یادبود حادثه کرمانشاه و آشنایی با زلزله

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۶۰

حمیدرضا حاجی اشرفی|

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه|

 زلزله کرمانشاه و همه زلزله‌های به وقوع پیوسته در کشورمان موجب صدمات دردناک جانی و زیانبار مالی به بخشی از پیکره میهن و هموطنان عزیزمان شده‌اند. اما پس از زلزله کرمانشاه، جهانیان غیرت و وحدت ملی- مهربانی و محبت بی‌نظیر ایرانیان نسبت به همدیگر در زمان وقوع حوادث و بلایا را به وضوح به چشم دیدند.

تجربه باقی مانده از حوادث و بلایای طبیعی از سال‌های گذشته به خصوص در مورد ریسک زلزله نشان می‌دهد که با وجود تواتر کم این رخداد هر چند سال یک ‌بار متاسفانه شدت زلزله به قدری بالاست که تلفات انسانی و مالی قابل توجه‌یی را به بار می‌آورد.

زلزله در کشور ما یک ریسک غیرقابل نادیده گرفتن و فراموش شدن است لذا نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع و پایش لحظه‌یی و وجود یک سیستم فعال مدیریت ریسک زلزله در حوزه پیشگیری- واکنش- امداد-نجات و تشکیل یک ستاد مدیریت هماهنگ‌کننده مستمر دارد.

زلزله کرمانشاه یک ‌بار دیگر مسوولیت‌های قانونی و اجتماعی سازمان‌های رسمی و اشخاص حقیقی و حقوقی و دست‌اندرکار ساخت و ساز، عمران کشور را در راستای ضرورت اجرای آیین‌نامه استحکام‌سازی ساختمان‌ها در شهر و روستا و نظارت دقیق، مهندسین طراح و ناظر، شهرداری‌ها و شوراهای شهر و... بر کیفیت ساخت را یادآوری کرد. زلزله کرمانشاه یک ‌بار دیگر به ضرورت هر چه سریع‌تر راه‌اندازی و اجرایی شدن، صندوق حوادث طبیعی و مکمل آن گسترش بیمه آتش‌سوزی و خطرات تبعی و... برای پوشش مالی و بدنی خسارت‌ها را گوشزد کرد. زلزله کرمانشاه یک ‌بار دیگر بر ضرورت آموزش مستمر ایرانیان برای یادگیری ایمنی و نحوه واکنش در لحظه وقوع زلزله به افراد با توجه به سن و سال و شرایط محل اقامت آنها و آموزش جوانان و کسانی که برای کمک به صحنه می‌آیند، نحوه درست همکاری با نیروهای امداد، نجات، انتقال و توزیع غذا، آب و دارو بین زلزله‌زدگان رانشان داد. زلزله کرمانشاه بار دیگر اهمیت ستاد بحران کشور برای مدیریت و هماهنگی توزیع متقارن نیروهای امدادی و داوطلبان در مناطق زلزله‌زده را برای نجات انسان‌ها از زیر آوار و... و توزیع متقارن مدیریت شده کمک‌های ارسالی به زلزله‌زدگان را نشان داد.

زلزله کرمانشاه نقش بی‌بدیل نیروهای ورزیده هلال احمر و نقش بسیار بزرگ و ستودنی نظامیان، سپاهیان، هوانیروز، بسیجیان غیور و سلحشور را در مدیریت کارآمد و اثربخش بحران زلزله نشان داد. پیشنهاد می‌شود برای اینکه درس‌های تلخ و شیرین زلزله کرمانشاه فراموش نشود و به علت همت و همیاری بی‌نظیر و ستودنی مسوولان و هموطنان عزیز در این فاجعه و نیز شدت 7.3ریشتری این زلزله که در تاریخ به یاد مانده در غرب کشور بدون سابقه بوده، تاریخ زلزله کرمانشاه به نام هفته ملی آشنایی با ریسک زلزله ثبت شود و در این هفته در سرتاسر کشور جلسات یادآوری و یاد‌گیری روش‌های مقابله با زلزله در قبل، حین رخداد و بعد از آن و مسوولیت‌های فردی و اجتماعی همه اشخاص ایرانی طی مراسمات ویژه به هموطنان آموزش داده شود. مناسب است پوسترها، بنرها، فلکس‌هایی از مناظر و صحنه‌های مناطق زلزله‌زده سال‌های قبل و اخیر تهیه و در درون سازمان‌های نظام مهندسی، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، شوراهای شهر و روستا، مدارس، دانشگاه‌ها و... شرایط جسمی و روحی کودکان‌، مردان‌، زنان و سالخوردگان صحنه‌های حوادث خرابی‌ها رویت شوند و به طور مستمر در معرض دید همگان باشند تا احساس همسان‌پنداری موجب هوشیاری و حساس‌گرایی وظیفه و مسوولیت حرفه‌یی و اجتماعی تک‌تک دست‌اندرکاران بخش ساخت و ساز کشور به طور دایم نسبت به عملکرد شغلی نصب‌العین ایشان باشد. همه ما ایرانیان در هر شغل، سمت و جایی که هستیم، لازم است نسبت به ریسک زلزله و نحوه مقابله با آن همواره آماده و حساس باشیم و هرگز فراموش نکنیم که کشور ما روی کمربند زلزله قرار دارد و وظیفه تک‌تک ما نسبت به این مخاطره طبیعی و خانمان‌برانداز چیست.

 

ارسال نظر