سهام دولت در 3 شرکت بیمه واگذار می‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۵۹
سهام دولت در 3 شرکت بیمه واگذار می‌شود

 صنعت بیمه برای زلزله کرمانشاه ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت می‌دهد  

شرایط مالی بیمه‌ها و بانک‌ها بسیار نامطلوب است

 

گروه بانک و بیمه  احسان شمشیری  

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه از 2.2درصد باید به ۷‌درصد در پایان برنامه ششم برسد، اظهار کرد: خصوصی‌سازی در بیمه‌ها را دنبال می‌کنیم و 3 شرکت بیمه‌یی که در اختیار دولت است را باید واگذار کنیم.

به گزارش «تعادل» مسعود کرباسیان دیروز در بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه در تهران اظهار کرد: بیمه می‌تواند ثبات و آرامش و اطمینان‌بخشی را به سرمایه‌گذار بدهد. بیمه‌ها از منابع مازادی که دارند، می‌توانند سود ایجاد کنند و سرمایه مازاد را وارد بازار سرمایه کنند؛ در سال‌های اخیر صندوق‌های بیمه به خوبی عمل کردند و اطمینان را به جامعه بازگرداندند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: حتما صندوق‌های بیمه به لحاظ پوشش ریسک می‌توانند از منابع مازاد خود استفاده کنند. دو نقش پررنگ و دو سیاست درباره اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده که یکی تاب‌آوری اقتصاد کشور و دیگری کاهش آسیب‌پذیری است که هر دو نقش بیمه را نشان می‌دهد. باید اقتصاد امن را در هر بخش و سازمانی تعریف کنیم ولی سهم بیمه در این موضوع مهم است.

وی افزود: اتفاقاتی که در کشور ما رخ داده و مکرر هم درحال رخ دادن است، اهمیت بیمه را پررنگ‌تر می‌کند. در حوزه معادن، ساختمان در شهرهای بزرگ، نفت و گاز و پالایشگاه‌ها، حمل و نقل، حوادث جاده‌یی، راه آهن و از همه مهم‌تر بلایای طبیعی حوادث متعددی رخ داده که صنعت بیمه باید نقش پررنگ‌تری در آن داشته باشد.

وزیر اقتصاد با اشاره به حادثه تاسف‌بار زلزله کرمانشاه اظهار کرد: جا دارد از مجموعه بانک‌ها و بیمه‌ها تشکر کنم که کمک کردند هر چند که مصیبت در جای خود بزرگ بود.

وی با تاکید بر اینکه بیمه باید نفوذ بیشتری در زندگی مردم داشته باشد، افزود: بیمه، انتقال مسوولیت از یک بیمه‌گذار به شرکت بیمه است که در کنار این موضوع، ایجاد استاندارد باید بکند؛ ایمنی و حفظ استانداردها در صدور بیمه‌نامه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

 سهم کم در بیمه عمر

کرباسیان گفت: متاسفانه سهم ما در بیمه‌های زندگی کم است و در برنامه ششم باید سهم بیمه‌های زندگی به ۵۰‌ درصد برسد. در منطقه خاورمیانه هر چند سهم بیمه‌های زندگی ما بالاتر است ولی نسبت به دنیا این رقم کم است و باید به آن سمت برویم.

وی ادامه داد: بیمه مرکزی نقش تنظیم‌گر و سیاست‌گذاری را دارد و بیمه ایران نیز در اختیار دولت است ولی سایر بیمه‌ها باید خصوصی باشند. به طور جد پیگیر خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ هستیم زیرا باید اول این موضوع را از وزارتخانه خودم پیگیری کنم.

کرباسیان به برداشتن موانع برای مذاکره با شرکت‌های بیمه اتکایی خارجی بعد از برجام اشاره کرد و افزود: بعد از برجام بحث بیمه‌های اتکایی آغاز شده و باید به طور جدی پیگیری شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بر لزوم خصوصی شدن 3شرکت بیمه آسیا، البرز و دانا تاکید کرد و گفت: به طور جدی پیگیر خصوصی شدن این 3شرکت هستم. وی ادامه داد: بیمه مرکزی نقش رگولاتوری و سیاست‌گذاری را دارد و بیمه ایران نیز در اختیار دولت است ولی سایر بیمه‌ها باید خصوصی باشند. وزیر اقتصاد همچنین با ذکر خاطره‌یی از دوران فعالیت خود در صنعت نفت و تدبیر بیژن زنگنه گفت: امروز با تدبیری که در سال‌های گذشته زنگنه انجام داد ما دیگر صندوق بیمه در صنعت نفت نداریم و همه ریسک‌ها به صنعت بیمه انتقال یافته است.

 صنعت بیمه برای زلزله کرمانشاه

۱۳۰ میلیارد تومان خسارت می‌دهد

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به زلزله اخیر در کرمانشاه گفت: برآورد ما این است که در زلزله کرمانشاه ۱۳۰میلیارد تومان خسارت صنعت بیمه است که تاکنون ۲۵میلیارد تومان از این خسارت‌ها پرداخت شده است.

عبدالناصر همتی در بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه اظهار کرد: در طول ۲دهه گذشته ضریب نفوذ بیمه رشد خوبی داشته و در ۲۴سال گذشته از 0.34‌درصد به 2.2‌درصد رسیده است که نشان می‌دهد که صنعت بیمه ظرفیت رشد بالایی دارد. وی افزود: در 8 ماهه اول کشور رشد خوبی را تجربه کردیم و رشد خسارت نیز متناسب با رشد حق بیمه بوده و این نوید را به ما می‌دهد که مدیران صنعت بیمه روند مدیریت ریسک را جدی گرفته‌اند.

رییس شورای عالی بیمه به تصویب آیین‌نامه حاکمیت شرکتی در شورای عالی بیمه اشاره و اظهار کرد: این آیین‌نامه موجب می‌شود، شرکت‌های بیمه سیستم‌های اثربخش برای مدیریت ریسک و کنترل‌های داخلی را جدی بگیرند. وی مدیریت ریسک، اکچوئری و حسابرسی داخلی را ازجمله اصول مهم آیین‌نامه حاکمیت شرکتی عنوان کرد و گفت: پیاده‌سازی و استقرار کامل و نهادینه شدن این آیین‌نامه در ساختار سازمانی شرکت‌ها زمانبر است؛ ممکن است کسانی که به مدیریت خاص شرکت بیمه عادت کرده‌اند، اجرای این آیین‌نامه برایشان سخت باشد ولی فکر می‌کنیم در بلندمدت حتما خوب خواهد بود.

همتی کنترل توانگری مالی را ازجمله اقدامات مهم دیگر بیمه مرکزی در سال جاری عنوان کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما تخصصی کردن شرکت‌های بیمه و حرکت به سمت تفکیک بیمه‌های عمر از غیرعمر است که به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم و مقررات و تسهیلات لازم را برای تاسیس شرکت‌های تخصصی بیمه عمر را در نظر گرفته‌ایم. وی ادامه داد: یک مدیریت تخصصی نیز برای نظارت بر بیمه‌های عمر در بیمه مرکزی تشکیل خواهد شد و نظارت بر بیمه‌های عمر و نحوه خرج و ذخیره‌گیری از منابع بیمه عمر را تحت کنترل بیشتر در خواهیم آورد.

رییس شورای عالی بیمه، تصویب آیین‌نامه ۹۴ در شورای عالی بیمه را از اقدامات مهم در صنعت بیمه توصیف کرد و گفت: آیین‌نامه ۸۱ نحوه آزادسازی نرخ‌ها را اعلام کرده بود و اینکه شرکت‌های بیمه چه تکالیفی خواهند داشت. آیین‌نامه ۹۴ با موضوع قیمت‌گذاری بیمه‌ها بر مبنای قیمت تمام شده، خواهد بود که از سال ۹۷ اجرایی می‌شود.

همتی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بیمه باید به حداقل سرمایه تعیین شده در دولت دست یابند، اظهار کرد: شرکت‌ها برای افزایش سرمایه خود یا باید سرمایه را بالا ببرند یا پوشش اتکایی بگیرند.

رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: ما توسعه مداوم سیستم سنهاب و اجرای کد یکتا را در دستور کار داریم و می‌خواهیم برای سایر رشته‌ها نیز به‌تدریج این موضوع را اجرایی کنیم که بسیار برای جلوگیری از تخلفات مهم است.

وی به تصویب رساندن آیین‌نامه‌های قانون جدید بیمه شخص ثالث را بسیار مهم و سخت توصیف کرد و اظهار داشت: ماده ۱۸ مهم‌ترین ماده‌یی بود که به تصویب رسید و براساس آن نرخ بیمه با محوریت راننده و شایستگی راننده در رانندگی ارزیابی خواهد شد. رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به زلزله اخیر در کرمانشاه گفت: برآورد ما این است که در زلزله کرمانشاه ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت صنعت بیمه است که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان از این خسارت‌ها پرداخت شده است.

 

 شرایط مالی بیمه‌ها و بانک‌ها بسیار نامطلوب است

 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه شرایط صنعت بیمه را بسیار نامطلوب عنوان کرد.

محمدرضا پورابراهیمی در بیست و چهارمین همایش سالانه بیمه و توسعه با بیان اینکه ماموریت صنعت بیمه پوشش ریسک است، اظهار داشت: بنابراین از صنعت بیمه انتظار می‌رود خود دچار ریسک نباشد و برای پوشش ریسک‌ها با چالش مواجه نشود. وی افزود: به‌دلیل عدم اجرای مقررات و ضعف نظارتی در دوره‌های مختلف، صنعت بیمه دارای شرایطی است که نمی‌تواند وظایف خود را به درستی اجرا کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورشکستگی بیمه توسعه گفت: بیمه توسعه سم مهلکی برای صنعت بیمه کشور بود.

وی ادامه داد: گزارش‌هایی که از صورت‌های مالی بانک‌ها می‌رسد، نشان می‌دهد که شرایط بسیار نامطلوب است و تراز تلفیقی صنعت بیمه در مجموع زیان‌ده است که البته بخشی از این زیان‌دهی متعلق به بیمه ایران است.

پورابراهیمی اضافه کرد: نکاتی که اشاره کردم مربوط به صورت‌های مالی فعلی است و اگر صورت‌های مالی براساس استانداردهای جدید حسابداری IFRS تدوین نشده است که اگر این اتفاق می‌افتاد قطعا زیان‌دهی صنعت بیمه همانند اتفاقی که برای بانک‌ها افتاد، افزایش می‌یافت.

وی با تاکید بر اینکه باید یک تصمیم اساسی برای اصلاحات در صنعت بیمه گرفته شود، اظهار داشت: وقتی صورت‌های مالی برخی شرکت‌های بیمه را می‌بینم، تعجب می‌کنم که اساسا این شرکت‌ها با چه هدفی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اگر اصلاحات اساسی در صنعت بیمه انجام نشود، باید نگران آینده این صنعت باشیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ترکیب سهامداری بسیاری از شرکت‌های بیمه افزود: با وجود برخی واگذاری‌ها و سهام عدالت و سهم دولت در شرکت‌های بیمه، می‌بینیم که با وجود ظاهر شدن نام شرکت‌های بیمه در تابلوهای بورس، هنوز مدیران دولتی این شرکت‌ها را مدیریت می‌کنند که ترکیب مدیریتی آنها به‌گونه‌یی است که اغلب این مدیران باید دو دهه پیش بازنشست می‌شدند. وی ادامه داد: امروز نیروهای باسواد و جوان دانشگاهی وجود دارند و می‌توانند با ایده‌هایی نو و خلاق، صنعت بیمه را به پیش ببرند، اما متاسفانه کسانی شرکت‌های بیمه را مدیریت می‌کنند که به سبک 50 سال پیش فکر می‌کنند.

 وی یکی از اثرات مثبت توجه به جوانان را تحولات صورت گرفته در بازار سرمایه دانست و گفت: قانون بازار سرمایه توسط جوانان نوشته شد و انتظار ما این است که صنعت بیمه هم این پوست‌اندازی را انجام دهد و بگذارد مدیران جوان و افراد جوان وارد عرصه مدیریت در شرکت‌های بیمه شوند. پورابراهیمی با اشاره به زلزله‌های اخیر بر ضرورت تعیین‌تکلیف بیمه منازل مسکونی تاکید کرد و گفت: طرحی در مجلس در دست بررسی است که همه منازل مسکونی تحت پوشش بیمه قرار گیرد که مذاکراتی با دولت و آقای جهانگیری انجام شده و ایشان ضمن اعلام موافقت، نامه مربوطه را به وزیر اقتصاد ارجاع داده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر ظرف مدت یک هفته آینده نامه از طرف دولت به مجلس ارسال شود، شرایط تصویب آن در مجلس ایجاد خواهد شد و امیدواریم این طرح را قبل از

 در دستور کار قرار گرفتن لایحه بودجه، در مجلس تصویب کنیم.

پورابراهیمی همچنین با اشاره به گذشت هشت سال از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: اشکالات متعدد بر این لایحه وارد شده و به همین دلیل زمان آن رسیده که اصلاحات مورد نظر انجام شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: یکی از مواردی که باید در دستور کار قرار گیرد بحث معافیت صنعت بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است، چراکه ماموریت صنعت بیمه، کاهش ریسک و هدف کشور توسعه صنعت بیمه است.

پورابراهیمی گفت: نظر ما این است که موضوع حذف صنعت بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را نهایی کنیم، اما اگر نظر فعالان صنعت بیمه این باشد که به جای حذف از روش استرداد مالیات بر ارزش افزوده استفاده کنیم، مدیران صنعت بیمه می‌توانند این نظر خود را به صورت مکتوب به کمیسیون اقتصادی ارائه دهند و ما سعی می‌کنیم، در مدت دو تا سه هفته آینده، لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را در کمیسیون جمع‌بندی کنیم.

 

2 جایزه همایش بیمه و توسعه به روزنامه تعادل

در بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه، هیات داوران بررسی آثار روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بخش بیمه در رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها، رادیو و تلویزیون و... دو جایزه و رتبه‌های اول و سوم در بخش رسانه‌های مکتوب را به نویسندگان روزنامه تعادل  اهدا کرد. به گزارش «تعادل»، امید اژدری نویسنده اثری با عنوان «اهداف بلندپروازانه صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه» موفق به کسب رتبه اول و احسان شمشیری خبرنگار بخش بانک و بیمه روزنامه تعادل با گزارشی با عنوان «گزارش‌دهی نحوه هزینه‌کرد عوارض شخص ثالث» موفق به کسب رتبه سوم در بخش رسانه‌های مکتوب شدند.

 

 

ارسال نظر