرگی که در سال‌های اخیر در راستای اصلاح نظام بانکی صورت گرفته است، نظام بانکی کشور همچنان با مشکلات بزرگی هم در زمینه ساختاری و هم در زمینه عملیاتی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از مهم‌ترین مشکلات جاری نظام بانکی کشور مطالبات غیرجاری است که زمینه مشکلات دیگری همچون کاهش نقدشوندگی دارایی‌های نظام بانکی و در نتیجه کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به بخش تولید را ایجاد می‌کند. اصلاح مدل کسب وکار بانکی و محدود کردن بنگاهداری بانک‌ها از دیگر چالش‌های مهم و پیش‌ روی نظام بانکی به شمار می‌رود. در شرایط فعلی اصلاح ساختار مدیریت ریسک و اجرایی کردن اصول حاکمیت شرکتی در بانک‌ها یکی دیگر از اولویت‌های نظام بانکی در ایران است.

 

ارسال نظر