افزایش نرخ دلار و سکه در بازار

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۳۳
افزایش نرخ دلار و سکه در بازار

با افزایش نرخ دلار به 4145 تومان و اونس جهانی به 1285 دلار، قیمت سکه به یک‌میلیون و 372هزار تومان رسید

 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

 روز چهارشنبه 8 آذر 96 قیمت دلار امریکا و پوند انگلیس به همراه 20 ارز دیگر افزایش و 14 ارز همچون یورو کاهش یافت و 3 ارز نیز تغییری نداشت. هر دلار امریکا با 11 ریال رشد 35,251ریال، پوند انگلیس با رشد 111 ریالی 47,092 ریال و هر یورو با 178 ریال کاهش 41,778 ریال ارزش‌گذاری شد. در بازار آزاد نیز صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۲۳ تومان رشد نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۱۴۵ تومان فروختند. همچنین هر یورو با ۳۸ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۹۹۸تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۶۶ تومان افزایش ۵هزار و ۶۱۰ تومان معامله می‌شد. بر این اساس فاصله نرخ دلار مبادله‌یی و آزاد به 620 تومان رسیده است.

به‌دنبال افزایش نرخ دلار و همچنین اعلام نرخ اونس جهانی با نرخ 1295دلار که همچنان روند افزایشی خود را حفظ کرده، نرخ سکه نیز در بازار با افزایش مواجه شد و در بازار آزاد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با ۸ هزار و ۵۰۰تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه یک‌میلیون و

 ۳۷۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله ‌شد.

به گزارش «تعادل»، همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵هزار تومان افت یک‌میلیون و ۳۱۶ هزار تومان دادوستد شد. قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با یک‌هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۶۸۶هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با یک‌هزار تومان افت ۳۸۵هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود. سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت ۲۶۳ هزار تومان معامله و هر گرم طلای ۱۸ عیار با یک‌هزار و ۷۲۰تومان افزایش ۱۲۹ هزار و ۸۵۰ تومان دادوستد ‌شد.

حباب سکه تخلیه می‌شود

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برقراری ثبات کامل در بازار ارز، گفت: روند کاهش نرخ سکه تا تخلیه کامل حباب قیمتی ایجاد شده ادامه می‌یابد.

بر این اساس، باتوجه به نرخ اونس جهانی 1295 دلار و نرخ دلار 4145تومان، وزن هر اونس 31.1 گرم طلای 24 عیار و وزن 8.133گرمی سکه طلا با عیار 21.6 نرخ هر سکه با قیمت واقعی روز گذشته به یک میلیون و 263هزار تومان رسیده و این نرخ با نرخ بازار به قیمت یک‌میلیون و 372 هزار تومان به معنای حباب 109هزار تومانی است که البته می‌توان بخشی از این 109هزار تومان را بابت حق ضرب سکه درنظر گرفت اما با وجود این، کارشناسان از حباب 100هزار تومانی موجود خبر داده‌اند و معتقدند که باتوجه به رشد نرخ اونس جهانی و نرخ دلار و همچنین زمان و چند ساعت وقت که خریدار باید برای خرید سکه از بانک کارگشایی صرف کند و حداقل 20 سکه خریداری کند، در نتیجه هزینه فرصت این نوع خرید و سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که برای خریدارانی که در محله خود می‌خواهند یک تا دو سکه خریداری کنند، فاصله قیمتی ایجاد شود و این فاصله و حباب قیمتی با توجه به رفت و آمد در تهران و مراجعه به بانک کارگشایی، قابل حذف شدن نیست و تاحدودی می‌توان آن را کاهش داد.

اما برخی صاحب‌نظران معتقدند که باتوجه به این واقعیت که مراجعه برای خرید 20 سکه از بانک کارگشایی به پول بیشتر و مراجعه و صرف زمان نیاز دارد و لذا حباب بازار همچنان وجود دارد، در نتیجه هدف بانک مرکزی حفظ ثبات بازار سکه است که این تشنه بودن بازار را سیراب کند و از رشد قیمت به بالای یک میلیون و 400 هزار تومان جلوگیری شده و حداقل به ثبات بازار کمک شود. عده‌یی از نمایندگان مجلس و برخی کارشناسان نیز با انتقاد از روش عرضه سکه با بسته‌های 20تایی معتقدند که این روش تنها به صرف سوداگران و دلالی و واسطه‌گری است و کسی که نیاز واقعی به خرید چند سکه دارد، نمی‌تواند از عرضه سکه در بانک کارگشایی استفاده کند.

سیدحسن حسینی‌شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با تاکید بر اینکه حراج سکه به‌نفع دلالان تمام می‌شود و متقاضیان اصلی از آن بی‌بهره می‌شوند، گفت: بانک مرکزی می‌تواند مانع بزرگ‌تر شدن حباب قیمت سکه شود.

وی با اشاره به اقدام بانک مرکزی برای حراج سکه اظهار داشت: این اقدام تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مناسب است، البته در ابتدای این طرح که ازسوی بانک کارگشایی صورت گرفته شاهد افزایش قیمت سکه بودیم و بعد از اتمام مزایده، قیمت‌ها مجدد کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسد باید این شیوه تغییر کند چراکه در واقع دلالان در حراج و مزایده‌های سکه حاضر می‌شوند، زیرا متقاضیان اصلی سکه برای خرید تعداد محدودی سکه در این فرآیندها حاضر نمی‌شوند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: با عرضه سکه بسته‌یی، دلالان در حراج حاضر می‌شوند و مشخص نیست که آنها سکه را به بازار و به دست متقاضیان اصلی می‌رسانند یا نه، بنابراین باید شیوه کنترل بازار سکه از سوی دولت تغییر کند.

وی با اشاره به روشی که در گذشته انجام می‌شد، توضیح داد: از آنجا که شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی یکی از متقاضیان خرید سکه هستند، در گذشته خرید سکه برای این شرکت‌ها با اعلام درخواست کتبی به مقام بالاتر و ذی‌صلاح صورت می‌گرفت با این کار نیاز بخش عمده‌یی از متقاضیان با قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی برآورده می‌شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بانک مرکزی با این کار می‌تواند بازار را در دست بگیرد و مانع بزرگ‌تر شدن حباب قیمت سکه شود، در حال حاضر حراج سکه به نفع دلالان تمام می‌شود و سکه به متقاضیان اصلی نمی‌رسد.

حسینی در ادامه با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت سکه، بیان داشت: حوزه اقتصادی مانند ظروف مرتبط است که همه عوامل از جمله ارز، نظام پولی، بانکی و سود سپرده‌ها در تغییرات بازار تاثیرگذار است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این عوامل تاثیر مستقیمی بر این دارد که مردم سرمایه خود را به کدام سمت ببرند، در کل عوامل قیمت جهانی طلا، بازار پولی، سود بانکی تاثیر بسزایی در افزایش قیمت سکه دارد که به‌دنبال آن شاهد تغییر در میزان بورس و سپرده‌های بانکی هستیم.

ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره علت افزایش قیمت سکه و ارز در بازار، اظهار داشت: بانک مرکزی بازار ارز و سکه را به‌صورت ویژه تحت‌نظر دارد و پایش می‌کند، چراکه این بازار به بقیه بخش‌های اقتصاد علامت می‌دهد. نرخ ارز هر ساله در پایان سال میلادی افزایش می‌یابد و پس از پایان سال روند کاهشی به خود می‌گیرد که در حال حاضر نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. اتفاق خاص و استثنایی در بازار ارز رخ نداده و بازار ارز از ثبات بالایی برخوردار است، واکنش این بازار به اتفاقات سیاسی نیز در چند ماهه گذشته نشان داد که تحت‌تاثیر هیجانات قرار نمی‌گیرد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه طلا وضعیت متفاوتی دارد، گفت: قیمت طلا تغییر خاصی نکرده و متناسب با طلای جهانی است اما یک شکاف قیمتی بین سکه و طلا ایجاد شده و قیمت سکه اکنون حباب دارد. برای تخلیه حباب ایجاد شده از طریق بانک کارگشایی اقدام به حراج سکه کردیم و اقدامات بانک مرکزی تا تخلیه حباب سکه ادامه دارد.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی کار سنگینی ظرف دو، سه سال گذشته انجام داده و اکنون موسسه فعال غیرمجازی در بازار پول نداریم، خاطرنشان کرد: همچنین بخشنامه بانک مرکزی درباره نرخ سود موثر واقع شده و نرخ ۱۵درصد در شبکه بانکی رعایت می‌شود و تخلفات ناچیز بوده است. باید تدابیر خاصی در جهت جلوگیری از پیدایش موسسات غیرمجاز جدید بیندیشیم و با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه در این زمینه اقدامات در حال انجام است.

 

ارسال نظر